نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

تحقیق رشد اجتماعی و هویت نوجوان

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۳۵ | قابل ویرایش

فهرست

تعریف بلوغ و نوجوانی………………………………………………………………………………………………………………….۱

دگرگونی های رشد نوجوانی………………………………………………………………………………………………………۱

تعبیراجتماعی نوجوانی و رشد آن………………………………………………………………………………………………۲

مکان های رشداجتماعی نوجوان………………………………………………………………………………………………….۳

رشد اجتماعی نوجوان ازدیدگاه جامعه شناسی……………………………………………………………………….۴

اجتماعی نوجوان و گسترش مناسبات اجتماعی………………………………………………………………………..۴

روابط اجتماعی نوجوان در مسیر تحول رشد اجتماعی………………………………………………………….۵

رفتارهاِِی مرضی اجتماعی نوجوان……………………………………………………………………………………………..۶

رفتار اجتماعی نوجوان و نقش فرهنگ دراین دوره……………………………………………………………….۶

هدایت اجتماعی و مقابله با تهاجم فرهنگی درنوجوان……………………………………………………………۷

عوامل اجتماعی مؤثر در تکوین شخصیت اجتماعی نوجوان………………………………………………….۷

قرآن و تربیت شخصیت اجتماعی انسان…………………………………………………………………………………..۸

اهمیت توجه به نیازهای نوجوانی……………………………………………………………………………………………….۸

نیازهای زیستی دوره نوجوانی…………………………………………………………………………………………………….۹

نیازهای عاطفی مرحله نوجوانی …………………………………………………………………………………………………۹

نیازهای اجتماعی نوجوان……………………………………………………………………………………………………………۱۰

اهمیت خانواده در دوران نوجوانی………………………………………………………………………………………….۱۰

اهمیت توجه به نیازهای نوجوانی…………………………………………………………………………………………… ۱۱

نگاهی بر شخصیت نوجوانان در این رده سنی……………………………………………………………………..۱۱

ویژه های دوره نوجوانی……………………………………………………………………………………………………………۱۳

حس استقلال طلبی در نوجوانی………………………………………………………………………………………………..۱۴

 خلاصه ای از موانع رشد یک فرد در جامعه………………………………………………………………………….۱۵

هویت یابی و بحران هویت نوجوانان …………………………………………………………………………………….۱۸

رشد هویت ………………………………………………………………………………………………………………………………….۱۸

هویت یابی زودرس……………………………………………………………………………………………………………………۱۹

سردرگمی درهویت یابی………………………………………………………………………………………………………….۱۹

پراکندگی هویت………………………………………………………………………………………………………………………….۲۰

تسلیم طلبی…………………………………………………………………………………………………………………………………..۲۰

وقفه………………………………………………………………………………………………………………………………………………..۲۰

پیشرفت هویت……………………………………………………………………………………………………………………………۲۰

عوامل موثر برشکل گیری هویت……………………………………………………………………………………………۲۰

 شخصیت……………………………………………………………………………………………………………………………………….۲۰

ترتیب تولد وفاصله سنی فرزندان در خانواده ……………………………………………………………………۲۱

عوامل اجتماعی و فرهنگی…………………………………………………………………………………………………………۲۱

نقش والدین در هویت یابی فرزندان ……………………………………………………………………………………۲۱

مشکلات ناشی ازناتوانی درهویت یابی……………………………………………………………………………………۲۲

زیر بنای شخصیت……………………………………………………………. ……………… ………………………………………۲۴

اصل پرهیز از تحمیل کردن……………………………………… ………… ………… …………………………………….۲۵

اصل پذیرش و احترام………………………………………………… ………… ………… ………… …………………………۲۵

اصل پرهیز از مقایسه کردن………………………………………….. .. ………….. ………………………………………۲۵

اصل توجه به کسب هویت نوجوان……………………………………… ………… ………… …………………………۲۶

منابع و ماخذ………………………………………………………. ………… ………… ………… …………………………………..۲۷

تعریف بلوغ و نوجوانی

منظور از بلوغ  یا نوجوانی رشد درکلیه جنبه ها اعم از فیزیکی- عقلی و اجتماعی است به همین جهت این  واژه نسبت به واژه های بلوغ جنسی که مفهوم بسته تری دارد وسیع تر است.

نوجوانی دوره ای است است حد فاصل میان کودکی و بزرگسالی و بسته به افراد و جوامع گوناگون و متغیر است شروع آن با بلوغ جنسی است. طول مدت نوجوانی در جوامع گوناگون متفاوت است از دوازده تا هجده الی بیست و یک سالگی طول می کشد.

تاثیر تغییرات بلوغ جنسی بر شخصیت نوجوان

از نقطه نظر روانی رشد شخصیت نوجوان در سه زمینه اصلی می باشد:

  1. رشد وبیداری علایق و احساسات جنسی
  2. رشد سریع قوای عقلانی
  3. ازدیاد دانش و پیدایش شکل های جدید فعالیت

بیش از هر چیز میبایست نوع مقیاسی را که برای تعیین تاثیر نمودهای بلوغ جنسی در روانشاسی نوجوان به  کار می رود مشخص ساخت که یکی از آسان ترین این مقیاس ها سن تقویمی است. به طور کلی می توان گفت تغییرات فیزیولوژیک و جسمانی خبر ار آغاز بلوغ می گردد و ورود نوجوان به اجتماع و پذیرش مسئولیت اجتماعی نیز نشان دهنده حد نهایی و پایان است.

در میان این دو حد یک دگرگونی ژرف در شخصیت به وجود می آید که هم در رابطه شخص با خودش و هم در رابطه او با دیگری باز تاب میابدتعبیراجتماعی نوجوانی و رشد آن:دوران بلوغ به علت های درونی مانند تغییرات هورمونی و یا تغییرات ناشی از فشارهای غریزی نسبت داده نمی شود بلکه تاکید بر علت بیرونی و محیطی است.

