نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

  • خرید فایل
  • نوشته‌ها
  • پایان نامه تأثیر میزان استرس و فشار کاری کارمندان مرد بانک سپه بر روابط خانوادگی آنها (همسر و فرزندان)

پایان نامه تأثیر میزان استرس و فشار کاری کارمندان مرد بانک سپه بر روابط خانوادگی آنها (همسر و فرزندان)

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات : ۷۵ | قابل ویرایش

« فهرست مطالب»

عنوان                                                                                       صفحه

فصل اول: بیان مسئله و موضوع پژوهش

مقدمه ………………………….

بیان مسئله………………………

اهمیت و ضرورت پژوهش……………….

اهداف پژوهش……………………..

سئوالات تحقیق……………………..

فرضیات تحقیق……………………..

تعاریف مفهومی……………………

تعاریف عملیاتی…………………..

فصل دوم: پیشینه مطالعاتی پژوهش / نظریه‌ها

تاریخچه استرس……………………..

مفهوم استرس………………………

تعاریف استرس شغلی…………………

نشانه‌های استرس……………………

نشانه‌ها و علائم استرس شغلی………….

عوامل استرس‌های شغلی در محیط کار……..

رابطه استرس و عملکرد………………

مراقبت‌های دائمی در برابر عوامل استرس و نشانه‌های آن

روش‌های مقابله با فشار روانی در محیط کار

شیوه‌های جدید در پیشگیری از استرس…….

راهکارهای رفع استرس در محیط کار……..

نظریه‌های رضایت شغلی………………

«تحقیقات انجام شده در خارج از کشور»….

طرح‌ریزی سیستم‌های کار……………..

طرح‌ریزی مجدد کار چیست؟…………….

رضایت شغلی و حالات روانی…………..

اعتبار الگوی ویژگی‌های شغلی………..

هفته کاری فشرده………………….

زندگی خانوادگی…………………..

چند سئوال در زمینه استرس شغلی………

«تحقیقات انجام شده در داخل کشور»…….

خانواده…………………………

انتظار………………………….

سروصدا………………………….

شکاف در ارتباطات…………………

فشار عصبی ناشی از کار و روش‌های مبارزه با آن

مفاهیم و تعریف فشار عصبی…………..

عوامل فشار شغلی « استرس» ………….

اثرات فشار شغلی………………….

استراتژی‌های غلبه بر فشار شغلی………

فصل سوم: روش اجرای تحقیق

جامعه آماری……………………..

نمونه آماری و حجم نمونه…………….

روش و طرح تحقیق…………………..

روش‌های آماری…………………….

ابزار پژوهش……………………..

منابع…………………………

مقدمه:

افراد جامعه‌ی کنونی بیش از پیش نسبت به استرس و پیامدهای آن هوشیار شده‌اند. هشیاری فزاینده نسبت به رویدادهای ضربه‌آمیز زندگی، لزوم توجه را به واکنش‌های افراد و شیوه‌ای که در رویارویی با عناصر استرس‌زا اتخاذ می‌کنند، ضروری کرده است.

مجله‌های تخصصی مملو از تحقیقاتی هستند که به بررسی واکنش‌های افراد در برابر مسائلی از قبیل از دست دادن یکی از والدین (مرگ یا طلاق)، تعارضات و ابهامات شغلی در عهده‌داری وظایف محوله، بیکاری و مشکلات اقتصادی، بازنشستگی پرداخته‌اند، نمونه‌های متعدد شکست و یا موفقیت در برابر چنین رویدادهایی را به دســت داده‌اند و ایــن مـهم را به اثبات رسانده‌اند که اثر مخرب تجربه‌های تنیدگی‌زای زندگی می‌تواند در برخی از افراد برای همیشه باقی بماند.

در حالی که همین تجربه‌ی گذر از موقعیت‌های متلاطم و دردناک، طلاحیت پاره‌ای دیگر از اشخاص را در قلمرو تعامل‌های اجتماعی افزایش می‌دهد و حتی دستیابی آنها به مهارتهای بیشتر را در پی دارد.

