تعداد صفحات : ۱۱۹ | قابل ویرایش
فهرست
عنوان …………………………………………………………………………………………………………………………………….صفحه
چکیده ………………………………………………………………………………………………………………………………………….۸
فصل ا:طرح تحقیق
۱-۱: مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………….۱۰
۲-۱: بیان مساله…………………………………………………………………………………………………………………………….۱۰
۳-۱: اهمیت و ضرورت تحقیق………………………………………………………………………………………………………۱۲
۴-۱: فرضیات تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………….۱۴
۵-۱: متغیرهای تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………۱۴
فصل ۲: تحقیقات پیشین
۱-۲ : مبانی نظری تحقیق……………………………………………………………………………………………………………….۱۶
۱-۱-۲: سبک های یادگیری ………………………………………………………………………………………………………….۱۶
۲-۱-۲: تعریف سبک یادگیری ………………………………………………………………………………………………………۱۶
۳-۱-۲: تفاوت سبک یادگیری با توانایی …………………………………………………………………………………………۱۶
۴-۱-۲: انواع سبک های یادگیری یا ترجیحات یادگیری …………………………………………………………………..۱۶
۵-۱-۲: انواع سبک یادگیری شناختی ……………………………………………………………………………………………..۱۷
۶-۱-۲ : سبک های تفکر ……………………………………………………………………………………………………………..۲۰
۷-۱-۲ : نتایج پژوهش های مربوط به سبک های یادگیری و تفکر …………………………………………………….۲۲
۸-۱-۲ : مدل های ارائه شده در رابطه با سبک های یادگیری……………………………………………………………..۲۲
۹-۱-۲ : مفهوم سبکهای یادکیری……………………………………………………………………………………………………۳۳
۱۰-۱-۲: سبک های یادگیری یونگ………………………………………………………………………………………………..۴۱
۱۱-۱-۲ : تعریف یادگیری…………………………………………………………………………………………………………….۵۰
۱۲-۱-۲ : تاریخچه ی یادگیری………………………………………………………………………………………………………۵۲
۱۳-۱-۲: اهمیت یادگیری………………………………………………………………………………………………………………۵۴
۱۴-۱-۲ :ماهیت یادگیری………………………………………………………………………………………………………………۵۵
۱۵-۱-۲ : ویژگیهای یادگیری……………………………………………………………………………………………………….۵۷
۱-۱۵-۱-۲ :تغییر در رفتار……………………………………………………………………………………………………………..۵۷
۲-۱۵-۱-۲: پایداری نسبی…………………………………………………………………………………………………………….۵۷
۳-۱۵-۱-۲ : تواناییهای بالقوه……………………………………………………………………………………………………….۵۷
۴-۱۵-۱-۲ : تجربه……………………………………………………………………………………………………………………….۵۸
۱۶-۱-۲ :یادگیری یا وراثت……………………………………………………………………………………………………………۵۸
۱۷-۱-۲ : نگاهی به عملکردهای ذهن در فرایند یادگیری…………………………………………………………………..۵۹
۱۸-۱-۲ : انواع یادگیری……………………………………………………………………………………………………………….۶۰
۱۹-۱-۲ : دیدگاه پیاژه در مورد روش های یادگیری…………………………………………………………………………۶۴
۲۰-۱-۲ : بنیاد فلسفی نظریهها……………………………………………………………………………………………………….۶۹
۲۱-۱-۲ : پیشینه نظریههای یادگیری……………………………………………………………………………………………….۷۳
۱-۲۱-۱-۲ : نظریه لوح سفید………………………………………………………………………………………………………..۷۳
۲-۲۱-۱-۲ : نظریه شکوفایی طبیعی……………………………………………………………………………………………….۷۵
۳-۲۱-۱-۲ :نظریه اندریافت…………………………………………………………………………………………………………..۷۷
۴-۲۱-۱-۲ : نظریه ساختگرایی……………………………………………………………………………………………………۷۹
۵-۲۱-۱-۲ : نظریه کارگردگرایی……………………………………………………………………………………………………۸۱
۲-۲ : پیشینه تحقیق………………………………………………………………………………………………………………………۸۳
۱-۲-۲ : مروری بر پژوهش های انجام شده اخیر در مورد ارتباط بین سبک های یادگیری با پیشرفت تحصیلی و انگیزه پیشرفت و برخی متغیرهای دیگر…………………………………………………………………….۸۷
فصل ۳: روش تحقیق
۱-۳ : روش پژوهش……………………………………………………………………………………………………………………..۹۶
