نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

پایان نامه بررسی تأثیر رنگ ها بر روی یادگیری کودکان مقطع اول دبستان

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۴۵ | قابل ویرایش

چکیده

هدف از تحقیق حاضر بررسی تاثیر رنگها بر روی یادگیری کودکان مقطع اول دبستان است که فرضیه های عنوان شده عبارتند از تأثیر رنگ ها بر یادگیری در دختران و پسران  دارای تفاوت است و همین طور رنگ زمینه در یادگیری تاثیر دارد که جامعه آماری عنوان شده عبارت از دانش آموزان مقطع اول دبستان است که با آمار به دست امده ۵۴۰ نفر است که ۵۰ نفر به عنوان نمونه انتخاب شده و آزمون گردنیاف رنگی بر روی آنها اجرا گردیده است که نتایج بدست آمده از طریق آمار استنباطی و واریانس دو عاملی جهت فرضیه اول مورد سنجش قرار داده شده و همین طور جهت سنجش فرضیه دوم و تاثیر رنگ متن و زمینه بر روی یادگیری از روش آمار توصیفی و به دست آوردن فراوانی و درصد آن که نتایج به دست آمده حاکی از آن است که بین تاثیر رنگها بر روی یادگیری دختران وپسران تفاوت وجود ندارد و در حدود ۴۲ درصد از دانش آموزان معتقدند که رنگ زمینه می تواند در یادگیری تاثیر گذار باشد.

مقدمه

همان طور که اکثر روان شناسان  یادآوری کرده اند اولین سالهای زندگی در رشد روانی- عاطفی  کودک نقش بسیار مهم دارد.اریک اریکسون معتقد است که کار اصلی شخص در جریان خردسالی غیر از موارد دیگر یادگیری اعتماد است و به نظر او در دوره ی خردسالی کودک یاد می گیرد که دنیا محل خوب و رضایت بخش است یا منبع ناراحتیها و ناکامیها و هیجانهای منفی است که از دیدگاه اریکسون اولین موفقیت روانی – عاطفی کودک این است که بدون اضطراب و خشم شدید بپذیرد که مادرش جلو چشمش دورتر رود و پذیرش این بر اثر پیش بینی مسایل بیرونی صورت می گیرد.

تعداد زیادی از روان شناسان مخصوصا آنهایی که تحت تاثیر سنت فرویدی قرار گرفته اند معتقدند که اولین روابط کودک برای روابط بعدی او با دیگران الگو قرار می گیرد.

روان شناسان اهمیت رشد عاطفی سالم را یادآوری کرده اند که تمام این مسایل نشات گرفته از یادگیری در کودکی است که مسایل عاطفی شناختی و حتی تاثیر رنگ ها در اوان کودکی می تواند دیدگاه کودک را تغییر دهد.

بیان مسئله

در طول مرحله ی حسی- حرکتی یعنی از بدو تولد تا دو سالگی کودک مخصوصا مشغول کشف روابط بین حواس اعمال و پیامدهای انهاست که ویژگی اصلی این مرحله کشف پایداری شیء  است که تاثیر رنگ اشیاء در این کشف پایداری اشیاء  می تواند نقش بسزایی داشته باشد.

پایداری شیء و تثبیت رنگ ها در ذهن کودکان توانایی درک موجودیت یک شئ به رغم غیر قابل رویت بودن آن که در مرحله ی حسی و حرکتی کودک با تحول تند و درک پایداری شیء و تاثیر رنگ در بر ذهنیت خود را می تواند کم کم باور کند و همین طور می توان گفت که روان شناسی رنگ بر روی یادگیری و تاثیر آن بر ذهنیت کودک می تواند نقش مهمی داشته باشد که به این صورت رنگ های اصلی به مانند قرمز و سبز و آبی می تواند در سریع یاد گرفتن نقش داشته باشد به این شکل که کودک همیشه به دنبال دنیای رنگی برای خود می گشته است و این تاثیر هم می تواند در سریع یاد گرفتن نقش داشته باشد که حال این رنگ ها به شاد بودن یا سیاه بودن می تواند تقسیم شود که هر کدام یک نقشی می توانند داشته باشند.

