نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

پایان نامه بررسی رابطه بین سبک های حل مسأله بین دانشجویان افسرده و بهنجار

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۱۶۸ | قابل ویرایش

فهرست مطالب

                عنوان صفحه
فصل اول  
چارچوب کلی پژوهش ۱
مقدمه ۱
پایداری ۱
کلی نگری ۲
درونی بودن ۲
بیان مسأله پژوهش ۴
اهمیت نظری و عملی پژوهش ۶
اهداف پژوهش ۹
سئوال ها و فرضیه های پژوهش ۱۰
سئوال های پژوهش ۱۱
فرضیه های اصلی  پژوهش ۱۱
فرضیه های فرعی ۱۱
متغیرهای پژوهش ۱۱
تعریف متغیرها و اصطلاحات ۱۲
تعریف نظری و عملیاتی افسردگی ۱۲
تعریف نظری و عملیاتی  افسردگی ۱۳
تعاریف نظری و عملیاتی سبک حل مساله ۱۳
تعریف عملیاتی سبک حل مساله ۱۴
فصل دوم  
ادبیات و پیشینه پژوهش ۱۵
مقدمه ۱۵
علایم افسردگی  و سبک های  آن ۱۷
فقدان سیستم حمایت اجتماعی ۱۸
سبک تمرکز برخود افسرده ساز ۱۸
آسیب پذیری کمال گرایانه ۱۸
کنترل بیرونی ۱۸
نظریه های شناختی افسردگی ۱۹
فرضیه اسنادی درماندگی آموخته شده ۲۵
نظریه ناامیدی  افسردگی ۲۷
نظریه سبک تمرکز برخود افسرده ساز ۳۰
فرضیه پردازش شناختی مارتین ۳۵
نظریه های رفتاری در افسردگی ۳۶
نظریه رفتاری تقویت مثبت فرستر ۳۶
نظریه رفتار بین فردی لونیسون ۳۷
نظریه رفتاری خود نظم بخشی کانفر ۳۸
نظریه رفتاری خود نظم بخشی کانفر ۴۰
ساختار شناختی حل مسأله ۴۵
مراحل حل مسئله در مدل حافظه گرینو ۴۶
حل مساله و مؤلفه های فراشناختی ۴۸
حل مسئله / تصمیم گیری ۴۹
پیشینه مقابله ۵۲
نظریه مقابله ۵۳
مسأله مدار ۵۴
هیجان مدار ۵۵
اجتناب ۵۶
سبک های مقابله , تعاریف , طبقه بندی ۵۷
تعاریف ۵۷
طبقه بندی شیو های مقابله ۵۸
منابع حمایتی مقابله ۶۰
الگوی تاثیرعمده ۶۱
الگوی سپر محافظ ۶۱
ادراک استرس در الگوی تبادلی ۶۲
افسردگی / سبک حل مساله ۶۴
حل مسأله / عزت نفس / منبع کنترل ۷۲
استرس / عزت نفس   / منبع کنترل ۷۵
استرس / افسردگی / حمایت اجتماعی ۷۷
پیشینه مطالعاتی ۸۲
پژوهشهای انجام شده در داخل کشور ۸۲
پژوهشهای انجام شده در خارج از کشور ۸۹

فصل سوم

 

روش پژوهش

۹۵
طرح پژوهش ۹۵
جامعه آماری ۹۵
روش نمونه برداری وحجم نمونه ۹۶
ابزارهای پژوهش ۹۷
پرسشنامه سبک حل مسأله ۹۷
پرسشنامه افسردگی بک ۱۰۳
اعتبار و روائی آزمون افسردگی بک ۱۰۴
نمره گذاری تست افسردگی بک ۱۰۷
جدول هنجار گزینی مقیاس افسردگی بک ۱۰۷
مقیاس خود سنجی افسردگی ۱۰۸
روش اجرای پژوهش ۱۰۹
روش تجزیه و تحلیل داده ها ۱۰۹
فصل چهارم
 
تجزیه و تحلیل آ ماری ۱۱۰
مقدمه ۱۱۰
فصل پنجم
 
خلاصه پژوهش ۱۲۳
بحث و نتیجه گیری ۱۲۳
تجزیه و تحلیل نتایج ۱۲۵
بحث و نتیجه گیری ۱۳۶
محدودیت های پژوهش ۱۳۹
پیشنهادها ۱۴۰
پیشنهاد برای مؤسسات ، نهادها و مراکز آموزشی ، پژوهشی و درمانی ۱۴۰
پیشنهاد به پژوهشگران ۱۴۱
منابع ۱۴۳

مقدمه

بسیاری از انسان ها قادر به حل مساله و برطرف کردن، به حداقل رساندن و یا تحمل استرس نمی باشند و معمولاً از مقابله های ناکارآمد، ناسازگار و مضری استفاده می کنند که باعث بروز استرس های بیشتری می گردد که اثرات آنها وخیم تر و عظیم تر از استرس اولیه است.

