نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

تحقیق بررسی تفاوت سبک اسنادی کودک عادی و کودک عقب مانده ذهنی

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۷۸ | قابل ویرایش

فهرست مطالب

عنوان                                                               صفحه

فصل اول

 مقدمه …………………………………………………………………۲

              بیان مسئله ………………………………………………………………………………..۳

فرضیه تحقیق  …………………………………………………………………………….۴

تعاریف عملیاتی ……………………………………………………………………………۵

فصل دوم: پیشینه تحقیق

سابقه پژوهش ………………………………………………………………………………..۸

نظریه هایدر…………………………………………………………………………………..۹

             جونز ودیویس…………………………………………………………………. ………۱۰

هارولد کلی…………………………………………………………………………….. ۱۱

شیور………………………………………………………………………………….. ۱۲

              سه بعدی واینر………………………………………………………………………… ۱۳

              خطاها و سوگیری اسناد……………………………………………………………… ۱۴

              سوگیری مربوط به جنس…………………………………………………………….. ۱۷

           اسنادها درمورد خود………………………………………………………………….. ۱۸

             عاملان در برابرناظران………………………………………………………………..۱۹

             سبکهای انتسابی………………………………………………………………………. ۲۰

نتسابهای درماندگی انسان………………………………………………………….. ۲۲

اسناد مربوط به بازده…………………………………………………………….  ۲۴

اسناد بعد از موفقیت وشکست……………………………………………………   ۲۵

اسنادها ورفتار …………………………………………………………………… ۲۷

تعریف استثنایی …………………………………………………………………..۲۸

گروهبندی دانش آموزان استثنایی……………………………………………… ۲۹

تاریخچه عقب ماندگی ذهنی ………………………………………………….. ۳۰

تعریف عقب ماندگی ذهنی …………………………………………………….. ۳۱

رفتار سازشی…………………………………………………………………….۳۵

طبقه بندی کودکان عقب مانده …………………………………………………. ۳۷

گروه آموزش پذیر …………………………………………………………….. ۳۹

تحقیقات داخلی وخارجی………………………………………………………..۴۱

فصل سوم: روش اجرای تحقیق

روش طرح وتحقیق …………………………………………………………… ۴۴

جامعه آماری …………………………………………………………………….۴۴

نمونه آماری………………………………………………………………………۴۴

ابزار تحقیق ………………………………………………………………………۴۵

روش اجرای تحقیق………………………………………………………………۴۵

روش تجزیه وتحلیل …………………………………………………………….۴۶

فصل چهارم : تجزیه وتحلیل اطلاعات

تجزیه وتحلیل اطلاعات ………………………………………………………۴۸

فصل پنجم : بحث ونتیجه گیری

نتیجه گیری ……………………………………………………………………….۶۵

پیشنهادات ………………………………………………………………………….۶۶

محدودیتهاومشکلات ……………………………………………………………..۶۷

منابع

منابع………………………………………………………………………………..۶۹

ضمائم

ضمائم …………………………………………………………………………… ۷۳

‌‌

مقدمه

هر ساله میزان قابل توجهی ازمنابع انسانی واقتصادی جامعه به علت عقب ماندگی ذهنی دانش آموزان در سنین مختلف به هدر می رود. هرچند تلاش های از قبیل توجه به مسائل بهداشتی وتغذیه نوزادان وجلوگیری از حامله شدن مادران در سنین بالا ، ناسازگاریهای خونی ، اختلافات هورمونی … انجام می شودولیکن این مسئله همچنان یکی از مشکلات اساسی هرجامعه ای می باشد.

یکی از مسائلی که درزندگی کودکان عقب مانده ذهنی ممکن است زیاد باشد مسئله شکست بیشتر درزندگی آنها باشد . درواقع شکست یک پیامد منفی است که اگر بطور مکرر رخ بدهد منجر به کاهش انگیزه در افراد شود بخصوص اگر این فرد عقب مانده ذهنی باشد که باعث ارزشیابی نادرست آنها از خود ونادیده گرفتن تواناییهاودر نتیجه احساس ضعف وناتوانی در آنها میگردد.

عوامل زیادی در موفقیت وشکست دانش آموزان دخالت دارند وطبق تحقیقات انجام شده یکی از این عوامل نحوه اسناد دادن آنها می باشد بدین معنی که اسناد  نامطلوب منجر به کاهش انگیزش در آنها می شود.

