نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

پایان نامه بررسی میزان تأثیر اردوهای تربیتی-آموزشی بر رشد شخصیت دانش آموزان

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۹۵ | قابل ویرایش

چکیده

پروژه فعالیتی است که از نظر آموزش و پرورش دارای ارزش می‌باشد و متوجه هدف معینی است. واحد کار مستلزم بررسی و جمع آوری اطلاعات و یافتن راه حل مطالعه و انجام کار عملی است.

فراگردهای این پروژه که در واحدهای آموزشی صورت گرفته است میتواند در جهت تبحر و تثبیت مطالعات تحقیقاتی دانشجویان‌آتی موثر واقع شود.

اردوهای تربیتی در میان فعالیتهای گوناگون تربیتی از اهمیت و اعتبار ویژه‌ای برخوردار است. اردو یکی از بهترین و مناسب ترین شرایطی است که می‌توان طی آن به تعلیم و تربیت کودکان، نوجوانان و جوانان پرداخت. به جرأت باید گفت سازندگی اردو تا حدی است که چه بسا نتوان با روزها و ماهها کار معمولی در خانه و مدرسه به نتایج مطلوب آن رسید.

تشکیل اردوگاهها واختصاص بودجه‌ای قابل توجه به آن، آموزش مربیان ویژه و اجرای برنامه ریزی دقیق و حساب شده از مواردی است که هم اکنون اغلب کشورهای جهان با درک آثار کار اردویی توجه خاصی بدان مبذول می‌دارند و یکی از ارکان تربیتی خود را بر محور اردو قرار داده اند و به عنوان کاری پرارزش و پراعتبار، آینده ساز و بسیار مهم تلقی می‌شود.

مقدمه

قل سیرو فی الارض فانظروا کیف بداٌ الخلق  عنکبوت -‌آیه ۱۹۱

بگو در زمین گردش کنید و ببینید که خداوند چگونه خلقت را به وجود آورده است.

بدون شک در هر عصر و زمانی مقتضیات خاصی را ایجاب می‌کند. زمانی بود که سفر کجاوه و درشکه و اسب غرورآمیز و افتخار انگیز بود. ولی امروزه آنها جای خود را به قطارها و جت‌های سریع السیر داده اند. در اروپای قرون وسطی، ‌محتوای کتابهای درسی را کلیسای کاتولیک تعیین می‌کرد و منطق، منطق ارسطویی بود و هر نوع بدعت و نوآوری محکوم می‌شد.

جز آنچه که در کتاب‌های پیشینیان آمده بود مورد قبول قرار نمیگرفت. مردم برای حل مسائل و مشکلات خود تنها به نوشته‌های فلاسفه گذشته مراجعه می‌کردند و چنانچه در این نوشته‌ها راه حلی پیدا نمی‌شد مسائل را غیر قابل حل می‌دانستند.

ولی امروزه متخصصان تعلیم و تربیت معتقدند که آموزش مطلوب موقعی صورت می‌گیرد که اولا ٌ :  متناسب با رشد شاگردان باشد. ثانیاٌ شاگردان در اجرای آن نقش فعالی داشته باشند و این امکان پذیر نیست جز در سایه تحقیق مستمر و پیگیر در هر شرایط و زمان.

سابقه تحقیق

آنچه که در خصوص برگزاری اردوها و رشد شخصیتی دانش آموزان در کتابها و منابع آمده است و یا توسط پژوهشگران دیگر مورد بررسی قرار گرفته است تحت عنوان سابقه تحقیق در فصل دوم مفصل بیان شده است.

در این قسمت تاریخچه و سیر تحول اردوها و فلسفه اردو و انواع اردوهای تربیتی – آموزشی و اهداف و اصول برنامه‌ریزی و مدیریت اردو و همچنین خصوصیات و ویژگیهای کودکان دبستانی و پرورش خلاقیت و تعریف شخصیت و فایده و شناخت اصول و مراحل رشد و چهار مرحله رشد شناختی کودک از دیدگاه پیاژه و بالاخره رشد و تکامل شخصیت مطلوب آمده است و در قسمت مطالعه علمی چند نمونه از کارهای تحقیقی که تا کنون توسط پژوهشگران انجام گرفته است به شرح ذیل می‌باشد.

محدودیت‌های قابل کنترل

هر تحقیق بنا به شرایط و موقعیت و موضوع مورد بررسی، محدودیت‌هایی دارد. از آن لحاظ که موضوع تحقیق پیرامون اردوهای تربیتی – آموزشی است بیشتر در این زمینه پژوهش شده و اردوهای دیگر را مد نظر قرار نداده است و به لحاظ وقت کم و محدودیت زمانی دانشجو که به عنوان واحد کار مقدماتی برای یک ترم محسوب می‌شود.

بنابراین محقق تنها به نظر سنجی پرداخته است و از روش‌های دیگر مثل مصاحبه و مشاهده و پارامترهای دیگر در تحقیق استفاده نکرده است و نتایج حاصله منتج از روش توصیی است که از معلمین و مربیان منطقه تبادکان با توجه به شرایط و سلیقه آنان نظر خواهی شده است.

در این پژوهش محقق فقط مدارس پسرانه تبادکان را مورد بررسی و کنکاش قرار داده و با توجه به عنوان موضوع دنبال آن است که آیا اردوهای تربیتی می‌تواند بر رشد شخصیت دانش آموزان تأثیر بگذارد و یا خیر؟

و بالاخره اینکه این تحقیق در سال تحصیلی ۷۸-۱۳۷۷ انجام گرفته است و ممکن است با گذشت زمان از لحاظ کم و کیف نتایج حاصله دستخوش تغییرات شود.

منابع و مأخذ

۱-  پاشا شریفی، دکتر حسن  نجفی زند، ‌دکتر جعفر، روشهای آماری در علوم رفتاری، چاپ هفتم ۱۳۷۵، انتشارات نشر دانا

۲-  حسن زاده، ‌سعیده  اسماعیلی، ‌عزیزا… امور تربیتی سال چهارم تربیت معلم، کد ۱۰۴۰، دفتر تحقیقات و مشاوره امور تربیتی آموزش و پرورش

۳- حمیدی، مهرزاد، بازیهای پرورشی ۷ چاپ ۱۳۶۵، مرکز تربیت معلم

۴- دلاور، علی، روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی، چاپ دوم ۱۳۷۶، انتشارات نشر ویرایش

۵- سنجر موسوی، سید عسکر، اردو و اردو داری، چاپ اول ۱۳۷۷، ‌انتشارات ضریح آفتاب

۶- شریعتی، علی، ‌انسان و اسلام، انتشارات دانشگاه تهران

۷- شعاری نژاد، دکتر علی اکبر، نقش فعالیتهای فوق برنامه ۷ چاپ اول ۱۳۶۶، انتشارات اطلاعات تهران

۸- شکوهی، دکتر غلامحسین، آموزش و پرورش تعلیم و تربیت، انتشارات آستانقدس رضوی ۱۳۶۹

۹- کریمی، قاسم  سبزه پرورد ۷ پروانه، اردوی تربیتی چگونه و با کدام برنامه، چاپ اول ۱۳۷۴، انتشارات قدیانی

۱۰- مفیدی، آموزش و پرورش پیش دبستانی و دبستانی، چاپ دوم ۱۳۷۲، انتشارات دانشگاه پیام نور

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.