نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

پایان نامه تأثیر تکنیک آرامبخش و موسیقی درمانی در اضطراب دانش آموزان

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات : ۷۹ | قابل ویرایش

فهرست

عنوان                                                                                                                                                         صفحه

چکیده……………………………………………………………………………………………………………………………………………..۱

 فصل اول : کلیات تحقیق

مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………………………………………..۳

بیان مسله ………………………………………………………………………………………………………………………………………….۵

اهمیت و ضروت تحقیق ……………………………………………………………………………………………………………………..۶

اهداف تحقیق …………………………………………………………………………………………………………………………………..۷

فرضیه تحقیق ……………………………………………………………………………………………………………………………………۷

تعاریف عملیاتی واژه ها و مفاهیم …………………………………………………………………………………………………………۷

سوالات پژوهشی ……………………………………………………………………………………………………………………………….۹

فصل دوم: پیشینه و ادبیات تحقیق

مبانی نظری تحقیق …………………………………………………………………………………………………………………………..۱۰

اضطراب ………………………………………………………………………………………………………………………………………..۱۰

یادگیری اضطراب …………………………………………………………………………………………………………………………..۱۱

اضطراب سرکوب کننده …………………………………………………………………………………………………………………..۱۸

اضطراب ………………………………………………………………………………………………………………………………………..۲۲

دستگاه روانی ………………………………………………………………………………………………………………………………….۲۴

رشد روان جنسی …………………………………………………………………………………………………………………………….۲۶

نابهنجاریها و اختلالات روانی ……………………………………………………………………………………………………………۲۸

اختلالات اضطرابی ………………………………………………………………………………………………………………………….۲۸

اضطراب تعمیم یافته ………………………………………………………………………………………………………………………..۲۹

اضطراب رعبی ………………………………………………………………………………………………………………………………..۳۱

فوبی ……………………………………………………………………………………………………………………………………………..۳۲

هانز کوچولو …………………………………………………………………………………………………………………………………..۳۴

وسواس فکری و عملی ……………………………………………………………………………………………………………………..۳۵

علل  اختلالات اضطرابی …………………………………………………………………………………………………………………..۳۸

نظریه نئوفرویدیها درباره اضطراب ………………………………………………………………………………………………………۴۶

پیشینه پژوهش ………………………………………………………………………………………………………………………………..۵۰

فصل سوم:روش تحقیق

روش تحقیق …………………………………………………………………………………………………………………………………..۵۸

جامعه آماری ………………………………………………………………………………………………………………………………….۵۸

حجم نمونه ……………………………………………………………………………………………………………………………………۵۸

روش نمونه گیری …………………………………………………………………………………………………………………………..۵۸

ابزار اندازه گیری …………………………………………………………………………………………………………………………….۵۹

روش تجزیه و تحلیل اطلاعات …………………………………………………………………………………………………………..۶۰

فصل چهارم:یافته ها و تجزیه و تحلیل آنها

مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………………………………………۶۲

فصل پنجم بحث و نتیجه گیری

بحث ونتیجه گیری……………………………………………………………………………………………………………………………۶۷

پیشنهادات ………………………………………………………………………………………………………………………………………۶۹

محدودیت ها ………………………………………………………………………………………………………………………………….۷۰

منابع………………………………………………………………………………………………………………………………………………۷۱

ضمائم

پرسشنامه ……………………………………………………………………………………………………………………………………….۷۵

چکیده

پژوهش حاضر با هدف تأثیر تکنیک آرامشبخش و موسیقی درمانی در اضطراب دانش آموزان انجام شده است.

براى انجام این پژوهش، ۱۲۰ نفر از دانش‌آموزان شهرستان لامرد در مقطع دبیرستان را به طور تصادفى انتخاب شدند.یافته‌های پژوهش نشان داد که بین اضطراب وجودی و اضطراب مرضی هم‌بستگی معنادار مثبت وجود دارد. اضطراب وجودی پیش‌بینی‌کننده اضطراب مرضی است. مقایسه افراد ، عادی و مذهبی در میزان اضطراب وجودی و مرضی معنادار بوده، دین‌داری و تحصیلات سهم زیادی در تأثیرگذاری بر کاهش اضطراب، به‌ویژه اضطراب وجودی داشت.

