نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

پایان نامه بررسی تأثیر شیوه های فرزند پروری بر رشد اجتماعی کودکان

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۹۰ | قابل ویرایش

فهرست مطالب

عنوان                        صفحه

چکیده …………………………………..

فصل اول : کلیات پژوهش …………………….

مقدمه …………………………………..

طرح مسئله ……………………………….

ضرورت و اهمیت پژوهش ………………………

 اهداف پژوهش …………………………….

 پرسش‌های پژوهش …………………………..

فرضیه های پژوهش ………………………….

متغیرهای پژوهش …………………………..

تعاریف پژوهش …………………………….

فصل دوم …………………………………

مقدمه …………………………………..

الف ) رشد اجتماعی ………………………..

رشد اجتماعی در دوران های مختلف …………….

رشد اجتماعی در دوره‌ی پیش دبستانی …………..

رشد اجتماعی در دبستان …………………….

رشد اجتماعی در نوجوانی ……………………

اهداف رشد اجتماعی ………………………..

نظریه یادگیری اجتماعی بندورا ………………

مطالعات عروسک بلوبد ………………………

تاریخچه‌ی فرزند پروری ……………………..

 شیوه‌ی فرزند پروری ازنظر باوم مریند ………..

شیوه مقتدرانه ……………………………

 شیوه سهل انگاری …………………………

شیوه خودکامه …………………………….

الگوی جدید فرزند پروری بام مریند …………..

نظریه‌های مربوط به شیوه‌ی فرزند پروری ………..

 پژوهش‌های انجام شده در خارج و داخل کشور …….

فصل سوم …………………………………

مقدمه …………………………………..

 جامعه آماری پژوهش ……………………….

نمونه و روش نمونه‌گیری …………………….

ابزار پژوهش ……………………………..

الف) مقیاس شیوه‌های فرزند پروری …………….

روایی …………………………………..

پایایی ………………………………….

تهیه نسخه فارسی ………………………….

نمره گذاری ………………………………

مقیاس رشد اجتماعی و ایلند …………………

پایایی ………………………………….

اعتبار ………………………………….

روش جمع آوری داده‌ها ………………………

روش آماری ……………………………….

فرمول ضریب هم بستگی پیرسون ………………..

تحلیل داده‌ها …………………………….

فصل چهارم ……………………………….

 مقدمه ………………………………….

بخش اول : توصیف نمرات به دست آمده از آزمون‌های رشد اجتماعی
وایلند و روش فرزند پروری باوم مریند ………..

۱- نتایج بدست آمده از روش فرزند پروری ………

۲- داده های آماری مربوط به آزمون رشد اجتماعی وایلند

۳- داده‌های آماری مربوط به آزمون فرزند پروری سهل گیرانه

۴- داده‌های آماری مربوط به آزمون فرزند پروری مستبدانه

۵-داده‌های آماری مربوط به آزمون فرزند پروری آزاد منشانه

 بخش دوم : بررسی فرضیه‌های پژوهش ……………

۱- بررسی فرضیه اول پژوهش ………………….

۲- بررسی فرضیه دوم پژوهش ………………….

۳- بررسی فرضیه سوم پژوهش ………………….

فصل پنجم :……………………………….

بحث و نتیجه گیری …………………………

محدودیت‌های پژوهش …………………………

پیشنهادها ……………………………….

فصل ششم …………………………………

خلاصه پژوهش ………………………………

 فهرست منابع …………………………….

چکیده

در پژوهش‌ حاضر به بررسی تأثیر شیوه های فرزند پروری بر رشد اجتماعی کودکان پرداخته شده است. در پژوهش تعداد ۶۰ نفر به عنوان گروه نمونه به شکل انتخاب در دسترس دبستان کیمیای سعادت منطقه ۳ تهران انتخاب شده است.

برای سنجش روش فرزند پروری از آزمون بامریند و برای سنجش رشد اجتماعی کودکان از آزمون وایلند استفاده گردیده است و بدین منظور هر دو آزمون توسط والدین پاسخ داده شده است و داده های آماری بدست آمده توسط روش‌های آماری توصیفی و استنباطی محاسبه گردیده است.

نتایج پژوهش حاکی از آن است که در بین سه سبک فرزند پروری ( مستبدانه ، سهل گیرانه ، آزاد منشانه ) فقط بین سبک فرزند پروری آزاد منشانه با رشد اجتماعی ارتباط معناداری وجود دارد. به این معنا که انتخاب سبک فرزند پروری آزاد منشانه از سوی والدین به افزایش رشد اجتماعی کودکان منجر می شود.

