نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

پایان نامه مقایسه رضایت از زندگی زناشویی در زنان شاغل و خانه دار

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۴۷ | قابل ویرایش

فهرست مطالب

عنوان                                                     صفحه

فصل اول : کلیات پژوهش

مقدمه ……………………………………… ۱

بیان مسئله …………………………………. ۳

سوالات پژوهش ………………………………… ۴

فرضیه‌های پژوهش ……………………………… ۴

اهداف پژوهش ………………………………… ۴

اهمیت و ضرورت پژوهش …………………………. ۵

تعریف متغیرهای پژوهش ………………………… ۶

فصل دوم : پیشینه‌های پژوهش

مقدمه ……………………………………… ۷

تعریف ازدواج ……………………………….. ۸

عشق و ازدواج ………………………………. ۱۰

مقاصد ازدواج ………………………………. ۱۰

رضایت زناشویی ……………………………… ۱۱

۱۲ نکته مهم مربوط به مکمل‌های زناشویی در ازدواج … ۱۲

اشتغال زن …………………………………. ۱۴

تعریف شغل و اشتغال …………………………. ۱۴

علل کار کردن ………………………………. ۱۵

اشتغال زنان و برداشتهای متعدد ……………….. ۱۶

انگیزه‌ها و عوامل اشتغال زن ………………….. ۱۷

آثار و نتایج اشتغال زن ……………………… ۱۸

اثرات اشتغال زن بر شوهر……………………… ۱۹

زنان شاغل و رضایت از زندگی زناشویی …………… ۲۰

مروری بر پژوهش‌های داخلی …………………….. ۲۱

مروری بر پژوهش‌های خارجی …………………….. ۲۲

فصل سوم : روش پژوهش

مقدمه …………………………………….. ۲۴

طرح پژوهش …………………………………. ۲۴

جامعه آماری ……………………………….. ۲۴

روش نمونه برداری …………………………… ۲۵

ابزار پژوهش ……………………………….. ۲۵

پرسشنامه رضایت زناشویی اینریچ ……………….. ۲۵

روایی و اعتبار پرسشنامه اینریچ ………………. ۲۷

روش ارائه و نمره گذاری پرسشنامه ……………… ۲۷

روش گردآوری داده‌ها …………………………. ۲۷

روش تحلیل آماری ……………………………. ۲۸

فصل چهارم : یافته‌های پژوهش

مقدمه …………………………………….. ۲۹

جدول ۴-۱ ………………………………….. ۲۹

جدول ۴-۲ ………………………………….. ۳۰

جدول ۴-۳ ………………………………….. ۳۱

جدول ۴-۴ ………………………………….. ۳۲

جدول ۴-۵ ………………………………….. ۳۳

جدول ۴-۶ ………………………………….. ۳۴

فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری

مقدمه …………………………………….. ۳۵

خلاصه تحقیق ………………………………… ۳۵

نتیجه گیری ………………………………… ۳۶

پیشنهادها …………………………………. ۳۷

محدودیت ها ………………………………… ۳۷

منابع …………………………………….. ۳۹

پیوست …………………………………….. ۴۰

پرسشنامه رضایت زناشویی اینریچ ……………….. ۴۱

چکیده

هدف پژوهش مقایسه رضایت از زندگی زناشویی در زنان شاغل و خانه دار ساکن شهر تهران در سال ۱۳۸۷ می‌باشد. حجم نمونه ۱۰۰ نفر از زنان شاغل و خانه دار هستند که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند.

ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه رضایت زناشویی اینریچ بوده است و برای بررسی فرضیه‌ها از آزمون t گروه های مستقل و تحلیل واریانس استفاده شد. نتایج نشادن داد تفاوت معناداری بین رضایتمندی زناشویی در زنان شاغل و خانه دار وجود ندارد.

مقدمه

انسان به طورکلی موجودی اجتماعی است.این صفت باعث شده که انسان به طرف ایجاد روابط روابط با محیط و روابط با هم نوع خود جذب شود.از دیرباز تا اکنون این غریزه اجتماعی بودن انسان به  چشم میخورد  و مطالب  بسیاری در کتابها و مقاله ها در این مورد نوشته شده است.

