نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

پایان نامه تأثیر جذابیت ظاهر بر قضاوت دیگران

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۱۱۵ | قابل ویرایش

فهرست مطالب

عنوان                                                                   صفحه

فصل اول: کلیات تحقیق

  • مقدمه ………………………… ۱۳
  • بیان مسئله ……………………. ۱۸
  • اهمیت ضرورت تحقیق ……………… ۲۱
  • اهداف تحقیق …………………… ۲۳
  • فرضیات تحقیق ………………….. ۲۳
  • تعاریف علمی و عملیاتی متغیرهای تحقیق ۲۳

فصل دوم: نظریه ها و پیشینه مربوط به پژوهش

۲-۱ مفاهیم نظری …………………….. ۳۳

۲-۱-۱- تعریف خود ……………………. ۳۳

۲-۱-۲- “خود” در دیدگاههای مختلف روان شناختی ۳۶

۲-۱-۳- تصویر خود و پدیدآئی آن ………… ۳۹

۲-۱-۴- تصویر ذهنی …………………… ۴۳

۲-۱-۵- خود پنداره و تصویر بدنی و ظاهر …. ۴۶

عنوان                                                                                       صفحه

۲-۱-۶- تصویر بدنی در نوجوانان و جوانان … ۴۹

۲-۱-۷- نقش خانواده در تشکیل و چگونگی برداشت از خویش ۵۴

۲-۱-۸- تعریف زیبایی………………….. ۵۹

۲-۱-۱۰- بد شکلی بدنی ………………… ۶۰

فصل سوم: طرح تحقیق

۳-۱- طرح تحقیق ……………………… ۸۴

۳-۲- جامعه آماری ……………………. ۸۴

۳-۳- نمونه و روش نمونه گیری ………….. ۸۴

۳-۴- ابزارهای تحقیق …………………. ۸۵

۳-۵- بررسی اعتبار و روایی ابزارهای تحقیق . ۸۵

۳-۶- روش و چگونگی اجرا ………………. ۸۶

۳-۷- روش آماری ……………………… ۸۷

فصل چهارم: ارائه نتایج تحقیق

الف- مشخصات آماری نمونه مورد تحقیق ………

ب- نتایج حاصل از سنجش اعتبار تست گرفته شده

عنوان                                                                                       صفحه

ج- یافته های حاصل از اجرای پرسشنامه ها با توجه به فرضیات تحقیق ………………………………..

فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری

۵-۱- تفسیر نتایج مربوط به فرضیات تحقیق .. ۱۰۲

۵-۲- رهنمودهای تحقیق ……………….. ۱۰۵

۵-۳- محدودیتهای تحقیق ………………. ۱۰۶

۵-۴- پیشنهادات …………………….. ۱۰۷

منابع فارسی ……………………….. ۱۰۸

منابع انگلیسی ……………………… ۱۱۳

چکیده

پژوهش حاضر به تأثیر جذابیت ظاهر بر قضاوت دیگران است. نمونه مورد نظر تحقیق که به روش مقایسه انتخاب شده اند.

ابزارهای مورد استفاده در تحقیق شامل پرسشنامه عزت بدنی و شامل ۲ قطعه عکس که توسط ۵۰ نفر از دانشجویان تهران مرکز مورد قضاوت قرار گرفته است. و به منظور تجزیه وتحلیل اطلاعات حاصل از پژوهش از روشهای آماری توصیفی و آزمونt مستقل استفاده شده است.

فرضیات این تحقیق عبارت بودند از:

  • بین میزان جذابیت ظاهر و قضاوت دیگران رابطه وجود دارد.

مقدمه

از زمانی که بشر پا به عرصه وجود گذاشت مسئله زیبایی برای او مهم بوده است ( نکته دان ۱۳۷۵) اگر زیبایی را سر زندگی، طراوت، شادابی، سازگاری، تقوی، داشتن علاقه، دانش و احساسات لطیف داشتن معنا کنیم همه بشر در پی زیبایی هستند و تا زمانی که به زیبایی مطلق و جهان نمائی نرسند از پا نمی نشینند و آنها زیبایی مطلق خداوند است.