مقدمه

خانواده پایه و اساس اجتماع وسلول سازنده‌ی زندگی و حیات بشری است و در وسیع‌ترین مفهوم کلمه ، خاستگاه اصلی اعضای خویش و پناهگاه آن است . پناهگاهی که نخستین تجربه‌ی انسان برای « اجتماعی زیستن » در آن صورت می گیرد. از خانواده است که فرد بر می‌خیزد و به خانواده است که فرد روی می آورد ، تا در آنجا با گروهی که با یکدیگر پیوندی نزدیک و صمیمی دارد آرام گیرد.

خانواده از مهم‌ترین و کهن‌ترین واحدهای اجتماعی است که بر نهادی به نام ازدواج بنا نهاده شده است. ( جامعه شناسی مفاهیم کلیدی ، قنادان ، مطیع ، ۱۳۸۳)

شیوه‌های تربیتی ،کنترل و اداره‌ی کودکان توسط والدین ، بدون شک یکی از مهمترین عوامل به وجود آمدن مشکلات رفتاری کودکان است . اغلب والدین اطلاعات و آشنایی کافی در زمینه‌ی شیوه‌ی برخورد و تربیت فرزندان خود را ندارند و این امر هم به علت فقر فرهنگی و تربیتی والدین ، سرپرستی ناقص یکی از والدین ، نابسامانی‌های خانوادگی یا دعوا و جدایی والدین است.

طرح مسأله

 زندگی برای انسان از راه تعامل و ارتباط ممکن می شود و اصلی‌ترین منبع ارتباط والدین هستند خانواده بیش از تمام محیط‌های اجتماعی در رشد و تکامل فرد تاثیر دارد و کودک بیش از آن که از اوضاع اجتماع متأثر شود ،تحت تاثیر شیوه های تربیتی خانواده است.

 والدین به عنوان الگوی فرزندان و خانواده بوده و فرزندان سعی می نمایند که اعمال و رفتارشان را با آنها مطابقت دهند. (خادمان ، ۱۳۸۳)

 والدین از عوامل مهمی هستند که به فرزندان کمک می‌کنند تا از عهده‌ی آن چه که لازمه‌ی مستقل شدن است برآیند و تبدیل به بزرگسالی توانا ،‌ متکی به خود دارای تصویر مثبت از خود شوند . والدین برای بدست گرفتن ابتکار عمل و انجام وظیفه لزوماً اطلاعات خود را هر روز غنی‌تر کنند تا بتوانند بر کودکان خود مؤثر واقع شوند . والدین ، باید بدانند که کودکان در هر سنی توانایی انجام دادن چه کارهایی را دارند و متناسب با توانایی آنها ، از آنها انتظار داشته باشند. (احدی ،محسنی ،۱۳۷۶)

‌‌

‌رشد اجتماعی

رشد اجتماعی به معنی تکامل روابط اجتماعی فرد است . رشد اجتماعی مستلزم هماهنگی با گروه اجتماعی و پیروی از هنجارها و سنتهای آن است.

برای رسیدن به این مرحله از رشد اجتماعی کودک می‌بایست علایق خود را دگرگون کرده و شیوه‌های جدید رفتار او فراگیرد و دوستان جدیدی را برگزیند( رشد کودک ، احمدی و بنی جمال ۱۳۷۱) اهمیت رشد اجتماعی و اجتماعی شدن در آن است که هر کس در جامعه به دنیا می آید ، در آن نشو و نمو می‌کند و جوانی و بزرگسالی و در واقع زندگی خود را در جامعه می گذراند.

به این ترتیب فرایند اجتماعی شدن کودک شبیه به خود را دارا می شود ، کودک علامتی به محیط می‌فرستد در جهت هدف خاص و هنگامی که همسالان یا همبازی‌های این علائم را دریافت کردند پاسخ آنها را ارسال می‌دارند و فرد متوجه می‌شود تا چه حد مقبولیت دارد.

 به بیان دیگر واکنش دیگران به او می‌گوید که چگونه است ، البته ناگفته نماند که تفاوتهای فردی در روابط گروهی اثرات قابل ملاحظه‌ای دارد.

رشد اجتماعی در دوران‌های مختلف

اولین رفتار اجتماعی کودک با تفاوت گذاری میان شخص و شیء آغاز می شود ، اما به درستی زمان تشخیص این جدایی را نمی‌توان مشخص کرد ، زیرا تنها ملاک قضاوت واکنش‌های آنی کودک است که با مشاهده این واکنشها نمی‌توان مطمئن بود که چندمین واکنش است. (احدی و بنی جمالی ، ۱۳۷۱)

روان شناسی در بیشتر سالهای قرن حاضر بر روابط کودکان با کسانی که مراقبت از آنها را به عهده دارند تاکید کرده‌اند و این واکنشهای متقابل را اساس عمده رشد عاطفی و شناختی قلمداد کرده‌اند.