شاید این ارتباطات و نزدیکی ها به نوعی آرامش را برای او به ارمغان آورده باشد.همچنین  به نظر بسیاری از صاحبنظران از جمله  مزلو انسان دارای نیازهای فراوانی  است که در راس آن  نیازهای  جسمانی  است سپس  عاطفی اما برآورده  شدن  نیازهای  جسمانی به اندازه نیازهای عاطفی مشکل نیست. (قبادیان-۱۳۷۹)

از جمله نیازهای عاطفی انسان نیاز به دوست داشتن  و دوست داشته شدن است به طوری که انسان برای  به دست  آوردن آن تلاش  میکند. از تلاش هایی  که یک  انسان  برای رسیدن به عشق و مورد محبت واقع شدن انجام میدهد شریک شدن با کسی در جنبه های مختلف  زندگی است.این شریک شدن و زیر  یک سقف زندگی کردن  جنبه  رسمی و اجتماعی پیدا  کرده و بهازدواج شهرت پیدا کرده است.

همچنین جنبه دیگر این نیازها  در اشتغال و کار بیرون از منزل برآورد میشود که اینها هم جز نیازهای عاطفی ومعنوی انسان است و موجب روابط با همنوع ودرنتیجه علاقه محبت میشود. (بک-ترجمه:قراچه داغی-۱۳۷۸)

مسلما زمانی  زوجین به وظایف خود به طور کامل عمل خواهند کرد که  احساس  رضایتمندی از زندگی زناشویی خود داشته باشند.امکان توجه به تامین نیازهای روانی عاطفی و  جسمانی فرزندان و تربیت صحیح آنها منوط به داشتن  احساس رضایتمندی از زندگی زناشویی میباشد.

بیان مساله

همانطور که گفته شد یکی ازاختلافاتی که درجریان ازدواج و زناشویی به وجود می آید مربوط به نقشهای برابر زن ومرد در زندگی است. منظوراز این نقشهای برابرنقشهایی است که برای هر دو جنس در زندگی مطرح استمثل پدریا مادر بودن ولی چیزی که دراینجامورد نظر میباشد.

نقش نان آور خانه  بودن است  که امروزه در جوامع نوین زنان این نقش را نیز  ایفا  میکنند. کار بسیاری از زوجها بر سر تقسیم  وظایف و اینکه زن و شوهر هر کدام موظف به انجام چه مسئولیتهایی هستند به اختلاف میکشد.

از دیر باز بر اساس  یک رسم متداول نقش  مرد در خانواده تحصیل درآمد  و نقش زن  انجام کارهای خانه و نگهداری از بچه ها بوده است. اما وقتی هر دو بیرون از خانه کار میکنند زن اغلب مسئولیت دوگانه ای پیدا میکند.

امروزه زن وشوهر در کار تامین درآمد و انجام وظایف خانهداری با هم مشارکت میکنند و گاه زن و شوهر در انجام این وظایف  یکدیگر را متهم به زیر پا گذاشتن پیمان نامه ازدواج میکنند.(بک-ترجمه:قراچه داغی-۱۳۷۸)

با توجه به این مورد می خواهیم در این پژوهش به این نتیجه برسیم که آیا اساسا اشتغال زن در زندگی خصوصی او تاثیرگذار است؟  آیا اشتغال زن کمک کننده است یا آزار دهنده؟ آیا آیا زنان شاغل نسبت به زنان خانه دار رضایتمندی بیشتری درزندگی زناشویی خود احساس  میکنند؟  آیا زنان خانه دار با  توجه به وقت  بیشتری که  برای انجام  امور منزل  دارند  از زندگی زناشویی خودراضی هستند ؟ آیا شوهران زنان خامه داراز آنها بیشتر راضی هستند؟

به طور کلی مساله این است که آیا  اشتغال یا عدم اشتغال  زن تاثیری در  روابط  زناشویی  آنها و رضایت از آن دارد ؟ و اگر تاثیر دارد در چه زمینه هایی دیده میشود؟

تعریف ازدواج

زندگی یک رازاست ناشناخته ترین راز خلقت دومخلوقی که اغلب هیچ نسبتی با هم نداشته اند و با نشستن بر سر سفره عقد  سرنوشتشان را با هم گره می زنند و با  هم پیمان می بندند  که تا پایان عمر در خوشی ها و مصائب یار وغمخوار یکدیگر باشند و پای به خانه ای می گذارند که آشیانه محبتشان است و هر کدام با هزاران امید به آن وارد شده اند وهیچ یک ازآنها قصدی به جز خوشبخت شدن و خوشبخت کردن دیگری ندارد.آشیانه ای که ستونش برعشق و محبت است  و نباید کلید آن را به دست نا اهلان سپرد. (لئو بوسکالیا ۱– ۱۳۷۸)