افراد افسرده نسبت به آینده دید انعطاف پذیری ندارند. آنها احتمالاً بیشتر از افراد غیر افسرده آینده خود را منفی می بینند و به نظرشان احتمال دستیابی به تجارب خوشایند کمتر است به همین دلیل افراد افسرده به جای تلاش برای دستیابی به موفقیت های با ارزش در آینده تمام نیروی خود را صرف اجتناب از موقعیت های ناخوشایند موجود می کنند.

بیان مسأله پژوهش

افراد با وقایع تنش زای زندگی , ناکامی ها و ناامیدی ها روبرو می شوند؛ بعضی افراد قادرند از تجربه های ناخوشایند زندگی استفاده کنند، در حالی که دیگران در افسردگی خود باقی می مانند؛ کسانی که خود را از افسردگی نجات می دهند واجد نوعی تفکر زیر بنایی هستند بنحویکه از تدابیر و راهبردهای موثرتری سود می جویند.

تعدادی از پژوهشگران عوامل مشترکی را در افرادی که به احتمال زیاد افسرده می شوند و هم چنین نوع مداخله آنان در حل مسائل و مشکلات زندگیشان را شناسایی کرده اند و دریافتند که از طریق سنجش همبستگی بین پاسخ های رویارویی ترجیح داده شده افراد افسرده و مقایسه راه حل های آنان با افراد غیر افسرده می توان راهبردهای مؤثر مقابله با افسردگی را شناسایی کرد.

هم چنین افرادی که مهارت مسأله گشای خوبی دارند در مقایسه با افرادی که فاقد این مهارت هستند کمتر احتمال دارد افسرده شوند.  عدم توانایی در اتخاذ تصمیم یکی از مشخصات عمده افراد افسرده است این ناتوانی را می توان نوعی بی کفایتی در استفاده از مهارت های موثر در تصمیم گیری یا حل مسأله به شمار آورد.

دزوریلا و گلدفرید (۱۹۷۱)  حل مسأله را بعنوان فرایندی رفتاری شناختی تعریف کرده اند که می تواند انواعی از پاسخ های متناوب بالقوه سودمند را جهت مقابله با موقعیت های دشوار در اختیار افراد قرار دهد. بدین جهت از اهداف آموزش به مراجعان در مهارت های حل مسأله این می باشد که یک راهبرد جهت سازگاری کلی در اختیار آنان قرار دهد.

درونی بودن

افراد افسرده خودشان را مسئول مشکلات خود می دانند. غیر افسرده ها مسئولیـــت چیزهایــی را که می‌توانند تغییر دهند می پذیرند اما خود را مسئول کامل نبودن خود نمی دانند.

به نظر جروم فرانک ( ۱۹۷۳) یکی از بهترین کارهایی که روان درمانگرها می توانند برای مراجعان خود انجام دهند کمک به آنها برای غلبه بر یأس و نا امیدی شان است . در هر مقطع معینی از زمان ۲۰-۱۵ درصد بزرگسالان در سطح قابل توجهی ازنشانه های افسردگی رنج می برند و حدس زده می شو که حدود ۷۵ درصد بیماران بستری در بیمارستان های روانی را موارد افسردگی تشکیل می دهند. در مورد اختلال افسردگی اساسی, مطالعات کلی در ممالک مختلف انجام شده است که میزان شیوع آن  را درماندگی آموخته شده  واثرات هورمونی باشد.

علایم افسردگی و سبک های آن

برای درک اصطلاح بالینی افسردگی انجمن روان پزشکی امریکا( ۱۹۹۴) اظهار می دارد که افراد دچار افسردگی بالینی به مدت ۲ هفته یا بیشتر علایم زیر را تجربه می کنند:

  • تغییر در اشتها, آنها یا کم اشتها می شوند و وزن را از دست می دهند و یا پراشتها می شوند و وزنشان زیاد می شود.
  • بی خوابی یا خواب بیش از حد معمول .
  • کاهش انرژی و احساس خستگی .
  • از دست دادن علاقه واحساس لذت نسبت به فعالیتهای لذت بخش گذشته.
  • احساس بی ارزشی , خود سرزنشی یا گناه زیاد.
  • کاهش توانایی تفکر یا تمرکز.
  • افکار تکراری درباره مرگ , افکار خودکشی .

افرادی که از افسردگی رنج می برند سبک های زیر در آن ها به صورت عادت در می آیند . آنها باید یاد بگیرند به خاطر حفظ سلامت خود از این سبک ها دست بردارند .

