نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

تحقیق آشنایی با تأثیرات فضای آموزشی بر دانش آموزان مقطع ابتدایی

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۱۸ | قابل ویرایش

مقدمه

کارشناسان تربیتی شرایط متعادل فضای آموزشی لازم برای هر ثبت نام را بین ۵ تا ۳ متر مربع عنوان کرده اند در صورتی که در بعضی مدارس از فضای آموزش از یک متر مربع کمتر است.

وسایل و تجهیزات نیز باید در شرایط متعارف و قابل قبول باشد وقتی که تندرستی و سلامت روان و تحقق بخشیدن به دیگر ابعاد تربیت انسان به عنوان هدفها و وظایف مدرسه مطرح می شود چگونه می توان از ساختمان های غیر بهداشتی و فاقد شرایط و وسایل لازم برای زیست گروهی عنوان مدرسه استفاده کرد و دوباره بازده کار نگران نبود مسائل فوق ما را بر آن داشت تا مقایسه ای بین وضعیت موجود و وضعیت مطلوب در فضای آموزشی مدارس ابتدایی دخترانه داشته باشیم.

اهمیت و ضرورت تحقیق

اگر نگاهی گذرا به فضای آموزش در گذشته داشته باشیم حاکی از این می باشد که فضای آموزش در قدیم بسیار ابتدایی و درسطح منازل و واحد هایی به دور از نور کافی برای این امر تشکیل شده بود . فضای تدریس را رطوبت فرا گرفته بود که این امر (تدریس) با کمبود های زیادی که باعث بوجود آمدن امراض در متعلمین می شد مواجه بودند و دانش آموزان در آن فضا نمی توانستند با آرامش به تعلیم بپردازند.

باید دانست که راحتی دانش آموزان در مدر سه از جمله عوامل مهم در پیشرفت آموزشی است . انها این راحتی را در زمانی که تجهیزات محل آموزشی با ابعاد بدنی و روانی متناسب احساس خواهند کرد پی سازگار ساختن تجهیزات باید متناسب با اندازه های بدن و روان باشد.

از این مسئله چرا که هر گونه اشتباه در این امر علاوه بر تاثیر بر برنامه های آموزشی در پیشرفت جسمی دانش آموزان نیز تاثیر خواهد گذاشت تا همچنین مجموعه بتواند ا زراهنمایی پرورش و نهایت در برنامه ریزی های مربوط به عنوان سندی مورد استفاده قرار گیرد.

بازی بهترین وسیله آموزش

 شاید بارها برای معلمین محترم این اتفاق افتاده باشد که ساعتها درباره یک موضوع درس ، مخصوصا نکات دستوری ، توضیح داده اند ، اما دانش آموزان آن را متوجه نشده و به صورت کاربردی و مفهومی یاد نگرفته است.

یا بارها معلم به دانش آموزان یادگیری شکل کلمات و دیکته لغات جدید را توصیه کرده اما دیکته آنها رضایت بخش نبوده است . با ابداع یک بازی زیرکانه و گنجاندن ماهرانه این مطالب طی بازی می توان، فرآیند یادگیری را به طرز شگفت آوری آسان کرد و سرعت بخشید و یادگیری را برای آنها لذت بخش ساخت ؛ به ویژه اگر به صورت گروهی و به شکل مسابقه بین چند گروه درکلاس انجام شود.

نمایش خلاق

شیوه ای که می خواهیم  از آن بگوییم ، پس از چند دهه تجربه محققان و معلمان و کشورهای مختلف تایید شده است ؛ شیوه ای که خود کودکان از خردسالی و به شکلی غریزی ، به کمک آن ، پیچیده ترین و بزرگترین مسائل را برای خود آسان و قابل فهم و جذاب کنند.

چرا باید کودکان در دوره ابتدایی به سختی بکوشند تا مفاهیم ناآشنای ریاضی ، علوم ، جغرافیا ، علوم اجتماعی ، تاریخ و …. را به خاطر بسپارند ؟ با نمایش خلاق ، همه این مفاهیم به عینیت در می آید و ملموس می شود.

به عنوان مثال ، یکی از خانم معلمها با بچه ها قرار گذاشته بود که : « من خورشیدم و شما دانه اید » هر روز وقتی معلم به طرف کلاس می آمد بچه ها زیر میز می رفتند و با ورود او ، به شکل دانه های در حال رشد ، از زیر میز آهسته قد می کشیدند و بالا می آمدند. علاوه بر مفهوم زیبایی که در این بازی ساده نهفته است معلم هر بار یکی از مفاهیم درس علوم ( گیاهان ) را در خلال آن به بچه ها می آموخت.

کاربرد نقشه های مفهومی در فرآیند یاددهی و یادگیری

اشاره : یکی از روشهای آموزش جدید که با نظریه   ( ساختن گرایی ) ارتباط بسیار نزدیکی دارد. استفاده از نقشه های مفهومی است که می تواند در مراحل گوناگون آموزش، از طراحی و تهیه محتوای برنامه درسی گرفته تا مرحله ی اجرا و ارزشیابی مورد استفاده قرار می گیرد.

در بیست سال اخیر ، معلمان و پژوهشگران برای تسهیل ، تسریع و عمق بخشی یادگیری علوم به ویژه علوم تجربی ، استفاده وسیعی از نقشه های مفهومی به عمل آورده اند. به کارگیری نقشه های مفهومی این امکان را برای معلمان و دانش آموزان فراهم می سازد با به عمیق تر کردن فرآیند یاددهی و یادگیری همت گمارند و شرایط دست یابی به سطوح بالاتر شناختی و انواع تفکرهای انتزاعی خلاق و انتقادی را فراهم سازند.

این مقاله به معرفی نقشه های مفهومی و کاربردهای آن می پردازد و انتظار می رود معلمان عزیز کشورمان با به کارگیری این ابزار قدرتمند ، در فرآیند یاددهی – یادگیری و ارزشیابی مفاهیم به ویژه مفاهیم علوم تجربی قدمهای مثمر ثمری بردارند.

منابع

۱- مدرسه شاداب مدرسه ای برای زندگی : رسالت پور – مریم . مجله رشد مدیریت مدرسه شماره ۶ اسفند ۱۳۸۶

۲- بازی بهترین وسیله آموزش : میرزایی – فاطمه . مجله رشد آموزش راهنمایی تحصیلی شماره ۷ فروردین ۱۳۸۷

۳- کاربرد نقشه های مفهومی در فرآیند یاددهی و یادگیری : اصغری – پریوا . مجله رشد تکنولوژی آموزش  شماره ۷ فرودین ۱۳۸۷

۴- نمایش خلاق : بیانلو – حسن . مجله رشد معلم شماره ۱۴ نیمه دوم فروردین ۱۳۸۷

۵- عوامل جذاب سازی محیط آموزشگاه : نوشته نیک پاکارد / نیل دیس ترجمه : رکسانا شهرام / مرتضی مجد فر  – مجله رشد معلم شماره ۱۴ نیمه دوم فرودین ۱۳۸۷.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.