نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

پایان نامه بررسی میزان خودکارآمدی در دانش آموزان پایه سوم مقطع متوسطه

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات : ۵۶ | قابل ویرایش

فهرست

عنوان ……………………………………………………………………………………………………………………………………….صفحه

چکیده …………………………………………………………………………………………………………………………………………….۷

فصل اول : کلیات پژوهش

۱-۱:مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………………………………….۹

 ۲-۱ بیان مساله ………………………………………………………………………………………………………………………………۱۲

۳-۱ اهمیت و ضرورت تحقیق ………………………………………………………………………………………………………….۱۴

۴-۱ فرضیه تحقیق …………………………………………………………………………………………………………………………..۱۶

۵-۱ :تعاریف مفهومی و عملیات واژگان……………………………………………………………………………………………..۱۶

فصل دوم : تحقیقات پیشین

۱-۲ : مبانی نظری تحقیق………………………………………………………………………………………………………………….۱۸

۱-۱-۲ : تعاریف خودکارآمدی…………………………………………………………………………………………………………..۱۸

۲-۱-۲ : ابعاد خودکارآمدی ادراک شده………………………………………………………………………………………………۱۹

۳-۱-۲ : منابع باورهای خودکارآمدی………………………………………………………………………………………………….۲۱

۴-۱-۲ : خودکارآمدی وتنیدگی…………………………………………………………………………………………………………۲۴

۵-۱-۲ :ویژگیهای افراد خودکارآمد……………………………………………………………………………………………………۲۵

۶-۱-۲ :عوامل اصلی ایجاد خودکارآمدی …………………………………………………………………………………………..۲۸

۷-۱-۲ : چگونگی تاثیر درک خود کارآمدی بر تجربه و فعالیت  …………………………………………………………..۲۹

۸-۱-۲ : مراحل رشد خودکارآمدی …………………………………………………………………………………………………..۳۰

۹-۱-۲ : خودکارآمدی  و عملکرد تحصیلی ………………………………………………………………………………………..۳۲

۱۰-۱-۲ : خودکارآمدی  و سلامت جسمانی ………………………………………………………………………………………۳۳

۲-۲پیشینه تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………………..۳۳

فصل سوم : روش تحقیق

۱-۳: روش تحقیق …………………………………………………………………………………………………………………………..۳۸

۲-۳ : جامعه آماری …………………………………………………………………………………………………………………………۳۸

۳-۳ : نمونه و روش  نمونه گیری ……………………………………………………………………………………………………..۳۸

۴-۳: روش جمع آوری اطلاعات  ……………………………………………………………………………………………………..۳۹

۵-۳ :ابزار اندازه گیری پژوهش………………………………………………………………………………………………………….۳۹

۶-۳ : روش تجزیه و تحلیل  اطلاعات………………………………………………………………………………………………..۴۱

فصل چهارم : نتایج تحقیق

فصل پنجم : بررسی نتایج

۱-۵ : نتیجه گیری…………………………………………………………………………………………………………………………….۴۵

۲-۵ : محدودیت ها………………………………………………………………………………………………………………………….۴۷

۳-۵: پیشنهادات……………………………………………………………………………………………………………………………….۴۷

منابع ……………………………………………………………………………………………………………………………………………..۴۸

ضمائم

پرسشنامه ………………………………………………………………………………………………………………………………………..۵۳

 چکیده

پژوهش حاضر تحت عنوان بررسی میزان خودکارآمدی در دانش آموزان دبیرستان (دخترانه و پسرانه) صورت گرفته است. بدین منظور ۱۰۰ دانش آموز دختر و پسر سوم دبیرستان در رشته تحصیلی علوم تجربی ، انسانی ، ریاضی ، گرافیک به روش نمونه گیری به عنوان نمو نه تحقیق انتخاب شدند و هر گروه شامل ۵۰ دختر و ۵۰ پسر بود.

در این پژ وهش از پرسش نامه خودکارآمدی شررو همکاران (۱۹۸۲)استفاده شد. پس از اجرای پرسش نامه ، داده های بدست آمده با روش های آماری t برای مقایسه دو گروه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت .نتایج نشان داد که بین دو گروه دختر و پسر از لحاظ خودکارآمدی تفاوت معنی داری وجود ندارد.

مقدمه

بی تردید «خود » لازمه زندگی انسان است زیرا در دنیای امروزه در صورت شناخت ناقص و محدود از خود تصمیم گیرهای آینده دچار مشکل خواهیم شد. بنابراین، چنین ضرورتی باعث شده تا روان شناسی بیش از سایر علوم به بررسی فرایندهای ذهنی رفتار آمی تاکید کند تا بدین وسیله ضمن ارضاء میل کنجکاوی انسان درباره خود به وی یاری رساند تا زندگی خویش را سالم تر و مطلوبتر سازد و خود را آن چنان که هست و آن چنان که می تواند باشد باروش علمی و خوب بشناسد و در بر خورداری از زندگی مطلوب و لذت بخش به شکل صحیحی عمل کند (رضازاده ، ۱۳۷۶) به نقل از محمود نجفی ۱۳۸۳).