وابستگی غیر واقع بینانه به دیگران: افراد افسرده عزت نفس خود را به شدت وابسته به تأیید دیگران می دانند.

‌‌

نظریه های شناختی افسردگی

افسردگی از تغییرات نظام شناختی ناشی می شود , فرد افسرده تحت تاثیر برخی از عوامل شناختی خود تجربه ها و آینده اش را با دید « منفی »  نگاه می کند نگرش منفی در همه ابعاد وجود او مانند احساس , تفکر و رفتارش دیده می شود ؛ با خود برخوردی منفی دارد به همین دلیل به تعیین هدف و پیگیری آن بی علاقه می شود و آینده را تیره و تار می بیند و احساس می کند انسانی حقیر  بی ارزش و از لحاظ اجتماعی به عنصری بدرد نخور تبدیل شده است.

تفکر منفی به سایر نشانه های افسردگی , مانند , اندوه , رفتار انفعالی, خودخوری, بی نشاطی و میل به خودکشی , کمک می کند؛ در نتیجه دایره بسته ای ایجاد می شود ( تصویر ۱-۲)و تفکر منفی , روحیه ناخوشایند و انگیزه های منفی یکدیگر را تقویت می کند. در توجیه نظام شناختی افسردگی به نظریه های شناخته شده مرتبط با بنیادهای شناختی افسردگی پرداخته می شود.

نظریه ناامیدی افسردگی

آلوی و ابرامسون ( ۱۹۸۸) نظریه درماندگی آموخته شده را به شکل جدیدتری مطرح کردند که در آن ناامیدی به جای درماندگی بعنوان عامل اصلی در بروز افسردگی تبیین شده است.

در نظریه ناامیدی افسردگی علل بر طبق روابط ترتیبی آنها در ارتباط با شروع علائم بیماری از همدیگر تفکیک می شوند.علل دور از وقوع و علل نزدیک به وقوع،  علل دور از وقوع که در ردیف سبب شناختی افسردگی جلوتر عمل می کنند، در این نقطه از ترتیب علی هیچ تظاهری از علائم افسردگی دیده نمی شود.

از طرف دیگر علل نزدیک به وقوع که نسبتاٌ دیرتر عمل کرده و کمی قبل یا همراه علائم این بیماری رخ می دهند. نظریه ناامیدی افسردگی صریحاٌ تأکید می کند ، که افسردگی یک اختلال ناهمگون است و علاوه بر ناامیدی عوامل دیگر نیز از عوامل کافی برای وقوع افسردگی هستند.

 در پیدایش اولین علائم افسردگی از لحاظ مفهومی بین عوامل لازم، کافی و جانبی وجوه تمایزی وجود دارد. از نقطه نظر سبب شناختی علل لازم به آن دسته از عوامل اطلاق می شود، که برای پیدایش مجموعه ای از علائم افسردگی باید موجودباشند، علل کافی مجموعه ای از عوامل آسیب شناختی است ، که در صورت موجودیت خود بروز علائم افسردگی را امکان پذیر می سازند.

