نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

پایان نامه بررسی تیپ شخصیتی (درون گرا – برون گرا) در بازیگران گروه های مختلف تئاتر

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۱۲۵ | قابل ویرایش

فهرست مطالب

عنوان                                           صفحه

چکیده………………………………….. ۱

فصل اول: طرح تحقیق

مقدمه………………………………….. ۳

بیان مسئله……………………………… ۸

اهمیت و ضرورت تحقیق ……………………. ۱۱

پرسش های پژوهشی ……………………….. ۱۲

فرضیه های پژوهشی ………………………. ۱۲

تعریف مفهومی ………………………….. ۱۲

تعریف عملیاتی …………………………. ۱۲

فصل دوم: ادبیات و پیشینه تحقیق

تاریخچه ی در ارتباط با موضوع شخصیت ………. ۱۴

تعاریف شخصیت ………………………….. ۱۶

عوامل موثر در تعیین شخصیت ………………. ۲۵

شکل گیری شخصیت ………………………… ۲۸

رشد شخصیت …………………………….. ۲۹

ابعاد شخصیت …………………………… ۳۰

نظریه های شخصیت ……………………….. ۳۵

تیپ شناسی شخصیت ویلیام شلدون ……………. ۴۳

تیپ شناسی شخصیت امیل کرچمر ……………… ۴۳

تیپ شناسی شخصیت یونگ …………………… ۴۴

نظریه ریموند بی کتل ……………………. ۴۵

نظریه هانس جی آیزنگ ……………………. ۵۰

نظریه پنج عامل رابرت مک کری و پل کاستا …… ۵۱

نظریه خلق وخو آرنولد باس و رابرت پلامین……. ۵۲

دیدگاه فطری درمورد صفات شخصیتی ………….. ۵۴

تئاتر چیست ……………………………. ۶۴

نظریه خاستگاه آیینی ……………………. ۷۰

نظریه های دیگر درباره خاستگاه آیینی ……… ۷۴

تئاتر کلاسیک و شخصیت بازیگران تئتار کلاسیک …. ۸۰

تئاتر نئوکلاسیک و شخصیت بازیگران تئاتر نئوکلاسیک ۸۴

تئاتر مدرنیسم و شخصیت بازیگران تئاتر مدرنیسم. ۸۸

فصل سوم: روش تحقیق

مقدمه ………………………………… ۹۲

جامعه آماری …………………………… ۹۲

نمونه و روش نمونه گیری …………………. ۹۲

ابزار اندازه گیری ……………………… ۹۲…

آزمون شخصیتی آیزنگ …………………….. ۹۳

اعتبار و روایی پرسشنامه شخصیت آیزنگ ……… ۹۵

روش اجرای تست آیزنگ…………………….. ۹۵

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل آماری

مقدمه…………………………………. ۹۸

تجزیه و تحلیل فرضیات …………………… ۹۸

جدول شاخص های آمار توصیفی ۲ متغیر سبک های تئاتر و نوع شخصیت ۹۹

جدول بررسی فرضیه ……………………… ۱۰۱

فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات

خلاصه ………………………………… ۱۰۵

محدودیت های پژوهش …………………….. ۱۰۷

پیشنهادات پژوهش ………………………. ۱۰۸

بحث و نتیجه گیری ……………………… ۱۰۹

منابع ……………………………….. ۱۱۱

ضمایم    ۱۱۴

چکیده

در پژوهش حاضر که با هدف بررسی تیپ شخصیتی بازیگران گروههای مختلف تئاتر تدوین شده است یک فرضیه مدنظر بوده است و بر روی نمونه ای در دسترس به حجم ۶۰ نفر از جامعه آماری دانشجویان دانشگاه هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز اجرای شده است.

جهت سنجش متغیرها از پرسشنامه شخصیت آیزنگ استفاده شده است. هم چنین داده ها در دو سطح توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است و نتایج بررسی فرضیه حاکی از آن است که بین تیپ شخصیتی (برونگرا- درونگرا) بازیگران گروه های مختلف تئاتر تفاوت معناداری وجود دارد.

