نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

پایان نامه بررسی رابطه درد و خوش بینی در دانشجویان علوم پایه و انسانی

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات : ۸۰ | قابل ویرایش

فهرست

عنوان                                                                                                                                          صفحه

چکیده……………………………………………………………………………………………………………………………….۱

 فصل اول : طرح تحقیق

 ۱-۱ : مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………………..۳

۲-۱  : بیان مسله …………………………………………………………………………………………………………………۵

۳-۱ : اهمیت موضوع ………………………………………………………………………………………………………….۷

 ۴-۱ : سوالات پژوهشی ………………………………………………………………………………………………………۹

۵-۱ : تعریف عملیاتی واژه ها …………………………………………………………………………………………….۱۰

فصل دوم: پیشینه تحقیق

۲-۲ پیشینه پژوهش ………………………………………………………………………………………………………….۱۳

فصل سوم:روش تحقیق

 ۱-۳  :  جامعه آماری و نمونه پژوهش  …………………………………………………………………………………۴۰

۲-۳ : روش پژوهش  …………………………………………………………………………………………………………۴۰

۳-۳ : ابزار پژوهش  …………………………………………………………………………………………………………..۴۰

فصل چهارم:تجزیه و تحلیل داده ها

جدول(۴-۱) شاخص های تمایل مرکزی سن………………………………………………………………………….۴۴

جدول(۴-۲)فراوانی سن پاسخگویان…………………………………………………………………………………….۴۵

نمودار(۴-۱)سن پاسخگویان……………………………………………………………………………………………….۴۶

جدول(۴-۳)فراوانی جنسیت  پاسخگویان……………………………………………………………………………….۴۶

نمودار(۴-۲)جنسیت پاسخگویان………………………………………………………………………………………….۴۷

جدول(۴-۴)فراوانی وضعیت تأهل  پاسخگویان………………………………………………………………………۴۷

نمودار(۴-۳)وضعیت تأهل پاسخگویان…………………………………………………………………………………۴۸

جدول(۴-۵)فراوانی میزان تحصیلات و سال های حضور پاسخگویان در دانشگاه………………………….۴۸

نمودار(۴-۴)میزان تحصیلات پاسخگویان………………………………………………………………………………۴۹

جدول(۴-۶)فراوانی رشته ی تحصیلی پاسخگویان در دانشگاه……………………………………………………۴۹

نمودار(۴-۵)رشته ی تحصیلی پاسخگویان……………………………………………………………………………..۵۰

جدول(۴-۷)فراوانی درآمد خانواده ی پاسخگویان………………………………………………………………….۵۱

نمودار(۴-۶)درآمد خانواده ی  پاسخگویان…………………………………………………………………………..۵۲

جدول(۴-۸)تحلیل رابطه ی بین خوش بینی و احساس درد……………………………………………………….۵۲

جدول(۴-۸)تحلیل رابطه ی خوش بینی  دختر وپسر………………………………………………………………..۵۳

جدول(۴-۹)تحلیل رابطه ی احساس درد دختر وپسر………………………………………………………………..۵۴

جدول(۴-۱۰)تحلیل رابطه ی سال های حضور در دانشگاه و میزان خوش بینی……………………………..۵۴

جدول(۴-۱۱)تحلیل رابطه ی سال های حضور در دانشگاه و میزان احساس درد……………………………۵۶

جدول(۴-۱۲)تحلیل رابطه ی میزان خوش بینی – احساس درد در دانشجویان علوم پایه و انسانی……….۵۶

جدول(۴-۱۳)تحلیل رابطه ی بین  میزان درآمد خانواده و خوش بینی – احساس درد ……………………..۵۶

جدول(۴-۱۴)تحلیل رابطه ی بین خوش بینی و اختلال در عملکرد روزانه……………………………………۵۷

جدول(۴-۱۵)تحلیل رابطه ی بین خوش بینی و حمایت اجتماعی………………………………………………..۵۸

جدول(۴-۱۶)تحلیل رابطه ی بین خوش بینی و مهار بر زندگی…………………………………………………..۵۸

جدول(۴-۱۷)تحلیل رابطه ی بین خوش بینی و پاسخ منفی……………………………………………………….۵۹

جدول(۴-۱۸)تحلیل رابطه ی بین پریشانی هیجانی دانشجویان دختر و پسر……………………………………۵۹

جدول(۴-۱۹)تحلیل رابطه ی بین دلسوزی دانشجویان دختر و پسر……………………………………………..۶۰

جدول(۴-۲۰)تحلیل رابطه ی بین انحراف توجه دانشجویان دختر و پسر……………………………………….۶۰

جدول(۴-۲۱)تحلیل رابطه ی بین سال های حضور در دانشگاه و اختلال در عملکرد روزانه …………….۶۱