ما برای این که بتوانیم درباره گستره‌ی اضطراب و عوامل مربوط به آن تحقیق به عمل بیاوریم گام نخست آن است که تعریف مناسبی از آن را ارائه دهیم:

اضطراب پدیده‌ای روان‌شناختی است که تقریباً همگان با آن آشنا هستند یا آن که در طول عمر خود، در موقعیت‌هایی به آن دچار شده‌اند. این تجربه روانی – فیزیولوژیک در ابعاد آسیب‌شناسی روانی نیز شایع‌ترین اختلالات را شامل می‌گردد. اما به طور کلی، اکثر افراد با توجه به استرس ناشی از کار آن را نگرانی حاصل از کاری تحت فشار بیان کرده‌اند.

استرس شدید می‌تواند عواقب شموی در کیفیت کار به بار آورد و روحیه کارمندان را تضعیف می‌کند. طی بیست سال گذشته، مطالب زیادی درباره میزان استرسی که افراد در مشاغل گوناگون تجربه می‌کنند، نوشته شده است.

بد نیست به این نکته اشاره کنیم که تمام شغل‌ها با استرس همراهند و هیچ کاری برای از بین بردن کامل آن نمی‌توان انجام داد. با وجود این در وهله اول می‌توانید رویکردهایی را در کارتان ایجاد کنید تا وقوع استرس را به حداقل برسانید و سپس راهبردهای مؤثری را برای پرداختن به استرس موجود به کار ببرید.

امروزه استرس یا تنش نامی آشنا برای عموم مردم است و در زندگی روزانه ما به طور فراوان و به علل مختلف مشاهده می‌شود.

دنیای صنعتی و پیشرفت‌های روز افزون آن گرچه باعث آسایش جسمی افراد شده ولی بار فکری آنان را افزایش داده است. نگرانی افراد نسبت به کار ، مشکلات اجتماعی و اقتصادی، انتظارهای سازمان از کارمندان ، پیشرفت تکنولوژی، اشکال‌های مدیریتی و توقع کارکنان و . . . همگی سبب می‌شوند که فرد از لحظه‌ی بیداری بامداد تا هنگام آرمیدن شامگاه، همواره دچار فشارها، هیجان‌ها، نگرانی‌ها بیم‌ها و امیدهای گوناگونی باشد که گاه با ظرفیت جسمی، عصبی و روانی وی متناسب است و گاه با آن سازگار نیست.

مجموعه‌ی چنین فشارهایی استرس را تشکیل می‌دهد. با توجه به توضیحاتی که ارائه گردید و همچنین این آمار که تقریباً ۴۵ درصد جمعیت دنیا و ۵۸ درصد افراد بالای ۱۰ سال در شمار نیروی کار جهانی قرار دارند و بسیاری از این افراد بیش از یک سوم زندگی پس از بلوغ خود را در محیط‌های کاری که انواع عوامل استرس‌زا در آنها قرار دارند، می‌گذرانند. تأمین بهداشت روانی و کاهش استرس در این افراد دارای اهمیت به سزایی است.

بیان مسئله

استرس یکی از ناراحتی‌های روحی و روانی رنجورهایی است که دامن‌گیر قشری از جمعیت است ویکی از مهمترین پرسشی است که با آن روبه رو هستیم که باعث شده سازگاریهای فرد به خطر بیفتد و انرژی زیادی را برای ایجاد تعادل مصرف کند. بررسی میزان شیوع این بیماری روانی در بین کارمندان بانک به طور قطع می‌تواند زمینه‌ساز شناسایی نشانه و شرایط ایجاد کننده باشد.

اضطراب یکی از نشانه‌های مخل در مشاغل به ویژه در کارمندان بانک می‌باشد و فعالیت روزمره آنان را دچار مشکل می‌کند. با قدری تفکر و راهکارهای مناسب می‌توان این مشکلات را به کمترین مقدار رساند.

با برسی شیوع استرس در کارمندان مرد بانک سپه دزفول به وسیله پرسش‌نامه‌هایی که در این مورد توسط کارمندان پاسخ داده می‌شود می‌توان بخشی از این مشکلات را کم کرد. پژوهشگر به دنبال این است که بین میزان شیوع استرس و روابط خانوادگی کارمندان مرد بانک سپه دزفول چه رابطه‌ای وجود دارد؟

اهمیت و ضرورت پژوهش

با توجه به مسائل و مشکلاتی که در نظام اداری و محیط خانواده وجود دارد و همچنین با پیشرفته شدن کار بانکی ما در صددیم که کارمندان را به یادگیری کنار آمدن با استرس‌های روزمره شغلی آشنا کنیم.

