نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

  • خرید فایل
  • نوشته‌ها
  • پایان نامه مقایسه تفاوت ویژگیهای شخصیتی دانشجویان پسر رشته های کامپیوتر، روانشناسی و معماری

پایان نامه مقایسه تفاوت ویژگیهای شخصیتی دانشجویان پسر رشته های کامپیوتر، روانشناسی و معماری

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات : ۶۶ | قابل ویرایش

فهرست مطالب

عنوان                                       صفحه

چکیده………………………………….. ۱

فصل اول: طرح تحقیق

مقدمه………………………………….. ۳

موضوع تحقیق…………………………….. ۴

مساله‌های تحقیق………………………….. ۵

هدف و اهمیت تحقیق……………………….. ۵

فرضیه تحقیق…………………………….. ۷

مشخص کردن متغیرها……………………….. ۷

تعریف مفاهیم و اصطلاحات…………………… ۸

فصل دوم: ادبیات تحقیق

تاریخچه و تعریف………………………… ۱۱

شکل‌گیری شخصیت………………………….. ۱۳

عوامل ارثی…………………………….. ۱۴

عوامل محیطی……………………………. ۱۵

نظریه‌های شخصیت…………………………. ۲۱

نظریه روان پویایی………………………. ۲۱

عنوان                                       صفحه

ارزیابی……………………………….. ۲۴

نظریه صفات…………………………….. ۲۶

نظریه یادگیری………………………….. ۳۰

نظریه پدیدار شناختی…………………….. ۳۴

دیدگاهی در مورد دیدگاهها………………… ۴۰

ارزیابی شخصیت………………………….. ۴۱

طبقه‌بندی آزمونها……………………….. ۴۲

انواع آزمونها………………………….. ۴۶

فصل سوم: روش تحقیق

روش و نوع تحقیق………………………… ۵۰

جامعه تحقیق……………………………. ۵۱

نمونه و روش نمونه‌گیری…………………… ۵۱

ابزار تحقیق……………………………. ۵۲

روش اجرا………………………………. ۵۳

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده‌ها

جدول خی دو…………………………….. ۵۷

تفسیر…………………………………. ۵۹

عنوان                                       صفحه

فصل پنجم: خلاصه بحث و نتیجه‌گیری

خلاصه بحث………………………………. ۶۱

محدودیتها و مشکلات………………………. ۶۲

پیشنهادات……………………………… ۶۳

فهرست منابع……………………………. ۶۴

چکیده

موضوع تحقیق حاضر عبارت است از مقایسه تفاوت ویژگیهای شخصیتی دانشجویان پسر رشته‌های کامپیوتر، روانشناسی، معماری. فرض تحقیق نیز عبارت است از اینکه بین ویژگیهای کامپیوتر، روانشناسی، معماری رابطه وجود دارد.

جامعه مورد مطالعه تمامی دانشجویان مشغول به تحصیل در رشته‌های کامپیوتر، روانشناسی و در دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن است، و نمونه تحقیق از هر گروه تحصیلی به تعداد ۳۰ نفر انتخاب شده که مجموعاً ۹۰ نفر می‌باشند. ابزار مورد استفاده آزمون شخصیت آیزنک است بر طبق استف اده از روش آماری جدول خی۲ فرض تحقیق شد بدین معنی که دانشجویان هر رشته ویژگیهای شخصیتی خاصی دارند.

مقدمه

برخی از روان‌شناسان اروپایی و آمریکایی هر وقت می‌خواهند از ریشه‌های اختلاف نظر دراره موضوعی حرف بزنند از داستان «پیلی در تاریکی» مولوی مثالی می‌آورند. داستانی که در آن سه نفر که تا به حال فیل ندیده‌اند در اطاقی تاریک فیلی را لمس می‌کنند و براساسآن قسمت از بدن فیل که به دستشان می‌آید تصویری خاص و مطابق شناخت خود، از فیل عنوان می‌کنند.

این داستان، در مورد روان‌شناسان مصداق دارد. آنها بنا به اطلاعات اولیه خود و بنا به دیدگاه خاصی که دارند اشخاص را به صورتهای مختلف در نظر می‌گیرند. از آنجا که نمی‌توان شخصیت را به طور عینی لمس کرد و کلیت آن را یکسان در نظر گرفت، مفاهیم مربوط به آن مانند داستان لمس فیل در  تاریکی است. (گنجی، ۱۳۸۵).

نظریه پردزاان، شخصیت را به صورتالگوهای رفتاری تقریباً ثابت و الگوهای فکری و هیجانی تقریباً ثابت که از شخصی به شخص دیگر تغییر می‌یابند، تعریف می‌کنند. این رفتارها شیوه سازگاری فرد با الزامهای زندگی را نشان می‌دهند. پس می‌توان گفت که شخصیت یعنی فرقهای رفتاری مشاهده شده در افراد. (گنجی، ۱۳۸۵).

تاریخچه و تعریف

لفظ «شخصیت» به شیوه‌های مختلف تعریف شده است. از نظر ریشه‌ای گفته شده است که کلمه شخصیت که برابر معادل کلمه personality انگلیسی یا personalite فرانسه است در حقیقت از ریشه لاتین persona گرفته شده است که به معنی نقاب یا ماسکی بود که در یونان قدیم بازیگران تأتر بر چهره خود می‌گذاشتند. این تعبیر تلویحاً به این مطلب اشاره دارد که شخصیت هر کس ماسکی است که او بر چهره خود می‌زند تا وجه تمیز او از دیگران باشد. (کریمی، ۱۳۸۰، ص ۵).

اما در زبان عامه واژه شخصیت در معانی گوناگون و متفاوتی به کار برده می‌شود. مثلاً وقتی در مورد کسی گفته می‌شود بسیار با شخصیت است، غالباً درجه کارآیی و جاذبه اجتماعی وی مدنظر است.

