بررسی رابطه سبک های حل مسأله با رضایت زناشویی در بین دانشجویان متأهل زن رشته روانشناسی دانشگاه پیام نور
تعداد صفحات : ۱۹۷ | قابل ویرایش
خانواده، واحدیاجتماعی و نظامی سازمان یافته است که در بقا و رشد نوع بشر نقش بسیار با اهمیتی را داراست و بنیادیترین نهاد جامعه محسوب میشود. خانوادههای با کارکرد سالم، بهسالم سازی فضای جامعه یاری رسانده و زمینه رشد و شکوفایی اعضای خود را فراهم میکنند.
بیان مسأله
خانواده، واحدیاجتماعی و نظامی سازمان یافته است که در بقا و رشد نوع بشر نقش بسیار با اهمیتی را داراست و بنیادیترین نهاد جامعه محسوب میشود. خانوادههای با کارکرد سالم، بهسالم سازی فضای جامعه یاری رسانده و زمینه رشد و شکوفایی اعضای خود را فراهم میکنند. خانواده بستر رشد و رفاه جسمی و روانی اجتماعی کودک و عامل تحقق و تعادل فیزیکی، روانی و اجتماعی انسانهاست. یکی از مهمترین عوامل پیش بینی کننده بهداشت روانی افراد متاهل، روابط با همسر است (لاسول و لاسول، ۱۹۹۱). روابط با همسر عنصر اصلی زندگی عاطفی و اجتماعی فرد است و نداشتن رضایت زناشویی به توانایی زوجین برای برقراری روابط توام با خوشنودی بافرزندان وهمچنین سایر افرادخانواده آسیب میرساند. روابطمطلوب توامبا رضایت در درون خانواده به سازگاری موثرتر افراد در موقعیتهای گوناگون یاری میرساند واز طرف دیگر تعارضات زناشویی، زمینه آسیبهای روانی را فراهم میکند. زندگی مشترک در طبیعت ذاتی خود موجب تعارضات و چالشهایی در روابط میان زوجین میشود (وینچ و همکاران، ۱۹۷۴).
رویکردهای گوناگون زوج درمانی با هدف کاهش تعارضات و آشفتگیهای ارتباطی میان زوجین به وجود آمده است (میستی، ۲۰۰۴). مشاوره زوجین براساس این فرضیه است که مشکلات افراد در زمینه روابط زناشویی از طریق مشاوره بهتر بر طرف میگردد. مروری بر ادبیات تحقیقاتی در این زمینه که از اولین سالهای ۱۹۹۶ انجام شده کارایی خانواده و زوج درمانی را در درمان زوجهای ناسازگار مورد تاکید قرار میدهد. (روزن- گاردن و همکاران، ۲۰۰۴).
از دهه ۱۹۹۰ به بعد، مطالعات علمی پیرامون رضایت زناشویی افزایش یافته و در مقایسه با یافتههای علمی دهههای گذشته، حجم زیادی از این تحقیقات به جنبههای گوناگون رضایت زناشویی اختصاص یافته است (برادبری، فینچمن و بیچ ، ۱۹۹۹). رضایت زناشویی، نشانگر استحکام و کارآیی نظام خانواده است. سعادت و سلامت خانواده به وجود ارتباطات سالم و بالنده زوجین بستگی دارد و چنانچه پایه خانواده از استحکام لازم برخوردار نباشد، پیامد منفی آن انواع مشکلات جسمی و روانی است (ستیر، ترجمه بیرشک؛ ۱۳۷۰).