در سطح توصیفی از شاخص آماری فراوانی، درصد فراوانی و فراوانی تجمعی و در سطح استنباطی از آزمون خی دو استفاده شده است.

مقدمه

هر کسی شخصیتی دارد و شخصیت شما به مشخص کردن میزان موفقیت ، خشنودی و رضایت خاطر در زندگی شما کمک می کند. ما درباره شخصیت صحبت می کنیم، بدون اغراق باید بگوییم که شخصیت شما یکی از مهمترین نعمت های شماست. شخصیت به شما کمک کرده است تا زندگی خود را شکل دهیدو آینده نیز همین کار را خواهد کرد (شولتر و شولتز ۱۳۸۵، صفحه ۴)

هر چیزی که تا به حال به دست آورده اید ، هر چیزی که انتظار دارید در شغل خود به دست آورید ، خواه همسر یا والد خوبی بشوید، و حتی وضعیت سلامت کلی شما تحت تاثیر شخصیت شما و شخصیت کسانی که با آنها در تعامل هستید قرار دارند.

شخصیت شما گزینه هایی را که در زندگی دارید محدود کرده یا گسترش می دهد. شخصیت به شما اجازه نمی دهد تجربیات خاص را با دیگران در میان بگذارید یا شما را قادر می سازد بیشتر آنها را با دیگران در میان بگذارید.

شخصیت، برخی افراد را محدود می کند و دنیای تجربه را به وی دیگران می گشاید. (شولتز و شولتز ، ۱۳۸۵، صفحه ۴)

یکی از ابعاد اصلی شخصیت درون گرایی و برون گرایی است. برون گرایان افرادی تکانشی هستند، مردم آمیز هستند مشتاق تحریک و هیجان هستند. تمایل به پرخاشگری دارند و آدم چندان با ثباتی نیستند، در مقابل درون گرایان افراد کم حرف و به نحوی گوشه گیر هستند و در خود فرو رفته، به کتاب ها بیشتر علاقه دارند تا آدم ها، تحریک و هیجان را دوست ندارند وبه دور اندیشی تمایل دارند. افراد تو داری هستند و به جز چند دوست صمیمی از دیگران فاصله می گیرند.

بیان مسئله

موفقیت برنامه نمایشی و تئاتر را باید در میزان جلب نظر و توجه مردم جست و جو کرد. زیرا نمایش و تئاتر برای مردم به اجرا گذاشته می شود، به عبارت دیگر برای نمایش و تئاتر دو رکن وجود دارد. یک رکن آن ارائه نمایش است یعنی کسانی که در صحنه حاضر می شوند و رفتارهای نمایشی ارائه می کنند، بازیگران صحنه هستند.

رکن دوم مردم هستند که به تماشای بازیگری می نشینند و با تمام دقت نمایش و تئاتر را می بینند. اگر مردم نظاره گر تئاتر نباشند و حضور نداشته باشند بازیگران به وجود نمی آیند و نمی توانند حرکات موزون ارائه کنند و بازیگری نمایند، هر اندازه حضور مردم جدی تر و فعال تر باشد، با حساسیت و احساسات بیشتر نظاره گر تئاتر باشند، تاثیر پذیری و وجد وسرور بیشتری از خودشان نشان دهند، نوعی مشارکت در بازیگری است.

بازیگران فعال تر خواهند شد. مشارکت مردمی در تتئاتر نیز به نحوه بازیگری بازیگران تئاتر بستگی دارد، یعنی تاثیر بازیگران و نظاره گران متقابل است و نمی تواند یک طرفه باشد، بنابراین باید مردم را به مشارکت درتئاتر و بازیگری کشاند و نظر آنها را به بازی جلب نمایند.