در عامل اجتماعی دو جهت یا دو سو را می توان ازیکدیگر تمیز داد. یکی بر تعامل های میان افراد نظر دارد و تاثیر آنان را از لحاظ رفتار و شخصیت نوجوان بررسی می کند و دیگر به ساخت جامعه و فرهنگ می نگرد که به شیوه تاثیر گذاری جامعه برای تغییر موقعیت غیر مسئول کودک به موقعیت مسئول و مستقل بزرگسال توجه دارد.

عوامل اجتماعی تعامل میان افراد

تعبیر نوجوانی ازاین دیدگاه بر دو بعد اساسی تاکید دارد. بعد اول تجزیه و تحلیل نوجوانی اززاویه تندیس و نقش است. از این زاویه نوجوان که آنان را نه کودک و نه بزرگسال می پندارند باید با موقعیت های اجتماعی دست و پنجه نرم کند- بعد دیگر بیشتر از زاویه تحولی و تکوینی است و تاکید آن به عنوان یک عامل رشد می باشد که در قالب مکان ها و محیط هایی است که اجتماعی شدن درآن ها صورت می پذیرد.

به طور کلی می توان افراد را بر حسب این که پدر- پسر- زن- مرد-  دانشجو وغیره باشند در طبقاتی قرار داد که هر یک نقش هایی دارند که می توان از آن ها در موقعیت های خاص اجتماعی رفتار های خاصی را توقع داشت.

دو نوع تغییر در نقش ها و انتظاراتی را که از این رفتار می توان داشت عبارتند از: تغییراتی که در داخل خود نقش ها به وقوع می پیوندد مثلا از دانش آموز نوجوان انتظار می رود دارای استقلال فکری بیشتر در کار و تحصیل باشد تغییر دوم اینکه نوجوان در برابر لزوم سازگار شدن با نقش های جدیدی مانند نقش شغلی قرار می گیرد. تغییرات در نقش ها و رفتارهایی که مورد انتظار است چه به صورت کلی و چه به صورت جزئی می توانند مشکلات روانی برای فرد ایجاد کنند.

رشد اجتماعی نوجوان ازدیدگاه جامعه شناسی

در گذشته طول دوره نوجوانی کوتاه تر بوده است اما در قرن معاصر با پیچیده تر شدن ساختار جوامع این گرایش رو به طولانی ترشدن می باشد. براساس یک بررسی مشخص شد انواع شکل های نوجوانی در جوامع مختلف متاثر از ساختارهای آن جوامع می باشد. می توان به چهار نوع نوجوانی اشاره کرد:

بدوی- انتقالی- نوجوانی ساده- نوجوانی طولانی

هر یک از شکل های فوق متاثر از برخوردها و دیدگاه ها و نحوه رفتار اعضای آن جامعه با نوجوان و نوجوان با آن جامعه را دارد.

دربعضی از جوامع نیز ساخت های اجتماعی را به  انواع مختلف تقسیم کرده اند مانند:

بدوی روستایی و شهری که در هر یک از موارد ذکر شده نحوه برخورد هر یک از بخش های اجتماعی با نوجوان و بالعکس متفاوت می باشد و بر گرفته از ماهیت آن اجتماع ما باشد.

روابط اجتماعی نوجوان در مسیر تحول رشد اجتماعی

ارتباط خود با دیگران در آغاز نوجوانی به طور عمده متمرکز به گروه همسالان و دوستان می باشد در این مقطع از زندگی نوجوانی احساس فرد این است که دیگران به ویژه همسالان همانند مخاطبین خیالی شاهد رفتار و احساسات و اندیشه های او هستند دو نیمه دوم دوران نوجوانی فرد مایل است بداند دیگران درباره او چه می اندیشند و بدین صورت نوجوان خود را در آئینه دیگران نظارت می کند تا هویت اجتماعی خویش را تثبیت کند.

ارزشیابی دیگران خاص همسالان و دوستان از نوجوان آغاز حرکت او به سوی روابط متقابل پیشرفته اجتماعی نوجوان است و در همین دوره است که نوجوان خود را متفاوت از خود عمومی خانواده به حساب می آورد و اهمیتی که نوجوان به گروه دوستان می دهد، نشان می دهد که در نوجوان رشد وابستگی اجتماعی چقدر مهم است.

نوع ارتباطات اوایل نوجوانی با گروه دوستان معمولا در اواسط نوجوانی تعدیل می شود اما نوجوان در تدارک تجدید مناسبات با خانواده همیشه چنین نیست به خصوص نوجوانان با مشکلات خانواده در این دوران نیز همان ارتباطات قبلی را با گروه همسالان گسترش می دهند و ممکن است گرفتاربرخی از اغرافات و ناسازگاری نیزبشوند و به این طریق در شکل گیری هویت آنان نیز دشواری های جدی پدید آید با ورود به دوره جوانی بیشتر نوجوانان روابط شدید قبلی خود با گروه دوستان کاهش می دهند.

 منابع و ماخذ

  1. – روانشناسی تربیتی……………………………………………………..غلامعلی افروز
  2. – خانواده و فرزندان………………………………………………………استادان آموزش خانواده
  3. – روانشناسی نوجوان……………………………………………………..دکتر سیاوش خلیلی
  4. – روانشناسی رشد…………………………………………………………دکتران حسن احدی – نیک چهره محسنی
  5. – روانشناسی رشد ۲………………………………………………………دکتر حسین لطف آبادی
  6. www.andishe.com
  7. www.irib.ir/amouzesh.com
  8. www.publicrelations.tums.ac.ir
به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.