لازم است که برای رفع مشکلات آنها در خانواده اقدامات لازم به عمل آید لذا با توجه به این که استرس یک بیماری رفتاری است می‌تــوانـد اثــراتی از قبیل تندخویی و رفتار نامناسب با همسر و فرزندان، از بین رفتن آرامش لازم در خانواده‌ها، تأثیرات منفی جمعی و روانی ناشی از استرس و . . . به دنبال داشته باشد. به همین دلیل برای برطرف کردن این اثرات موضوع مورد نظر می‌تواند از اهمیت خاصی برخوردار باشد.

همچنین برای تأمین محیطی امن و تداوم زندگی آزاد بدون تهدید و ارعاب، لازم است که نیازهای ایمنی انسان ارضا و کامروا شوند. ارضای فراگیر این نیازها در جوامع بشری، نوید بخش دنیایی توأم با صلح و آرامش خواهد بود.

روانشناسان بر پایه‌ای بودن نیاز به آرامش و نبود استرس توافق داشته و بر این اعتقادند که نبودن عــوامـل بهداشت روانی در محیط کار نگرش های منفی را رشد می‌دهد و ناخشنودی شغلی را فراهم می‌سازد. و وجود عوامل بهداشتی در محیط کار حداقل خشنودی شغلی را در سازمان‌ها به وجود می‌آورد و به دنبال آن خانواده‌ها را با مشکلات گوناگون همراه می‌کند. بنابراین بررسی این مسائل موضوع مورد نظر را از اهمیت ویژه‌ای برخوردار می‌سازد.

منابع:

  1. رضایت شغلی مدیران و سلامت سازمان مدارس راهنمایی شهرستان اندیمشک در سال تحصیلی ۸۵ – ۸۴ ، استاد راهنما: آقای اسماعیل صفری ، پژوهشگر : سید علی‌اصغر هاشمی‌نژاد / دی ۸۴
  2. بررسی رابطه بین رضایت شغلی معلمان مقطع ابتدایی در عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان اندیمشک در سال ۸۲ – ۸۱ ، استاد راهنما: آقای کمرزرین ، پژوهشگر: کبری انصاریان
  3. بررسی عوامل استرس‌زای شغلی اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول در سال ۸۲ – ۸۱ ، استاد راهنما : فضیلت‌پور ، پژوهشگر : لاله رجبی و سهیلا محبی‌فر.
  4. بررسی شیوع اضطراب در مدارس راهنمایی دخترانه شهرستان اندیمشک درسال ۸۵ – ۸۴ ، استاد راهنما: آقای کمرزرین ، پژوهشگر: لیلا هارونی
  5. بررسی عوامل مؤثر در امنیت شغلی و رابطه آن با بهداشت روانی کارکنان مخابرات در شهرستان مرگان در سال ۸۱ – ۸۰ ، استاد راهنما: آقای کمرزرین، پژوهشگر: فرشته شیخ
  6. بررسی میزان استرس شغلی معلمان کودکان عادی و استثنایی مقطع ابتدایی شهرستان اندیمشک در سال ۸۴ – ۸۳ ، استاد راهنما: آقای کمرزرین، پژوهشگر: زهرا پورهادی
  7. بررسی عوامل استرس‌زای دانشجویان دختر و پسر دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول در سال ۸۴ ، استاد راهنما: آقای ناصر سراج خرمی، پژوهشگر: الهام منصوری
  8. بررسی میزان فشار روانی (استرس شغلی) دبیران مقطع متوسطه شهرستان دزفول و رابطه آن با رضایت شغلی، سابقه کاری، سن و ساعات کاری دبیران در سال ۸۲ – ۸۱ ، استاد راهنما: آقای مرتضی امیدیان، پژوهشگر: مریم فاضلی‌زاده ورودی ۷۸
  9. رهایی از نگرانی و اضطراب ، نویسنده لوئیس لوی، مترجم: مهدخت سپهرخوی
  10. روانشناسی کار ، تألیف: دکتر حمزه گنجی
به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.