نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

پایان نامه تأثیر ناکامی در میزان پرخاشگری بین دانش آموزان دختر و پسر مقطع ابتدایی

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۹۶ | قابل ویرایش

مقدمه

«به نام آنکه هر چه هست و نیست همه در گه قدرت اوست»

دلم می خواست دنیا رنگ دیگر بود ، خدا با بنده هایش مهربانتر بود ، وز آن بیچاره مردم یاد می فرمود ، دلم می خواست خدا از بارگاه خویش ، زنجیر گران می آویخت، تا بیچاره گان خدای را در پای آن دیوار ، به درد خویش آگاه می ساختند ، مگو این آرزو خام است، مگو روح بشر همواره سرگردان وناکام است اگر این آسمان درهم نمی ریزد ، و گر این کهکشان از هم نمی پاشد ، بیا تا ما

فلک را سقف بشکافیم و طرحی نو در اندازیم    زشادی گل برافشانیم و می در ساغر اندازیم «باباطاهر »

علاقه وافر به کودکان توجه به دنیای زیبا و شگرف آنان ، اهمیت به خواسته ها و آرزوها و هدف هایشان و همچنین موانع و مشکلاتی که سد راه این خواسته ها بوده و باعث می گردد برخی از این فرشته های مهربان خشم آلود وعصیانگر و برخی غمناک ، گوشه گیر و در خود فرو رفته باشند ، افزون بر آن ، عدم آگاهی والدین و مربیان درباره علل این تغییرات رفتاری در کودکان و چگونگی مقابله و برخورد با آنان برای بر طرف نمودن و کاهش اینچنین رفتارهایی ، همه و همه ، محقق را بر آن داشت تا به تحقیق در زمینه «بررسی تأثیر ناکامی در میزان پرخاشگری بین دانش آموزان دختر و پسر ( مقطع ابتدایی ) بپردازد. تا شاید به این طریق بتوان گام کوچکی درجهت شناخت برخی از عوامل بر انگیزنده رفتارهای پرخاشگرانه و ارائه راه حل ها و توصیه هایی د راین رابطه به والدین و مربیان ، بر داشت و راه را برای تحقیقات وسیع تر در آینده هموار نمود».

طرح مسئله

« بررسی تأثیر ناکامی در میزان پرخاشگری بین دانش آموزان دختر و پسر مقطع ابتدایی »

بنابر این با طرح سؤالات زیر مسئله این تحقیق را مطرح می سازیم :

  • آیا ناکامی در پرخاشگری تأثیر دارد ؟
  • آیا تأثیر ناکامی در پرخاشگری دختران و پسران دانش آموز یکسان است ؟
  • دختران دانش آموز در برابر عوامل ناکام کننده چه نوع واکنش پرخاشگرانه نشان می دهند ؟
  • پسران دانش آموز در برابر عوامل ناکام کننده چه نوع واکنش پرخاشگرانه نشان می دهند ؟
  • آیا عکس العمل های پرخاشگرانه دختران دانش آموز ، در برابر عوامل ناکام کننده برای دفاع از خود ، تسلط و بقای مانع ویا بقای نیاز است ؟
  • آیا عکس العمل های پرخاشگرانه پسران دانش آ”موز در برابر عوامل ناکام کننده برای دفاع از خود ، تسلط و بقای مانع ویا بقای نیاز است ؟

پرخاشگری در حیوانات

پرخاشگری در حیوانات برای دفاع از قلمرو و یا حفظ مقام و نقش طبقاتی دردرون یک گروه اتفاق می افتد . دارا بودن یک قلمرو موجب بروز رفتار پرخاشگرانه میشود واگر حیوان ا زقلمرو خود دور شود پرخاشگری نیز کاهش می یابد.

همچنین پرخاشگری واقعی میان یک تیره از حیوانات برای تصاحب قلمرو و یا ماده ها برای دفاع از آ”شیانه ، غذا ، یا گروهی از حیوانات همنوع بروز می کند ، در حیوانات « خود داری » همراه با رفتار پرخاشگرانه دیده می شود: خود داری مادران در برابر فرزندان ، بزرگتر ها در برابر کوچکترها و …

داده های فیزیولوژی درباره پرخاشگری

کارلی  می نویسد : فیزیولوژیستها درباره چیزی بنام « غریزه پرخاشگری » مطالعه نمی کنند ، بلکه سلوکهای پرخاشگرانه را بررسی می نمایند.