در نهایت، اضطراب وجودی یکی از پایه‌‌ها و منشأ اضطراب مرضی است. افراد مذهبی کمتر از اضطراب وجودی رنج می‌برند؛ در مقابل، بزهکاران بیشتر به این نوع اضطراب مبتلایند؛ و این نشانگر تأثیر مثبت پایبندی مذهبی، و اثر منفی بزهکاری بر اضطراب است.

مقدمه

مهمترین عاملی که بر اساس نظریه تحلیل روانی علت تمام بیماریهای روانی محسوب می شود اضطراب است که جهت کنترل این عارضه باید موارد و یا گزینه هایی را در زندگی وارد کنیم که در مکتب تحلیل روانی نقش برجسته ای دارد.

به نظر فروید اضطراب به عنوان یک تکانه من است یعنی به همان صورت که اگر بدن دچار زخم و التهاب و بیماری گردد اولین نشانه آن به صورت تب ظاهر می شود اگر فرد از نظر روانی دچار مسئله و مشکل شود اولین نشانه آن به صورت اضطراب جلوه گر می شود و اضطراب هم علت محسوب می شود و هم معلول یعنی علت بیماری از ناراحتیهای روانی اضطراب است ، همچنین هر گاه شخص با یک مسله و مشکل روانی مواجه گردد که موجب که موجب به هم خوردن تعادل روانی وی گردد احساس اضطراب می کند.

فروید اضطراب را به سه نوع تقسیم کرده است

الف : اضطراب واقعی و هنگامی که تجربه می شود و اضطراب نوروتیک زمانی بروز می کند که تکانه های نهاد موجب تهدید فرد در برابر قطع کنترلهای من و ظهور رفتارهایی که منجر به تنبیه وی خواهد گردید می شوند و اضطراب اخلاقی وقتی ظاهر می شود که فرد عملی بر خلاف وجدان اخلاقی یا ارزشهای اخلاقی خویش انجام داده یا حتی در نظر دارد که انجام بدهد

به همین دلیل احساس گناه می کند ساختمان شخصیت هر فرد دارای سه قسمت است که نهاد قسمتی از شخصیت است که زیست شناسی فطری را شامل می شود و تابعه اصل لذت جویی است.نهاد همواره به دنبال کسب لذت است و بدون توجه به واقعیت می خواهد به حداکثر لذت برسد که توجه به ظاهر زندگی و تمایل به موسیقی و زیباییهای زندگی می تواند جزء همین اصل لذت جویی باشد که خود این مساله باعث کاهش اضطراب در افراد می شود.

در حالی که من تابع اصل واقعیت است و کوششهای آن در جهت رسیدن به لذت  توجه به واقعیت است به عبارت دیگر نهاد خواهان بی چون و چرای لذت هاست و ارضای فوری خواستها را بدون توجه به واقعیت جست و جو می کند وقتی که شخص با مسئله ای مواجه می شود در رابطه با من خویش آن را ادراک می کند درباره ان فکر می کند و نسبت به آن عمل می کند.

به عبارت دیگر من هر فرد داننده ، کوشنده ، تصمیم گیرنده ، مضطرب شونده و انجام دهنده اصلی رفتارهای فرد محسوب می شود . که اساس عملکردهای من پیش فرضهای است که فرد درباره خود و دنیای خود می سازد. (حسین آزاد – انتشارات بعثت)

بیان مساله

ممکن است اضطراب را نوعی درد داخلی دانست که سبب ایجاد هیجان و به هم ریختن تعادل موجود می شود و چون بشر دائماً به منظور برقراری تعادل کوشش می کند بنابراین می توان گفت اضطراب یک محرک بسیار قوی است امکان دارد این محرک مضر باشد و این خودبستگی به درجه شخصیت افراد که متوجه فرد است.

اضطراب متعادل یا نرمال آن است که به شدت عکس العمل متناسب باشد با مقدار خطر و این خود مفیداست زیرا شخص را وادار می سازد که با موفقیت ، خطرات را از خود دفع کند و بنابراین مقدار معتدل اضطراب برای رشد و تکامل صحیح شخصیت لازم است و در واقع هیچ فرد بشری نیست که مقداری اضطراب نداشته باشد که توجه به تفریحها و علائق آدمی باشد.