عوامل موثر در تعیین شخصیت

به طور کلی عوامل موثری می توانند در تعیین شخصیت دخالت داشته باشد که عمده ترین آنها عبارتند از عوامل ارثی ، سرشت جسمانی و هورمون های بدنی و محیط زندگی که هر یک به نوعی تعیین کننده شخصیت می باشند (نوری ۱۳۹۸، صفحه ۳۲)

۱) عوامل ارثی: پژوهش هایی که درباره تربیت و شخصیت دوقلوهای یک تخمکی انجام شده است نشان میدهد که توارث نقش خاصی در صفات شخصیت دارد. انتقال صفات از پدر و مادر مربوط به انتقال ژن هاست. در این قسمت باید عنوان کرد که صفات بدنی و بسیاری از خصایص روانی ، هیجانی و خصوصیات شخصیتی تابع عوامل ارثی بوده و در چهارچوب قوانین ژنتیک به فرد منتقل می شود.

۲) سرشت جسمانی: برخی از دانشمندان درباره ارتباط و همبستگی بین ساختمان جسمانی و صفات روانی مطالعاتی کرده اند. جمجمه شناسان خصوصیات فرد را از نظر مشخصات جمجمه بیان کرده اند و چهره شناسان مردم را از نظر قیافه طبقه بنید کرده اند.

۳) هورمون ها: در بدن انسان غده های فراوانی وجود دارد دسته ای از آنها ترشحاتی به نام هورمون به گردش خون می ریزند که این غده های مترشح داخلی می نامند. هر کدام از این غده ها براساس ترشحی که انجام دهند در بدن انسان باعث بروز صفاتی می گرند که زیادی یا کمی ترشح آنها باعث تغییر حالت در انسان می گردد غده های مترشح داخلی عبارتند از: غده هیپوفیز ، تیروئید، لوزالمعده، فوق کلیه و غده جنسی.

شکل گیری شخصیت

نوزاد همواره با یک رشته ظرفیت های بالقوه به دنیا می آید. خصوصیات جسمانی مانند رنگ چشم و رنگ مو، ریخت بدنی و بینی انسان اساسا در هنگام بسته شدن نطفه تعیین می شود. هر سن و بعضی استعدادهای خاص مانند استعداد موسیقی، تئاتر و هنر تا حدی به وراثت بستگی دارد.

شواهد روز افزون نشان می دهد که ممکن است تفاوت های میان آدمیان از لحاظ پاسخ دهی هیجانی نیز امری فطری می باشند. در یکی از مطالعات که با نوزادان بعد از تولد آنان صورت گرفته از لحاظ خصوصیاتی مانند میزان قابلیت ، فراخنای توجه، سازگاری با تغییر محیط و خلق و خوی کلی، تفاوت های پایانی بین آنان دیده می شود (توماس وچین ، ۱۹۷۷)

زمینه های زیستی که شخص با خود به دنیا می آورد بر اثر تجارب درون شکل می گیرد. بعضی از این تجارب که مشترک هستند و اغلب افرادی که دریک فرهنگ و یا گروه خاص پرورش می یابند در آنها سهیم اند. دسته دیگر از تجارب مختص فرد هستند (براهنی، ۱۳۷۷)

رشد شخصیت

فروید معتقد است که فرد در پنج سال اول زندگی از چند مرحله عبور می کند که بر شخصیت او تاثیر می گذارند. وی با تعریف گسترده ای از جنسیت، این دوره ها را مراحل روانی جنسی نامید. در هر یک از این مراحل تکانه های لذت طلب نهاد که بخشی از بدن و فعالیت مربوط به آن تمرکز می شود.

فروید نخستین سال زندگی را مرحله دهانی رشد روانی- جنسی نامید. در این مرحله نوزادان از پرستاری و مراقبت و مکیدن لذت می برند. در واقع آنها انگشت خود و یا هر شیء را که دسترس داشته باشند به دهان خود می برند (براهنی، ۱۳۷۸)

کودکان در سال دوم زندگی یعنی مرحله مقعدی برای نخستین بار کنترل تحصیلی را به صورت آموزش آداب توالت رفتن تجربه می کنند. چنین فرض می شود که آنان از نگهداشتن و یا دفع مدفوع رضایت خاطر پیدا می کنند.

