نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

پایان نامه بررسی رابطه سلامت روان بین دانشجویان دختر و پسر دانشگاه پیام نور

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات : ۹۴ | قابل ویرایش

فهرست

عنوان …………………………………………………………………………………………………………………………………….صفحه

چکیده ………………………………………………………………………………………………………………………………………..۸

فصل اول : کلیات تحقیق

۱-۱:مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………………….۱۰

۲-۱ : بیان مساله………………………………………………………………………………………………………………………………۱۲

۳-۱ :اهمیت و ضرورت تحقیق………………………………………………………………………………………………………….۱۴

۴-۱ :اهداف تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………………..۱۶

۵-۱ : فرضیه پژوهش………………………………………………………………………………………………………………………..۱۷

۶-۱ :تعاریف نظری و عملیاتی اصلاحات و متغیر های پژوهش……………………………………………………………..۱۷

فصل دوم : پیشینه پژوهش

۱-۲ : مبانی نظری تحقیق………………………………………………………………………………………………………………….۱۹

۱-۱-۲ :سلامت روان ………………………………………………………………………………………………………………………۱۹

۲-۱-۲ : طبق تعریف واتسون موسس مکتب رفتارگرایی ……………………………………………………………………..۱۹

۳-۱-۲ : تاریخچه سلامت روان ………………………………………………………………………………………………………..۲۱

۴-۱-۲ : مفهوم سلامت روان از دیدگاه نظریه پردازان…………………………………………………………………………..۲۲

۱-۴-۱-۲ : نظریه روانکاوی زیگموند فروید ………………………………………………………………………………………۲۲

۲-۴-۱-۲ : نظریه موری…………………………………………………………………………………………………………………..۲۲

۳-۴-۱-۲ : نظریه آدلر………………………………………………………………………………………………………………………۲۳

۴-۴-۱-۲ : نظریه اریک اریکسون………………………………………………………………………………………………………۲۴

۵-۴-۱-۲ : نظریه کارل هورنای ………………………………………………………………………………………………………..۲۴

۶-۴-۱-۲ : نظریه اسکینر………………………………………………………………………………………………………………….۲۵

۷-۴-۱-۲ : نظریه اریک فروم …………………………………………………………………………………………………………..۲۶

۸-۴-۱-۲ : نظریه گوردن آلپورت …………………………………………………………………………………………………….۲۷

۹-۴-۱-۲ : نظریه کارل راجرز………………………………………………………………………………………………………….۲۸

۱۰-۴-۱-۲ : نظریه ویکتور فرانکل…………………………………………………………………………………………………..۳۲

۱۱-۴-۱-۲ : نظریه فرتیس پرلز………………………………………………………………………………………………………۳۳

۱۲-۴-۱-۲ : نظریه گلداشتاین ………………………………………………………………………………………………………….۳۵

۱۳-۴-۱-۲ : نظریه جورج کلی………………………………………………………………………………………………………….۳۶

۱۴-۴-۱-۲ : نظریه آلبرت آلیس ……………………………………………………………………………………………………….۳۷

۱۵-۴-۱-۲ : نظریه ویلیام گلاسه……………………………………………………………………………………………………….۳۹

۱۶-۴-۱-۲ : نظریه اسلام………………………………………………………………………………………………………………….۳۹

۵-۱-۲ : اصول فکری افراد فاقد سلامت روان …………………………………………………………………………………….۴۰

۶-۱-۲ : اعتقادات غیر منطقی در افراد فاقد سلامت روان………………………………………………………………………۴۰

۲-۲ :پیشینه پژوهش…………………………………………………………………………………………………………………………۴۲

۱-۲-۲ : پژوهشهای انجام شده در زمینه سلامت روان در خارج از کشور ………………………………………………۴۲

۲-۲-۲ : پژوهشهای انجام شده در زمینه سالامت روان در داخل کشور ………………………………………………….۴۸