موسیقی و نقاشی گاهی اوقات می تواند تاثیر مثبت جهت کاهش عوامل روانی و مشکلات روحی در افراد باشد که در تحقیق حاضر به نوع علاقه به موسیقی پاپ و تاثیر آن در کاهش اضطراب به همین موضوع پرداخته و اگر با این عملکرد ها بتوان مقدار اضطراب را کاهش داده و فرد را به سلامت روانی سوق دهیم. (سید سعید محمدی – ۱۳۸۲)

منابع

۱-دادستان ، پریرخ ،روان شناسی مرضی ، انتشارات رشد ،سال ۱۳۸۲ ، تهران

۲-دلاور ، علی ،روش تحقیق در علوم تربیتی ، انتشارات رشد ، سال ۱۳۸۳ ، تهران

۳-دلاور ، علی ، آمار استنباطی ، انتشارات رشد ، سال ۱۳۷۹ ، تهران

۴-رحیمیان ، حوریه بانو ، روشها و فنون  روان درمانی ، انتشارات نور ، سال ۱۳۸۰ ، تهران

۵-شفیع آبادی ، عبدالله ، نظریههای مربوط به اضطراب و افسردگی ، انتشارات پیام ، سال ۱۳۷۹ ، تهران

۶-منصور ، محمود ، روانشناسی شخصیت ، انتشارات رشد ، سال ۱۳۸۱ ، تهران

۷-معینی ، مصطفی ، اضطراب و برخورد با آن ، انتشارات ارجمند ، سال ۱۳۷۹ ، تهران

۸-نوری ، محمود ، اضطراب و سرکوبی آن ، انتشارات فرهنگ ، سال ۱۳۸۰ ، تهران

۹-اکرمی ناهید، اضطراب امتحان، تربیت،ماهنامه پرورشی وزارت آموزش و پرورش شماره ۳، سال ۱۵، ۱۳۷۸

۱۰-افروز ،‌غلامعلی امتحان و اضطراب نشریه پیوند شماره ۱۵۲ خرداد ۷۱

۱۱-تربیت ماهنامه پرورشی آموزش و پرورش سال ۱۳۷۷ شماره ۱۴

۱۲-قائمی، علی، ترس و اضطراب در کودکان انتشارات امیری، چاپ اول ۱۳۶۸

۱۳-معتمدی زهرا، رفتار نوجوان، ا نتشارات لک لک، چاپ دووم ۱۳۷۲

۱۴- فرقانی رئیسی شهلا ، شناخت مشکلات رفتاری در کودکان و نوجوانان، تهران نشر معاونت پرورشی وزارت آموزش و پرورش

۱۵-کویر کاری، زندگی با اضطراب ، ترجمه دکتر ماشاءالله مدیحی، نشر یادآوران ۱۳۷۰

۱۶-میرافضلی آرانی ، فاطمه، علل اضطراب در کودکان، مرکز تحقیقات نظام وفا ۸۲-۱۳۸۱

۱۷-عکاشه گودرز – بررسی مشکلات فراوانی اضطراب در دانش آموزان ، شورای تحقیقات اداره آموزش و پرورش شهرستان کاشان

۱۸-  شعبانی ، حسن مهارتهای آموزشی انتشارات سمت ۱۳۷۱

۱۹-  معتمدنیا لیلا، بررسی علل اضطراب در دانش آموزان، دانشگاه آزاد اسلامی اراک ۱۳۸۱

۲۰- اکرمی ناهید، اضطراب امتحان، تربیت، ماهنامه پرورشی وزارت آموزش و پرورش شماره ۳، سال ۱۵، ۱۳۷۸.

۲۱-  قائمی، علی، ترس و اضطراب در کودکان انتشارات امیری، چاپ اول ۱۳۶۸.

۲۲-  فرقانی رئیسی شهلا، شناخت مشکلات رفتاری در کودکان و نوجوانان، تهران نشر معاونت پرورشی وزارت آموزش و پرورش.

۲۳- کویر کاری، زندگی با اضطراب، ترجمه دکتر ماشاءالله مدیحی، نشر یادآوران، ۱۳۷۰.

۲۴- شعبانی، حسن مهارتهای آموزشی انتشارات سمت ۱۳۷۱.

۲۵- معتمدنیا لیلا، بررسی علل اضطراب در دانش آموزان، دانشگاه آزاد اسلامی اراک ۱۳۸۱.

۲۶- احمدیان، عباس ((راههای درمان اضطراب در نوجوانان)) پایان نامه کارشناسی دانشگاه پیام نور، دلیجان، ۱۳۷۹.

۲۷-  آتش پور، سیدحمید،تربیت .ماهنامه پرورشی وزارت آموزش وپرورش شماره ۳.سال ۱۳۷۸.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.