نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

تحقیق روانشناسی تربیتی

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۳۶ | قابل ویرایش

روان‌شناسی در صنعت

روان‎شناسان بیش از آنچه ما تصور می‎کنیم می‎توانند در کارخانجات مثمرثمر واقع شوند. فعالیت و راهنماییهای آن فقط به تست و آزمون‎های روانی منتهی نمی‎شود بلکه در موارد روابط،  روحیه و طرز فکر، عادات، شخصیت و بهبود زدگی افراد نیز اظهارنظر می‎نمایند.

شغل روان‎شناسان صنعتی بیشتر جنبه‎ی مشورتی دارد و علاوه بر حل مشکلات فری از فکر و تجربه‎ی او در موارد مختلف صنعتی، برنامه‎های آموزشی و پیش‎گیری سوانح استفاده می‎نمایند.

تاریخچه‎ی روان‎شناسی صنعتی

اولین روان‎شناس صنعتی توماس ک بالمر است. تاریخچه‎ی روان‎شناسی صنعتی به قرار زیر است: روان‎شناسی در جنگ جهانی اول،‌ دوره‎ی روان‎شناسی صنعتی اجتماعی،‌ روان شناسی در عصر جدید، روان‎شناسی در جنگ دوم جهانی، روان‎شناسی در زمان حال.

فلسفه و روان‎شناسی کار

رشد انسانی بزرگترین عاملی است که انسان را به کار واداشته و انگیزه‎ی تحرک را در نهاد بشر به وجود می‎آورد. اگر باور کنیم که عوامل شکست در مراحل مختلف زندگی ما بیشتر متوجه نابسامانی‎ها بوده است اغراق نگفته‎ایم چون شرایط رشد طبیعی را که عقلی، جسمی، عاطفی، اجتماعی و معنوی می‎باشد و فعالیتهای بشری بر آن استوار است را رعایت ننموده و خود را با اکتشافات و اختراعات مفید همزمان نکرده‎ایم و در پذیرش راهنمایی‎ها قصور ورزیده‎ایم.

روابط انسانی در صنعت

هر یک از افراد بشر که نقطه نظر مدیریت وسیله‎ای برای نیل به هدف اداری تلقی می‎شوند برای خود شخصیتی متمایز بوده و دارای صفاتی موروثی و اکتسابی هستند و به خصوص در ا میال و آرزوها، بیم و امیدها و خشم و شفقتها با هم متفاوتند. هر فردی در هر شغلی که هست قسمتی از وقت و نیرو و توجه خود را صرف آن می‎کند. علایق خارجی متعدد و گوناگونی در طرز فکر و اعمال افراد مؤثرند.

سنجش شایستگی

معمولاً هر کارفرما روی کارمندان یا کارگر خود به طرزی قضاوت می‎کند و علاقمند است که قضاوت او بر مبنای صحیح علمی استوار باشد. اغلب سنجش شایستگی را براساس ارزشی که کارمزد ما برای کارمند یا کارگر خود جهت تکمیل پرونده و یا گزارش خود قائل است انجام می‎دهند. ارزش یک فرد بستگی به استعداد، مهارت، میزان غیبت و یا طرز رفتار و علاقمندی او نسبت به کار و همکارانش دارد.

سوانح و ایمنی در کارخانجات

بی‎شک هیچ علتی بدون معلول نیست و سوانح نیز خود به خود به وجود نمی‎آیند بلکه زاییده‎ی عللی هستند که آن علل ممکن است خود انسان و یا ابزار و آلات ساخته شده‎ی دست انسان باشند. مراقبتهای صنعتی و مراعات اصول اولیه آن بی‎نهایت حایز اهمیت است چون به طوری که بررسی شده با هر حادثه چه بسا افرادی طعمه‎ی مرگ شده و یا یکی از اعضای بدن آنها ناقص شده است.

سوانح بیشتر به علل بی‎تجربه‎گی‎ها، نابسامانیها و ناایمنی‎های محیطی و اشتباه‎کاریها به وقوع می‎پیوندند و می‎توان بی‎تربیتی ماشین‎آلات، فقدان وسایل کار، نور ضعیف، عدم توجه به ماشینهایی که اطراف آن‎ها باز هستند، عدم توجه به زمینهایی که آلوده به روغن و گریس هستند و بالاتر از همه ناراحتی‎های روانی افراد و نداشتن تضمین زندگی را به آنها اضافه نمود.

تجزیه و تحلیل برخی از انواع تجربه‎ی دینی

هر بحث درباره دین با توجه به دشواریهای جدی اصطلاحی عقیم خواهد ماند. درحالیکه می‎دانیم در خ ارج از قلمرو یکتاپرستی ادیان و مذاهب بی‎شماری وجود داشته و دارند. مفهوم دین را با نظامی که خدا و نیروهای ماوراء طبیعی در کانون آن قرار دارند تداعی می‎کنیم و میل داریم که ادیان توحیدی را معیار رجوعی شناخت و ارزیابی سایر ادیان قرار دهیم.

یکی از بهترین نمونه‎های ادیان نوع‎دوست بوداییسم اولیه است. بودا معلمی بزرگ و فردی «بیدار» است که حقیقت مربوط به هستی انسان را دریافته است. زن بودائیسم که شعبه‎ای جدید از بوداییسم است یک طرز فکر خودکامه‎ی بسیار انقلابی‎تری را ادامه می‎دهد.

زن معتقد است که هیچ دانشی ارزش و اعتبار ندارد مگر اینکه منشأ آن در خود ما باشد هیچ مرجع و معلمی به درستی نمی‎تواند چیزی غیر از آنچه در ما شک و تردید ایجاد می‎کند به ما تعلیم دهد که موضوع مسیحیت خود دینی بشردوست و غیرخودکامه بوده است از روح کلیه‎ی تعلیماته مسیح و نیز متن آن هویداست حکم مسیح دایر بر اینکه «بهشت خدا در خود شماست» بیان ساده و روشنی از طرز فکر غیرخودکامه است.

روان‎کاوی به مثابه «پزشکی روح»

امروز مکاتب مختلفی در روان‎کاوی به وجود آمده است که از پیروان کمابیش استوار نظریه‎ی فروید تا «تجدیدنظر طلبانی» که همه از نظر میزان دگرگون ساختن مفاهیم او با هم اختلاف دارند توسعه دارد معذلک این اختلافها با توجه به منظوری که ما داریم بسیار کم‎اهمیت‎تر از اختلافی است که بین دو نوع روان‎کاوی وجود دارد: یعنی روان‎کاوی‎ای که هدفش اساساً همسازی اجتماعی است و روان‎کاوی‎ای که هدفش درمان روح است، روان‎کاوی در آغاز توسعه، خود شعبه‎ای از طب به شمار می‎رفت.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.