تئوری اسناد از تئوریهای شناختی انگیزش است که هدف آن بررسی شیوهایی است که افراد ،رویدادها وحوادث راتعیین کرده وبه دنبال روابط روابط علت و معلولی بین آنها هستند. (هاروی ، ویری ۱۹۸۴)

‌‌

بیان مسئله

ما چگونه رفتارهاو انگیزه های دیگرانرا درک وتغییر می کنیم؟

چگونه باور ونگرشهای افرادشکل می گیرد؟

وچرا مردم این گونه رفتار می کنند؟

برای جواب دادن به این سوال ماباید از فرایند اسناد استفاده می کنیم وباید رفتار افرادرابه آمیزه ای ازعلتها اسناد دهیم. بدون شک در زندگی خود با افرادی مواجه شده ایم که همواره گناه شکست خود را گردن دیگران یا عوامل مختلف بیرونی می اندازند و به جای اینکه آن شکست راحاصل اعمال خود بدانند یا خود را مسئول آن شکست بدانند تلاش می کنند تا توجیه قابل قبولی برای شکست خود فراهم کرده وبدین وسیله از ایجاد تصویر منفی از خود در ذهن دیگران اجتناب ورزند. نظریه های اسنادی برمبنای   چنین تنبیهایی بنا شده اند.

حال سوالی که مطرح می شوداین است که آیا اسناد دادن در مورد همه کودکان نیز صدق  می کند واینکه کودک عقب مانده ذهنی از آن چگونه استفاده می کند. به طور کلی در این تحقیق بدنبال این مسئله هستیم که آیا با افزایش سن نوع اسناددادن کودکان عادی وعقب مانده ذهنی باهم تفاوت دارد و دیگر اینکه آیانوع اسناد دادن دختران وپسران با یکدیگر تفاوت دارد واگر دارد بیشتر از سبک رویدادهای منفی یا مثبت استفاده  می نمایند.

از اینرو بر آن شدیم که بر روی سبکهای اسنادی در کودکان عقب مانده ذهنی واینکه مشکلات وشکستها وموفقیتهای خود را چگونه وبه چه عواملی نسبت می دهند بررسی نمایم . امیدوارم این تحقیق مقدمه ای کوچک برای توجه بیشتر به این کودکان که در جامعه مانند آنها کم نیز نمی باشند، باشد.

یکی دیگر از اهداف این پژوهش بررسی اولیه این مساله است که در سلامت وبهداشت روان آنها تاثیر بسزایی دارد این نکته مهم دیگر آنکه استفاده به موقع از سبک اسنادی می تواند سبب کاهش اضطراب وفشارروانی افراد به خصوص در این گروه از کودکان می گردد.

‌‌

نظریه هایدر

به نظرهایدر بیشتر مردم روان شناسان تازه کاری هستند که می کوشند رفتاردیگران را بفهمند تا دنیا را قابل پیش بینی تر کنند . طبق گفته هایدر، بیشتر مردم در این موردیکی از سه تبیین زیر را به کار می گیرند:

الف) آنها ممکن است فرض کنند که رفتار مشخص دیگر معلول عوامل موقعیتی نظیر عوامل اقتصادی یا فشارهای اجتماعی است (اسناد موقعیتی)

ب)آنها ممکن است تصور کنند که آن رفتار ، غیر عمدی واتفاقی بوده است واحتمالاً در آینده روی نخواهد داد ( اسناد موقعیتی)

ج) تبیین سوم ، این است که شخص با این رفتار یکی از صفات شخصی  خود را بروز داده است. (اسناد شخصی)

هایدر معتقد است که اسناد های شخصی وقتی بیشتر آشکار می شوند که محیط امکان یک رشته رفتارهای متنوع وممکن را فراهم می کند. وقتی درباره یک شخص یک اسناد شخصی استنباط شد از این اسناد برای پیش بینی رفتار او می توان استفاده کرد. (کریمی یوسف، روان شناسی اجتماعی).

نظریه اسناد استنباط تطابقی جونز ودیویس

توجه خود را بر پیامدهای رفتاربه عنوان مبنای اسناد متمرکز کردند. طبق نظر آنها فرایند اسنادثراتی را که در یک موقعیت مفروض ناشی از هر پاسخ احتمالی است مشخص می کند. پیامد های غیر معمول بینش پردازش درباره گرایشهای رفتاری بازیگر به ما می دهد. چنانچه از نام نظریه برمی آید استنباط های انجام شده درباره صفات شخصیتی ، وقتی که رفتارتظاهری از آن صفات فرض می شوند باهم تطبیق می کند .

به بیان ساده تر این نظریه پیش بینی می کند که مردم سعی دارند ازیک عمل استنباط کنند که آیا آن عمل با یک ویژگی پایدار شخص عامل تطبیقی می کند یا نه.