ازدواج عملی است که پیوند بین دوجنس مخالف رابر پایه روابط پایای جنسی موجب می شود بنابراین رابطه دو فرد  از یک جنس چه به طور  موقت و چه دائم  ازدواج خوانده  نمیشود از سوی دیگر در تعریف ازدواج روابط جسمانی بین دو انسان از دو جنس مخالف به خودی خود کافی به نظر نمی رسد چه ازدواج مستلزم انعقاد قرارداد اجتماعی است که مشروعیت  روابط جسمانی را موجب گردد . به بیان دیگر در راه تحقق  ازدواج  باید شاهد تصویب   جامعه  نیز باشیم.

کارلسون۱ در اثر انطباق پذیری و ارتباط در ازدواج این تعریف را از ازدواج به دست میدهد:

((ازدواج فرایندی است از کنش متقابل بین دو فرد یک مرد و یک زن که برخی شرایط قانونی را تحقق بخشیده اند و مراسمی برای برگزاری زناشویی  خود بر پا  داشته اند و به طور کلی عمل آنان مورد پذیرش قانون قرار گرفته و بدان ازدواج اطلاق شده است.))

کلودلوی استروس  معتقد  است ازدواج  برخوردی است دراماتیک بین  فرهنگ و طبیعت  یا میان قواعد اجتماعی و کشش جنسی.

عشق و ازدواج

انواع بسیاری ازروابط ملاطفت آمیز وجود دارد :عشق والدین به فرزندان , محبت و عطوفتی که دوستان خوب نسبت به یکدیگر دارند , و عشق رمانتیک. عشق رمانتیک عشقی است که حاوی کشش جنسی است.

روبین(۱۹۷۳.۱۹۷) یکی از نخستین روانشناسانی که به برسی عشق پرداخته است دریافت که تجربه عشق در بردارنده چهار ویژگی اصلی است.

۱-افراد عاشق خود را نیازمند یکدیگر می دانند .در هنگام تنهایی , نخستین فکری که به ذهن  آنها خطور میکند,یافتن طرف مقابل است.

۲- آنها علاقه مندی ودغدغه خاطر۱ را تجربه می کنند,یعنی میل به انجام کاری برای یکدیگر.

۳- آنها احساس اعتماد۲ میکنند. آنها معتقدند که می توانند با امنیت مطالب خود را به یکدیگر بگویند.

۴- این اعتماد ظاهرا به خوبی ایجاد شده است، چرا که افراد عاشق تحمل خطاهای طرف مقابل را دارند. افراد عاشق این ویژگی‌ها را درعمل نشان می‌دهند. سوونسون(۱۹۷۲)دریافت که افراد عاشق عشق خود را اینگونه نشان می دهند:

۱-ابراز محبت کلامی و جسمانی

۲-تبادل پاداش و انجام کارهایی برای یکدیگر

۳-حمایت عاطفی و اخلاقی از یکدیگر

۴-صبوروشکیبا بودن نسبت به رفتارهای کمتر خوشایند طرف مقابل (ساپینگتون, ترجمه :برواتی -۱۳۸۵)

حدود ۹۵درصد از آدمیان در برهه ای از زمان ازدواج می کنند( لسلی۱ -۱۹۷۷) ودلیل خوبی نیز برای این کار وجود دارد . داده ها حاکی از آنند که افراد  متاهل از لحاظ روانی و  جسمانی نسبت به افراد مجرد کارکرد بهتری دارند- احتمالا به خاطر حمایت دو جانبه ای که در ازدواج به چشم می خوردهمچنین ازدواج با شادکامی بیشتر رابطه دارد. (کمبل – ۱۹۷۵)

رضایت زناشویی

همانطور که گذشت , در فصل اول رضایت را خشنودی معنا کردیم که با رسیدن به هدفی پدید می آید, این هدف می تواند مادی یا معنوی باشد, رضایت از زندگی زناشویی یک هدف معنوی است .رضایت فرد از رابطه بستگی به کیفیت رابطه دارد ومبنی بر دوعامل ادراک فرد ازنتایج رابطه وسطح مقایسه کلی وی بستگی دارد. اگر رابطه ای مطلوب باشد و با امیدها وانتظارات هماهنگ باشد درنتیجه رابطه رضایت بخشی است.

