نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

پایان نامه رابطه بین عزت نفس مدیران و اثربخشی آنان در مدارس ابتدایی

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۷۷ | قابل ویرایش

فهرست مطالب

عنوان

چکیده…………………………………… ۱

فصل اول :مقدمه تحقیق……………………… ۳

  • بیان مساله ۶
  • ضرورت و اهمیت تحقیق…………………………………. ۹
  • اهداف تحقیق ۱۲
  • فرضیه هاُی تحقیق……………………………………… ۱۳
  • تعرُیف متغیرهای اصلی تحقیق…………………………….. ۱۳

فصل دوم: بررسُی مطالعات پیشین………………. ۱۵

۲-۱ خود…………………………………. ۱۷

۲-۲ خودپنداره……………………………. ۲۲

۲-۳ عزت نفس……………………………… ۲۶

۲-۴ عزت نفس و جنسیت………………………. ۳۰

۲-۵ اثر بخشی ……………………………. ۳۲

۲-۶ نقش مدیر در اثر بخشی مدارس…………….. ۳۴

۲-۷ معُیارهای ارزیابی اثربخشی مدیران………… ۳۵

۲-۸ ویژگی هاُی مدیران اثر بخش ……………… ۴۳

فصل سوم :روش اجرای تحقیق………………….. ۴۸

۳-۱روش تحقیق ……………………………. ۴۹

۳-۲جامعه آماری…………………………… ۴۹

۳-۳ حجم نمونه……………………………. ۴۹

۳-۴روش نمونه گیری………………………… ۵۰

۳-۵ ابزار تحقیق………………………….. ۵۰

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها…………… ۵۳

فصل پنجم : نتیجه گیری و پیشنهادها………….. ۶۰

۵-۱ نتایج مربوط به فرضیه اول………………. ۶۱

۵-۲ نتایج مربوط به فرضیه دوم………………. ۶۲

۵-۳ نتایج مربوط به فرضیه سوم………………. ۶۲

۵-۴ نتایج مربوط به فرضیه چهارم…………….. ۶۳

۵-۵ نتیجه گیری کلی……………………….. ۶۴

۵-۶ محدودیت ها…………………………… ۶۴

۵-۷ پیشنهادها……………………………. ۶۵

منابع فارسی……………………………… ۶۶

ضمائم…………………………………… ۶۸

ضمیمه ۱: تست آُیزنک……………………….. ۶۹

ضمیمه ۲: پرسشنامه اثربخشی…………………. ۷۱

چکیده

پژوهش حاضر به منظور رابطه بین عزت نفس مدیران و اثر بخشی آنان در مدارس راهنمایی دخترانه ناحیه ۲ آموزش و پرورش شهرستان مشهد انجام گرفت. فرضیه اساسی در این پژوهش آن است که بین عزت نفس مدیران و اثر بخشی آنان در مدارس ارتباط معنی داری وجود دارد.

جامعه اماری در این تحقیق کلیه مدیران مدارس راهنمایی دخترانه (۲۰نفر) و کلیه معلمان (۲۲۰ نفر) در ناحیه ۲ شهر مشهد است.

گروه مورد بررسی کلیه مدیران مدارس راهنمایی دخترانه (۲۰N=) است. بنابراین برای گروه مدیران از روش سرشماری بجای نمونه گیری استفاده شده است و حجم نمونه برای گروه معلمان ۵۵ نفر می باشد.

ابزار گرد آوری اطلاعات در این پژوهش را در یک پرسشنامه محقق ساخته تحت عنوان (اثر بخشی مدیران) که برای تعیین اثر بخشی مدیران توسط معلمان مربوطه تکمیل می گردید و دیگر یک تست (مقیاس عزت نفس آیزنک) برای تعیین عزت نفس مدیران که توسط خود مدیران پاسخ داده می شود تشکیل می دهد.

