نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

پایان نامه تفاوت میان شادکامی و احساس درد در میان دانشجویان دانشگاه پیام نور

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات : ۶۸ | قابل ویرایش

فهرست

عنوان                                                                                                                                                         صفحه

چکیده……………………………………………………………………………………………………………………………………………..۱

 فصل اول : کلیات تحقیق

 مقدمه …………………………………………………………………………………………………………………………………………….۳

بیان مسله ………………………………………………………………………………………………………………………………………….۷

اهمیت و ضرورت  تحقیق …………………………………………………………………………………………………………………..۸

 فرضیه ها ……………………………………………………………………………………………………………………………………….۱۱

تعریف متغیرها ………………………………………………………………………………………………………………………………..۱۱

فصل دوم: پیشنه ی تحقیق

زمینه های نظری تحقیق …………………………………………………………………………………………………………………….۱۵

مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………………………………………۱۵

تاریخچه ………………………………………………………………………………………………………………………………………..۱۵

تعریف شادی از نظر وسمن وریکس …………………………………………………………………………………………………..۱۶

تعریف شادی از دید ون هوون …………………………………………………………………………………………………………..۱۶

تعریف شادی از نظر اددنیر ………………………………………………………………………………………………………………..۱۶

دیدگاه سلیمگمن …………………………………………………………………………………………………………………………….۱۶

ارتباط شادی با سن و جنسیت و نژاد ……………………………………………………………………………………………………۱۶

رابطه بین شادی با درآمد و کار ………………………………………………………………………………………………………….۱۷

رابطه بین ایمان و شادی …………………………………………………………………………………………………………………….۱۷

ارتباط احساس شادی با عزت نفس و برونگرایی ……………………………………………………………………………………۱۷

اهمیت فکر و اندیشه در دستیابی به شادکامی ………………………………………………………………………………………..۱۸

مقدمه ای بر درد ……………………………………………………………………………………………………………………………..۲۲

تعریف درد …………………………………………………………………………………………………………………………………….۲۲

ویژگی های درد ……………………………………………………………………………………………………………………………..۲۳

نظریه های مربوط به درد …………………………………………………………………………………………………………………..۲۶

درد و نظریه های شناختی و رفتاری …………………………………………………………………………………………………….۳۰

ارزیابی درد …………………………………………………………………………………………………………………………………….۳۱

تحقیقات پیشین در مورد درد ……………………………………………………………………………………………………………..۳۲

تحقیقات پیشین مربوط به شادکامی …………………………………………………………………………………………………….۳۷

فصل سوم:روش تحقیق

روش پژوهش …………………………………………………………………………………………………………………………………۴۴

جامعه پژوهش ………………………………………………………………………………………………………………………………..۴۴

ابزارهای پژوهش …………………………………………………………………………………………………………………………….۴۴

روش تجزیه و تحلیل آماری داده ها ……………………………………………………………………………………………………۴۶

فصل چهارم:تجزیه و تحلیل داده ها

جدول(۴-۱) تحلیل رابطه ی بین شادکامی و احساس درد………………………………………………………………………..۴۹

جدول(۴-۲)تحلیل رابطه ی شادکامی دختر و پسر………………………………………………………………………………….۴۹

جدول(۴-۳)تحلیل رابطه ی احساس درد دختر و پسر……………………………………………………………………………..۵۰

جدول(۴-۴)تحلیل رابطه ی بین شادکامی و اختلال در عملکرد روزانه ………………………………………………………۵۰

جدول(۴-۵)تحلیل رابطه ی بین شادکامی و مهار بر زندگی……………………………………………………………………..۵۱

فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری

نتیجه گیری……………………………………………………………………………………………………………………………………..۵۳

 پیشنهادات و محدودیت ها ……………………………………………………………………………………………………………….۵۳

منابع ……………………………………………………………………………………………………………………………………………..۵۴

ضمائم

پرسشنامه ………………………………………………………………………………………………………………………………………..۵۸

چکیده

این پژوهش با هدف تفاوت میان شادکامی و احساس درد در میان دانشجویان دانشگاه پیام نور انجام گرفته است. در پژوهش حاضر از دو پرسشنامه شادکامی و احساس درد استفاده شده است و همچنین به منظور فرضیه های پژوهش از آزمون های آماری استنباطی مناسب هر فرضیه همانند همبستگی آزمون تی، رگرسیون و تحلیل واریانس استفاده شده و داده ها با بهره گیری از نرم افزار spss پردازش شدند.