امروزه میزان زیادی از نابهنجاریهای روانشناختی و مشکلات بهداشت روانی ناشی از ارتباطهای مختل، تعارضها و کشمکشهای درون خانواده و ناتوانی در مسائل خانوادگیاست (خمسه، ۱۳۸۲). عوامل موثر بررضایت زناشویی بارها توسط محققان مطرح شده است. پیچیدگی مفهوم رضایت زناشویی و عوامل بسیار گوناگون تاثیر گذار در آن، عرصه چالش برانگیزی را به وجود آورده است. سازگار شدن با فرد دیگری که به فرهنگ و زمینه خانوادگی دیگری تعلق دارد، دشوار است؛ در حالی که تغییرات چرخه زندگی نیز به این پیچیدگی میافزاید. از طرف دیگر، این فرض نیز وجود دارد که ممکن استتاثیراتی که هرفرد ازمحیط اولیهخود وارد زندگی زناشویی میکند در رضایتیا عدم رضایت آن نقش داشته باشد. بخشی از این تاثیرات، طبق نظر یانگ (۱۹۹۹- ۱۹۹۰) حاصل طرح وارههایی هستند که فرد به طور ناخودآگاه همراه با خود وارد زندگی مشترک کرده و این طرحوارهها خواه ناخواه بر آن تاثیر میگذارند. یانگ و همکاران (۲۰۰۳) معتقدند که برخی از طرحوارهها به خصوص طرحوارههایی که در نتیجه تجارب بد کودکی ایجاد شدهاند، ممکن است هسته اصلی اختلالات رفتاری مزمن و دیگر مشکلات بین فردی باشد. برای بررسی این ایده،یانگ مجموعهای از طرحوارهها، که آنها را طرحوارههای ناکارآمد اولیه مینامند، مشخص نمود و طرحواره درمانی را برای تغییر آنها پیشنهاد کرد. طرحواره درمانییک درمان ترکیبی استکه بهوسیله یانگ (۱۹۹۰) براساسمفاهیم درمانشناختی- رفتاری رشد یافت. این رویکرد بر کشف ریشههای تحولی، مشکلات روان شناختی و کشف طرحوارههای ناکارآمد اولیه تاکید میکند (یانگ و همکاران، ۲۰۰۳). معمولا ماهیت ناکارآمد این طرح وارهها وقتی ظاهر میشوند که مراجعان در روند زندگی روزمره خود و در تعاملاتشان با همسر، دوستان و در محل کار به گونهای عمل میکنند که طرحوارههایشان تایید شود.
در تحقیق حاضر به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت که چه رابطهای بین سبکهای حل مساله و سازگاری زناشویی در بین دانشجویان وجود داردکه موضوع مورد بحث ما در این تحقیق دانشجویان متأهل زن رشته روانشناسی دانشگاه پیام نور اوز می باشد.
لیست منابع و مآخذ
منابع فارسی
- استورا، بنجامین (۱۳۷۷). تنیدگی یا استرس، بیماری جدید تمدن. ترجمه: پریرخ دادستان . تهران: انتشارات رشد.
- باباپور خیرالدین، جلیل؛ اژهای، محمد جواد (۱۳۸۱). بررسی رابطه شیوه حل مسأله، شیوه حل تعارض و سلامت روان شناختی در میان دانشجویان دانشگاه تبریت مدرس. مجله روانشناسی ، سال هفتم ، شماره اول، ۱۶-۳.
- بخشی پور رودسری، عباس؛ زارعان، مصطفی؛ اسداله پور، امین (۱۳۸۶) . بررسی ویژگیهای روان سنجی مقیاس هوش هیجانی . مقاله فرستاده شده برای چاپ به مجله روانشناسی.
- حسینی، رشید (۱۳۷۴) . بررسی شیوع اختلالهای روانی جوانان ۱۵ تا ۲۵ ساله مناطق روستایی طالقان در استان تهران. پایان نامه تخصصی روانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی ایران.
- حقیقتی، جمال؛ عطاری، یوسفعلی؛ سینارحیمی، سیدعلی؛ سلیمانی نیا، لیلا (۱۳۷۸). رابطه سرسختی و مؤلفههای آن با سلامت روانی در دانشجویان پسر دوره کارشناسی دانشگاه اهواز، مجله علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، سال ششم، شماره های ۳ و ۴، ۱۸-۱.
- زارعان، مصطفی؛ اسداله پور، امین؛ بخشی پور رودسری، عباس (۱۳۸۶). رابطه هوش هیجانی با انحراف روانی اجتماعی در نوجوانان. مقاله منتشر نشده.
- کافی، سید موسی؛ بوالهری؛ جعفر؛ پیروی، حمید (۱۳۷۷) . بررسی رابطه پیشرفت تحصیلی و سلامت روانی دانشجویان. فصلنامه اندیشه و رفتار، سال سوم شماره ۴، ۶۶-۵۹.