همه ما انسان ها دارای نظامی از باورها هستیم که دنیای ما را ساخت دار می کنند و تجارب ما را معنا می بخشد ما بدون این نظام باورها سردرگم خواهیم بود. باورهایی که بیانگر یک خود پویا هستند ما را تشویق می کنند تا بدنبال اصلاح و بهبود خود باشیم . این باورها در انتخاب اهداف و دسترسی به آنها تاثیر می گذارند ( دیریک، ۲۰۰۲).

نظام باورها در انسان از طرفی باعث بهبود رفتار ، سلامتی و رضایتمندی از زندگی می گردند و از طرف دیگر به نظر می رسد بسیاری از مسائل و مشکلات افراد نشات گرفته از این باور ها هستند و ارتباط نزدیکی با باور های افراد درباره خود و توانایی ها یشان دارند.

یک عامل مهم در امر یادگیری و همین طور حفظ انگیزش احساس خود کار آمدی است. خود کار آمدی به باور و متضاوت فرد از توانایی خود برای انجام تکالیف خاص اشاره دارد (بندوره ، ۱۹۹۷).

طبق نظریه یادگیری اجتماعی بندورا ، باورهای خود کار آمدی تعیین می کنند که افراد تا چه اندازه ای انرژی صرف فعالیت های خود می کنند و چه مقدار در برابر موانع مقاومت می کنند(پا چاراس و شانک ۲۰۰۱).

بیان مساله

منظور از باورهای خود کار آمدی میزان اطمینانی است که هر فرد به توانایی خود در زمینه ی اجرای یک رشته امور یا انجام یک تکلیف خاص ابراز می نماید افرادی که در یک زمینه دارای باورهای خود کار آمدی بالا هستند اهداف چالش انگیز رسی را که مستلزم تلاش بیشتری است انتخاب می کنند. استقامت و پشتکار بیشتری در انجام تکالیف دارند و واکنش منفی کمتری نسبت به شکست نشان می دهند.

مفهوم خود کار آمدی توسط بندورا در سال ۱۹۷۷ به عنوان عنصری گم شده در نظریه های یادگیری مطرح شده است (پا جاریز ۱۹۹۶) بندورا معتقد است رفتار آرامی عمدتا یک رفتار خود نظم داده شده است.

تحقیقات زیادی نشان داده اند که باورهای خود کار آمدی نقش کلیدی و مهمی را در توسعه حرفه ای افراد بازی می کنند.

نتایج تحقیقات رامبو (۱۹۹۸ ) در مور رابطه بین خود کار آمدی اضطراب و یادگیری دانشجویان عقاید خود کار آمدی آنها د بود و همبستگی معنا داری بین سطوح بالای خود کار آمدی و اضطراب پایین وجود داشت.

مطالعات در مورد ارتباط خود کار آمدی و سازش اجتماعی نشان داد که کودکان دارای مشکلات اجتماعی به طور مناسب رفتار نمی کنند زیرا فاقد احساس کار آمدی درباره عملکرد ضروری بر روی رفتار های مطلوب هستند.

باورهای خود کار آمدی تعیین می کنند که اشخاص به چه مقدار فعالیت و تلاش برای یک فعالیت نیاز دارند، چه مقدار پشتکار و استقامت در روبرو شدن با موانع باید داشته باشند و چگونه در روبرو شدن با موانع از خود انعطاف نشان دهند.هم چنین باورهای خود کار آمدی روی الگوهای تفکر اشخاص و واکنش های عاطفی تاثیر می گذارند .

در نتیجه این تاثیرات ، باورهای خود کار آمدی ، تعیین کننده ها و پیش بینی کننده های قوی سطح عملکرد هستنده مادوکس (۲۰۰۲) می گوید برای اینکه بدانیم خود کار آمدی  چیست ؟ باید بدانیم که این مفهوم با مفاهیم مشابه آن چه تفاوتی دارد.

منابع

۱- پوریان،محمود(۱۳۸۳) ،نشریه ماهنامه آموزشی  تربیتی ÷یوند،شماره ۳۰۴،تهران:وزارت آموزش وپرورش.

۲- سوادکوهی،علی اصغر(۱۳۸۵) ،نشریه ماهنامه آموزشی تربیتی پیوند،شماره۳۲۶،تهران:وزرات آموزش وپرورش.

۳-امینی ،شهریار(۱۳۸۳).بررسی نقش خودکارامدی ،خود تنظیمی ،عزت نفس در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان سال سوم دبیرستان رشته تجربی شهرکرد.پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت معلم.

