نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

تحقیق پرورش خلاقیت در کودکان

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۲۷ | قابل ویرایش

فهرست

عنوان                                                                                           صفحه

– چکیده

ــ مقدمه

ــ تعریف خلاقیّت

ــ تعریف خلاقیّت از دیدگاه رواشناسی

ــ تعریف از دیدگاه سازمانی                                                            ۷

ــ نوآوری                                                                                   ۸

ــ خلاقیّت ونوآوری چگونه به یکدیگر متصل شده اند؟                           ۸

ــ نوآوری شامل چه چیزی هایی است؟                                               ۸

ــ چگونه متغییر های ساختاری بر نو آوری اثر می گذارد؟                      ۹

ــ چگونه فرهنگ سازمانی بر نوآوری اثر می گذارد؟                            ۱۰

ــ کدام متغییر های منابع انسانی بر نوآوری اثر می گذارد؟                      ۱۱

ــ ویژگی افراد خلاق                                                                     ۱۱

ــ فرصت های خلاقیّت                                                                  ۱۲

ــ  نقش واهمیّت خلاقیّت ونوآوری { از جنبه فردی وسازمانی }              ۱۳

ــ ویژگی سازمان خلاق                                                                 ۱۴

ــ نقش مدیریت در پرورش خلاقیّت                                                  ۱۵

ــ  تکنیک های توسعه خلاقیّت گروهی :                                            ۱۶

-طوفان فکری                                                                            ۱۶

 ــ گردش تخیلی                                                                          ۱۶

 ــ تفکر موازی                                                                           ۱۷

 ــ ارتباط اجباری                                                                        ۱۸

–  منابع  و مأخذ                                                                                ۱۹

چکیـده

با پیشرفت روز افزون اطلاعات ورزشی جمعی باید بعضی از توانایی های انسان با انگیزه ی قوی آزاد شود و بتواند بیاندیشد و تکامل یابد. خلاقیّت یعنی توانایی  پرورشی یک اندیشه ی جدید تا از طریق آن راهی تازه برای پیمودن یک راه به طرز نوین است. خلاقیّت مرکب از ادراک پرورش الهام  نوآوری است و فرهنگ سازمانی بر نو آوری راه ها اثر می گذارد.

زیرا آن سازمان بر افراد خلاق پاداش می دهد و آنان را تشویق می کند در نتیجه در بهبود راه کارهای آن سازمان اثر مثبت دارد. افراد خلاق دارای خصوصیاتی هستند که نسبت به افراد دیگر دارای برتری هستند وهمین خصوصیات اخلاقی آنان را در پیشبرد اهداف مورد نظر یاری می کند و خلاقیت ونوآوری عامل رشد و شکوفایی استعدادها در زمینه های متعدد زندگی و سازمانی خواهد بود.

مقدمـه

تا کنون برداشتهای متفاوتی از خلاقیّت شده است برخی به اشتباه آنرا با هوش بالا و برخی با موفقیّت تحصیلی برابر میدانند در حالی که اگر این گونه بود باید همه ی تیزهوشان را خلاق می دیدیم وبالعکس. که البته این گونه نیست . عده ای نیز فقط مخترعان را خلاق می دانند یعنی دقیقاً خلاقیّت را با ساخت وسیله ای جدید مرتبط می کنند و برخی نیز فقط افراد خیال بافت و رؤیا پرداز را خلاق می دانند.

بنا براین لازم است ابتدا مفهوم دقیق خلاقیت روشن شود و سپس به سایرموارد آن پرداخته شود . افراد زیادی خلاقیّت را معنی کرده اند.

(اگر چه نمی توان هیچ یک از این تعاریف را تعریفی عام ،جامع ومانع دانست).

  • تورنس – ۱۹۸۸ : می گوید تفکر خلاق عبارت است از فرایند درک مشکلات ، مسایل ، کمبود اطلا عات ، وعوامل جا افتاده؛حدس زدن و فرضیه ساختن در مورد این کمبود ها ؛ ارزیابی وآزمون فرضیه و حدس ها ؛ اصلاح وارزیابی مجدد آنها ؛ وبالا خره ارائه نتایج.
  • ـــ ورنون(۱۹۸۹)میگوید :خلاقیّت توانایی فرد برای ایجاد نظریه ها بینشها اشیای جدید وبازسازی مجدد در علوم وسایر زمینه ها است که به وسیله متخصصان ابتکار و از نظر علمی ، زیبایی شناسی، تکنولوژی و اجتماعی با ارزش قلمداد می گردد .

ـــ رابینز (۱۹۹۰) نیز خلاقیّت را اینگونه تعریف می کند:

نو آوری عبارت است از عملی و کاربردی ساختن افکار و اندیشه های نو، ناشی از خلاقیّت اطلا عات بدست می آید ودر نوآوری آن اطلاعات به صورتهای گوناگون  عرضه می شود.

ــ اریک فروم نیز می گوید : خلاقیبت یعنی توانایی دیدن و پاسخ دادن.