در درسهایی که با عنوان پرورش شخیت تبلیغ می‌شود، سعی بر این است که به شخص برخی مهارتهای اجتماعی را یاد دهند و وضع ظاهر و شیوه سخن گفتن او را بهبود بخشند.

گاهی نیز کلمه شخصیت به منظور توصیف بارزترین ویژگی شخص به کار برده می‌شود، مثلا گفته می‌شود فردی شخیت پرخاشگر و یا شخیت خجولی دارد. (شاملو، ۱۳۷۵، ص ۷۳) بعضی از اوقات هم می‌شنویم فردی بی‌شخصیت است که به معنای داشتن ویژگیهای منفی است که دیگران را در جهت منفی تحت تأثیر قرار می‌دهد. (کریمی، ۱۳۸۰، ص ۶)

عوامل ارثی

نوزاد همراه با یک رشته ظرفیتهای بالقوه به دنیا می‌آید. خصوصیات جسمانی مانند رنگ چشم و مو اساساً در هنگام بسته شدن نطفه تعیین می‌شود. هوش و بعضی استعدادهای خاص مانند استعداد موسیقی نیز تا حدی به وراثت بستگی دارد. شواهد روزافزون نشان می‌دهد که ممکن است تفاوتهای آدمیان از لحاظ پاسخدهی هیجانی نیز امری فطری باشد. (شاملو، ۱۳۷۵، ص ۷۵)

در یک پژوهش ۱۳۹ دوقلوی هم جنس (سن متوسط ۵۵ ماه) توسط مادران خود از لحاظ چند صفت شخصیتی مورد ارزیابی قرار گرفتند. به نظر مادران، از لحاظ واکنش هیجانی و میزان فعالیت و مردم‌آمیزی، بین دوقلوهای یک تخمکی شباهت بسیار زیادتر وجود دارد تا بین دوقلوهای دو تخمکی.

در بزرگسالی معمولاً دوقلوهای یک تخمکی نسبت به دوقلوهای دوتخمکی پاسخهای همسان‌تری به آزونهای شخصیتی می‌دهند و ارزیابی پژوهشهای مربوط به مقایسه آن دسته از دوقلوهای یک تخمکی که در یک دوره از زندگی جدا از هم بوده‌اند با گروه دیگری که با هم بزرگ شده بودند، نشان نمی‌دهد که جدایی موجب کاهش شباهت خصوصیات شخصیتی می‌شود. (شاملو، ۱۳۷۵، ص ۷۷)

محیط اجتماعی

مهمترین برخوردها یا تماسهای کودک، آنهایی است که بین کودک و اولیاء (یا پرستار) برقرار می‌شود. اگر اولیاء یک کودک از همه اعمال فرزند خود جلوگیری کنند و به او محبت نداشته باشد به احتمال بسیار کودک درون‌گرا می‌شود. و در دنیای تخیلی و ساختگی خود فرو می‌رود. از طرفی دیگر وقتی اولیاء کودک او را آزاد می‌گذارند،‌یا بیش از حد به او محبت می‌کنند کودک بیش از نچه که هست برون‌گرا می‌شود. (سعتچی، ۱۳۸۵، ص ۵۶۸).

البته باید مدنظر داشت که اثر موقعیتهای یکسان خانوادگی، در افراد مختلف، مشابه نیست. ممکن است کودک رفتار پدر و مادر خود را تقلید کنتد و یا در نقطه مقابل آن قرار می‌گیرد. با این همه کودکان اگر شباهتی هم به والدین خود نداشته باشند باز هم رفتار پدر و مادر خود را تقلید می‌کنند یا در نقطه مقابل آنها قرار می‌گیرند.

فهرست منابع

۱- اتکینسون. ریتا و اتکینسون. ریچارد و هیلگارد. ارنست- ۱۹۹۳- زمینه روانشناسی- براهنی و همکاران- ۱۳۸۵- تهرن- نشر رشد- جلد دوم.

۲- چگینی- سیاوش- ۱۳۸۷- جزوه درسی: اصول روانشناسی بالینی- رودهن- دارالتحریر شهاب.

۳- حسینی. سیدمهدی- ۱۳۸۷- مشور والدین در مسایل تربیتی و تحصیلی فرزندان- تهران- نشر اساطیر.

۴- راتوس. اسپنسر- ۲۰۰۴- روانشناسی عمومی- گنجی. حمزه- ۱۳۸۵- تهران- نشر ویرایش- جلد دوم.

۵- راس. آلن ا- روانشناسی شخصیت (نظریه‌ها و فرآیندها)- جمالفر. سیاوش- ۱۳۸۵- تهران- نشر روان.

۶- ستوده. هدایت ۱۳۸۴- مقدمه‌ای بر آسیب شناسی اجتماسی- تهران- نشر آوای نور.

۷- شریعتمداری. علی- ۱۳۸۶- روان شناسی تربیتی- تهران- نشر امیرکبیر.

۸- شفیع آبادی عبد…- ۱۳۸۵- مبانی روانشناسی رشد- تهران- نشر چهر.

۹- شولتز. دوان و شولتز. سیدنی الن- ۲۰۰۸-نظریه‌های شخصیت- سید محمدی- یحیی- ۱۳۸۷- تهران- نشر هما.

۱۰- شیلینگ. لوئیس- نظریه‌های مشاوره (دیدگاههای مشاوره)- آرین. سیده خدیجه- ۱۳۸۴- تهران- نشر اطلاعات.

۱۱- فیرس. جری وترال. تیموتی جی- ۲۰۰۷- روان شناسی بالینی- فیروزبخت. مهرداد و عرفانی. وحیده- ۱۳۸۷- تهران. نشر شیداسب.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.