در مرحله آلتی که از سن ۳ تا ۶ سالگی کودکان از ور رفتن با آلت تناسلی خود لذت می برند آنها تفاوت های موجود بین زن و مرد را مشاهده کرده و ممکن است تمایلات جنسی در حالت بیداری خود را معطوف والد جنس مخالف خویش بنمایند.

منابع

۱- اتکینسون، ریتال ، اتکینسون، ریچارد سی (۱۳۷۱)، روانشناسی عمومی هیلگارد، ترجمه جمعی از مولفان

۲- احمدی، بابک، (۱۳۷۳)، مدرنیته و اندیشه انگاری، نشر مرکز

۳- آناستازی، آن، (۱۳۷۱)، تفاوت های فردی، ترجمه جواد طهموریان، انتشارات آستان قدس رضوی

۴- آیزنگ، جی، گلین ویلسون (۱۳۶۹)، شخصیت خود را بشناسید، ترجمه شهاب الدین قهرمانی، انتشارات شباویز

۵- براکت، اسکار ، (۱۳۷۵)، تاریخ تئاتر جهان، ترجمه هوشنگ آزادی ور، انتشارات مروارید، چاپ دوم

۶- پاشا شریفی و نجفی زند، جعفر (۱۳۷۰)، روش های آمای روانشناسی و علوم اجتماعی، انتشارات نشر اشاره

۷- پروین، لارنس ای (۱۳۷۷)، روانشناسی شخصیت، نظریه و تحقیق ترجمه محمد جعفر جوداری و پروین کدیور، انتشارات فرهنگی رسا

۸- حسینی ، رضا، (۱۳۷۱)، مکتب های ادبی، انتشارات نگاه، چاپ دهم

۹- دامیکو، ساندرو، ماراست روبر (۱۳۸۳)، مجموعه تاریخ نمایش در جهان ‹‹دائره المعارف پلئیاد›› جلد دوم، ترجمه نادعلی همدانی و صفیه روحی، انتشارات نمایش، چاپ دوم

۱۰- راسی، آلن (۱۳۷۸)، روانشناسی شخصیت، ترجمه سیاوش جمال فر، نشر روان

۱۱- زرین کوب، عبدالحسین، (۱۳۷۵)، ارسطو و فن شعر، انتشارات امیر کبیر

۱۲- سیاسی، علی اکبر (۱۳۶۷)، نظریه شخصیت، انتشارات دانشگاه تهران

۱۳- سیاسی، علی اکبر ، (۱۳۷۴)، نظریه های شخصیت با مکاتب روانشناسی، انتشارات دانشگاه تهران

۱۴- شاملو، سعید (۱۳۷۰)، روانشناسی شخصیت، انتشارات رشد، چاپ سوم

۱۵- شاملو، سعید (۱۳۷۰)، مکتب ها و نظریه ها در روانشناسی شخصیتَ، انتشارات رشد

۱۶- شولتز، دوان و شولتز سیدنی الن (۱۹۹۸)، نظریه های شخصیت، ترجمه یحیی سید محمدی، نشر ویرایش (۱۳۸۱)

۱۷- کانت، ایمانوئل (۱۳۶۲)، سنجش خردناب ، ترجمه شمس الدین ادیب سلطانی، انتشارات امیرکبیر

۱۸- لی، مای (۱۳۶۹)، شخصیت، ترجمه محمود منصور، انتشارات تهران

۱۹- ملک پور، جمشید (۱۳۶۵)، تطور اصول و مفاهیمم در نمایش کلاسیک، نشر جهاد دانشگاهی

۲۰- منصور، محمود (۱۳۶۹)، ساخت پدید آیی و تحول شخصیت، انتشارات دانشگاه تهران

۲۱- هجل ، لارای وزیگلر، دانیل جی (۱۳۷۹)، نظریه های شخصیت ترجمه علی عسگری، نشر دانشگاه آزاد

۲۲- هنری مانس، پاول (۱۳۷۳)، رشد وشخصیت کودک، ترجمه مهشید یاسایی، نشر مرکز

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.