فصل سوم : روش تحقیق

۱-۳ : مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………………….۵۴

۲-۳: روش تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………………۵۴

۳-۳ : جامعه آماری …………………………………………………………………………………………………………………………۵۴

۴-۳ : نمونه آماری و روش نمونه گیری …………………………………………………………………………………………….۵۴

۵-۳ : ابزار پژوهش …………………………………………………………………………………………………………………………۵۶

۶-۳ : روش جمع آوری اطلاعات ……………………………………………………………………………………………………..۵۷

۷-۳ : روش تحلیل داده ها ……………………………………………………………………………………………………………….۵۷

فصل چهارم :نتایج تحقیق

الف) یافته های توصیفی……………………………………………………………………………………………………………………۵۹

ب- یافته های مربوط به فرضیه های پژوهش ……………………………………………………………………………………..۶۳

فصل پنجم :بررسی نتایج

۱-۵: نتیجه گیری……………………………………………………………………………………………………………………………..۶۶

۲-۵: محدودیت های پژوهش …………………………………………………………………………………………………………..۶۶

۳-۵: پیشنهادات……………………………………………………………………………………………………………………………….۶۷

فهرست منابع……………………………………………………………………………………………………………………….۶۸

منابع انگلیسی……………………………………………………………………………………………………………………۷۳

ضمائم

پرسشنامه…………………………………………………………………………………………………………………………………………۷۵

چکیده

هدف از پژوهش حاضر بررسی وضعیت سلامت روانی دانشجویان دختر و پسر دانشگاه پیام نور لامرد می باشد .در این مطالعه مقطعی –توصیفی و تحلیلی تعداد ۱۰۰ نفر (۵۰ نفر دانشجوی دختر و ۵۰ نفر دانشجوی پسر )از دانشجویان دانشگاه پیام نور شهرستان لامرد به روش آسان و از نمونه های در دسترس انتخاب شدند.

پس از تکمیل پرسشنامه های مربوط (پرسشنامه بررسی وضعیت سلامت روانی GHQ90R ) داده ها استخراج و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت .نتایج نشان داد که سلامت روانی بین دانشجویان دختر بیشتر از دانشجویان پسر است.

مقدمه

در طی قرن بیستم بشر بیشتر از هر دوره تاریخ دستخوش تغییر و دگرگونی شده است. انقلاب صنعتی و گسترش سریع شهرنشینی و به وجود آمدن شیوه های نوین زندگی اثر معکوس بر روی سلامت روانی بشر گذاشته است. بدیهی است که انسان امروز بیشتر از هر دوره ی دیگر از انواع اختلالات و بیماری های روانی در رنج است. وضعیت نابسامان اقتصادی – اجتمای و فرهنگی و سیاسی از جمله جنگ های داخلی و خارجی مواردی هستند که باعث نابودی روح بشر عصر نوین شده است.

گذشته نشان داده که بسیاری از بیماری های شایع غیر واگیر و بیماریهای روانی در کشورهای پیشرفته و درحال توسعه زاییده ی عواملی هستند که خود انسان آن ها را خلق کرده و گرفتار آن شده گویی که بشر به دست خویش وسیله ی نابودی خود را فراهم ساخته است. هدف علم بهداشت روانی ایجاد سلامت روانی ، تشخیص زودرس بیماری های روانی ، پیشگیری از عوارض ناشی از برگشت بیماری های روانی و ایجاد محیط سالم برای برقراری روابط صحیح است. (آقاجانی ،۱۳۸۱)

بدون شک ورود به دانشگاه مقطعی بسیار حساس در زندگی نیروهای کار آمد ، فعال و جوان هر کشوری است و غالباً با تغییرات زیادی در روابط اجتماعی و انسانی آنان همراه می باشد در کنار این تغییرات به انتظارات و نقشهای جدیدی نیز باید اشاره کرد که همزمان با ورود به دانشگاه شکل می گیرد . قرار گرفتن در چنین شرایطی غالباً با فشار و نگرانی توام بوده و عملکرد و بازدهی افراد را تحت تأثیر قرار می دهد.

آشنا نبودن دانشجویان با محیط جدید در بدو ورود ،جدایی و دوری از خانواده ،عدم علاقه به رشته قبولی ،نا سازگاری با سایر افراد در محیط زندگی و کافی نبودن امکانات آموزشی، رفاهی ، اقتصادی و مشکلاتی نظیر آنها از جمله شرایطی هستند که می تواند مشکلات و ناراحتی های روانی را در طول تحصیل برای دانشجویان به وجود آورد یا آنرا تشدید نماید و باعث افت تحصیلی در آنها گردد.

