تعداد صفحات: ۹۵ | قابل ویرایش
چکیده
پروژه فعالیتی است که از نظر آموزش و پرورش دارای ارزش میباشد و متوجه هدف معینی است. واحد کار مستلزم بررسی و جمع آوری اطلاعات و یافتن راه حل مطالعه و انجام کار عملی است.
فراگردهای این پروژه که در واحدهای آموزشی صورت گرفته است میتواند در جهت تبحر و تثبیت مطالعات تحقیقاتی دانشجویانآتی موثر واقع شود.
اردوهای تربیتی در میان فعالیتهای گوناگون تربیتی از اهمیت و اعتبار ویژهای برخوردار است. اردو یکی از بهترین و مناسب ترین شرایطی است که میتوان طی آن به تعلیم و تربیت کودکان، نوجوانان و جوانان پرداخت. به جرأت باید گفت سازندگی اردو تا حدی است که چه بسا نتوان با روزها و ماهها کار معمولی در خانه و مدرسه به نتایج مطلوب آن رسید.
تشکیل اردوگاهها واختصاص بودجهای قابل توجه به آن، آموزش مربیان ویژه و اجرای برنامه ریزی دقیق و حساب شده از مواردی است که هم اکنون اغلب کشورهای جهان با درک آثار کار اردویی توجه خاصی بدان مبذول میدارند و یکی از ارکان تربیتی خود را بر محور اردو قرار داده اند و به عنوان کاری پرارزش و پراعتبار، آینده ساز و بسیار مهم تلقی میشود.
مقدمه
قل سیرو فی الارض فانظروا کیف بداٌ الخلق عنکبوت -آیه ۱۹۱
بگو در زمین گردش کنید و ببینید که خداوند چگونه خلقت را به وجود آورده است.
بدون شک در هر عصر و زمانی مقتضیات خاصی را ایجاب میکند. زمانی بود که سفر کجاوه و درشکه و اسب غرورآمیز و افتخار انگیز بود. ولی امروزه آنها جای خود را به قطارها و جتهای سریع السیر داده اند. در اروپای قرون وسطی، محتوای کتابهای درسی را کلیسای کاتولیک تعیین میکرد و منطق، منطق ارسطویی بود و هر نوع بدعت و نوآوری محکوم میشد.
جز آنچه که در کتابهای پیشینیان آمده بود مورد قبول قرار نمیگرفت. مردم برای حل مسائل و مشکلات خود تنها به نوشتههای فلاسفه گذشته مراجعه میکردند و چنانچه در این نوشتهها راه حلی پیدا نمیشد مسائل را غیر قابل حل میدانستند.
ولی امروزه متخصصان تعلیم و تربیت معتقدند که آموزش مطلوب موقعی صورت میگیرد که اولا ٌ : متناسب با رشد شاگردان باشد. ثانیاٌ شاگردان در اجرای آن نقش فعالی داشته باشند و این امکان پذیر نیست جز در سایه تحقیق مستمر و پیگیر در هر شرایط و زمان.
سابقه تحقیق
آنچه که در خصوص برگزاری اردوها و رشد شخصیتی دانش آموزان در کتابها و منابع آمده است و یا توسط پژوهشگران دیگر مورد بررسی قرار گرفته است تحت عنوان سابقه تحقیق در فصل دوم مفصل بیان شده است.
در این قسمت تاریخچه و سیر تحول اردوها و فلسفه اردو و انواع اردوهای تربیتی – آموزشی و اهداف و اصول برنامهریزی و مدیریت اردو و همچنین خصوصیات و ویژگیهای کودکان دبستانی و پرورش خلاقیت و تعریف شخصیت و فایده و شناخت اصول و مراحل رشد و چهار مرحله رشد شناختی کودک از دیدگاه پیاژه و بالاخره رشد و تکامل شخصیت مطلوب آمده است و در قسمت مطالعه علمی چند نمونه از کارهای تحقیقی که تا کنون توسط پژوهشگران انجام گرفته است به شرح ذیل میباشد.
محدودیتهای قابل کنترل
هر تحقیق بنا به شرایط و موقعیت و موضوع مورد بررسی، محدودیتهایی دارد. از آن لحاظ که موضوع تحقیق پیرامون اردوهای تربیتی – آموزشی است بیشتر در این زمینه پژوهش شده و اردوهای دیگر را مد نظر قرار نداده است و به لحاظ وقت کم و محدودیت زمانی دانشجو که به عنوان واحد کار مقدماتی برای یک ترم محسوب میشود.
بنابراین محقق تنها به نظر سنجی پرداخته است و از روشهای دیگر مثل مصاحبه و مشاهده و پارامترهای دیگر در تحقیق استفاده نکرده است و نتایج حاصله منتج از روش توصیی است که از معلمین و مربیان منطقه تبادکان با توجه به شرایط و سلیقه آنان نظر خواهی شده است.
در این پژوهش محقق فقط مدارس پسرانه تبادکان را مورد بررسی و کنکاش قرار داده و با توجه به عنوان موضوع دنبال آن است که آیا اردوهای تربیتی میتواند بر رشد شخصیت دانش آموزان تأثیر بگذارد و یا خیر؟
و بالاخره اینکه این تحقیق در سال تحصیلی ۷۸-۱۳۷۷ انجام گرفته است و ممکن است با گذشت زمان از لحاظ کم و کیف نتایج حاصله دستخوش تغییرات شود.
منابع و مأخذ
۱- پاشا شریفی، دکتر حسن نجفی زند، دکتر جعفر، روشهای آماری در علوم رفتاری، چاپ هفتم ۱۳۷۵، انتشارات نشر دانا
۲- حسن زاده، سعیده اسماعیلی، عزیزا… امور تربیتی سال چهارم تربیت معلم، کد ۱۰۴۰، دفتر تحقیقات و مشاوره امور تربیتی آموزش و پرورش
۳- حمیدی، مهرزاد، بازیهای پرورشی ۷ چاپ ۱۳۶۵، مرکز تربیت معلم
۴- دلاور، علی، روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی، چاپ دوم ۱۳۷۶، انتشارات نشر ویرایش
۵- سنجر موسوی، سید عسکر، اردو و اردو داری، چاپ اول ۱۳۷۷، انتشارات ضریح آفتاب
۶- شریعتی، علی، انسان و اسلام، انتشارات دانشگاه تهران
۷- شعاری نژاد، دکتر علی اکبر، نقش فعالیتهای فوق برنامه ۷ چاپ اول ۱۳۶۶، انتشارات اطلاعات تهران
۸- شکوهی، دکتر غلامحسین، آموزش و پرورش تعلیم و تربیت، انتشارات آستانقدس رضوی ۱۳۶۹
۹- کریمی، قاسم سبزه پرورد ۷ پروانه، اردوی تربیتی چگونه و با کدام برنامه، چاپ اول ۱۳۷۴، انتشارات قدیانی
۱۰- مفیدی، آموزش و پرورش پیش دبستانی و دبستانی، چاپ دوم ۱۳۷۲، انتشارات دانشگاه پیام نور