مفاهیم زیادی در فرهنگ های مختلف متفاوت است. و آنچه که هر فرد در عنوان زیبایی تلقی می کند خاص همان فرد است. افراد نه فقط به علت خصوصیات جسمانی خود زیبا هستند بلکه بخاطر شخصیت، صفات و توانایی شاد کردن ودوست داشتن هم زیبا هستند.

شاید بتوان گفت زیبایی همچون یک کره یخ شناور است که تنها یک قسمت از آن قابل دیدن است. در حال حاضر باید دانست که تمایل به زیبایی وتلاش برای بدست آوردن آن یک امر جهانی است.

( ایو ۲۰۰۱) هنگامی که بشر توانست خود را در آب ببیند متوجه این حقیقت شد که زیبایی ظاهر علاوه بر استعداد ذاتی خاص یک سری مراقبت ها همراه با ایجاد تغییرات نیز می باشد که بشر می تواند در ظاهر خویش بوجود آورد.

دریافت این حقیقت و غریزه طبیعی زیبایی درستی سبب ایجاد حرفه ها، هنرها و علومی گشت که هدف همه آنها پیدا کردن روش ها و دخالت در ظاهر انسان بدست آوردن هر چه بیشتر زیبایی ظاهر بود. (بلوچی ۱۳۷۶)

بیان مسئله

برای انسان هیچ حکم با ارزشی مهمتر از داوری او در مورد خویشتن نیست و ارزشیابی شخص از خویشتن قطعی ترین عامل در روند تحول روانی اوست.

این ارزشیابی به شیوه قضاوت هوشیارانه و صریح، شفاهی یا کتبی، یا برشمردن صفات و توصیف حالات محدود  نمی شود، بلکه به صورت احساسی می باشد. احساسی که جدا کردن و شناسایی آن دشوار است. زیرا پیوسته توسط انسان تجربه می شود و جزئی از سایر حالات انسان است و در هر واکنش احساسی وی دخالت دارد.

هر احساسی زاییده یک برآورد وبازتاب یک ارزشیابی درباره سودمندی یا زیان بخشی برخی از جنبه های حقیقت در قلمرو حیات آدمی است. بنابراین تصویری که یک فرد از خویشتن دارد بطور ضمنی در همه واکنشهای ارزشی او آشکار می شود.

امروزه در اصلاح ودرمان بسیاری از اختلالات شخصیت در رفتارهای نابهنجار نظیر کمرویی، گوشه گیری، لجبازی، پرخاشگری و غیره بعنوان اولین گام، به ارزیابی و تقویت اعتماد به نفس و مهارتهای فردی و اجتماعی می پردازند و برای اینکه افراد بتوانند از حداکثر ظرفیت ذهنی و توانمندیهای بالقوه خود بهره مند شوند می بایست از بازخوردهای مثبت نسبت به خود و محیط اطراف و انگیزه های غنی برای تلاش برخوردار شوند، بدون تردید، جوانانی که دارای سطح بالایی از احساس رضایت از خود هستند، نسبت به همسالان خود درشرایط مشابه، کارآمدی و سلامت روانی بیشتری نشان میدهند.

تاریخچه

زیبایی ریشه درمسائل بسیار دارد مثل ریشه های تاریخی، جغرافیایی، قومی و مردمان گوناگون در زمانها و مکانهای گوناگون درباره حد زیبایی سخنهای فراوانی گفته اند. از قرون وسطی حد زیبایی انزواجویانه دریافت شده بوده است.

صورت لاغر، گونه های فرو رفته و چشمان درشت را مظهر زیبایی می دانسته اند در یونان قدیم اندام ورزیده و عضلانی مظهر زیبایی بوده است. اشراف، زنهای کوچک اندام و ظریف را زیبا می نامیدند.

درباریان زن زیبا را زنی می شناختند که به علت ظرافت و لطافت اندام کوچکی دست و پا و کمر باریک قادر به انجام کارهای جسمانی نباشند، صورتی سفید یا رنگ پریده داشته باشند که این خود علامت ضعف و کم خونی است.

دهقانان بر عکس درباریان مایل بوده اند زنی قوی هیکل، سالم، پر قدرت به قول خودشان پر خون و پر شیر داشته باشند که هم مادر خوب و هم همسری پر کار باشد. در روسیه چشمان روشن و موهای بور ودر اوکراین ابروان مشکی و پر پشت ایده آل زیبایی است. مردم شرق دور، چشمان ریز و نیمه بسته را زیبا می‌دانند.

