نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

تحقیق وجود یا عدم وجود رابطه بین سبک زندگی و آرامش روانی

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۴۱ | قابل ویرایش

چکیده

جامعه آماری این پژوهش، دانشجویان زن دانشکده حقوق و فنی مهندسی واحد مشهد که در سال تحصیلی ۸۴-۸۲ اشتغال به تحصیل داشته، می‌باشند که از بین جامعه آماری نمونه ای به تعداد ۱۰۰ نفر به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شد.

مقدمه

بنابراین هرگزینشی از سبک زندگی ، پیش از هر چیز مؤید نوع اندیشه ای است که ذهن را در تسلط و انقیاد خود در آورده و آن را به سوی رفتار وعادت مشخص سوق می‌دهد و ازهمین منظر است که تحلیل سبک زندگی ها ، به روانشناسی شخصیت ها و کالبد شکافی تفکرات بنیادین افراد مربوط می‌شود.

اما به نظر پرسش اساسی این است که این گزینش ها بر چه معیاری صورت می گیرد و اصولاٌ ‌بستر انتخاب سبک زندگی چگونه پدید می آید و آیا افراد تحت اراده اندیشه و ضمیر خود آگاه خود به این انتخاب تن می‌دهند یا متهور اراده ای برتر و بزرگترند؟!

آیا آرامش فی ذاته هدف غایی و نهایی یک سبک زندگی است که افراد آن را برگزیده اند ؟ چگونه می توان اندیشه ها را برای نیل به آرامش روانی تغییر داده ، اصلاح نموده و با شاخص های مطلوب تطبیق داد؟!

آیا شاخص های تعریف شده برای طبقات مختلف ، دارای مشروعیت و پذیرش هست و چنانچه پاسخ مثبت است ، چگونه می توان از این مشروعیت بهره برد و با چه ابزارهایی می توان سبکها را به سمت سبک مطلوب هدایت کرد؟!

بیان مسأله

مسأله اساسی در جامعه ما اینست که آشفتگی زندگی مدرن، آرامش را دست نیافتنی جلوه می‌دهد.

بسیاری از مردم عصر ما احساس می‌کنند که ناراحتی ها و فشار زندگی بیش از حد شده است و با توجه به افزایش روز افزون عوامل استرس زا و شدت گرفتن تنشهای حاصله و عارضه های روان – تنی مانند کولیت ، آسم ،‌سردردهای عصبی ، لکنت زبان ، ‌فشار خون و آمار افزایش مصرف قرصهای آرام بخش گواهی بر این مدعاست که پرداختن به موضوع آرامش و آموزش فنون ریلاکس ضروری می‌باشد.

عقده برتری جویی

این عقده شامل گرایش به مبالغه در مهارتهای جسمی ، عقلی و اجتماعی است  چنین فردی به منظور فائق آمدن بر حقارتهای خود ،‌لاف زن ،‌متکبر ، خودپسند ، خود محور شده و به تحقیر دیگران گرایش دارد .

همچنین وی خویشتن پذیری بسیار کمی دارد و تنها از طریق تحمیل به دیگران است که می‌تواند احساس مهم بودن کند. (هجل و زیگلر ، ۱۹۷۶ . عسگری)

در حالی که فروید، معتقد بود که رفتار انسان بوسیله گذشته تعیین می‌شود یعنی بوسیله غرایز و تجربیات کودکی ، آدلر انگیزش انسان را بر حسب انتظارات برای آینده می دید . وی مدعی بود که ما نمی توانیم به غرایز یا تکانه های اولیه به عنوان اصل توجیهی متوسل شویم ، فقط هدف نهایی برتری یا کمال می‌تواند شخصیت و رفتار را تبیین کند. (شولتز، ۱۹۹۰ کریمی و همکاران)

سبک زندگی

سبک زندگی گسترش و پالایش مفهومی است که آدلر در تلاش برای یک هدف نهای بیان می‌کند به عبارت دیگر سبک زندگی اشاره به الگوی منحصر به فرد مصفات ،‌رفتارها و عادتهایی دارند که وقتی به همراه یکدیگر می آیند ،‌مسیر ویژه ما را که خود برای رسیدن به هدف زندگی ترسیم کرده ایم ، تعریف می‌کنند.

الگوهای رفتاری که افراد برای جبران حقارتهای خود ترتیب داده اند ، بخشی از سبک زندگی آنها می‌شود . به نظر آدلر این سبک زندگی در سنین ۴ و ۵ سالگی به گونه بسیار محکمی شکل می گیرد ، سنی که پس از آن به گونه کلی در برابر تغییرات، مقاومت صورت می گیرد.

آرامش عضلانی

برای از بین بردن اضطرابهای درونی یکی از بهترین روشها ، ایجاد آرامش عضلانی است . یعنی در اثر این کار ، شدت تحریکات اعصاب سمپاتیک را که در اثر ترس ، شدید شده بود کاهش می دهیم و با کاهش آنها از ترس نیز کاسته می شود. سپس در قبال آرامش تن ، آرامش روان نیز ایجاد می شود . و در دراز مدت آرامش روحی جانشین اضطرابهای درونی می شود.

منابع

  1. آدلر ، الفرد ( ۱۳۷۰ ) . روانشناسی فردی ( حسن زمانی شرفشاهی ،‌مترجم ) . انتشارات مازیار . چاپ دوم ، ۱۳۸۱ .
  2. اینلندر ، چارلز و موران ، سینتیا ( ۱۳۷۸ ) . استرس . ( دکتر امیر هوشنگ مهریار و همکاران ، مترجم ) . نشر حکایت . چاپ اول ، ۱۳۷۸ .
  3. بک ، آرون تی ( ۱۳۷۵ ) . عشق هرگز کافی نیست . ( مهدی قراچه داغی ، مترجم ) .
  4. شولتز ، دوان ( ۱۹۹۰ ) . نظریه های شخصیت . ( یوسف کریمی و همکاران ، مترجم ) . نشر ارسباران . چاپ چهارم ، ۱۹۹۰ .
  5. فروم ،‌اریک ( ۱۳۷۳ ) . هنر عشق ورزیدن . ( پوری سلطانی ، مترجم ) . انتشارات مروارید . چاپ شانزدهم ، ۱۳۷۳ .
  6. فتحی ، رسول ( ۱۳۷۸ ) . ریلاکس تراپی . انتشارات شهرآب . چاپ اول ، ۱۳۷۸ .
  7. کورت ، اینگرید ( ۱۳۸۰ ) . ۸۰۰ راه رسیدن به آرامش و شادی . ( احمد حلت و منصوره آرام فرد ، مترجم ) . ناشر موسسه آفاق علم . چاپ اول ، ۱۳۸۰ .
  8. نیک بین ،‌فرید و حاتمی منزه ، افشین ( ۱۳۸۱ ) . فراتر از آرامش . انتشارات بهجت . چاپ اول ، ۱۳۸۱.
۲/۵ - (۱ امتیاز)
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.