افزایش مراجعه دانشجویان به مراکز مشاوره دانشجویى در سالهاى اخیر موید وجود مشکلات روانى ، اجتماعى ، تحصیلى روز افزون در آنها بوده و نیاز به مداخله و ارائه خدمات مشاوره اى را مى طلبد. توانایی انسانهای امروزی برای کار کردن با حد اکثر کفایت و داشتن حد اکثر رضایت از زندگی و سازگاری با دیگران کاهش پیدا کرده است.

به قول والت و همکاران ( ۱۹۶۳ )که نشانه های سلامت روانی فرد را در اعتماد به خود ودیگران –احساس لیاقت – تلقی زندگی به عنوان پدیده ی با معنا و برخورداری از ثبات عاطفی متناسب می دانند؛کمتر در یک فرد یا گروه یکجا دیده می شود.

به هر حال باور داریم که آثار و نشانه های سلامت و بهداشت روانی درزندگی امروزی کمتر به چشم می خورد . سبک و شیوه های زندگی امروزی فشار های روانی و اجتماعی ناشی ازتغییرات سریع اجتماعات بشری ، کم رنگ شدن سنت ها، آداب و رسوم گذشتگان ، استیلای ماشین بر زندگی، تولید وانتشارات سریع اطلاعات که غالبا با اخبار هیجان برانگیز و فشارزا همراه هستند و…. از جمله عوامل تنزل بهداشت وسلامت روانی در جامعه می باشد؛

اما به نظر می رسد تهی شدن زندگی بشری از معنی و یا کم رنگ شدن زندگی معنوی به مفهوم وسیع و گسترده خود از جمله عواملی می باشند که انسان امروزی بدان واسطه در زندگی احساس تنهایی و بی پناهی می کند. فقدان پناهگاه مقتدر روانی می تواند منبع قابل توجهی برای تولید نگرانی و تشویش های روانی منظور گردد.

بیان مساله

سلامت روانی چیست ؟ و منظور از وضعیت اقتصادی- اجتماعی چه چیز می باشد ؟ بزرگسالی و وارد شدن به دوران جوانی مقطعی مهم در طی دوران زندگی هر فرد می باشد. بزرگسالی مرحله ای است که در آن اکثر افراد برای تحصیلات عالیه وارد دانشگاه می شوند و بر روی تحقق اهداف خویش سرمایه گذاری کرده و سعی برتحقق آن ها دارد. بالطبع سلامت روانی یکی از فاکتورهای مهمی است که در موفقیت فرد در این مرحله بسیار مؤثر است.

حال با توجه به مطالب به تعریف سلامت روانی می پردازیم : سلامت روانی عبارت است از مجموعه عواملی که در پیشگیری از ایجاد روند اختلالات شناختی ، احساسی و رفتاری در انسان نقش مؤثری دارند.

سازمان جهانی ( WHQ ) سلامتی را مجموی حالت رفاه و آسایش کامل جسمانی ، روانی ، اجتماعی تعریف کرده که هیچکدام بر دیگری برتری ندارد. آمارها نشان می دهد که اکثر مرگها در بین جوانان و نوجوانان به علت خودکشی ، جنگ ، و خشونت بوده است این حوادث کم و بیش با مقوله ی سلامت روانی آنان مرتبط است. یکی از عوامل مهمی که بر روی سلامت روانی افراد بسیار تأثیرگذار است وضعیت اقتصادی – اجتماعی است.

پایگاه یا طبقه ی اجتماعی یکی از مهم ترین متغیرها در تحقیقات اجتماعی است که جایگاه اقتصادی – اجتماعی فرد بر شانس وی در تحصیل ، درآمد ، شغل ، ازدواج ، سلامتی ، دوستان و حتی انتظارات زندگی مؤثر است. محققان بسیاری در پی مشخص کردن اقشار اجتماعی و سنجش متغیرهای پیوسته با آن برآمده اند. نزدیک به ۳۰%تمام مقالات پژوهشی در نشریات عمده ی جامع شناسی و قشربندی اجتماعی اختصاص دارد.