تعریف خود

راجزر با نفوذ ترین و کارآمدترین روانشناسی است که روش او پدیدار شناسی و دیدگاهش انسان گرایی است. اصولاً نام وی با مفهوم « خود» قرین می باشد.

هسته مرکزی شخصیت به نظر راجزر، « خود» است، که مفاهیم دیگر پیرامون آن قرار می گیرد. « خود یا خویشتن» شامل تمام افکار، ادراکات و ارزشهایی است که ‌« من » را تشکیل می دهد.

« من » شامل، آنچه هستم و آنچه می توانم انجام دهم می شود. این خویشتن ادراک شده به نوبه خود

بر ادراک از جهان و هم بر رفتار او تاثیر می گذارد. فردی که از یک خود پنداره ضعیف برخوردار است، نظرگاه کاملاً متفاوتی نسبت به جهان خواهد داشت. ( براهنی و دیگران، ۱۳۷۰)

گرگن (۱۹۹۰) متعقد است:  «خود» نظامی از مفاهیم قابل دسترسی است که افراد به منظور توصیف خود بکار می برند، مفهومی از «من» فرد است که پی در پی تجدید ساخت می یابد. ( محسنی، ۱۳۷۵)

دیدگاه اجتماعی

دیدگاه اجتماعی « خود » قدیمی بوده و به کارهای ژرژهربرت مید ( ۱۹۳۴) وکولی (۱۹۰۲) باز می گردد. دراین دیدگاه « خود » محصولی اجتماعی است. به عقیده مید، « خود » هر فردی از خلال اخذ دیدگاه « دیگری » شکل می گیرد. به این صورت که فرد آگاهی می یابد که « موضوعی» در حوزه ادراکی « دیگری » است و با درونی سازی آن بر  «  خود » نیز به عنوان « موضوعی» در حوزه ادراکی خویشتن آگاه می شود.

اصطلاح « خود در آئینه» که کولی بکار برده بیانگر این است که از نظر او « خود » بازتابی از نگرش دیگران در مورد خویشتن است.

به طور کلی، در دیدگاه اجتماعی، محیط بیرون، از عوامل اساسی شکل دهنده « خود » است.

دیدگاه شناختی

در دیدگاه اجتماعی استدلال این است که « ما گرایش داریم خود را چنان ببینیم که دیگران ما را می بینند» ولی با اوج گیری روانشناسی شناختی این موضوع عنوان می شود که حتی در ارزشیابی دیگران از ما نیز انتخاب شخصی دخالت دارد. و فرآیندهای درون فردی و شناختی اند که به آن ارزشیابیها معنا و مفهوم می دهند.

هر نوع اثر گذاری بیرونی یا اثر بین فردی از خلال صافی درون و فرآیندهای درون فردی عمل می کند.

تصویر خود و پدید آیی آن

از ابتدای امر این  فرضیه برکرسی می نشیند که تصویر خود، از راه بازخوردهای والدین و از طریق تجارب دیگری که در دوره کودکی کسب گردیده تعیین شده است.

تصویر خود، طریقی است که فرد خود را براساس آن می بیند. نوع برداشت فرد از خودش و اداراک از خود، تصویر خود را می سازد. پاره ای از مولفان مانند استاگنر (۱۹۶۱) خود را با «من» یکی می‌دانند. ( مای لی به نقل از منصور، ۱۳۷۰)

براساس نظر آلپورت تصویر خود از سه وجه تشکیل شده است:

الف) وجه اول، چگونگی ارزشیابی فرد از خودش می باشد.

ب) دومین وجه تصویر خود، عبارتست از طریقه و روشی که فرد اعتقاد پیدا کرده است که دیگران بر این اساس او را می بینند و ارزشیبابی می کنند.