فصل پنجم : بررسی نتایج

 ۱-  ۵  :  نتیجه گیری……………………………………………………………………………………………………………۶۳

 ۲-۵ : پیشنهادات و محدودیت ها …………………………………………………………………………………………..۶۴

منابع

منابع و ماخذ ………………………………………………………………………………………………………………………..۶۶

پیوست ها

پرسشنامه …………………………………………………………………………………………………………………………….۶۷

چکیده:

این پژوهش با هدف بررسی رابطه درد و خوشبینی بین دانشجویان علوم پایه و انسانی در دانشگاه پیام نور لامرد انجام گرفته است. در پژوهش حاضر از دو پرسشنامه درد و خوشبینی استفاده شده است و همچنین به منظور فرضیه های پژوهش از آزمون های آماری استنباطی مناسب هر فرضیه همانند همبستگی آزمون تی ، رگرسیون و تحلیل واریانس استفاده شده و داده ها با بهره گیری از نرم افزار spss پردازش شدند.

همچنین جامعه آماری این پژوهش متشکل از ۳۵۰ نر ا دانش جویان پیام نور لامرد می باشد و نتایج بدست آمده از این پژوهش حاکی   این است که بین درد و خوش بینی ارتباط معناداری وجود ندارد.

در این پژوهش سالهای حضور در دانشگاه در میزان احساس درد تاثیر داشته است اما در میزان خوش بینی هیج تاثیری نداشته  است و این فرضیه رد می شود و بین حمایت اجتماعی و اختلال در عملکرد روزانه و مهاربر زندگی ،و پاسخ منفی و خوش بینی رابطه ی مثبت و معناداری وجود دارد. و هم چنین میزان پریشانی هیجانی و انحراف توجه در این پژوهش بین دانشجویان دختر و پسر متفاوت است.

مقدمه:

زندگی انسان در پهنه گیتی همواره با انبوهی از مشکلات و مسائل توام بوده است، اما چگونگی ونحوه رویارویی با این مشکلات در دوره های مختلف حیات انسان متفاوت بوده است. راهکارها وروش هایی نیز  که آدمی در مقابله در با این مسائل اتخاذ نموده صور گوناگونی داشته است.

در این پژوهش دو مولفه از مسائل روانشناسی مورد بحث قرار می گیرد. یکی خوشبینی ودیگری درد.

احساس درد تجربه ای است که معمولی ترین علامت بیماری یا آسیب به شمار مئ آید وفرد بیمار را نیازمند سیستم مراقبت بهداشتی ودرمانی می نماید .درد یک پدیده ی ساده ی محرک وپاسخ نیست.بلکه بروز درد و واکنش نسبت به آن عوامل متعددی را شامل می شود که متغییرهای زیستی روانی واجتماعی را در بر می گیرد .(هولمبرگ.۱۹۸۸)

در طول بیست سال گذشته در سایه ی برسیهای بنیادی در زمینه ی مکانیزم های درد و کوششهای درمانئ برای کنترل آن روانشناسی درد به عنوان یک جز ضروری در پزوهش ودرمان مورد توجه واقع شده است .همه ی دردها یک تاثیر پذیری روانشناختی دارند وعوامل روانشناختی در تمام گونه های درد وجود دارد .اگر چه نظریه های جدید نقش عوامل روانشناختی را در تجربه ی درد مهم می دانند اما برداشت های اولیه از درد بسیار متفاوت بوده است.