روش تحقیق در این بررسی همبستگی است و برای تحلیل داده ها از ضریب همبستگی استفاده شده است.

مقدمه

مدیریت اثربخش احتمالا عامل اصلی در کشورهای توسعه یافته و مورد نیازترین عامل برای کشورهای در حال توسعه است.

هر سازمانی برای تحقق هدف یا هدفهایی بوجود می آید و تمامی کارکردها و وظایفی که برای نقش های مختلف در سازمان پیش بینی می شود به منظور تحقق همین هدفهاست.

عصر کنونی دوره شتابنده غیر قابل پیش بینی است. سازمانها برای مقابله با تهدیدات محیطی و استفاده از فرصت های احتمالی ، ناچارند ظرفیت ها و توانمندیهای دورنی خود را بشناسند.

نقاط ضعف را ترمیم و به تقویت نقاط قوت بپردازند. سازمانها نباید در انتظار موج باشند ، بلکه باید خود منبع موج وتحول گردند و در جهت بهبودی خود بکوشند تا بتوانند پاسخ گوی نیازهای جدید تمدن امروزی باشند.

مهمترین عاملی که می تواند تحقق هدفهای سازمان را تعیین نماید اثر بخشی سازمانی است که این اثر بخشی به میزان زیادتر در گرو اداره موثر سازمان توسط مدیران سازمان می باشد.

در هر صورت میزان اثر بخشی ارتباط مستقیمی با عملکرد مدیر دارد و هنگامی که رفتار مدیر در جهت تحقق هدفها و نتایج مطلوب باشد می گوییم اثر بخشی تحقق یافته است. لذا ملاک اثر بخشی معمولا رفتاری است که مورد ارزشیابی قرار می گیرد.

بیان مساله

انسان ها از نظر خصوصیات روانی ، جسمی ، رغبت ها ، و استعدادها با هم تفاوت هایی دارند. ارزشیابی شخصی از خویش اثرات برجسته ای در جریان فکری، احساسات، تمایلات ، ارزشها و هدفهای وی دارد که کلید فهم رفتار اوست.

برای شناخت کیفیت روانی افراد و پی بردن به روحیات او باید به طبیعت و میزان عزت نفس و معیار قضاوت وی درباره خویشتن آگاهی یافت. انسان تمایل به داشتن عزت نفس را امری ضروری وا ساسی می داند.

هیچ کس نمی تواند نسبت به داوری خود درباره خویشتن بی تفاوت باشد. انسان آنچنان مشتاق و نیازمند به داشتن نظر مثبت و مناسب درباره خویش است ، به گونه ای که ممکن است حقایق را تحریف یا انکار نماید. (کروکر۴۸،۳۵،۲۵،۱۹۹۳)

انسان نمیتواند خود را از محدوده ارزشها آزاد ساخته و خویشتن را از آن معاف دارد ، هر انسانی خود را براساس معیارهای معینی می سنجد و به هر اندازه که نتواند خود را با آن معیارها وفق دهد به همان اندازه حس ارزشمندی و احترام نسبت به خویش جریحه دار می شود.

اگر انسان در انجام وظیفه تفکر و استدلال ناکام شود ، شایستگی خویش در امر زیستن را کاهش می دهد و نمیتواند احساس ارزشمندی خود را نگاه دارد. عزت نفس متضمن خودبیانگری در شناخت می باشد و با آن توام است ، که بوسیله عادت به تفکر و قضاوت و تنظیم رفتار بر طبق آن تجلی می کند. (اسمال و دیگران ۶۰۲،۱۹۹۳)

خود

یکی از موضوعات مهم مورد توافق نظریه پردازان دانش روانشناختی این است که: « خود عملکرد مهمی در فرایند شخصیت دارد. امروزه نظریه پردازان مختلف اگر چه بر کانونی بودن خود و اهمیت آن در فرآیند شخصیت توافق دارند و خود را به عنوان یکی از مهمترین و اساسی ترین جنبه های شخصیت و تعیین کننده ویژگی های رفتاری در نظر می گیرند، اما دیدگاههای مختلف روانشناختی، تعاریف مختلفی از خود ارائه می دهند.