۲-۳ :جامعهآماری و حجم نمونه……………………………………………………………………………………………………..۹۶
۳-۳: ابزارهای اندازهگیری………………………………………………………………………………………………………………۹۶
۴-۳ : روش جمع آوری اطلاعات…………………………………………………………………………………………………..۹۸
۵-۳ : روش تجزیه و تحلیل داده ها………………………………………………………………………………………………..۹۸
فصل ۴: تجزیه و تحلیل اطلاعات
۱-۴ :آمار توصیفی……………………………………………………………………………………………………………………..۱۰۰
فصل ۵: بررسی نتایج
۱-۵ : بحث و نتیجه گیری…………………………………………………………………………………………………………….۱۰۲
۲-۵ : پیشنهادهای کاربردی…………………………………………………………………………………………………………..۱۰۳
منابع…………………………………………………………………………………………………………………………………………..۱۰۴
ضمائم
پرسشنامه ………………………………………………………………………………………………………………………………….۱۰۷
چکیده
هدف از انجام این پژوهش بررسی رابطه سبک های تفکر در دانش آموزان دختر و پسر دبیرستانی رشته علوم تجربی شهرستان لامرد بود. حجم جامعه آماری این پژوهش ۱۰۰ نفر دانش آموزان (۵۰ نفر دختر و ۵۰ نفر پسر) بود. در این پژوهش ۱۰۰نفر(۵۰دخترو۵۰پسر) به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای به عنوان نمونه انتخاب شدند.داده های پژوهش از روش پرسشنامه سبکهای تفکراسترنبرگ گرد آوری ومورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت.
در این پژوهش به بررسی تفاوت جنسی در استفاده از سبک یادگیری دانش آموزان پرداخته شد جهت گرد آوری داده ها از پرسشنامه سبک یادگیری کلب استفاده شد . داده ها با استفاده از نرم افزار آماری spss مجذور خی تجزیه و تحلیل گردید که بین دختران و پسران در سبک های یادگیری تفاوت معنی داری وجود نداردکه این نتایج تحقیقات زیر هماهنگ و هم سو با نتایج فرضیه فوق است.
مقدمه
راههای زیادی وجود دارند که میتوانند کیفیت نظام آموزش و پرورش را بهبود بخشند. طبق آن چه که در گستره و عرضه مواد جدید آموزشی و یا در گسترش برنامه های جدید آموزشی انجام گرفته است، معلوم شده است که در هر حال کیفیت آموزش و پرورش که دانش آموزان دریافت میکنند، همواره و به شدت، بستگی به کیفیت آموزشی دارد که معلمان فراهم می آورند.
یادگیری یکی از مهمترین متغیرها در روانشناسی می باشد که به ایجاد تغییرات نسبتاً پایدار در رفتار یا توان رفتاری که حاصل تجربه است، گفته می شود. توجه به تفاوت های فردی یادگیرندگان از سوی معلمان از جمله ترجیحات فرد برای یادگیری، در بهبود کیفیت یادگیری و افزایش سطح پیشرفت تحصیلی آنان بسیار موثر است. سبک یادگیری به یک ساختار خاص و باثبات در هر فرد اشاره میکند که افراد به وسیله آن به شناسایی، پردازش، تصحیح و معنیدادن به محرکات میپردازند.
سبک های یادگیری بسیار گوناگون اند، با این حال می توان آنها را به سه دسته شناختی، عاطفی و فیزیولوژیکی تقسیم کرد. برای بهبود کیفیت آموزش و یادگیری، باید متغیرهای مرتبط با سبک های یادگیری که بر فرآیند یادگیری تاثیر می گذارند، مانند راهبردهای تدریس، فعالیتهای آموزشی مرتبط با سبک یادگیری، هوش، انگیزش و متغیرهایی از این دست را شناسایی کنیم و در جهت بهبود فرآیند آموزش از روابط بین این متغیرها آگاه شویم. بنابراین مقاله حاضر به بررسی متغیرهای مرتبط با سبک های یادگیری و چگونگی استفاده از آنها در بهبود فرآیندهای آموزش و یادگیری می پردازد.(یار،۱۳۷۸)
بیان مساله
یادگیری، یکی از مهمترین فرآیندهایی است که در انسان رخ میدهد. این فرآیند، یکی از استعدادهای حیاتی انسان است که حین تولد شروع شده و در طول زندگی ادامه مییابد. یادگیری از شخصی به شخص دیگر متفاوت است، اما نکته مهم این است که هر فرد چگونه در فرآیند یادگیری به درک و پردازش اطلاعات میپردازد.