مصریان باستان عقیده داشتند که بیماری های دردناک از آثار مذهبی خدایان یا ارواح مردگان ناشئ می شود و تاثیرات معمولا در تاریکئ و از طریق سوراخ بینی یا گوش وارد بدن میشوند در طب آشوریان و بابلی ها  ورود اهریمن وجسم خارجئ را مستقیما علت درد میدانند .به عنوان مثال علت پوسیدگئ دندان را نقب زدن کرمها را به درون آن می دانند (به نقل از پسیان ۱۳۷۵)افلاطون عقیده داشت قلب وکبد مراکزدرک احساس درد هستند ودرد تنها از احساسات محیطی ناشی نمی شوند بلکه به عنوان واکنش هیجانی روح یا روان فرد نیز می باشند که جایگاه آن در قلب است.

احساس درد تابعی از عوامل گوناگون است که از آن جمله می توان به تجارب قبلی ، اظطراب، شرایط زمانی ، موقعیت ، معیارهای اجتماعی ، توجه ، تلقین ، میزان اسیب، انتظارات از خود ودیگران، میزان حمایت اجتماعی، باورهائ فردی و….اشاره دارد.اگر چه به نظر می رسد که تجربه ی درد به طور کلی یکسان باشد ، لیکن تفاوت بین دردها متخصصان را در شناخت بیشتر انواع دردها و مبانی درمانئ آن کمک نموده است.

از ابتدای تاریخ مدون بشری تلاش برای کنترل درد یکی از اهداف مهم انسان بوده است. در پاپیروس های مصریان مربوط به ۴۰۰۰سال قبل از میلاد مسیح نوشته هایی در پیرامون درد به چشم می خورد .مادامی که درد به عنوان یک زنگ خطر اختلالی جدی در کارکردهای بدن باشد یا متعاقب حوادث یا آسیب های فیزیکی ایجاد شود، می تواند به عنوان عاملی در خدمت بقا وحیات انسان باشد.

علاوه بر این پیتر ونئکولاس (۱۹۹۷) نشان دادند که اکثر بیماران برای مقابله با درد خود از داروهای ضد درد استفاده می کنند مصرف طولانی یا افزایش میزان مصرف دارو در فرد باعث اعتیاد به داروها می شود وچه بسا دردهای ناشی از نشانه های محرومیت به درد اولیه افزوده گردد.

از سوی دیگر شکست درمان های سنتی دردرمان درد به همراه فقدان یافته های آسیب شناختی ممکن است باعث شود که حتی بعضی از متخصین درد آن ها را واقعی نپندارند که این مسأله نه تنها شخصیت بیماران را مورد تهدید قرار می دهد.

بلکه شناخت وباورهای آن ها را دال بر این که مبتلا به یک بیماری مرموز وغیر قابل درمان می باشد را تقویت می کند و با طولانی شدن مدت درد احساس ناامیدی و درماندگی را بر بیمار مستولی می کند ودر نهایت مشکلات شغلی وروابط بین فردی ومشکلات خلقی آنها را تشدید می کند.(میلر.۱۹۹۳.کیف۱۹۸۹)بنابراین لزوم توجه هر چه بیشتر به درد وابعاد روانی اجتماعی آن موضوعی است که بسیار ضروری به نظر می رسد.

بیان مسأله:

درباره ی خوش بینی چند نظریه ی عمده وجود دارد ؛ اولین نظریه بر اساس این نظریه افراد خوش بین کسانی هستند که انتظار دارند رویداد های خوبی برای آنان رخ می دهند ، ولی افراد بد بین کسانی هستند که انتظار دارند امور بدی برای آنان اتفاق بیفتد . این دیدگاه سلامت روانی ، سلامت جسمانی و سازگاری روان شناختی افراد خوش بین را ناشی از سبک های مقابله آنان می داند ، این دیدگاه ریشه در نظریه ی (سنتی انتظار – ارزش) در باب انگیزش دارد .

دومین نظریه : نظریه ی خوش بینی آموخته شده است و بر اساس نظریه خوش بینی و بدبینی افراد ناشی از سبک تبیین آنان است. افراد خوش بین رویدادهای مثبت را به عوامل پایدار (همیشگی) فراگیر( مربوط به تمام حیطه های زندگی) و درونی (ناشی از خود فرد)ورویدادهای منفی را به عوامل موقت ، جزیی و بیرونی نسبت می دهند . افراد بد بین سبک تبیین متضاد با افراد خوش بین دارند .