روش های یاد گیری

در حال حاضر علم روان شناسی اطلاعاتی درباره ی چگونگی یادگیری و مقدار و شرایط آن در دست دارد و به وسایل علمی می تواند مقدار تغییری را که یادگیری در رفتار به وجود می آورد اندازه گیری کند ولی دانش ما در باره ی اتفاقاتی که هنگام یادگیری در سلسله ی اعصاب روی می دهد بسیار نا چیز است و با وجود اینکه قریب نیم قرن است که آزمایشگاهایی در مورد رابطه ی یادگیری با سلسله ی اعصاب به عمل می آید هنوز به کشف مطالب قابل اهمیتی نرسیده ایم.

در حال حاضر نه روان شناسان فیزیو لوژیکی قادر به پاسخگویی به بسیاری از پرسشها در این زمینه هستند و نه متخصصان اعصاب ولی امیدست که در آینده این علماء بتوانند پرده از بسیاری مبهمات مربوط به یادگیری و سلسله ی اعصاب بردارند.

گذشته از اینها ما می توانیم بدون اینکه اطلاعات کافی درباره ی تشکیلات سلسله اعصاب در دست باشد تحقیقاتی در زمینه های یادگیری انجام دهیم.

پاسخ شرطی

در اوایل قرن بیستم فیزیو توژیست روسی به نام پاولوف مشاهده کرد که بزاق دهان سگی که مورد آزمایش است نه تنها در اثرغذا ترشح می کند بلکه انگیزه های غیر مؤثر دیگری نیز مانند آزمایش کننده و یا صدای پای او (البته بعد از اینکه مدتی با غذا دادن به سگ تؤام بوده است)سبب ترشح بزاق دهان سگ می شود.

بر اساس این مشاهدات پاولف آزمایش معروف خود را در شرطی کردن رفتار انجام داد. پاولف سگی را که به آن آزمایش هایی انجام داده بود به میزی بست سپس زنگی را به صدا در آورد و بعد از اینکه صدای زنگ چند ثانیه ادامه داشت غذا در دهان سگ گذاشت.

این عمل چند مرتبه تکرار شد و به تدریج یک پاسخ شرطی ایجاد گردید به این صورت که بزاق دهان سگ بلافاصله بعد از صدای زنگ ترشح می شد. این موضوع را می توان چنین تشریح کرد که به انگیزه ای که از لحاظ بیولوژیکی در اصل خنثی و بدون اثر بود. به علت همجواری با انگیزه ی موثری خاصیت بر انگیختن پاسخ را به خود گرفت.

طرق از بین بردن رفتار شرطی

رفتار شرطی را میتوان به طرق مختلفی از بین برد. یکی از روش های معمول این است که موقعیتی فراهم کرد تا شیء مورد ترس به یک تجربه ی لذت بخش مربوط شود.

روش دیگر از بین بردن عکس العمل شرطی بدین نحو است که انگیزه ی مصنوعی چندین مرتبه تکرار شود بدون اینکه برای عکس العملی که در مقابل آن ایجاد می گردد پاداشی منظور گردد.

پاولوف کشفکرد که اگر حیوان آموزش دیده ای را که یاد گرفته است به صدای زنگ با ترشح بزاق دهان عکس العمل نشان دهد در موقعیتی قرار دهیم که در آن بعد از صدای زنگ غذا داده نشود به تدریج صدای زنگ اهمیت خود را از دست می دهد و دیگر سبب ترشح بزاق نمی گردد.

منابع و مآخذ

  1. آزاد – حسین – روانشناسی شخصیت – انتشارات رشد – سال ۱۳۸۳ – تهران
  2. بیانی – احمد – روش تحقیق – انتشارات رشد – سال ۱۳۸۰ – تهران
  3. دلاور – علی – آمار استنباطی – انتشارات رشد – سال ۱۳۸۲ – تهران
  4. دلاور – علی – روش تحقیق در علوم تربیتی – انتشارات رشد – سال ۱۳۸۰ – تهران
  5. دادستان – پریرخ – روانشناسی رنگ ها و تأثیرات آن – انتشارات بیان – سال ۱۳۸۲ – تهران
  6. سیف – علی اکبر – روانشناسی یادگیری – انتشارات ارجمند – سال ۱۳۸۰ – تهران
  7. شعاری نژاد – حسین – روانشناسی رشد – انتشارات سمت – سال ۱۳۸۲ – تهران
  8. گنجی – علی اکبر – روانشناسی رشد (۱) – انتشارات رشد – سال ۱۳۸۰ – تهران
به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.