نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

پایان نامه بررسی رابطه بین میزان اضطراب دانش آموزان و نسبت تقلب آنها در مدرسه

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۲۸ | قابل ویرایش

چکیده

بطور کلی می توان گفت که یکی از دلایل تقلب در نزدیک دانش آموزان اضطراب است. لذا بدین جهت دست به این تحقیق دست زدیم مطالبی که پی می آید خواننده را در فرایند این پژوهش بیشتر آشنا خواهد نمود.

وشما را با دلایل و راه حلهای اجرای آگاه خواهد نمود، راه کارهایی جهت کاهش این مسئله ارائه خواهد داد در ضمن در بیشت مواقعدیده شده که توقع بیش حد والدین و اطرافیان ویا رقابت های نا صحیح بین دانش آموزان باعث تقلب می شود و دلیل دیگر عدم توانی فرد در یاد گیری و همچنین عدم تدریس خوب این عوامل را بیشتر تجدید می کند با شناسایی این عوامل وبا تکیه به تجربه های فردی وعلمی ودانشهای روز و کمک گرفتن از نظریات روانشناسان مختلف راه حلهای ارایه شده و تا حدزیادی این تحقیق نتیجه مثبت داشته که امیدوارم در مسایل آموزشی مورد استفاده قرار گیرد.

مقدمه

اولین ارتباط کودک با اجتماع از زمانی آغاز می شود که او به قصد رفتن به مدرسه از منزل خارج می شود و او از آنجا  با اجتماعش ارتباط برقرار کرده و تحت  تاثیر جامعه قرار قرار می گیرد و عهده دار نقشی در جامعه می گردد و طی سالیان متمادی زندگیش با مشکلات متعددی سر و کار می یابد و دست وپنجه نرم می کند.

یکی از این مشکلات که از سن ۶ سالگی به بعد پیوسته با افراد سروکار دارد و در دوره های مختلف تحصیلی او روی می دهد امتحان است ، امتحان به معنی آزمون و آزماش کردن می باشد.منظور ما در این مقوله به امتحاناتی است که از کسانی که مشغول به امر تحصیل بودنده اند آزمونی به عمل می آید تا به قوانین تا به توانایی ها و آموخته های فرد آنان پی ببرند و اجازه ارتقاء آن محصل به مراقبت بالاتر تحصیل بدهند.

لذا در این بین از امور جدایی ناپذیر با امتحان مسئله تقلب است که توجه پژوهشگران و متخصصان علوم تربیتی را به خود جلب مکوده است مبه عنوان یکی از مشکلات تعلیم و تربیت مطرح بوده است ، چرا که تقلب رفتاری غیر اخلاقی بوده و روشی که بتواند میزان آن را کاهش دهد، تاثیر به سزایی در امر تعلیم و تربیت خواهد داشت همچنین باید تذکر داد که تمایل انسان ها به تقلب در بروز و شیوع اضطراب بی تاثیر نبوده است ، و به دلیل آنکه انسان از لحاظه ورود به عرصه گیتی با اضطراب آشنا می گردد و اضطراب را تجربه می کند و دائماً با آن سروکار دارد ما را را برآن داشت تا درزمینه اضطراب و تقلب دست به این تحقیق زنیم ، مطالبی که درپی می آید.

بیان مسئله

ازجمله مشکلاتی که انسان ها در طول زندگی با آن دست پنجه نرم می کنند و همواره در روح و روان آنان تاثیر می گذارد امتحان است و به وسیله امتحان دادن است که فرد می تواند به پیشرفت های بالاتر دست یابد، چرا که بدین وسیله به اطلاعات های وی پی خواهد برد.

به منظور دست یافتن به این پیشرفت ها، ممکن است از روش ها نادرست  بهره جوید که یکی از این روش ها تقلب است.

متاسفانه مشاهده می شود تقلب در قشر بیشتر دانش آموزان شایعه شده ونوع ارزشیابی را تا حدودی زیر سئوال برده است.

این مسئله در بین دانش آموزان در سطوح مختلف دیده می شود واین یک فرهنگ بدی است که در جامعه ما دارد تبدیل به عنوان ارزش اجتماعی می شود. که با این قضیه بشکل علمی وتجربی باید برخورد کرد نه به شکل قهرآمیز علت هارا شناسایی کرد وبا علل های مختلف بر خورد کرد.