عواملی که مردم رابه اسنادهای گرایشی مربوط به خود شخص وادار می کند از این قرارند:

الف) نخستین عامل درجه حق انتخاب شخص است ، رفتارهایی که آزادانه انتخاب شده باشد که گویاترند تا رفتارهایی که تحمیلی باشند.

ب)عامل دوم که افراد رابه استنباطهای گرایشی وا می دارد مورد انتظاربودن رفتار است. (جونز وهمکاران۱۹۶۱)

ج) عامل سومی که مردم در استنباطهای گرایشی در نظر دارند اثرات یا پیامدهای رفتارشخصی است . اعمالی که بازده های مطلوب متعددی  دارند ، انگیزه های باطنی یک شخص رابه روش اعمالی که فقط یک بازده مطلوب ایجاد  می کنند آشکار نمی سازنند( نیولتول۱۹۷۴) (کریمی یوسف۱۳۷۷-  روان  شناسی اجتماعی)

منابع وماخذ

  1. بست ، جان ، روشهای تحقیق در علوم تربیتی ورفتاری ، ترجمه : طالقانی – پاشا شریفی ، انتشارات رشد ، چاپ پاییز سال ۱۳۷۱.
  2. کریمی ، یوسف ، روان شناسی اجتماعی انتشارات ارسباران سال ۱۳۷۵.
  3. جی وبیلو کنترلز، روان شناسی اجتماعی در آموزش وپرورش ، ترجمه : کریمی ، یوسف ، نشر ویرایش  سال ۱۳۷۵.
  4. جان مارشال ریو ، انگیزش وهیجان ترجمه سید محمدی یحیی، نشر ویرایش سال ۱۳۷۶.
  5. دیوید ال ، روزنهان – مارتین ان پی ، سلیگمن ، روان شناسی نابهنجاری آسیب شناسی روانی (۲) ترجمه سید محمدی یحیی تهران ۱۳۷۹.
  6. دلاور علی ، احتمالات آمار کاربردی در روان شناسی و علوم تربیتی انتشارات رشد سال ۱۳۷۸.
  7. ریتال اتیکنیون –رچارد اتیکنیون ، ارنست هیلگارد – زمینه روان شناسی جلد دوم ترجمه براهینی محمد تقی وهمکاران انتشارات رشد سال ۱۳۷۵.
  8. میلانی فر بهروز ، روان شناسی کودک ونوجونان استثنایی انتشارات قومس سال ۱۳۷۹.
  9. پیتر کله ، لور ناچان ، روشهاو راهبردها در تعلیم وتربیت کودکان استثنایی مترجم ماهر فرهاد انتشارات قومس سال ۱۳۷۲.
  10. هربرت جی گروسمن
  11. – اصطلاح شناسی وطبقه بندی در عقب ماندگان ذهنی ترجمه ماهر فرهاد انتشارات آستان قدس رضوی سال ۱۳۶۸.
  12. امیل هالاهان جیمز ام کافمن – کودکان استثنایی ترجمه ماهر فرهاد ، انتشارات رشد سال ۱۳۷۱ .
  13. داور منش عباس ، آموزش توانبخشی کودکان معلول ذهنی ، سال ۱۳۶۳.
  14. سیف نراقی مریم – عزت الله نادری ، روان شناسی وآموزشی کودکان عقب مانده ذهنی ، انتشارات سمت سال ۱۳۷۹.
  15. هارولد کاپلان – بنجامین سادوک – فرهنگ جامع روان پزشکی وروان شناسی ) ترجمه : نجاریان محمد وهمکاران سال ۱۳۷۳.
  16. احدی حسین ، بررسی اسنادهای کلی در دانشجویان دختر وپسر مرکز تربیت معلم مشهد .پایانامه کارشناسی ارشد ، سال ۱۳۷۲.
  17. حبیب الهی سید محمد ، بررسی سبک دانش آموزان باتوجه به موفقیت وشکست تحصیلی وجنسیت بر اساس اسناد در زندگی آموخته شده ، پایانامه کارشناسی ارشد دردانشگاه تربیت معلم سال ۱۳۷۲.
  18. زارع لیلا ، نحوه اسناد دانش آموزان عقب مانده ذهنی خفیف پس از پسخوراند شکست یا موفقیت ورابطه آن بامتغیرهای بازده ، پایانامه کارشناسی ارشد دانشگاه تهران سال ۱۳۷۵.
  19. صفادل لیلا ، بررسی تاثیر سبک اسنادی برمیزان تجربه استرس ، پایانامه کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی سال ۱۳۷۹.
به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.