نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

پایان نامه بررسی رابطه جایگاه مهار بیرونی و درونی با رضایت تحصیلی

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۷۰ | قابل ویرایش

فهرست مطالب

چکیده …………………………… الف

فصل اول……………………………. ۱

مقدمه …………………………….. ۲

بیان مساله ………………………… ۶

اهمیت و ضرورت تحقیق…………………. ۸

اهداف تحقیق……………………….. ۱۱

تعریف اصطلاحات …………………….. ۱۲

فصل دوم،پیشینه ، تحقیق……………… ۱۴

مقدمه ……………………………. ۱۵

دیدگاههایی درباره شخصیت…………….. ۱۶

شخصیت از نظر فروم………………….. ۱۶

شخصیت از نظر یونگر…………………. ۱۷

شخصیت از نظر ماری………………….. ۱۷

نگرش فرانکل به شخصیت……………….. ۱۸

نگرش مزلو به شخصیت…………………. ۱۸

چشم اندازی به رشد شخصیت ……………. ۱۸

دیدگاههایی در باره رشد شخصیت ……….. ۱۹

رشد شخصیت از نظر یونگر……………… ۱۹

رشد شخصیت از نظر ماری………………. ۲۰

عوامل موثر بر رشد شخصیت…………….. ۲۰

نظریه های نسخ شناسی شخصیت…………… ۲۱

نظریه های تحلیلی عاملی شخصیت………… ۲۳

نظریه کاتل………………………… ۲۳

نظریه انسان گرایی در شخصیت………….. ۲۵

نظریه های شناختی شخصیت……………… ۲۶

ماهیت شخصیت ………………………. ۲۷

سنجش شخصیت………………………… ۲۸

مسائل اساسی در سنجش شخصیت…………… ۲۸

اعتبار……………………………. ۲۹

مهار …………………………….. ۲۹

میل به مهار……………………….. ۳۰

توهم مهار…………………………. ۳۱

پیامدهای اعتقاد داشتن به مهار……….. ۳۲

تفاوتهای فردی در درک جایگاه مهار ……. ۳۳

واکنش در برابر از دست دادن مهار……… ۳۵

جایگاه مهار……………………….. ۳۵

جایگاه مهار درونی – بیرونی …………. ۳۷

طبقه بندی سه بعدی از نظر واینر………. ۴۰

جایگاه مهار درونی و بیرونی از نظر واینر. ۴۲

نظریه یادگیری اجتماعی………………. ۴۳

توان رفتاری ………………………. ۴۳

انتظار……………………………. ۴۴

ارزش تقویت………………………… ۴۴

موقعیت روان شناختی ………………… ۴۵

آزادی حرکت………………………… ۴۵

روشهای راتر برای سنجش مفاهیم خود…….. ۴۶

انگیزش رفتار از نظر راتر……………. ۴۸

انتظارات مربوط به جایگاه هندسی مهار….. ۴۹

نظریه اسناد……………………….. ۵۳

اسنادهای بعد از موفقیت و شکست……….. ۵۳

تغییر دادن اسنادها برای بهبود عملکرد…. ۵۵

دیدهای بازده تحصیلی بر اسناد………… ۵۶

زمینه های کاربردی آزمونها…………… ۵۸

زمینه تحصیلی ……………………… ۵۹

پیشنهادات ………………………… ۶۱

نتیجه گیری………………………… ۶۲

خلاصه …………………………….. ۶۳

منابع ……………………………. ۶۵

چکیده

تعاریف مختلفی از شخصیت ارائه شده است که هر یک بر وجهی از شخصیت تأکید کرده‌اند. هیلگارد (Hilgard) شخصیت را «الگوهای رفتار و شیوه‌های تفکر که نحوه سازگاری شخص را با محیط تعیین می‌کند» تعریف کرده است در حالی که برخی دیگر «شخصیت» را به ویژگیهای «پایدار فرد» نسبت داده و آن را بصورت «مجموعه ویژگیهایی که با ثبات و پایداری داشتن مشخص هستند و باعث پیش بینی رفتار فرد می‌شوند» تعریف می‌کنند.

شخصیت (Personality) از ریشه لاتین (Persona) که به معنی «نقاب و ماسک» است گرفته شده است و اشاره به ماسک و نقابی دارد که بازیگران یونان و روم قدیم بر چهره می‌گذاشتند و این تعبیر تلویحا به این موضوع اشاره دارد که «شخصیت هر فرد ماسکی است که او بر چهره خود می‌زند تا وجه تمایز (تفاوت) او از دیگران باشد.

