نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

تحقیق روانشناسی و ورزش

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۳۸ | قابل ویرایش

فهرست مطالب

عنوان                                                            صفحه

مقدمه…………………………………… ۲

علم ذهن و رفتار …………………………. ۳

انگیزش درونی و بیرونی…………………….. ۴
درمان افسردگی با ورزش………………….. ۵
توجیه شناختی اثرات ضد افسردگی ورزش………… ۱۲
دیدگاه های انسانی به انگیزش………………. ۱۴
تئوری نیاز (مازلو)………………………. ۱۵

تئوری انگیزه وپیشرفت (مک کلند و اتکینسون )…. ۱۶

اسنادهای درونی وبیرونی ………………….. ۱۸

روان شناس ما به ورزش نیاز دارد، ورزش ما به روان شناسی    ۲۰

نتیجه………………………………….. ۳۳

منابع………………………………….. ۳۴

مقدمه

امروزه شا هد روشد و تحول در جهان ورزش هستیم از جمله جا به جا شدن رکورد ها در رشته ها ی مختلف ورزشی  خود شا هد ی بر این امر است و با گسترش حرفه أی گری در ورزش برنامه ریزان و دست  اندرکاران د نیای ورزش به دنبال آن هستند تا از آخرین دست آورد های علمی و عملی بهره گیرند.

سالهای زیادی است که ورزش از حالت سنتی خود خارج شده است و اگر مللی در این مبارزه علمی از قافله عقب بما ند در جهان ورزش حرفی برا ی گفتن نخوا هد داشت بدیهی ا ست که تمامی اعما ل بشر ی از دو جنبه فیزیو لو ژیکی  و روا نی قا بل بررسی می باشد و با عنایت به نقشی که جنبه های روا نی در اعما ل و ر فتار بشر دارند تو جه به رشته روا نشناسی ورزش از جایگاه و اهمیت خا صی برخوردار است.

روانشناسی ورزش جدید ترین ا طلاعا ت  روا نشناسی مطرح روز ورزش را در اختیار علاقمندان قرار می دهد.

تئوریهاوپژوهشهای جد یداساساًدرحوزه های شخصیت نگرش های نسبت به ورزش پرخاشگری در ورزش اضطراب واسترس نفوذ های اجتماعی انگیزش و کسب مهارت می باشدهمچنین نمونه های متنوعی ازرشته های ورزش ازجمله فوتبال،وزنه برداری و …… را شامل می شود.

درمان افسردگی با ورزش

جسم و روح، دو بعد سازنده یک انسان و هستی دهنده به او، از گذشته به عنوان مبحثی فراگیر مورد بحث و بررسی فلاسفه و بزرگان علم و ادب و مربیان تعلیم و تربیت بوده و هنوز هم پایه و اساس تئوریهای انسانگرایانه قرن حاضر است. انسان امروزی، به علت گسترش و رشد چشمگیر تکنولوژی و روابط میان فردی، کمتر فرصت تأمل و اندیشه ژرف در رفتار و کردار خود را یافته و بیشتر تحت تأثیر، نفوذ و تسلط محرکهای بیرونی و محیطی قرار گرفته و دچار از خود بیگانگی و مشکلات روحی و روانی گشته است که به نوبه خود، چنین مشکلاتی مسبب دوری انسان از مسیر رشد و تکامل بهنجار شده و او را به سمت و سوی نابهنجاری سوق می دهد.
افسردگی به عنوان یکی از معضلات و ناراحتی های روحی و روانی، در حال حاضر طیف وسیعی از مراجعان به کلینیک ها و درمانگاههای مشاوره و روانشناسی را تشکیل می دهد. مالیخولیا از زمانهای دور، با زندگی انسان در کشاکش بوده و آن را دچار رکود و بی نظمی ساخته است و نویسندگان و هنرمندان بسیاری از جمله ویلیام شکسپیر، ونسان ونگوگ، تئودور داستایوفسکی و دیگران در مورد آن اثراتی به جا گذاشته اند.