همچنین جامعه آماری این پژوهش متشکل از ۳۰۰ نفر از دانش جویان پیام نور لامرد می باشد و نتایج بدست آمده از این پژوهش حاکی   این است که بین درد و شادکامی ارتباط معناداری وجود ندارد.

در این پژوهش سالهای حضور در دانشگاه در میزان احساس درد تاثیر داشته است اما در میزان شادکامی هیج تاثیری نداشته  است و این فرضیه رد می شود و بین حمایت اجتماعی ، و اختلال در عملکرد روزانه و مهاربر زندگی ،و پاسخ منفی و شادکامی رابطه ی مثبت و معناداری وجود دارد. و هم چنین میزان پریشانی هیجانی و انحراف توجه در این پژوهش بین دانشجویان دختر و پسر متفاوت است.

مقدمه

زندگی انسان درپهنه ی گیتی همواره با انبوهی از مشکلات ومسائل توام بوده است اما چگونگی ونحوه ی رویارویی با این مشکلات دردوره های مختلف حیات انسان متفاوت بوده است .راهکارها وروش هایئ نیز  که آدمی در مقابله در با این مسائل اتخاذ نموده صور گوناگونئ داشته است.

در این پزوهش دو مولفه از مسائل روانشناسئ مورد بحث قرار می گیرد. یکئ خوشبینی ودیگری درد.

احساس درد تجربه ای است که معمولی ترین علامت بیماری یا آسیب به شمار مئ آید وفرد بیمار را نیازمند سیستم مراقبت بهداشتی ودرمانی می نماید .درد یک پدیده ی ساده ی محرک وپاسخ نیست .بلکه بروز درد و واکنش نسبت به آن عوامل متعددی را شامل می شود که متغییرهای زیستی روانی واجتماعی را در بر می گیرد. (هولمبرگ.۱۹۸۸)

در طول بیست سال گذشته در سایه ی برسیهای بنیادی در زمینه ی مکانیزم های درد وکوششهای درمانئ برای کنترل آن روانشناسی درد به عنوان یک جز ضروری در پزوهش ودرمان مورد توجه واقع شده است .همه ی دردها یک تاثیر پذیری روانشناختی دارند وعوامل روانشناختی در تمام گونه های درد وجود دارد.

اگر چه نظریه های جدید نقش عوامل روانشناختی را در تجربه ی درد مهم می دانند اما برداشت های اولیه از درد بسیار متفاوت بوده است .مصریان باستان عقیده داشتند که بیماری های دردناک از آثار مذهبی خدایان یا ارواح مردگان ناشئ می شود و تاثیرات معمولا در تاریکئ و از طریق سوراخ بینی یا گوش وارد بدن میشوند در طب آشوریان و بابلی ها  ورود اهریمن وجسم خارجئ را مستقیما علت درد میدانند .به عنوان مثال علت پوسیدگئ دندان را نقب زدن کرمها را به درون آن می دانند. (به نقل از پسیان ۱۳۷۵)

افلاطون عقیده داشت قلب وکبد مراکزدرک احساس درد هستند ودرد تنها از احساسات محیطی ناشی نمی شوند بلکه به عنوان واکنش هیجانی روح یا روان فرد نیز می باشند که جایگاه آن در قلب است.

احساس درد تابعی از عوامل گوناگون است که از آن جمله می توان به تجارب قبلی، اظطراب، شرایط زمانی، موقعیت، معیارهای اجتماعی، توجه، تلقین، میزان اسیب، انتظارات از خود ودیگران، میزان حمایت اجتماعی، باورهائ فردی و….اشاره دارد.

اگر چه به نظر می رسد که تجربه ی درد به طور کلی یکسان باشد، لیکن تفاوت بین دردها متخصصان را در شناخت بیشتر انواع دردها و مبانی درمانئ آن کمک نموده است. از ابتدای تاریخ مدون بشری تلاش برای کنترل درد یکی از اهداف مهم انسان بوده است.