پیشینه نظری تحقیق

روانشناسان در خصوص اضطراب عقاید مشترک زیادی دارند . ولی روی جزئیات کوچک توافق ندارند وبرخی دیگر نیز رویکردهای تقریبا مخلفی دارند و همان کونه که طبقه بندی انجمن روانپزشکی امریکا انجام داده‌اند ممکن است پاره ای از انواع مشکلات را با هم تحت یک عنوان در اختلالات اضطرابی دسته بندی کنند.

برخی اضطراب را به منزله یک انتظار به ستوه آورنده ، تعریف کرده اند برخی دیگر اضطراب را واکنش فرد در مقابل یک موقعیت ضربه آمیز می دانند وبه همین ترتیب تعاریف بسیار زیادی را از اضطراب در دیدگاههای مختلف شده است.

پیلا ( Peplau  ) ( ۱۹۶۳ ) برای ضطراب چهار سطح را مشخص کرده است.

( استوارت در سال ۱۹۸۷ ) اضطراب خفیف که به تنش های روز مره زندگی همراه است فرد هشیار است وحوزه ادراکی وی از قبیل شنیدن –  دیدن و دریافت بیش از پیش گسترش می یابد در نتیجه یاد گیری را برانگیخته و موجب افزایش رشد وخلاقیت می شود.

تقلب وعلل آن

در زندگی اجتماعی  برای رسیدن به هر هدف و مقصودی راههای متعددی وجود دارد که برخی براساس ضوابط مکتبی مورد قبول برخی از آنها ناروا است.

در مورد هر داش آموزی سخن این است که او از راه در خواندن و فهمیدن مطالبی اجازء ارتقاء به کلاس بالاتر را داشته باشند ودر جلسه امتحان بتواند فهمیده های و بر داشتهای شخصی را منعکس نماید . حال اگر به شیوه های دیگری با استفاده از حاصل مطالعات فرد دیگری ویا از طریق منعکس کردن ویا رونویسی مطلبی از کتاب به هر نحوی به نمره قبولی دست یابد می گوئیم که او تقلب کرده است.

‌‌

علل تقلب

علل و انگیزه تقلب و اینکه چرا دانش آموزان به آن تن می دهند دارای پاسخهای متعددی است . منجمله و خلاصه اینکه او تقلب می کند تا آسان به نتایجی که دیگران به دشواری به آن دست می یابند دست یابند. در عین حال مسایل و مباحث متعددی در این رابطه وجود دارد که گاهی از آنها ضروری است نام برده شود.

الف – علل مبوط به محیط درس ومعلم:

۱ – روش تدریس معلم ۲ – بد نمره دادن ۳ – هرج ومرج ۴ – انتقام معلم ۵ – سختی امتحان ۶ – توانایهای معلم ۷ – وجود تبعیض در مدرسه.

ب – علل مربوط به خانواده:

۱ – توقعات نادرست ۲ – بکارگیری دانش آموز ( کار کردن فرد )  ۳ – ایجاد ترس از شکست ۴ – پیش ساخته های ذهنی والدین.

پ – علل مربوط به خود فرد:

۱ – نا آگاهی ۲ – تنبلی وتن پروری ۳ – مسئولیت پذیرنبودن  ۴ – عقب ماندگی ذهنی.

منابع و ماخذ

۱ – جعفر ، حسین ، تقلب در دانش آموزان ، وزارت آموزش وپرورش دایره تحقیقات و تعلیم و تربیت

۲ – قائمی ، علی ، خانواده ودشواری های رفتار کودکان ، تهران ، انجمن اولیاء و مربیان ، ۱۳۷۲

۳ – افروز ، غلامعلی ، روانشناسی کاربردی ، انتشارات رشد ، جاپ سوم ، تهران ، ۱۳۷۱

۴ – نوری ، ناهید ،  بررسی اثرات آموزشی تنیدگی زداییبر عوامل اضطراب شخصیت ، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه علامه طباطبائی – ۱۳۷۰

۵ – شفیع آبادی ، عبداله- ناصری ، غلامرضا ، نظریه های مشاوره و روان درمانی ، چاپ اول ، ۱۳۶۵.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.