آمادگیهای فیزیولوژیکی می تواند در حیوان عکس العملهای شبه عاطفی با تظاهرات هیجانی ایجاد کند ، این عکس العمل ها در حالتی که کرتکس صدمه دیده شود دوام بیشتری دارد ، پذیرفته شده که منطقه قدامی هیپوتالاموس برای ایجاد چنین پدیده ای ضروری است.

بحرانهای هیجانی شبه خشم در حیواناتی که مخ آنها برداشته شده باشد دیده نمی شود. تحریک الکتریکی منطقه قدامی هیپوتالاموس در حیوانات سالم تظاهرات شبه عاطفی، مشابه آنچه که  در حیوان عاری از کرتکس دیده شده بوجود می آورد.

کارلی ،دخالت هیپوتالاموس در رفتار پر خاشگرانه و (عادت شده )را می پذیرد. اما می گوید ورود آن رفتار ئر ساخت روانی و یا بکارگیری آن در یک حادثه وابسته به سیستم لمبیک است.

دیدگاههای مختلف در مورد پرخاشگری

  1. پرخاشگری به عنوان یک سائق : فروید پرخاشگری را به عنوان یک غریزه اساسی می نگریست نیروی غرایز مرگ ، در درون جاندار انباشته می شود و سرانجام به حدی می رسد که باید تخلیه شود ، خواه روبه بیرون وبه شکل پرخاشگری آشکار و خواه روبه درو و به صورت اعمال خود تخریبی ، اعتماد به وجود سائق پرخاشگری بسیار رواج دارد ، زیرا خشونت را معمولا نوعی رفتار غیر منطقی ، ناگهانی و انفجاری تلقی می کنند ، چنانچه گویی نوعی نیروی پرخاشگری انباشته شده است و باید مفری پیدا کند ، نحوه انعکاس جنایات در جراید ، تلویزیون نیز معمولا مشوق چنین دیدگاهی است.
  2. پرخاشگری بعنوان یک پاسخ آموخته شده : بر اساس نظریه یادگیری اجتماعی ، پرخاشگری هیچ فرقی با پاسخهای آموخته شده ندارد و پرخاشگری می تواند از طریق مشاهده یا تقلید ، آ”موخته شود ( مشاهده رفتار دیگران ، تقلید از رفتارها ی پرخاشگرانه )  و هر چه بیشتر تقویت شود احتمال وقوع آن بیشتر است. بندورا در آزمایشهای که انجام داد نشان می دهد که تقلید کردن عامل مهمی در مدلهای پرخاشگری کودکان است . او شباهت قابل توجه رفتار کودکانه و رفتار والدین آنها را مورد تاکید قرار می دهد.

‌‌

انواع عکس العملهای پرخاشگرانه

  1. پرخاشگری مستقیم :مستقما به شخص یا شی که موجد پرخاشگری است نشان داده میشود.
  2. پرخاشگری غیر مستقیم (جابجا شده ):چون شخصی نمی تواند پرخاشگری خود را به صورت مستقیم به عامل موجد پرخاشگری نشان بدهد ،آْنرا به فرد یا شی دیگری انتقال می دهد و موضوع پرخاشگری را جابجا می کند ،مثلا معلمی ازدست همسرش عصبانی است ، خشم خود را با فریاد زدن بر سر دانش آموزان نشان می دهد چون قادر نیست به همسرش خشمگین شده و یا فریاد بزند . و یا کودکی که از دست والدینش عصبانی است چون نمی تواند با آنها با پرخاش واکنش نشان بدهد ، اسباب بازیهای خودش را خراب کرده ویا می شکند.
  3. پرخاشگری درونی : که در آن ضربات خشم متوجه خود فرد است که در این نوع « دلهره » تسلط دارد مثل خود کشی.
  4. پرخاشگری بیرونی : که ضربات خود را به بیرون و محیط وارد می کند و در رابطه فرد با محیط به شکل تقلیدی .، اجتماعی و تکامل یافته تر بروز می کند مثل آدم کشی.