بیان مسأله

در زمینه عوامل مؤثر در کنترل درد، نظریه کنترل دروازه درد و نظریه شبکه پیچیده عصبی که بعدها ارایه شد نشان دادهاند که عوامل روانی میتوانند ادراک درد را تعدیل نمایند.  این دیدگاه در ۵۰ سال گذشته به توسعه مجموعه گستردهای از روشهای کنترل درد کمک کرده است. مطالعات بسیاری روشهای مختلفی راتحت عنوان کلی«راهبردهای مقابلهای با درد»بهعنوان روشهای غیر دارویی مقابله با درد، مورد بررسی قرار دادهاند.

مهارتهای مقابلهای شناختی و رفتاری ، راهبردهای مبتنی بر دادن اطلاعات ، راهبردهای انحراف توجه و سایر روشهای مقابلهای اختصاصی تر مثل روش القا هیجان مثبت از جمله این راهبردها هستند. در میان این روشها، شیوههای انحراف توجه، توجه افراد را از درد به موارد دیگر تغییر میدهند و با دستورالعملهایی از بیماران میخواهند به درد توجهی ننمایند.

در این ارتباطاز طریق روشهای چندی، از توجه به مناظر یا احساسات تخیلی گرفته تا توجه به محرکهای خارجی چون موسیقی، مناظر و یا بوها، سعی شده است توجه افراد از درد منحرف شود. برخی از شیوهها هم با توجه به درد، در پی کاهش آن از راه تفسیر مجددی از تهدیدآمیز بودن آن هستند.

تلاش در جهت تغییر حالات هیجانی بیماران از استرس و ترس به آرامش و آسایش نیز، مشخصه رایج بسیاری از این راهبردها است. ضمناً این روشها در کنار راهکارهای آرامسازی به کار میرود که گاه این دو را نمیتوان از هم متمایز دانست.

در این گونه اقدامات، کاهش درد به دنبال کاهش اضطراب صورت میگیرد، به گونهای که تغییر مستقیم در پاتوفیزیولوژی درد، هدف این گونه اقدامات نیست. به هر حال، در بسیاری از موقعیتهای بالینی پیچیده، بهکارگیری مهارتهای درمانی از سوی یک روانشناس برای کاهش درد لازم و ضروری به نظر میرسد. (لیاقتدار ،۱۳۸۷)

در مورد مطالعات تجربی انجام شده درحوزه شیوه انحراف توجه، بررسی منظم اثربخشی آرامسازی و مداخلات تخیلی در میان بیماران سرطانی دردمند، از تغییرات تجربه حسی درد حمایت نموده است.

در دردهای حاد بعد از عمل جراحی نیز، برخی از شواهد از کاربرد روشهای انحراف توجه که اغلب همراه با آرامسازی دو مطالعه – بودند، حمایت میکند. درباره کاربرد موسیقی در دردهای بعد از عمل نیز به این نتیجه رسیدند که در حالی که سطوح اضطراب کاهش یافته ولی در گزارشهای مربوط به درد، تأثیری دیده نشده است.

منابع

۱- ال کلینه ، کریس، مجموعه کامل مهارتهای زندگی ، مترجم ، شرام محمد خانی ، تهران ، نشر : رسانه ی تخصصی ، چاپ پنجم ، ۵۱۶ صفحه .

۲- پارسا ،خسرو ۱۳۷۴ ، دردهای مقاوم و درمان آنها ، تهران ، انتشارات اطلاعات ، ۳۴۰ ص

۳- پولاری ریشهری ، علی ، ۱۳۸۵، روان شناسی درد ، تهران : نصل نواندیشد ۲۹۶ص.

۴- سارنو ، جان ، درمان بدن و ذهن ، تهران ناشر ، دانشگاه علوم تربیتی

۵-سلیگمن ،مارتین ۱۳۸۸ ،خوشبینی آموخته شده ،ترجمه : قرابنعلی خذایی ، نشر نازلی ،۴۱۸ص .

۶- سلیگمن، مارتین ، ۱۳۸۹، از بدبینی به خوش بینی چگونه ذهن و بدن خود را متحول سازیم ، ترجمه مهدی قراچه راغی ، نشر پیکان ۴۵۶ص .

۷- کویلیام ، سوزان ۱۳۸۶ ، مثبت اندیشی و مثبت گرایی کاربری ، مترجمان : فریده براتی سده و افسانه صادقی ، تهران ، انتشارات جوانه رشد ۱۲۰ ص

۸ـ آرگیل، مایکل، روا‌‌ن‌شناسی شادی، ترجمه مسعود گوهری انارکی و دیگران، اصفهان، جهاد دانشگاهی واحد اصفهان، چ دوم، ۱۳۸۳.