تعریف خلاقیّت از دیدگاه روانشناسی

خلاقیّت یکی از جنبه های اصلی تفکر یا اندیشیدن است. تفکر عبارت است از فرایند باز آرایی یا تغییر اطلاعات و نمادهای کسب شده موجود در حافظه دراز مدت . تفکر بر دو نوع است:

تفکر همگرا : عبارت است از فرایند باز آرایی یا دوباره سازی اطلاعات و نماد های کسب شده موجود در حافظه دراز مدت.

تفکر واگرا : عبارت است از فرایند ترکیب و نو آوریی اطلاعات ونمادهای کسب شده موجود در حافظه دراز مدت؛ خلاقیّت یعنی تفکر واگرا.

بر اساس این تعریف خلاقیّت ارتباط مستقیمی با قوه تخیّل یا توانایی تصویر سازی ذهنی دارد . این توانی عبارت است از فرایند تشکیل تصویرهایی از پدیده های ادراک شده در ذهن وخلاقیّت عبارت است ازفرایند یافتن راه های جدید برای انجام دادن بهتر کارها، خلاقیّت یعنی ارئه راه حل جدید بای حل مسا ئل ، خلاقیّت یعنی ارائه راه فکر ها و طرح های نوین برای تولیدات و خدمات جدید واستمرار آن پس از غیبت پدیده ها.

تعریف خلاقیّت از دیدگاه سازمانی

خلاقیّت یعنی ارائه فکر وطرح نوین برای بهبود و ارتقاء کمیّت یا کیفیت فعالیّت های سازمان؛ مثلا ً افزایش بهروری ، افزایش تولیدات و خدمات، کاهش هزینه ها، تولیدات یا خدمات از روش بهتر ، تولیدات یا خدمات جدید و … .

ــ دانش: داشتن دانش پایه ای در زمینه ای محدود وکسب تجربه و تخصص در سالیان متمادی.

ــ توانایی عقلانی : توانایی ارائه ایده خلاق از طریق تعریف مجدد برقراری ارتباط جدید در مسائل.

ــ سبک فکری : افراد خلاق عموماًًً در مقابل روش ارائه شده از طرف  سازمان و مدیریت ارشد، سبک فکری ابداعی را بر می گزینند.

ــ انگیزش : افراد خلاق عموماً برای به فعل درآوردن ایده های خود بر انگیخته می شوند.

ــ شخصیّت : افراد خلاق عموما دارای ویژگی های شخصیّتی مانند مصر بودن در مقابل فشارهای بیرونی وداخلی ونیز ماوم بودن در مقابل وسوسه هم رنگ جماعت شدن هستند.

ـــ محیط:افراد عموماً در داخل محیط های حمایتی بیشتر امکان ظهور می یابند .این محققان مشخص کردند که عمده ترین عدم کارایی برنامه های آموزش خلاقیّت تاکید صرف این برنامه ها بر تفکر خلاق به عنوان یکی از شش منبع مؤثر در خلاقیّت می باشد.

ویژگی های سازمان خلّاق

برخی از ویژگی های سازمان خلاق عبارتند از:

* رقابت کامل و فشرده است: در یک سازمان درصورتی خلاقیّت به وجود می آید که رقابت کامل درآن حاکم باشد.

* فرهنگ: یکی از عوامل عمده ای که به بالندگی مدیریت کمک می کند فرهنگ مردم است .بر پایه این فرهنگ خوب ،اتلاف وقت گناه محسوب می شود.

بدیهی است در چنین بستر مناسبی جهت رقابت ،خلاقیّتیا سازمانهای پویا بهتر شکل می گیرد.

* دسترسی به مدیران : در سازمانهای خلاق براین اعتقاد هستند که دانش درسطح سازمان به وفور پراکنده شده است ومدیران به راحتی می توانند افکارونظرات دیگران را مستقیم وبدون واسطه درک کنند.

* احترام به افراد: ویژگی دیگر سازمان خلاق احترام به افراد است وآنها باوردارند که می توانند همگام با نیازهای سازمان رشد کنند.

*ارائه خدمات مردمی : هدف نهایی در این سازمان ها توجه به نیازمندی های اجتماع وجلب رضایت آحاد مردم است.

* تخصص: در سازمان خلاق افراد دارای یک تخصص ویژه نیستند واین امکان را دارند که برای قرار گرفتن در جایگاه مناسب گردش شغلی داشته باشند.

* کار گروهی

رابطه کارکنان با سازمان : روابط دائمی و بلند مدت کارکنان با این نوع سازمانها ودرنتیجه برخورداری آنها از امنیّت شغلی از دیگر وییگی های این سازمانهاست.

منابع و مأخذ

  1. دانش آموزان تیز هوش و خلاّق : نوشته  غلامعلی افروز
  2. زبان شناسی تربیتی : نوشته  علی شریعتمداری
  3. بررسی علل سازگاری اجتماعی ، نوجوانان ، نوشته ی ابوالقاسم مینایی
  4. پرورش خلاّقیت در کودکان: نوشته ی دکتر علی قائمی
  5. کارگاه مشاوران جوان شورای دانش آموزی منطقه ۱۲ تهران

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.