شخصیت به همه خصلتها و ویژگیهایی اطلاق می‌شود که معرف رفتار یک شخص است، از جمله می‌توان این خصلتها را شامل اندیشه ، احساسات ، ادراک شخص از خود ، وجهه نظرها ، طرز فکر و بسیاری عادات دانست. اصطلاح ویژگی شخصیتی به جنبه خاصی از کل شخصیت آدمی اطلاق می‌شود.

شخصیت یک «مفهوم انتزاعی» است، یعنی آن چیزی مثل انرژی در فیزیک است که قابل مشاهده نیست، بلکه آن از طریق ترکیب رفتار (Behavior) ، افکار (Thoughts) ، انگیزش (Motivation) ، هیجان (Emotion) و … استنباط می‌شود. شخصیت باعث تفاوت (Difference) کل افراد (انسانها) از همدیگر می‌شود.

اما این تفاوتها فقط در بعضی «ویژگیها و خصوصیات» است. به عبارت دیگر افراد در خیلی از ویژگیهای شخصیتی به همدیگر شباهت دارند بنابراین شخصیت را می‌توان از این جهت که «چگونه مردم با هم متفاوت هستند؟» و از جهت این که «در چه چیزی به همدیگر شباهت دارند؟» مورد مطالعه قرار داد.

مقدمه

روان شناسی شخصیت حوزه بسیار گسترده ای است، زیرا شخصیت، خود موضوعی است پیچیده و دارای ابعاد و جنبه های گوناگون، برای شناخت شخصیت انسان از دیر باز کوششهای فراوانی به عمل آمده که برخی آنها غیر علمی، خرافاتی، و معدودی دیگر علمی و معتبر است.

شخصیت معادل انگلیسی personality وpersonalite فرامنه است و هر دو اقتباس از persono است. درک لزوم مطالعه روانشاسی شخصیت چندان دشوار نیست.

شناخت شخصیت، ویژگیها، چگونگی شکل گیری شخصیت، عوامل موثر در ایجاد شخصیت و مسائلی از این قبیل، ازیک جنبه، ارضا حس کنجکاوی، و مایل به حقیقت جوئی را در انسان دنبال می کند، زیرا این ناخت نوعی خود شناسی است.

از سوی دیگر این شناخت و اطلاعات به شخص امکان می دهد که در ارتباط متقابل با دیگران موضع گیریهای مناسب و آگاهانه داشته باشد. مطالعه شخصیت هم از جنبه های ارضای برحس کنجکاوی و هم از نظر روابط اجتماعی دارای اهیمت است.

شخصیت در روانشناسی به مجموعه ویژگیهای جسمی و روانی، و رفتاری که هر فرد را از افراد دیگر متمایز می کند اطلاق می شود.(کریمی،۱۳۷۵)

گروهی از صاحب نظران، نظریه نسبت دادن معتقدند، که افراد موفقیتها و شکستهای خود را یا به عوامل خصی نسبت می دهند، یا به عوامل محیطی و از این رو این دو عامل مهم یکی درونی و دیگری را بیرونی شناسائی کرده اند و به نظریه جایگاه مهار شهرت دارد.

‌‌

بیان مساله

بررسی جایگاه مهار درونی و بیرونی با رشته های تحصیلی و رضایت تحصیلی

جایگاه مهار توسط افرادی از جمله راتر مطرح شده و به دو بخش درونی و بیرونی تقسیم میشود.

جایگاه مهار توسط افرادی از جمله راتر مطرح شده و به دو بخش درونی و بیرونی تقسیم می شود.

جایگاه مهار درونی عبارت است از گروهی که موفقیت و شکستهای خود را به شخص خود (کوشش یا توانایی شخصی) نسبت می دهد. و جایگاه مهار بیرونی عبارت است از گروهی که موفقیتا و شکستهای خود را به عوامل محیطی بیرون از خود (بخت و اقبال و سطح دشواری) نسبت می دهند. و این دو جایگاه مهار نام دارد.(جمالفر ۱۳۷۵)

فردی که دارای جایگاه مهار درونی است، معتقد است که کنترل کافی برای زندگی خود دارد و مطابق همین باور رفتار می کند. تحقیق نشان داده است که آنان در تکلیف خود عملکرد بهتری دارند، کمتر تحت نفوذ دیگران قرار می گیرند.