۹ـ جان‌بزرگی، مسعود، «جهت‌گیری مذهبی و سلامت روان»، پژوهش در پزشکی، ش ۴، دوره۳۱، ۱۳۸۶، ص ۳۴۵-۳۵۰.

۱۰ـ داودی‌کهکی، محمدرضا‌، شادابی و نشاط از دیدگاه آیات و روایات تفسیری، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی قم، ۱۳۸۲.

۱۱ـ دلاور، علی، روش تحقیق در روان‌شناسی و علوم تربیتی، تهران، ویرایش، ۱۳۸۱.

۱۲ـ ظهور، علی‌رضا و فکری، علی‌رضا، «وضعیت شادابی دانشجویان دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران»، ارمغان دانش، ش ۳، سال ۸، ۱۳۸۲.

۱۳ـ علی‌پور، احمد، و دیگران، «شادکامی و کارکرد ایمنی بدن»، روان‌شناسی، ش ۱۵، ۱۳۷۹، ص۲۱۹-۲۳۳.

۱۴ـ علی‌محمدی، کاظم و جان‌بزرگی، مسعود، «بررسی رابطه بین شادکامی با جهت‌گیری مذهبی و شادکامی روان‌شناختی و افسردگی»، روان‌شناسی در تعامل با دین، ش ۲، سال اول، ۱۳۸۷، ص ۱۳۱ـ۱۴۴.

۱۵ـ علی‌محمدی، کاظم، شادکامی و ساخت آزمون آن از دیدگاه اسلام، با راهنمایی دکتر مسعود آذربایجانی، پایان‌نامه کارشناسی ارشد روان‌شناسی بالینی، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) قم، ۱۳۸۸.

۱۶ـ فتحعلی، محمود، «سعادت در فلسفه اخلاق»، معرفت، ش ۱۵، شماره ۱۵، ۱۳۷۴، ص۴۰-۴۶.

۱۷ـ فرزادفر، منیر و دیگران، «تاثیر آموزش شادمانی به شیوه فوردایس بر کاهش افسردگی زنان بی‌سرپرست شهر اصفهان»، دانش و پژوهش در روان‌شناسی، ش۳۰، ص ۳۹-۵۰.

۱۸ـ قادری‌‌ بافی، محمد، مفهوم و جایگاه شادمانی در بیان قرآن و حدیث، پایان‌نامه کارشناسی ارشد رشته علوم قرآنی و حدیث، با راهنمایی محمدعلی مهدوی‌راد، دانشگاه تربیت مدرس.

۱۹ـ کار، آلان، روان‌شناسی مثبت، ترجمه حسن پاشا شریفی و جعفر نجفی‌زند، تهران: نشر سخن، ۱۳۸۵.

۲۰ـ لیاقتدار، محمدجواد و دیگران، «هنجاریابی سیاهه شادکامی فوردایس ـ اصفهان در دانشجویان»، روان‌شناسی، ش ۴۶، سال۱۲، ۱۳۸۷، ص۱۸۳-۱۹۶.

۲۱ـ مراد، سعید، نظریه السعاده عند فلاسفه الاسلام، تصدیر محمدعاطف العراقی، القاهره، مکتبه الأنجلو المصریه، ۱۹۹۲م.

۲۲ـ مرادی، مریم و دیگران، «شادمانی و شخصیت»، تازه‌های علوم شناختی، ش ۲، سال۷، ۱۳۸۴،ص ۶۰-۷۱.

۲۳ـ نصوحی دهنوی، و دیگران، «رابطه بین میزان شادمانی و عوامل آموزشگاهی دانش آموزان دبیرستانی»، دانش و پژوهش در روان‌شناسی، ش ۱۹و۲۰، ۱۳۸۳، ص ۳۳-۵۰.

۲۴ـ یزدانی، فضل‌الله، «بررسی رابطه بین نگرش دینی، سبک‌های مقابله‌ای و شادکامی در دانش آموزان دختر و پسر اصفهان»، مصباح ـ تعلیم و تربیت اسلامی، ش ۴۹، سال ۱۲، ۱۳۸۱، ص ۶۶-۸۴.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.