نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

پایان نامه بررسی تفاوت بین افسردگی مردان بازنشسته و شاغل

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۶۹ | قابل ویرایش

چکیده تحقیق

هدف از این تحقیق آن است که به این پرسش پاسخی داده شود : که آیا بین مردان بازنشسته و شاغل تفاوتی در میزان افسردگی دیده می شود یا خیر؟

مقدمه

پیری روز به روز مسئله بزرگی در کشورهای در حال پیشرفت و پیشرفته می شود. بخصوص افراد پیرو طرز زندگی آنان اکثراً مسائل روانی ، اجتماعی ، فرهنگی و اقتصادی پیش می آوردند.

دوران پیری از نظر بهداشت روانی بسیار حائز اهمیت است و از نظر پیشگیری باید بخاطر داشت که معمول ترین بیماری های روانی در افراد پیر عبارتند از: پسیکوزهای پیری، اختلالات روانی ناشی از اختلالات عروقی، کمبود اکسیژن و از بین رفتن فعالیت های عادی در مغز که با کم شدن روابط اجتماعی، از دست دادن مسئولیت، تربیت دختران و پسران، ازدواج وجدان شدن آنها، بازنشسته شدن و از دست دادن نزدیکان و اطرافیان توأم می گردد.

همچنین بروز بعضی از اختلالات روانی ، رفتاری ، شخصیتی ، حافظه و عدم قدرت زندگی به تنهایی ، احتیاج به حمایت دیگران و نظایر آن باعث شده است که پیران را جزء بیماران روانی قلمداد و آنان را در بیمارستان روانی بستری نمایند.

با وجودی که به عقیده بعضی ، مشکلات افراد مسن در نتیجه از بین رفتن اعمال طبیعی و عادی نسج و مغز است. ولی از دست دادن اعتماد به نفس ، ارتباط اجتماعی، مشکلات شغلی و حتی افراد خانواده یا فامیل مهمترین عامل هستند . شخص مسن اکثراً متوجه درون خود می شود و افسرده می گردد، و دچار هذیان درباره کار دستگاههای گوارش می گردد.

پیشگیری

موثرترین پیشگیری شاید این باشد که ، تغییراتی در سبک و روش زندگی و نگرش اجتماع ایجاد شود . فرد مسن فردی است قابل احترام ، و بایستی شغل مناسب و درخور استعداد داشته تا احساس کند که هنوز فردی مفید برای جامعه است.

استفاده از گردش های تفریحی ، دیدن موزه ها ، مساجد ، کلیسا ، پارکها ، شرکت در مسئولیت های خانوادگی مانند نگهداری و سرپرستی و حتی بازی با بعضی از حیوانات اهلی مانند : سگ ، گربه ، پرندگان ، دخالت دادن در کارهای دسته جمعی مانند : نظافت ، حمام کردن ، جمع و منظم کردن تخت خواب و اطلاق از جمله کارهایی است که باعث پیدایش اعتماد به نفس و اجتماعی شدن مجدد می شود . مسئولیت های فوق ، باعث یادآوری خاطرات و تجربیات دوران فعالیت فرد در مراحل قبلی زندگی شده که خود یک نوع روش درمانی است.

سالخوردگان سالم ترین مدیر ، راهنما ، مشاور و از بهترین متفکرین دنیا هستند . و می توان گفت : دنیا با تفکر سالمندان و حرکت جوانان اداره می شود. و به افراد جوان ، بایستی آموزش داد که با افراد پیر ، چه روشی داشته باشند و چگونه از تجربیات آنها استفاده  کنند و همچنین آموخت ، که روزی آنها نیز پیر خواهند شد.

مقدمه ای بر شناخت افسردگی

افسردگی به سه طریق عمده می تواند بصورت مستمر ظاهر گردد.

۱)بیمار ممکن است بیشتر از علائم جسمانی افسردگی ، شکایت کندتا علائم روانی آن

۲)افسردگی ، می تواند تحمل شخص را برای یک بیماری جسمی کاهش دهد.

۳)افسردگی ، می تواند به تغییر رفتاری منجر شود که باعث ظاهر شدن بیماری جسمی گردد. (ودرال سال ۱۳۶۳ )

دو مشخصه اساسی افسردگی ، نامیدی و غمگینی است . شخص رکود وحشتناکی احساس می کند و نمی تواند تصمیم بگیرد ویا فعالیتی را شروع کند یا به چیزی علاقمند شود . شخص افسرده در حالت بی کفایتی و بی ارزشی غوطه ور می شود.

گاهی نیز گریه می کند و به فکر خودکشی می افتد . افسردگی ،‌گاه بااضطراب همراه است ، که در این صورت افسردگی تحریکاتی نامیده می شود . شخص احساس خستگی می کند . به زندگی بی علاقه می شود ، اما در عین حال تنش و بی قراری دارد و نمی تواند آرام بگیرد.

مشاهده بین المللی ، نشان می دهد که افسردگی یک قطبی در زنها دو برابر شایعتر از مردها است . علل این تفاوت ممکن است ، استرس های متفاوت ، زایمان ، درماندگی آموخته شده و آثار هورمون نهفته شده باشد. (سعید شاملو ، س ۱۳۶۴ )

مرورری بر تاریخچه افسردگی

امروزه دانش روانپزشکی ، انسان را بعنوان یک واحد زیستی – روان اجتماعی که همواره در جریان نوعی سازگاری پویاست می نگرد . بعبارتی انسان را سیستم بیولوژیک می داند و همواره بطور پویا در حال سازگاری و تحول و تکامل است. (معنوی-عزالدین ، س۱۳۵۶)

افسردگی نه تنها در بسیاری از پژوهش ها شایع ترین اختلال روانی گزارش شده، بلکه شاید از قدیمی ترین نشانه های روانی است که در متون پزشکی به‌ آن پرداخته‌اند.