در زمینه‌ی رشد اجتماعی در دوران کودکی ، روانکاوی انگلیسی به نام « جان بالبی» و اتولوژیست امریکایی به نام « هارلو» تئوری را به نام دلبستگی در سال ۱۹۵۸ارائه نمودند.

هارلو که بر روی میمونها تحقیق می‌کرد به این نتیجه رسیدند که نیاز کودک به حضور ما حتی از نیاز به گرسنگی هم مهمتر است.

رشد اجتماعی در دوره‌ی پیش دبستانی

کودک به تدریج و کم کم در ارتباط با دیگران ، بر مهارتهای اجتماعی می افزاید ، علیرغم دوره اول کودکی که هم بازی‌هایش نقش چندانی در زندگی کودک ندارد ،در دوره پیش دبستانی در دبستان دوستان و هم بازیها تاثیر به سزائی دررشد کودک دارند.

کودک در رابطه با هم بازیها ، از الگوهای رفتاری آموخته شده در خانواده تبعیت می‌کند بر اثر آمیزش باهمسالان در مهد کودک و کودکستان و در بیرون از خانه کودک به تدریج پی می برد که برخی از آموخته‌های مناسب و مقبول نیستند و باید رفتارهای دیگری جایگزین آن شود. (پاپالیا واولدز۱۹۹۲)

مادر ، اولین منبع برای فراگیری رفتارهای اجتماعی کودک است . رابطه درست کودک با مادر باعث می‌گردد که کودک در ارتباط با دیگران آنچه را که آموخته مورد استفاده قرار بدهد و اگر رابطه کودک با مادر سرد و محروم کننده باشد کودک با دیگران رابطه نامطلوب خواهد داشت. کودکان در دوره پیش دبستانی بیشتر با هم جنسان خود دوست می‌شوند و در گزینش همبازی، تشابهات جنسی، خانوادگی وسنی را مدنظر قرار می‌دهند.

روال انتخاب دوست به تدریج دگرگون می شود، در آغاز که کودک تعداد زیادی دوست موقت دارد ، به مرور از تعداد دوستان می‌کاهد و رابطه پایدارتر و عمیق‌تری با آنان برقرار می‌سازد و کمتر به مناقشه می‌پردازد ، کنترل پرخاشگری ،یکی از ملاک های رشد اجتماعی در این دوره است.

‌‌

فهرست منابع

  1. احدی – حسن ، جمهوری ، فرهاد ( ۱۳۸۰) ، روان شناسی رشد ، نوجوانی بزرگسالی تهران ، انتشارات پردیس .
  2. ای برک ، لورا ( ۱۳۸۱) ، روان شناسی رشد ،جلد اول ، مترجم یحیی سید محمدی ، تهران ، نشر ارسباران .
  3. اکبری ، بررسی تاثیر سبک های تربیتی مادران بر بزهکاری نوجوانان و نیز شرایط خانوادگی ، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه آزاد اسلامی ( ۱۳۷۹)
  4. پاشا شریفی ،حسن ( ۱۳۸۴) ، اصول روان سنجی و روان آزمایی ، تهران ، انتشارات رشد .
  5. دلاور ، علی ( ۱۳۸۱) ، احتمالات و آمار کاربردی در روان شناسی و علوم تربیتی ، تهران ، انتشارات دسته.
  6. شهیدی ، شهریار ، حمیدیه مصطفی ، ( ۱۳۸۲) ، اصول و مبانی بهداشت روانی ، تهران ، انتشارات سمت .
  7. شولتر ، دوان ، سیدنی آلن ، شوارتز ( ۱۳۸۵) ، نظریه های شخصیت ، ترجمه یحیی سید محمدی ، تهران ،موسسه نشر ویرایش .
  8. صاحب الزمانی ، زهرا ، بررسی رابطه هوش ، وضعیت خانوادگی و رفتار والدین با افت تحصیلی دانش آموزان پایه چهارم ابتدایی ، شهرستان اراک ، کارشناسی ارشد ، دانشگاه آزاد اسلامی ( ۷۵-۷۴)
  9. فرگوسن ، جرج ، تاکانه ، یوشیوتا ( ۱۳۸۰) ، تحلیل آماری در روان شناسی و علوم تربیتی ، ترجمه دکتر علی دلاور ، سیامک نقش بندی ، نشر ارسباران .
  10. ماسن ، پاول هنری و همکاران ( ۱۳۸۰) رشد و شخصیت ترجمه :مهشید یاسایی ، تهران ، نشر مرکز کتاب ماد.
  11. میلانی فر ، بهروز ( ۱۳۸۶) ، روان شناسی کودکان و نوجوانان استثنائی ، تهران ،نشر شمس.
به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.