معلوم شده که شغل بهترین پیش بین منفرد پایگاه اجتماعی است و کلاٌ مراتب وجهه شغلی از ثبات بالایی برخوردار است . شماری از عوامل در رابطه ی تنگانگی بین شغل و پایگاه اجتماعی عمل می کنند . مشخص شده که سطح درآمد و نیز سطح تحصیلات با رتبه های شغلی همبستگی دارد ، تحصیلات پایه ی کسب بسیاری از مشاغل است. و برای اکثر افراد درآمد حاصل شغل است.

نوع خانه و منطقه ی مسکونی عوامل دیگری اند که همبستگی بالایی با شغل دارند . (هوشنگ نایبی ، راهنمای سنجش و تحقیقات اجتماعی ) در این میان مسئله ی مورد نظر تعیین وضعیت اقتصادی – اجتماعی بر روی سلامت روانی می باشد . از آن جایی که ما انسان ها در درون اجتماع زندگی می کنیم رفتارها و خلق مان بی تأثیر از بازتاب های اجتماعی نیست به جرأت می توان گفت که بسیاری از رفتارهای ما عکس العمل هایی است که در قبال واکنش های جامعه صورت می گیرد.

حتی بسیاری از نیاز های اساسی انسان در اجتماع و در جریان زندگی جمعی صورت می گیرد . وضعیت اقتصادی- اجتماعی فرد نه تنها در ایجاد عزت نفس ، خود پنداره ی مثبت یا منفی ، کنش ، افسردگی و حتی پذیرش اجتماعی مهم است بلکه در تحقق بسیاری از اهداف بزرگسالی نیز مؤثر است.

اوضاع نابسامان اقتصادی – اجتماعی ، باعث به وجود آمدن بسیاری از مشکلات روحی ، جسمانی در افراد بزرگسال دانشجو می شود که پیامدهای آن تحلیل رفتن است استعداد عده ی کثیری از نیروهای جوان کشور که آینده ی هر جامعه را می سازند می باشد.

افزایش مراجعه ی دانشجویان به مراکز مشاوره ی دانشجویی و افراد دیگر به مراکز مشاوره ی خصوصی وجود مشکلات روانی – اجتماعی آنها را مطرح می سازد. بدیهی است چنانچه اقدام به موقع و مناسبی در جهت پیشگیری و درمان مشکلات جوانان مخصوصاً دانشجویان صورت نگیرد عواقب وخیمی به دنبال خواهد داشت. (مهرابی زاده ،۱۳۸۰)

فهرست منابع:

  1. – قرآن مجید .
  2. – آزاد حسین،(۱۳۷۸)سلامت روان ازدیدگاه الیس،فصلنامه اصول بهداشت روانی،شماره چهارم.
  3. – آقاجانی سعید،اسدی نوقابی احمدعلی،(۱۳۸۱)،نظریه مشاوره وروان درمانی ،تهران ،مرکزنشردانشگاهی.
  4. – افروز غلامعلی،(۱۳۷۷)، مقدمه ای بر آموزش و پرورش کودکان استثنایی، تهران.
  5. – افروز غلامعلی،(۱۳۸۵)،مصاحبه و مشاوره با والدین کودکان استثنایی،تهران،دانشگاه تهران.
  6. – افروز غلامعلی،(۱۳۸۴)،روانشناسی وتوانبخشی کودکان آهسته گام، تهران،انتشارات دانشگاه تهران.
  7. – احمدی، زینب مقایسه عزت نفس مادران کودکان کم توان ذهنی و مادران کودکان عادی شهر اهواز پایان نامه کارشناسی ارشد روان شناسی عمومی، اهواز ۱۳۷۷، ص۱  .
  8. – اختیاری امیری راضیه،(۱۳۸۳)،مقایسه بهداشت روانی دانشجویان مجرد ومتاهل خوابگاهی،خلاصه مقالات نخستین کنگره سراسری آسیب شناسی خانواده در ایران،دانشگاه شهید بهشتی.
  9. -بازرگان عباس،سرمد زهره،حجازی الهه،(۱۳۸۷)،روشهای تحقیق در علوم رفتاری،تهران،انتشارات آگاه.
  10. – بیابانگرداسماعیل،(۱۳۷۲)،روشهای افزایش عزت نفس در کودکان ونوجوانان،تهران،انتشارات انجمن اولیاو مربیان.
  11. – بختیاری پروین،(۱۳۷۹)،برسی وضعیت بهداشت روان معلمان استان اصفهان،فصلنامه دانشگاه ازاد اسلامی اصفهان.
  12. – بنی جمال واحدی شکوه السات،احدی حسن،(۱۳۷۰)،بهداشت روانی و عقب ماندگی ذهنی،تهران،نشر نی.
  13. – بهرامی احسان هادی،(۱۳۸۱)،بهداشت روانی در قرن بیست ویکم و چالشهای پیشرو،مجله روانشناسی وعلوم تربیتی دانشگاه تهران،سال سی و دوم،شماره۱،ص۱۸۱-۱۹۹  .
  14. – پورافکاری نصرالله،(۱۳۷۶)،فرهنگ جامع روانشناسی-روانپژشکی وزمینه وابسته،چاپ دوم،تهران،نشر نی.
  15. – تقوی سید محمدرضا، (۱۳۸۰)، بررسی روایی و اعتیار پرسشنامه سلامت روانی، تهران.
  16. – رحیمی نژادعباس،پاک نژادمحسن،(۱۳۸۳)،ارتباط بین سازگاری خانواده باسلامت روانی وسطح ارضاء نیازهای روانشناختی فرزندان ونوجوانان،خلاصه مقالات کنگره آسیب شناسی خانواده در ایران،تهران،دانشگاه شهیدبهشتی.
  17. – راس،آ،آلن،(۱۳۷۷)،روانشناسی شخصیت نظریه ها وعمل،ترجمه جمالفرسیاوش،تهران،انتشارات بعثت.
  18. – زنجانی طبسی رضا،(۱۳۸۳)،ساخت و هنجاریابی مقدماتی آزمون بهزیستی روانشناختی،پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه تهران.
  19. – سیف نراقی مریم،نادری عزت الله،(۱۳۸۲)،اختلالات رفتاری کودکان وروشهای اصلاح وترمیم آن،انتشارات بدر.
  20. – سایت اینترنت.
  21. – سنچولی حمیده،(۱۳۸۸)،رابطه تجربه ی معنوی با سلامت روانی در والدین دارای فرزندان استثنایی و والدین فرزندان عادی،پایان نامه کارشناسی ارشد .
  22. – شاطرلو عالیه، افزایش عزت نفس دانش آموزان کم توان ذهنی از راه توجه به مولفه های خود پنداره، تعلیم وتربیت استثنایی ، ۱۳۸۶ شماره ۷۴، ص۲۷  .
  23. – شریعتی تقی،داورمنش عباس،(۱۳۷۰)،نگرش پدران کودکان عقب مانده ذهنی در مورد عقب ماندگی فرزندانشان ومقایسه آنهادر سطوح مختلف فرهنگی،پایان نامه کارشناسی ارشد.
  24. – شاملو، سعید،(۱۳۸۲)، بهداشت روانی تهران، رشد.
  25. – شاملو، سعید،(۱۳۶۸)،مکتبهاونظریه ها در روانشناسی شخصیت،چاپ اول،تهران،انتشارات رشد .
  26. – شکری امید،(۱۳۸۰)،تفاوت های جنسیتی در بهزیستی ذهنی ونقش ویژگیهای شخصیت،مجله پزشکی و روانشناسی بالینی ایران،شماره ۴  .