فلدر[۱](۱۹۹۶) میگوید که روشهای زیادی وجود دارد که دانشآموزان و دانشجویان به وسیله آنها به درک و پردازش اطلاعات میپردازند، تعدادی از افراد تمایل دارند که روی اطلاعات تمرکز کرده و فعالانه به عمل بپردازند، عدهای دیگر با مدلهای نظری و بسیار دقیق راحتترند، تعدادی دیگر شکلهای دیداری اطلاعات مانند نمودارها، تصاویر و جداول را ترجیح میدهند و عدهای نیز به مطالب گفتاری و نوشتاری واکنش بهتری نشان میدهند. با توجه به اینکه روشهای دیگری نیز وجود دارد که افراد آن روشها را برای یادگیری ترجیح میدهند، باید گفت که در واقع سبکهای یادگیری متفاوتی درافراد وجود دارد.
مفهوم سبک یادگیری اولین بار توسط ریتا دان)۱۹۶۰؛ به نقل از کان،۲۰۰۹)مطرح شد. تاکنون در مورد سبک یادگیری تعاریف زیادی ارائه شده است.دان و دان(۱۹۹۳؛۱۹۹۲؛ به نقل از اسماعیل و همکاران،۲۰۱۰) سبک یادگیری را به عنوان روشی تعریف میکنند که توسط آن یک یادگیرنده به تمرکز، پردازش، جذب و نگهداری اطلاعات جدید و مشکل میپردازند. همچنین سیمسک(۲۰۰۴؛ به نقل از آلتون و یازیچی،۲۰۱۰) نیز بیان کرد که سبک یادگیری به یک ساختار خاص و باثبات در هر فرد اشاره میکند که افراد به وسیله آن به شناسایی، پردازش، تصحیح و معنیدادن به محرکات میپردازند.
منابع
- اتسلندر، پتر (۱۳۷۱). روشهای تجربی تحقیق اجتماعی، چاپ دوم، تهران: انتشارات معاونت فرهنگی آستان قدس.
- ادیبی، حسین و انصاری، عبدالمعبود (۱۳۵۷). نظریه های جامعه شناسی، چاپ اول، تهران: انتشارات جامعه.
- آریانپور، عباس و آریانپور، منوچهر (۱۳۶۷). “فرهنگ فشرده انگلیسی به فارسی، یک جلدی”، چاپ دوازدهم، مؤسسه انتشارات امیرکبیر، تهران.
- استرنبرگ، جی. رابرت (۱۳۸۱). سبکهای تفکر، ترجمه:علاء الدین اعتمادی اهری و علی اکبر خسروی، چاپ دوم، تهران: نشر و پژوهش دادار.
- اسکیدمور، ویلیام (۱۳۷۲).”تفکر نظری در جامعه شناسی“، ترجمه: محمد مقدس و دیگران، چاپ اول، تهران: نشر سفیر.
- امامی پور، سوزان و سیف، علی اکبر (۱۳۸۲)، بررسی تحولی سبکهای تفکر در دانش آموزان و دانش آموزان و رابطه آنها با خلاقیت و پیشرفت تحصیلی، فصلنامه نوآوریهای آموزشی، شماره ۳، سال دوم، بهار ۸۲، صص: ۵۶ ۳۵ .
- پیرحسین لو، علی( ۱۳۸۳).“مدرسه در نظام صنعتی”، ماهنامه خبری پژوهشی آموزشی پژوهشنامه آموزشی متعلق به پژوهشکده تعلیم و تربیت.
- تریسی، دکلان (۱۳۸۱).“مدیریت زمان (فن مهار کردن زمان در یک هفته)”، ترجمه، بنفشه نمازی، چاپ اول، تهران: انتشارات کیفیت و مدیریت.
- توانگر مروستی، زهرا (۱۳۸۳). ”بررسی تحلیلی رابطه سبکهای تفکر و عملکرد مدیران مدارس متوسطه شهر شیراز“ پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز.
- سرمد، زهره و بازرگان، عباس و حجازی، الهه (۱۳۷۹). ”روشهای تحقیق در علوم رفتاری“، چاپ چهارم، تهران: نشر آگه.
- کاستلز، مانوئل (۱۳۸۰).”عصر اطلاعات : اقتصاد، جامعه و فرهنگ قدرت هویت“، ترجمه، حسن چاوشیان، جلد دوم، چاپ دوم، تهران: انتشارات طرح نو.
- قورچیان، نادرقلی و فضلی خانی، منوچهر (۱۳۷۸). ”نظریه های. .. یاددهی یادگیری“. چاپ دوم، تهران: انتشارات تربیت.
- یاری، کسری (۱۳۷۸). ”مقایسه سبکهای تفکر دبیران زن و مرد مقطع متوسطه مورد مطالعه فیروزآباد در سال تحصیلی ۸۳ – ۸۲“، پروژه تحقیقاتی کارشناسی ارشد، رشته مدیریت آموزشی، مرکز آموزش و پژوهش، سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان فارس.