ج) سومین وجه خود، خود ایده آل می باشد. ( یزدی، ۱۳۷۳)

فهرست منابع

منابع فارسی

  1. آلن ، ا.راس (۱۳۷۳) . روانشناسی شخصیت، ترجمه سیاوش، جمالفر، چاپ اول. انتشارات بعثت
  2. اتکینسون ، رتا. ل و اتکینسون ، ریچارد . س، هیلگارد ارنست. (۱۳۷۱) . زمینه روانشناسی . ترجمه محمدتقی براهنی و دیگران. جلد دوم. انتشارات رشد.
  3. آزاد، حسین (۱۳۷۴) آسیب شناسی روانی. انتشارات بعثت.
  4. اسماعیلی، بهمن. (۱۳۷۴) ارتباط خویشتن پنداری و رضایت از زندگی زناشویی دانشجویان دانشگاه اصفهان، کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت معلم.
  5. ارسطویی ایرانی، هایده. (۱۳۷۲) . بررسی ارتباط خودپنداری با جنسیت و پیشرفت تحصیلی . کارشناسی ارشد. دانشگاه تربیت مدرس.
  6. براندن، ناتانیل. (۱۳۷۴) چگونه عزت نفس خود را تقویت کنیم. ترجمه اسماعیل کیوانی. چاپ اول. انتشارات مهارات.
  7. بیابانگرد، اسماعیل. (۱۳۷۰). بررسی رابطه بین مفاهیم منبع کنتل، عزت نفس و پیشرفت تحصیلی پسران سال سوم دبیرستانهای تهران. کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبایی.
  8. بیابانگرد، اسماعیل. (۱۳۷۳) روشهای افزایش عزت نفس در کودکان و نوجوانان. انتشارات انجمن و اولیاء و مربیان
  9. پروین، لارنس. ای. (۱۳۷۴). روان شناسی شخصیت: نظریه و تحقیق. ترجمه محمد جعفر جوادی و پروین کدیور. چاپ اول. انتشارات رسا
  10. جونی زیگر. (۱۳۷۸) مقاله تجارت زیبایی زنان. مترجم زهره زاهدی . مجله زنان. مهرماه.
  11. خامسان ، احمد. (۱۳۷۴). بررسی مقایسه ای ادراک خود در زمینه تحول و سلامت روانی. کارشناسی ارشد. دانشگاه تهران.
  12. دادستان . پ. (۱۳۷۰) مؤلف مقاله شکل گیری اضطراب در جریان تحول و بررسی تجربی آن در نوجوانی . تهران. مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی. شماره ۱۹۲. سال ۲۹.
  13. دادستان. پ. (۱۳۷۶). روان شناسی مرضی تحولی. جلد اول. تهران. انتشارات سمت.
  14. دلاور، علی. (۱۳۷۱). روشهای تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی. چاپ چهارم. انتشارات دانشگاه پیام نور.
  15. شعاری نژاد، علی اکبر. (۱۳۷۴). روانشناسی رشد، نوجوانی و بلوغ. تهران. انتشارات دانشگاه پیام نور.
  16. شفیع آبادی، عبدالله. (۱۳۷۵). نظریه های مشاوره و روان درمانی. تهران. مرکز نشر دانشگاهی.
  17. صادقی، محمود .(۱۳۷۳). محرومیت جنسی و اضطراب . نشر مفید
  18. علیزاده موسوی، ابراهیم. (۱۳۷۳). بررسی رابطه حرمت و افسردگی در دانشجویان جانباز. کارشناسی ارشد. دانشگاه تهران.

منابع لاتین

  1. Biby, Erika. L. (1998). The relationship between body dysmorphic disorder and depression, self-esteem, somatization and obsessive compulsive disorder. Journal of clinical Psychology, 54(4). 498-499.
  2. Dulsuke, Aldba. (1998). Cultural variations in body esteem. How young adults in Iran and The united states view Theit own appearances. The Journal of social psycholoye, 138(4), 539-540.
  3. Davis and Katzman. (1997). Body esteem, weight satisfaction, depression and self esteem among Chinese males and females in Hong Kong. Sex Roles, 36(7-8). (44-540).
  4. David. B. sarwer, Thomas A. wedden, and Gary D. Foster. (1998). Assessmeht of body image Dissatisfaction in obese women. Journal of consulting psychology, (4). 651-654.
  5. Davis. C, claridge. G, Brewer. H, (1996). The 2 faces of narcissism-personality dynamics of body esteem. Journal of social and clinical psychology, 15(2). (153-166).
  6. Dinucci, James, Finkenberg, Mel, Mecune, sandra. (1994). Analysis of body esteem of females collegiate Athletes.
به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.