منابع

الف) کتابها

  1. اتکنسیون رتیال و اتکنسیون ریچارد بس ، هلیگارد ، ارنست . ر ( ۱۹۸۵) در زمینه روانشناسی جلد اول ترجمه گروهی انتشارات رشد – چاپ دوم ۱۳۶۷ فصول (۱۰،۱۱) صفحات ۵۹۰-۵۶۰
  2. اتکنسیون رتیال واتکنسیون ریچارد بس ، و هلیگارد ارنست ر(۱۹۸۵) در زمینه روانشناسی جلد اول ترجمه گروهی انتشارات رشد – چاپ دوم ۱۳۶۷ فصول(۱۴) صفحات (۱۳۳-۱۳۷)
  3. ارونسون الیور (۱۹۷۲) روانشناسی اجتماعی – ترجمه شکرکن حسین – انتشارات رشد – و چاپ سوم( ۱۳۶۶)فصل پنجم صفحات (۱۹۰-۱۶۰)
  4. ادوارد – ج – مورثی – انگیزش هیجان – ترجمه براهنی محمد تقی – انتشارات چهر- صفحات (۱۲۶-۱۲۵)
  5. بست ، جان (۱۹۷۷) – روششهای تحقیق در علوم تربیتی و رفتاری – ترجمه : شریفی حسن پاشا و طالقانی ، نرگس انتشارات رشد – چاپ دوم (۱۳۶۷) فصول (۱۰،۲،۱)
  6. براهنی محمد تقی و همکاران – واژنامه رواشناسی و زمینه های وابسته – چاپ فرهنگ معاصر
  7. دبس ، موریس – مراحل تربیت ترجمه کاردان علی محمد انتشارات دانشگاه تهران صفحات ۱۷۰ – ۴۷
  8. خدیوی زند محمد مهدی – پرخاشگری و ناکامی – انتشارات تربیت چاپ اول ۱۳۷۴
  9. دلاور علی – روش تحقیق د رروانشناسی و علوم تربیتی – انتشارات ویرایش چاپ سوم ۱۳۷۶
  10. دلخشنواز هاشم – روانشناسی شخصیت کودک نشر اروند چاپ دوم ۱۳۷۰ صفحه ۲۴۰
  11. کازنوژان ۱۹۷۲ – جامع شناسی و سایل ارتباط جمعی – ترجمه : ساروخانی باقر – محسنی منوچهر – انتشارات اطلاعات چاپ بنجم فصل سوم صفحات ۹۵ – ۷۱
  12. کی نیا مهدی ، مبانی جرم شناسی جلد اول صفحه ۲۱۸ و جلد دوم صفحه ۹۲۴
  13. گنجی – همزه – روانشناسی تفاوت های فرد – انتشارات بعثت ۱۳۶۹ صفحات ۲۱۰ – ۲۰۹
  14. لافون روبرت ۱۹۷۰ – ریشه های روانی رفتار کودکان – ترجمه سروری محمد حسین چاپ اول ۱۳۷۰
  15. منصور محمود – شخصیت – انتشارات دانشگاه تهران ۱۳۷۵ چاپ سوم فصل اول