برای مهارتها و پیشرفتهای شخصی خود ارزش والاتری قایلند و نسبت به قرینه های محیطی که می توانند برای هویت رفتار خود از آنها استفاده کنند، هشیار ترند.افراد دارای جایگاه بیرونی نیز دارای ویژگیهایی هستند، آنها معتقدند رفتارها یا مهارتهایشان در تقدیسهایی که دریافت می کنند اثری ندارد. در کوشش برای بهبود موقعیت خود فایده ای نمی بینند.

آنان به جایگاه مهار زندگی خود، در زمان حال وآینده، باور چندانی ندارد.

‌‌

شخصیت از نظر فروم

فروم با فروید در زمینه شخصیت هم عقیده است که شخصیت هر فرد در پنج سال اول زندگی شکل می گیرد ولی او معتقد نیست که شخصیت کودک تا سن ۵ سالگی به شکل یاستوار ثابت است. بلکه به اعتقاد فروم، رویدادهای بعدی زندگی می تواند در تحت تاثیر قرار دادن شخصیت به همان اندازه ای رویدادهای پنج سال اول زندگی مهم باشد( کریمی، ۱۳۷۵)

شخصیت از نظر یونگر

یونگ شخصیت را پیوسته در حرکت و تغییر و تحول می داند و نیرویی که سبب این حرکت و پویایی است، مانند فروید« لی بیدو» می خواند. ولی برخلاف فروید، در این نیروی، برای غرایز جنسی اهمیت قائل نیست، این نیرو از سوز و ساز بدون به وجود می آید که دارای دو جبنه های بدنی و روانی است.

جنبه بدنی: صرف فعالیتهای بدنی و حرکت و افعال

جنبه روانی: احساس و ادراک فرد می باشد و تفکر را مسیر می سازد.( سیاسی، ۱۳۶۳)

‌‌

چشم اندازی به رشد شخصیت

رشد شخصیت یک (معلولیت ذاتی) است.

تعریف رشد عبارت است از: فرایند پیشرفت که باعث تغییر خصوصیات می شود. برای مطالعه این فرآیند پیشرفت فرد باید تغییراتی که رخ می دهد مشاهده کند. رشد شخصیت فرایندی است که در تمام دوران زندگی فرد وجود دارد. برای مطالعه بررسی آن فرد باید، تغییراتی را که از آغاز تولد تا مرگ انفاق می افتد بررسی کند، که امری غیر ممکن است.

در نتیجه هیچ کس تا به حال مطالعه طولی در مورد رشد شخصیت انجام نداده است و غیر محتمل است که کسی هم بتواند آن را انجام دهد. اطلاعات جمع آوری شده در مورد رشد شخصیت، مربوط به جمع آوری تک تک مطالعات انجام گرفته توسط پژوهشگران مختلف بر روی افراد متفاوت در فازهای گوناگون شخصیت زندگیشان است. با این حال، هیچ کدام از این روشها نمی تواند تصویر کاملا روشن و رضایت بخشی از چگونگی رشد شخصیت ارائه دهد.(جمالفر، ۱۳۷۵)

دیدگاهایی درباره رشد شخصیت

در نظر فروید خود برای حفظ و بقای رشد شخصیت، به ابزارها و وسایلی مجهز است که به آن مکانیزمهای دفاعی گویند. این مکانیزمها شیوه های ناخودآگاه و غیرارادی( به جزمورد واپس زنی) برای کاهش اضطراب و در واقع نوعی خودفریبی، و به نسخ واقعیتها می پردازند.(کریمی، ۱۳۷۵)

منابع

۱ـ روانشانسی رشد / دکتر حسن احدی / نیک چهرمحسنی / چاپ پنجم / ۱۳۷۴

۲- موفقیت نامحدود« ۱»

۳-روابط عمومی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها. بررسی نگرش دانشجویان درباره ازدواج.چاپ اول زمستان ۷۸

۴-نقش ما در تربیت، دکتر علی قائمی. ناشر انتشاراتامیری چاپ نهم شهریور ۱۳۷۳

۵-بهشت خانواده . جلد دوم سید جواد مصطفوی چاپ هفتن ۱۳۷۸ انتشارات هاتف مشهد.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.