۴-پرکی،ویلیام دبلیو،(۱۳۷۸).خودپنداری و موفقیت تحصیلی (ترجمه محمد میر کمالی) تهران :سیطرون(تاریخ انتشار به زبان اصلی ندارد)

۵-پروچسکا ،جیمز ونورکراس ،جان.(۱۳۸۷).نظام های روان درمانی (ترجمه یحیی سید محمدی)تهران :روان(۲۰۰۷)

۶-دژبخش ،پاشا.(۱۳۸۹).اثر بخشی آموزشی مشاوره راه حل محور به شیوه گروهی بر تغییر رضایت از زندگی و احساس خودکارامدی زوجین مراجعه کننده به مرکز مشاوره شهر بوشهر.پایان نامه کارشناسی ارشد

۷-دیویس،توماس و جی آزبورن ،سینتا (۱۳۸۶).مشاوره مدرسه با رویکرد راه حل محور (ترجمه نسترن ادیب راد و علی محمد نظری)تهران:علم

۸-سیف،علی اکبر (۱۳۷۹).روانشانسی پژوهشی .تهران:آگاه

۹-طهماسیان،کارینه(۱۳۸۴).اعتباریابی و هنجاریابی فرم ایرانی پرسشنامه خوداثرمندی کودکان و نوجوانان SEQ-C

۱۰-فرسینگ،کریستیو.(۱۳۸۸)مشاوره مدرسه در عصر حاضر:نظریه ،پژوهش ،کاربرد (ترجمه علی محمد نظری و علی اکبر سلیمانیان)تهران:علم

۱۱-کارسون ،ج و اسپری ،ل و لوئیس ،ج(۱۳۷۸)خانواده درمانی ،تضمین درمان کارامد(ترجمه شکوه نوابی نژاد )تهران:انجمن اولیا و مربیان

۱۲-کریم زاده ،منصوره(۱۳۸۴)،بررسی و شناسایی خودپنداره تحصیلی و غیر تحصیلی ،پیش بینی کننده گی آن در پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان دختر سال دوم دبیرستان شهر تهران (گرایش ریاضی –فیزیک و علوم انسانی).پیاین نامه کارشناسی ارشد.

۱۳-کوری،جرالد(۱۳۸۹)نظریه و کاربست روان درمانی (ترجمه یحیی سید محمدی )تهران :ارسباران

۱۴-مرتضوی،شهرناز (۱۳۸۹). روابط متقابل بین کارامد پنداری و ادراک حمایت از سوی خانواده ،معلمان و دوستان نزدیک در ارتباط با رضایت از زندگی در نمونه هایی از داشن آموزان دبیرستان شهر تهران ،فصلنامه علمی-پژوهشی نوآوری آموزشی ،شماره ۸وص ۴۸-۲۶

۱۵-امینی،شهریار(۱۳۱۸۲). بررسی نقش خودکارآمدی ،خود تنظیمی و عزت نفس در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان سال سوم دبیرستان رشته علوم تجربی شهرکرد. پایان نامه کارشناسی ارشد.تهران: دانشگاه تربیت معلم

۱۶-رجبی، غلامرضا(۱۳۸۵). بررسی پایایی و روایی مقیاس باورهای خودکارآمدی عمومی در دانشجویان روانشناسی دانشکده­ی علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز ودانشگاه آزاد مرودشت.مجله­ی اندیشه­های نوین تربیتی. دوره­ی ۲، ۱و۲ بهار و تابستان.

۱۷- ریو ،مارشال(۲۰۰۵).انگیزش و هیجان. ترجمه یحیی سید محمدی (۱۳۸۶).تهران:ارسباران.

  ۱۸- فولادچنگ، محبوبه(۱۳۸۲). بررسی باورهای خودکارآمدی دختران دانش­آموز استان فارس و ارائه  راهکارهای مناسب. مجموعه مقالات هفته پژوهش سازمان آموزش و پرورش استان فارس، آذر۸۲، ۹۹-۷۵.

۱۹- فولاد چنگ، محبوبه(۱۳۸۳). بررسی تأثیر آموزش مهارت­های خودگردانی و افزایش باورهای خودبسندگی بر عملکرد تحصیلی دانش­آموزان دبیرستانی. دانشگاه شیراز، دانشکده­ی علوم تربیتی و روان­شناسی، پایان­نامه دکتری

۲۰- میرحسین لو،سعیده(۱۳۸۲).بررسی رابطه خودکارآمدی ریاضی،اضطراب ریاضی،انتظارات عملکرد ریاضی در پیشرفت ریاضی دختران و پسران دبیرستانهای دولتی منطقه دو تهران.پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تربیت معلم .

۲۱-هاشمی،زهرا(۱۳۸۲).بررسی نقش تعدیل کننده خودکارآمدی در رابطه بین کمال گرایی و اهمال کاری در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت.پایان نامه کارشناسی ارشد .دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت.

۲۲-هرگنان و السون.مقدمه ای بر نظریه های یادگیری .ترجمه ع. سیف(۱۳۸۵).تهران:دوران.

۲۳-نجفی ،محمود (۱۳۸۳) بررسی رابطه خودکارآمدی بر سلامت روانی در دانش آموزان پایه سوم مقطع متوسطه شهر شیراز ،این پژوهش با استفاده از اعتبارات شورای تحقیقات آموزش و پرورش فارس انجام پذیرفته است . پایان نامه کارشناسی.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.