توجیه شناختی اثرات ضد افسردگی ورزش

در زمینه توجیه شناسی مبحث، بیشتر توجهمان بر خواص روانی ناشی از اثرات ایجاد خودتوانی در فرد است که خود زمینه ای مثبت جهت ایجاد تغییرات اساسی در رفتار و طرز تفکر شخص بوجود می آورد. به عبارتی باید گفت ما همان گونه احساس می کنیم که فکر می کنیم و یا به گونه ای فکر می کنیم که احساس داریم و این نشان دهنده تأثیرات متقابل دو مقوله احساس و ادراک در حافظه شخص است. بنابراین افسردگی چون واکنشی احساس و عاطفی است هرگونه ایجاد طرز تفکر مثبت در ذهنیت فرد افسرده می تواند منجر به احساس مثبت در او شده و به عکس هر نوع تفکر غلط و غیرمنطقی می تواند زمینه ای برای یک احساس منفی و در نتیجه افسردگی باشد.

به عنوان مثال یکی از احساسات منفی و شایع یک افسرده، احساس پوچی و بی ارزشی است، احساس این که من حق زنده بودن را با توجه به این که بی ارزش و حقیر هستم ندارم (این احساس در مراحل شدیدتر می تواند منجر به خودکشی شود) و همچون انگلی وابسته به دیگران هستم و هیچ کار مثبتی از من سر نمی زند و این احساسات از لحاظ منطقی و استدلال شخص به صورت منفی ارزیابی شده و به این نگرش که «من انسان بدی هستم» یا «من لایق زندگی نیستم» منجر می شود که جملگی باعث شدت و افزایش افسردگی و تبدیل آن از احساس افسردگی به خلق افسردگی می شود.

دیدگاه های انسانی به انگیزش

در دیدگاه های انسانی به دو تئوری از مازلو و (ملک کلند و اتکینسون )بنام تئوریهای

۱-تئوری نیاز (مازلو)

۲-تئوری انگیزه و پیشرفت ملک کلند واتکینسون

ارضاء نیازهای فیزیولوژیکی ما مثل غذا وگرما در اولویت اول قرار دارند زیرا بدون ارضاء این نیاز زنده نیستیم در مرحله بعدی ما نیاز به ایمنی را جستجو میکنیم.

وقتی نیاز ایمنی ارضاء شد به دنبال نیازهای اجتماعی یعنی تعلق داشتن به گروه و ارتباط داشتن با دیگران مطرح خواهد شد .بعد از این مرحله نیاز به احترام ارجحیت پیدا می کند. زمانی نیازهای احترام به خود ارضاءشود که به شایستگی و آنچنان که لایق آن هستیم شناخته شویم وقتی به این نیاز دست پیدا کردیم نیازهای ذهنی که شامل بدست آوردن درک و دانش است پدیدار خواهد شد. پس در هرم نیازهای مازلو نیازهای زیباشناختی یعنی نیاز به زیبایی نظم و تعادل مطرح می گردد . نیاز نهایی بشری از نظر این  تئوری خود شکوفایی  یعنی کامل شدن شخص و رسیدن به انرژی بالقوه است.

منابع

۱ ـ روانشناسی ورزش، نویسنده مت جارویس، ترجمه نورعلی خواجوند.

۲- پژوهشهای روانشناختی، دوره ۱ ، شماره ۳ و ۴، بهار و تابستان ۱۳۷۱.

۳- روانشناسی ورزش، دیوید. ب. فراست ترجمه: عیدی علیجانی، مهوش نوربخش.

۴- فیزیولوژی آمادگی جسمانی، تألیف: دکتر براین شارکی، ترجمه: بهروز ژاله دوست ثانی، محمدرضا دهخدا، وزارت آموزش و پرورش – اداره کل تربیت بدنی

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.