سومین نظریه که مسأله ی امید را مطرح می کند رابطه ی بین سه مفهوم انتخاب هدف ، انتظارات و مفهوم خودکارآمدی بندورا را برجسته کرده است . بنابراین افرادی که اهداف ارزشمندی دارند ، از این توانایی برخوردارند که راههای مختلفی برای رسیدن به آن پیدا کنند ، درباره توانایی های حل مسأله ی خود خوشبین باشندو در نتیجه سطوح بالایی از امید را تجربه می کنند.

نظریه ی امید دو مؤلفه دارد ؛ مؤلفه ی اول ، اندیشه ی مسیر یابی نامیده می شود ؛ یعنی افراد امیدوار در یافتن راههای مختلف برای رسیدن به هدف خود را توانمند احساس می کنند که در واقع همان افراد خوشبین هستند . مولفه ی دوم اندیشه ی کارگزاری است که بر اساس آن فرد این توانایی را در خود می بیند که از مسیرهای موجود به خوبی استفاده کند . با وجود این دو مؤلفه ، فرد خود را نسبت به بقیه ی افراد خوشبین احساس می کند و رضایت از زندگی در او به امور نسبی بالاتر است .

چهارمین نظریه ی مهم در این زمینه ، نظریه ی «خطای ادراکی است بر اساس این دیدگاه ، افراد خوش بین با استفاده از فرآیندهای خود فریبی خود را در یک روشنایی افزایش یافته متصور می کنند . افراد به سه طریق عمده خود و جهان را مثبت تر از آنچه هستند تصور می کنند ؛ نخست آنکه افراد خود ، رفتار گذشته و صفات شخصی شان را در روشنایی افزایش یافته می بینند.

به بیان دیگر خطای ادراکی «خود افزایی» را تجربه می کنند ، دوم اینکه به طور غیر واقعی احساس می کنند که نسبت به رویدادهای محیطی کنترل دارند و می پندارند که می توانند از بدتر شدن اوضاع و شرایط جلوگیری کنند ، سوم اینکه یک خوش بینی بی احساس در آینده دارند و تصور می کنند آینده امید بخش تر از آن چیزی خواهد بود که واقعیت ها می گویند.

در منابع دیگرنیز شواهد گوناگون نشان می دهند که سه مؤلفه می توانند شکل دهنده ی مفهوم خوش بینی باشند ؛ این سه مؤلفه عبارتند از : الف) توجه به جنبه های مثبت زندگی ب ) تفسیر مثبت رویدادها و مؤلفه ها ج ) انتظار مثبت نسبت به آینده .»

بر اساس مفهوم سازی میز و همکاران احساس خوش بینی از سه مولفه تشکیل شده است : ۱- وجود عاطفه ی مثبت ۲- فقدان عاطفه ی منفی ۳- دو مؤلفه ی اول روی هم رفته مفهوم رضایت از زندگی را تشکیل می دهند و مؤلفه ی سوم با عنوان خوش بینی نسبت به زندگی در پژوهش ها مطرح شده است.

منابع:

۱- ال کلینه ، کریس، مجموعه کامل مهارتهای زندگی ، مترجم ، شرام محمد خانی ، تهران ، نشر : رسانه تخصصی ، چاپ پنجم ، ۵۱۶ صفحه.

۲- پارسا ،خسرو ۱۳۷۴ ، دردهای مقاوم و درمان آنها ، تهران ، انتشارات اطلاعات ، ۳۴۰ ص.

۳- پولاری ریشهری ، علی ، ۱۳۸۵، روان شناسی درد ، تهران : نصل نواندیشد ۲۹۶ص.

۴- سارنو ، جان ، درمان بدن و ذهن ، تهران ناشر ، دانشگاه علوم تربیتی.

۵-سلیگمن ،مارتین ۱۳۸۸ ،خوشبینی آموخته شده ،ترجمه : قرابنعلی خذایی ، نشر نازلی ،۴۱۸ص.

۶- سلیگمن، مارتین ، ۱۳۸۹، از بدبینی به خوش بینی چگونه ذهن و بدن خود را متحول سازیم ، ترجمه مهدی قراچه راغی ، نشر پیکان ۴۵۶ص.

۷- کویلیام ، سوزان ۱۳۸۶ ، مثبت اندیشی و مثبت گرایی کاربری ، مترجمان : فریده براتی سده و افسانه صادقی ، تهران ، انتشارات جوانه رشد ۱۲۰ ص.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.