  27. – شفیع آبادی عبدالله،(۱۳۷۲)،نظریه مشاوره و روان درمانی،تهران ،انتشارات مرکز نشر دانشگاهی.
  28. – علیزاده حمید،(۱۳۸۱)،تاثیر فرزند معلول یا ناتوان بر خانواده،تعلیم وتربیت استثنایی،۱۳۸۱،شماره۱۴،ص۳-۷
  29. – عمران نسب عمران،(۱۳۸۷)،برسی ارتباط بین اعتقات دینی وسلامت روان در دانشجویان سال آخرکارشناسی علوم پزشکی وخدمات درمانی ایران،پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه علوم پزشکی زاهدان.
  30. – عباسپورعلی،(۱۳۸۵)،رابطه بین کمالگرایی و عزت نفس باسلامت روانشناختی در دانشجویان دانشگاههای دولتی شهر تهران،پایان نامه کارشناسی ارشد .
  31. – فرهادی علی،(۱۳۸۴)،میزان شادمانی و ارتباط آن با عزت نفس در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی لرستان، فصلنامه اصول بهداشت روانی،سال هفتم،شماره ۲۵  .
  32. – فیضی ژاله،(۱۳۸۶)،رابطه سلامت عمومی،کمالگرایی وعزت نفس در پزشکان عمومی،پایان نامه کارشناسی ارشد .
  33. – کرد تمینی بهمن،(۱۳۸۴)،نقش ازدواج مجدد در سلامت روانی همسران و فرزندان شاهد استان سیستان و بلوچستان،پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه تهران.
  34. – کلمز هریسف،(۱۳۷۵)،روشهای تقویت عزت نفس درنوجوانان،ترجمه علیپور پروین،مشهد،آستان قدس رضوی.
  35.  – لطافتی بریس، امین (۱۳۸۸) نظریه پردازان سلامت روان،۷۶ فصلنامه تازه های رواندرمانی، سال شانزدهم، شماره ۵۵ و. ۵۶
  36. – مشکی و همکاران(۱۳۸۷)، بررسی تاثیر برنامه آموزشی با به کارگیری عزت نفس و باورهای کنترل سلامت بر ارتقای سلامت روان دانشجویان، فصلنامه علمی  پژوهشی فیض، دوره دوازدهم، شماره ۴.
  37. – مفیدی فرخنده،(۱۳۷۶)،آموزش خانواده راهنمای عملی والدین و مربیان کودکان استثنایی،انتشاراتی سرآمد کاوش.
  38. – مهرابی زاده هنرمند، نجاریان بهمن، مسعودی میترا، مقایسه سلامت روانی والدین کودکان کم توان ذهنی تربیت پذیر ۱۲-۷ ساله با سلامت روانی والدین کودکان عادی، پژوهش درحیطه کودکان استثنایی ۱۳۸۰ شماره ۲ص۱۸۷ .
  39. – میکائیلی منیع فرزانه، مقایسه بهزیستی روان شناختی مادران دانش آموزان دبستانی دارای کم توان ذهنی وعادیف تعلیم وتربیت استثنایی، ۱۳۸۸، شماره ۹۲ص۸۸   .
  40. – میلانی فر بهروز، (۱۳۷۴)،روانشناسی کودکان و نوجوانان استثنایی، تهران،نشر قومس.
  41. – میلانی فر بهروز،(۱۳۸۲)،بهداشت روانی،چاپ هشتم،تهران، نشر قومس.
  42. – نریمانی محمد، آقامحمدیان حمیدرضا، رجبی سوران، مقایسه سلامت روانی مادران کودکان استثنایی با سلامت روانی کودکان عادی فصلنامه اصول بهداشت روانی، ۱۳۸۶ شماره ۳۳ و۳۴ ، ص۱۵-۲۴   .
  43. – نجات حمید،(۱۳۷۸)،مفهوم سلامت روان در مکاتب روانشناسی،فصلنامه بهداشت روانی،شماره ۳   .
  44. – ولی زاده شیرین، روشهای افزایش عزت نفس در کودکان دارای نیازهای ویژه، تعلیم وتربیت استثنایی ۱۳۸۷ شماره ۸۵ و ۸۴ ص۷۰ .
  45. – هرشن سن،دیویدپاور،پال دبلیو،(۱۹۸۸)،مشاوره بهداشت روانی:نظریه وعمل،ترجمه منشی طوسی محمد تقی،مشهد،انتشارات آستان قدس رضوی.
  46. – یوسفی لویه مجید، مداخله های روان شناختی در مورد کودکان با نیازهای ویژه تعلیم و تربیت استثنایی۱۳۸۷ شماره ۸۵ و ۸۴ .
  47. – هالان،دانیل پی،کافمن جیمزام(۱۳۷۱)،کودکان استثنایی(مقدمه ای بر آموزشهای ویژه)،ترجمه جوادیان مجتبی، مشهد،انتشارات آستان قدس رضوی.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.