ب – پایان نامه ها

  1. اسلامی حیدر و سالاری علی – بررسی عوامل موثر در پرخاشگری دانش آموز راهنمایی پسرانه شهر یزد وزارت اموزش و پرورش یزد ۱۳۷۰ –شماره مدرک (۲۰۴۰۱) شماره کامپیوتری (۱۰۱۲۷۸)
  2. بخشی گلناز – بررسی میزان افسرده گی در پرخاشگری کودکان شاهد – دانشکده روانپزشکی و علوم تجربی دانشگاه تهران ۱۳۷۱ – شماره مدرک ۱۱-شماره کامپیوتری (۰۲۵۲۸۶)
  3. حبیبی امیر هوشنگ – بررسی عوامل موثر در پرخاشگری بین نوجوانان پسر دبیرستانهای شهرستان زنجان اداره آموزش و پرورش استان زنجان ۱۳۷۱ – ۱۳۷۲ شماره مدرک (۱۴۵۷۳) شماره کامپیوتری (۰۹۵۶۴۴)
  4. سبحانی رحیم – بررسی خصوصیات شخصیتی نوجوانان پرخاشگر و ساخت خانوادگی آنها در استان لرستان آموزش و پرورش استان لرستان ۷۵ – ۱۳۷۴ – شماره مدرک (۱۴۵۷۳) شماره کامپیوتری (۱۵۱۳۶۰)
  5. کاهنی سیما – بررسی تاثیر طلاق والدین بر بروز رفتارهای نابهنجار نوجوانان شهرستان بیرجند – دانشکده علوم پزشکی ( پرستاری و مامایی ) شهید بهشتی ۱۳۷۲ – شماره مدرک (۱۹۲۰۹) شماره کامپیوتری (۰۲۴۶۷۰)
  6. فرمهینی فراهانی محمد تقی – پرخاشگری کودکان وارتباط آن با ساخت خانواده – دانشگاه تربیت مدرس ۶۵-۱۳۶۴ – شماره مدرک (۰۸۸۸۰) شماره کامپیوتری (۰۹۰۰۱۷)
  7. مرادی علیرضا بررسی – خصوصیات شخصیتی نوجوانان پرخاشگر و ساخت خانواده های آنها در میان دانش آموزان مدارس راهنمایی تهران – دانشگاه تربیت مدرس ۱۳۶۵- شماره مدرک (۵۵۵۷) شماره کامپیوتری (۰۲۷۴۹۹)
  8. محسنی کهنه شهری ابراهیم – علل روانی و اجتماعی پرخاشگری کودکان و نوجوانان دانشگاه ادبیات وعلوم انسانی دانشگاه تبریز ۱۳۵۰ – شماره مدرک (۰۰۹۵۰)شماره کامپیوتری (۰۰۰۴۹۰۹
  9. میر منصوری رحیم – بررسی صفات شخصیتی ورزشکاران مرد رشته های انفرادی و گروهی و مقایسه آنها با یکدیگر دانشگاه تربیت مدرس ۱۳۷۳- شماره مدرک (۱۹۲۷۵) – شماره کامپیوتری (۰۲۴۶۶۶)
  10. مجد آبادی فراهانی زهره – بررسی تحولی مسند کنترل و رابطه آن با پرخاشگری – دانشگاه تربیت مدرس ۱۳۷۵ – شماره مدرک (۰۶۷۵۹)- شماره کامپیوتری (۱۳۰۶۱۰)
  11. هراتی زاده ، سبقت الله – رضا زاده محمد علی – بررسی رابطه بین تنبیه بدنی با پرخاشگری ، افسردگی و افت تحصیلی دانش آموزان مدارس راهنمایی فردوس – آموزش و پرورش استان خراسان ۱۳۷۱ شماره مدرک (۲۱۸۰۲)- شماره کامپیوتری (۱۰۲۵۶۷)

ج) مقالات

  1. احمدی ، علی اصغر – پرخاشگری – تربیت دوره هفتم شماره ۵ بهمن ۱۳۷۰ صفحات ۴۰-۳۶ شماره مدرک (۰۲۶۲۳)
  2. اخوان علیزاده ، الهه – علل پرخاشگری کودکان – تربیت دوره دهم شماره ۷ فروردین ۱۳۷۴ صفحات ۱۸-۱۶ شماره مدرک (۰۸۹۳۳)
  3. ایمانی ، محسن – ناکامی و شیوه های برخورد با آن ( قسمت یک ) – تربیت دوره ششم شماره ۹ خرداد ۱۳۷۰ صفحات ۱۸-۱۶ شماره مدرک (۰۲۵۹۷)
  4. ایمانی ،محسن – ناکامی و شیوه های برخورد با آن ( قسمت دوم ) تربیت دوره ششم شماره (۱۰) تابستان ۱۳۷۰ صفحات ۱۸-۱۶ شماره مدرک (۰۲۵۹۷)
  5. ایمانی ،محسن – ناکامی و شیوه های برخورد با آن( قسمت سوم ) – تربیت دوره هفتم شماره یک مهر ۱۳۷۰ صفحات ۳۹ – ۳۷ شماره مدرک (۰۳۹۴۰)
  6. شمالی ، شروین – پدیدآیی تفاوت جنسی در پرخاشگری قسمت اول – تربیت دوره دهم شماره یک مهر ۱۳۷۳ صفحات ۵۳-۵۰ شماره مدرک (۰۸۸۹۷)
  7. شمالی ، شروین – پدیدآیی تفاوت جنسی در پرخاشگری قسمت دوم – تربیت دوره دهم شماره دو آبان ۱۳۷۳ – صفحات ۳۸-۳۵ –شماره مدرک (۰۸۹۰۳)
  8. غیاثی فرشته – خشم پرخاشگری در کودکان و نوجوانان – پیوند شماره ۱۷۱ دی ۱۳۷۲ صفحات ۶۳-۵۶ شماره مدرک (۰۷۸۹۶)
  9. فرغاز ، شهربانو ،- ناکامی و شیوه های مواجهه با آن – تربیت دوره هشتم شماره ۵ بهمن ۱۳۷۱ صفحات ۲۹ –۲۵ شماره مدرک (۰۳۹۸۰)
  10. چرا کودکان پرخاشگری می کنند ؟ روزنامه همشهری سال دوم شماره (۵۱۹) صفحات ۱۲-۱۱ (۱۳۷۲)
به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.