حدود ۴۵۰ سال قبل از میلاد ، بقراط اصطلاح مانی و ملانکولی را برای تعریف اختلالات روانی بکار برد و در حدود ۱۰۰ سال قبل از میلاد ، کورنیلوس سلسوس افسردگی را ناشی از صفرای سیاه معرفی نمود.

این اصطلاح را پزشکان دیگر از جمله ارسطو (۱۲۰تا۱۸۰سال یعد از میلاد ) و نیز الکساندر ترا از در قرن ششم نیز بکار بردند . حدود ۵۰ سال قبل از میلاد ، در فرهنگ اسکیباوس نظریات علمی و دقیقی را ارائه کرد و فرق میان حالات افسردگی مزمن و تحریکی را بیان نمود. (شاملو ، سعید ، س ۱۳۶۴)

تعریف افسردگی

افسردگی را شاید بتوان به حالتی توصیف کرد ، تغییر اساسی و اولیه در خلق وبا مداومت احساس غم و اندوه بدرجات مختلف مشخص می گردد . تغییر خلق از علائم ثابت خلق است ، که برای روزها و ماهها و سالها بطول می انجامد و همراه با تغییرات خلق دگرگونیها در رفتار ، برداشتها و کارایی و عملکردهای فیزیولوژیک نیز پیش می آید.

ممکن است افسردگی نشانه ای از یک بیماری و یا بخشی از سیمای بالینی آن باشد و یا در واکنش ، نسبت به فقدان از دست دادن فرد یا شیء محبوب یا موقعیتی احساس بهنجار به حساب می آید . و یا افسردگی نوعی واکنش انفعالی نسبت به شرایطی است که ، در آن فرد دچار محرومیت و ناکامی می شود و یا فشاری از تعارضات بر او وارد گردد. (ضوابطی ، ۱۳۵۶)

فهرست منابع

۱-اخوت ، ولی الله ، افسردگی روانی ، انتشارات در سال ۱۳۶۲ .

۲-آزاد ، حسین ، آسیب شناسی روانی ، موسسه انتشارات بعثت ، سال ۱۳۷۳ .

۳-آزاد ، حسین ، اختلالات عاطفی ، انتشارات علامه طباطبایی ، دانشکده روان شناسی سال ۱۳۶۸.

۴-اتیسکون هیلکارد ، زمینه روان شناسی .

۵-بطحمایی ، حسین و جلیل ، احمد ، روانپزشکی روزمره ، انتشارات دهخدا ، سال ۱۳۶۲.

۶-جلیلی بال ، اعظم ، «بررسی افسردگی در میزان شیوع آن در زنان خانه دار و بازنشسته »‌ پایان نامه کارشناسی به راهنمایی دکتر محمد حسین سرودی ، سال ۱۳۷۰ .

۷-جی ریموند ، پاولو ، سال ۱۳۷۲ ، ترجمه محمد قراچه داغی .

۸-دادستان ، منصور ، افسردگی ، سال ۱۳۶۸ .

۹-دنا الگوئسلوام ، مروری بر پرستاری روانی ، ترجمه دکتر محمدحسین فرجاد ، انتشارات دفتر تحقیقات بدر .

۱۰-روانکارنس ج.مباحث عمده روانپزشکی ، ترجمه محمد جواد وهابزاده ، انتشارات انقلاب اسلامی ۱۳۷۰ .

۱۱-دیوید برنز ، ترجمه قراچه داغی ، مهدی ، «روان شناسی افسردگی» سال ۱۳۷۴ .

۱۲-راس میچل ، افسردگی ، ترجمه وحید رواندوست ، انتشارات آستان قدس ، ۱۳۶۸.

۱۳-رواندوست ، وحید ، افسردگی ، سال ۱۹۸۶ .

۱۴-ریس ، لینفورد ، مختصر روانپزشکی ، ترجمه عظیم هابزاده ، مرکز نشر دانشگاه ، سال ۱۳۶۴ .

۱۵-شاملو ، سعید ، بهداشت روانی ، انتشارات رشد ۱۳۷۲ .

۱۶-شاملو ، سعید ، روان شناسی شخصیت ، انتشارات رشد ۱۳۷۴.

۱۷-شریفی ، حسن و طالقانی ، نرگس ، روشهای تحقیقد علوم تربیتی و رفتاری ، نوشته جان شیت ، انتشارات رشد سال ۱۳۷۳ .

۱۸-گنجی ، حمزه ، روانشناسی بزرگسالان ، سال ۱۳۷۱ .

۱۹-گودرز ، چگینی ، رساله ، دانشکده روان شناسی .

۲۰-موسی پور ،‌آمنه ، سنجش افسردگی در بیماران افسرده بوسیله آزمون بک .

۲۱-میلانی فر ، بهروز ، بهداشت روانی ، نشر قوس ، سال ۱۳۷۴ .

۲۲-نیکخو ، محمد ، هامایاک آوادایس یانس در مباحث عمده در روان درمانی انتشارات کتاب امروز چاپ ۱۳۷۵.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.