مهمترین و رایج ترین مشکلات و اختلالات رفتاری به خود رجوع داده می شوندو متخصصان بالینی ، نه فقط روان پویایی و روان تحلیل گران بلکه شناخت گرایان و رفتار گرایان نیز چه در زمینه نظری و چه در کاربردهای بالینی و تربیتی به خود توجه می کنند.(محسنی ، ۲۰،۱۳۷۵)

خود پنداره

خودپنداره از موضوعات مهم دیگری است که قبل از جنگ جهانی دوم و در دهه های ۵۰ و ۶۰ علاقه شدیدی به آن در بین متخصصین و محققین وجود داشته است. تحقیقات متعدد حاکی از آن است که خودپنداره پایه و اساسی برای تمامی رفتارهای برانگیخته می باشد.

خودپنداره به «خودهای بالقوه» هستی داد و این خودهای بالقوه به نوبه خود در رفتار، انگیزش ایجاد می کنند. خواستن و آرزو کردن چیزی به تنهایی نمی تواند انگیزش ایجاد کند. بلکه این اعتقاد است که می تواند فرد را برای رسیدن به هدف به تلاش وادارد.

پس این اعتقاد است که می تواند یک خود بالقوه را ایجاد کند که آن خود بالقوه به نوبه خود پویایی هایی ایجاد کند که منجر به عمل گردد ولی خصوصیات سازمان یافته، یکپارچه و ویژه ، خود پنداره همیشه حفظ می شود.

بطور کلی می توان خودپنداره را چنین تعریف نمود : خودپنداره یک تصویر یا تصوری از خود است که همواره با فرد است. و از آن برای معرفی خود و طبقه بندی رفتارها استفاده می کند.

منابع

  1. افروز ، غلامعلی(۱۳۷۴) مباحثی در روانشناسی و تربیت کودکان و نوجوانان ، نشر انجمن اولیاء و مربیان ، تهران
  2. اسلامی نسب ، علی (۱۳۷۳) ، روانشناسی اعتماد به نفس ، انتشارات مهرداد، تهران
  3. بیابانگرد ، اسماعیل (۱۳۷۲) ، روشهای افزایش عزت نفس در کودکان و نوجوانان ، انتشارات انجمن اولیاء و مربیان ، تهران
  4. شفیع آبادی ، عبدالله ، ناصری ، غلامرضا، نظریه های مشاوره و روان درمانی ، نشر دانشگاهی ، تهران
  5. شیرازی ، علی (۱۳۷۳) نظریات و کاربرد مدیریت آموزشی( مقدمات و اصول) ، انتشارات جهاد دانشگاهی ، مشهد ۱۳۷۳
  6. شیرازی ، علی(۱۳۷۳) مدیریت آموزشی، انتشارات جهاد دانشگاهی ، مشهد
  7. لاکت، جان (۱۳۷۳) ، مدیریت اثر بخش ، ترجمه امین الله علوی ، مرکز آموزش مدیریت دولتی ، تهران
  8. محسنی ، نیک چهره (۱۳۷۵) ، ادراک خود (ازکودکی تا بزرگسالی ) ، انتشارات بعثت، تهران
  9. میر کمالی ، سید محمد (۱۳۷۲) رهبری و مدیریت، نشر رامین ، تهران
  10. معین ، محمد (۱۳۷۱) فرهنگ فارسی (جلد ۱و۲) ، امیر کبیر ، تهران
  11. نیکنامی ، مصطفی (۱۳۷۵) ، مفاهیم کارایی و اثربخشی مدیران مدارس ، فصلنامه مدیریت در آموزش و پرورش ، دوره چهارم ، شماره ۱۵.
به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.