منابع

منابع فارسی

  1. آزاد ، حسین . ( ۱۳۷۵) . ، آسیب شناسی روانی . تهران ، انتشارات بعثت .
  2. آقاجانی ، مریم . ( ۱۳۸۱) . ، بررسی تاثیر آموزش مهارت های زندگی بر سلامت روانی و منبع کنتر ل نوجوانان ، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه الزهرا ( س) .
  3. ابراهیم بیگی ، حسن.(۱۳۷۵ ).، بررسی استرس و شیوه مقابله خانواده های دارای کودکان عقب مانده ذهنی ، پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد تهران مرکز .
  4. الیس ، آلبرت و هارپر ، رابرت .( ۱۳۷۷). ، زندگی عاقلانه ، ترجمه مهرداد فیروز بخت ، تهران : انتشارات رشد.
  5. اتکینسون ، ریچارد .( ۱۳۷۳) . زمینه روانشناسی ، ترجمه براهنی و همکاران ، جلد ۱ و ۲ ، تهران : انتشارات رشد .
  6. احمدی زاده ، محمد جواد . ( ۱۳۷۳). ، بررسی اثر بخشی آموزش مهارت حل مسئله بر برخی از ویژگی های شخصیتی نوجوانان تحت پوشش مراکز شبانه روزی بهزیستی ، پایان نامه کارشناسی  ارشد ، روانشناسی تربیتی ، دانشگاه علامه طباطبایی.
  7. ارجمند ، الهام. ( ۱۳۸۲). ساخت و استاندارد کردن یک آزمون ایرانی برای سنجش خلاقیت ؛ پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی . دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن.
  8. ارونسون ، الیوت. ( ۱۳۷۰) . روان شناسی اجتماعی ، ترجمه حسین شکر کن تهران : انتشارات رشد.
  9. اسلامی نسب ، علی ، . (۱۳۷۳) . روان شناسی اعتماد به نفس ، تهران : انتشارات مهرداد .
  10. اسماعیلی ، محمد . ( ۱۳۸۰) ، بررسی اثر آموزش درس مهارت های زندگی در تعامل با شیوه های فرزند پروری ، بر عزت نفس دانش آموزان استان اردبیل ، فصلنامه پیام مشاور ، سال سوم ، شماره ۶ ، انتشارات ورای دانش .
  11. انجمن روانپزشکی آمریکا . ( ۱۳۷۴). ، طبقه بندی اختلالات روانی بر حسب DSM-IV ، ترجمه پور افکاری، تهران : انتشارات آزاد.
  12. برنز ، دیوید،( ۱۳۷۰) . روان شناسی افسردگی ، ترجمه مهدی قراچه داغی ، تهران : انتشارات روشنگران.
  13. بروین ، ک . ( ۱۳۷۶) . بنیادهای شناختی روانشناسی بالینی . ترجمه مجید محمود علیلو؛ عباس بخشی پور رودسری وحسن صبوری مقدم . تبریز : نشر روان پویا.
  14. بیابانگر ، اسماعیل ،(۱۳۸۰). روشهای افزایش عزت نفس در کودکان و نوجوانان ، تهران : انتشارات انجمن اولیاء و مربیان .
  15. بیابانگرد ، اسماعیل ( ۱۳۷۰). ، بررسی رابطه بین مفاهیم منبع کنترل ، عزت نفس و پیشرفت تحصیلی پسران سال سوم دبیرستان های شهر تهران ، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه علامه طباطبایی .
  16. پاشا شریفی ، حسن ، نجفی زند، جعفر . ( ۱۳۸۰) .، روش های آماری در علوم رفتاری ،تهران : انتشارات سخن .
  17. تمنایی فر ، محمد رضا. ( ۱۳۷۲) . بررسی رابطه درماندگی آموخته شده و افسردگی در بیماران افسرده ۴۵-۲۰ ساله و مقایسه آنها با افراد غیر افسرده (پایان نامه کارشناسی ارشد) . دانشگاه علامه طباطبایی .
  18. خدا رحیم ، سیامک و همکاران .( ۱۳۷۷). روانشناسی زنان ، اهواز: انتشارات مردمک .
  19. دادستان ، پریرخ . ( ۱۳۷۶) . روانشناسی مرضی تحولی . تهران : انتشارات سمت.

منابع لاتین

  1. Abramsom , L. Y .  , Alloy. L. B, . Hogan . M. E. ( 1997) . Cognitive / personality subtypes of depression: theories in search of disorders. Cognitive Therapy and Research , 27 , 247 – ۲۶۳.
  2. Abramson, L. Y.,Seligman, M.E.P. & Teasdale. J.D. (1978) learned helplessness in humans: Critique and reformulation. Journal of Abnormal Psychology, 87, 49-74.
  3. Alloy, L.,B Abramson, L. Y., Meralsky, G. I & Harrlage, S. (1988) . The Hopelessness Theory of Depression: Attributional aspects. British Journal of Clinical Psychology, 27,5-21.
  4. Bech, A. T.(1981) . The Hopelessness Scale. Consulting ;Psychologists Press.
  5. Beck, A. T . , Steer , R. & Garbin , M. G. (1988) Psychometric property of the Beck depression inventory : Twenty five Years evaluation. Clinical psychology Review  , ۸ , ۷۷ -۱۰۰
  6. Billings, A.G. & Moos, R. H. ( 1981) . The role of coping responses and social resources in attenuating the stress of life events. Journal of Behavioral Medicine, 4. 139-157.
  7. Billings, A.G. Moos, R. H. (1985). Psychosocial stressors, coping and depression. In E. E. beckham & W.R. Leber (Eds) ,Handbook of Depression: Treatment, Assessment and research Homewood, IL : Dorsey Press.
  8. Billings, A.G.& Moos, R. H. ( 1982) . Psychosocial theory and research on depression: An integrative framework and review. Clinical psychology Review, 2. 213-237.
  9. Billings, A.G.& Moos, R. H. (1984) . Coping, Stress and Social resources among adults with unipolar depression . Journal of Personality and Social psychology, 46,877-891.
  10. Blackburn, I.M., Smyth.P.(1985) .A test of cognitive vulnerability in individuals prone to depression. British Journal of Clinical Psychology. 24, 61-62.
  11. Blankstein, K.R., Flett,G.L., & Watson, M .S.(1992). Coping and academic problem – solving ability in test anxiety . Journal of Clinical Psychology. 48(1) , 37 – ۴۵.
به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.