- گلمن، دانیل (۱۳۸۲). هوش هیجانی. ترجمه: نسرین پارسا. تهران: انتشارات رشد. مارشال ریو، جان (۱۳۸۰). انگیزش و هیجان. ترجمه: یحیی سید محمدی. تهران: انتشارات ویرایش.
- محمدی، فریده؛ صاحبی، غلی (۱۳۸۰) . بررسی سبک حل مسأله در افراد افسرده و مقایسه با افراد عادی. مجله علوم روان شناختی، سال اول، شماره اول، ۴۲-۲۱.
- یعقوبی نصر آبادی، محمد؛ اسدالهی، قربانعلی؛ معتمدی ، محمد (۱۳۸۰) . مقایسه فراوانی و اقدام به خودکشی در ماههای محرم، صفر و رمضان با بقیه ماهها. مقاله ارایه شده در اولین همایش بینالمللی نقش دین در بهداشت روان. ۳۰-۲۷ فروردین. تهران، معاونت پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی – درمانی ایران.
- یعقوبی ، نورا…؛ نصراصفهانی، مهدی؛ شاه محمدی، داود (۱۳۷۴). بررسی همه گیر شناسی اختلالهای روانی در مناطق شهری و روستایی شهرستان صومعه سرا (گیلان – ۱۳۷۴). فصلنامه اندیشه و رفتار، سال اول، شماره ۴، ۶۳-۵۵.
منابع لاتین
- Austin, E. J., Saklofske, D. H., & Egan, V. (2005). Personality, well- being and health correlates of trait emotional intelligence personality and Individual Differences, 38, 547-558.
- Austin, E. J., Saklofske, D. H., Huang, S. H., & Mckenney, D. (2004). Measurement of trait emotional intelligence: Testing and cross-validating a modified version of Schutte Measure . personality and Individual Differences, 36, 555-562.
- Baker,S. R. (2003). A prospective longitudinal investigation of social problem- solving appraisals on adjustment to university, stress, health, academic motivation and per- formance. Personality and Individual Differences,35,569-591.
- Cassidy, T. (2002).Problem- solving style, achievement motivation, psychological distress and response to a simulated emergency. Counseling Psychology Quarterly, 15,352-332.
- Cassidy,T., & Burnside,E. (1996). Cognitive appraisal, vulnerability and coping: An integrative analysis of appraisal and coping mechanisms. Counseling Psychology Quarterly,9, 261-279.
- Cassidy, T., & Burnside, E. (1996). Cognitive appraisal, vulnerability and coping: An integrative analysis of appraisal and coping mechanisms. Counseling Psychology Quarterly,9, 261-279.
- Cassidy, T., & Long, C. (1996). Problem- solving style, stress and psychological illness: Development of a multifactorial measure. British Journal of Clinical psychology , 3,5 2665-277.
- Gerits, L., Jan J. L., Derksen , A. B., & Verbruggen , M. K. (2005). Emotional intelligence profiles of nurses caring for people with severe behavior problems. personality and Individual Differences, 38.334.
- Goldberg, D. P., & Hillier, V. (1979). A scaled version of General Health Questionnaire . psychological Medicine, 99, 131-145.
- Jain, A. K., & Sinha, A. K. (2005). General health in organizations: Relative relevance of emotional intelligence, trust, and organizational support. International Journal of Stress Management, 12 257-273.
- Pakenham, K. I. (1999). Adjustment to multiple sclerosis: Application of a stress and coping model. Health psychology,18, 383-392.
- Petrides, K. V., Frederickson, N., & Furnham, A. (2004). The role of trait emotional intellgence in academic performance and deviant behavior at school . personality and Individual Differences,36, 277-293
- Schutte, N. S., Malouff, J., M., Hall, L. E., Haggerty , D. J., Cooper, J. T., Golden, C. J., & Dornheim, L. (1998).
- Development and validation of a measure of emotional intelligence . personality and Individual Differences, 25, 167-177.
- Whitfield, K. E., Allaire, J. C., & Wiggins, S. A. (2004). Relationships among health factors and everyday problem solving in African – Americans. Health Psychology, 23, 641-644.