ادراک فرد از مطلوبیت یک رابطه رضایتمندی را تحت تاثیر قرار میدهد , به طور کلی  ممکن است رابطه مانعی برای فرد داشته باشد و اورابطه رارضایت بخشی نداند.(میرخشتی-۱۳۷۵)

یکی از عوامل موثر در رضایتمندی زناشویی سطح فرهنگی خانواده پدر ومادری زن و شوهراست . فرهنگ عبارت از مجموعه ای از افکار , نگرشها و روش های مواجه شدن با مسائل مختلف است که میتوان ازآن به عنوان یکی از عوامل تعیین  کننده نحوه رفتارافراد با یکدیگر نام برد.جوامع مختلف ازدیرباز دارای فرهنگهای گوناگون بوده اند وهروقت مردمی ازفرهنگ متعالی تر و برتر برخوردار باشند , رفتارهایشان  با  یکدیگر متکامل تر و  متعاد لتر   خواهد بود. (چلچی-۱۳۷۵)

باید بدانیم که خوشبخت شدن و خوشبخت زیستن هیچ فرمول خاصی ندارد . این ما و دید ما به زندگی است که آن را میسازد. عدم درک متقابل توسط  طرفین منشا بسیاری از اختلافات است اختلافاتی که باعث می شود , بارها بگوییم  ما با هم تفاهم  نداریم , زندگی ما گرم  نیست ,  ما  یکدیگر را درک نمی کنیم.

فهرست منابع

  1. آرون تی بک، (۱۳۷۸) عشق هرگز کاتفی نیست، ترجمه : قواچه داغی، نشر پیکان
  2. اردکانی، آزاده طباطبایی، ۱۳۸۱ ، روش‌های حل مشکلات زناشویی بر مبنای اصول روانشناسی، موسسه فرهنگی حشرین وابسته به جهاد دانشگاهی
  3. اسلون ، شرلی ، ۱۳۵۷، بار سنگین زنان مشاغل، ترجمه فیدرومینا اعظامی، انتشارات موسسه گسترش فرهنگ و مطالعات چاپ اول.
  4. افشاری ، ملکه ، ۱۳۷۵ ، مقایسه عملکرد تحصیلی و سازگاری عاطفی – اجتماعی فرزندان دانش آموز دختر و پسر پایه اول راهنمایی مادران شاغل و غیر شاغل با کنترل هوش در شوشتر، کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید چمران، اهواز.
  5. اینترنت، ۲۰۰۶، سایت زناشویی
  6. باویلی نژاد، سارا (۱۳۵۰)، عواملی که باعث خوشبختی و یا اختلاف زناشویی می‌کردند چیست؟ دانشگاه تبریز.
  7. براهنی ، محمد نقی و همکاران (۱۳۷۸)، واژه نامه روانشناسی. انتشارات فرهنگ معاصر
  8. بیابانگرد ، اسماعیل ، ۱۳۷۴ ، بررسی آثار اشتغال مادران بر رشد اجتماعی و پیشرفت تحصیلی کودکان، نشریه سیملی دختر بچه‌ها در جمهوری اسلامی ایران
  9. بیرجندی، سید مهدی حسینی، ۱۳۷۹، راهنمایی و مشاوره شغلی، مرکز انتشارات علمی،
  10. پاشا شریفی، حسن، ۱۳۷۳، اصول روانسنجی و روان آزمایی، نشر رشد
  11. پاشا شریفی، حسین، نجفی زند، جعفر ، ۱۳۷۹ ، روش آماری در علوم رفتاری، انتشارات سخن
  12. پاول هنری ماسن، (۱۳۶۸) روانشناسی رشد و شخصیت کودک ترجمه : مهشید یاسایی تهران : انتشارات نشر مرکز
  13. پزنده، زهدا،  ۱۳۷۰، ازدواج در اسلام، انتشارات سازمان تبلیغات اسلامی.
  14. ثنایی ، باقر ، ۱۳۷۵، ازدواج، انگیزه‌ها، پرتگاه‌ها و سلامت آن، فصلنامه موسسه تحقیقاتی تربیتی دانشگاه تربیت معلم، دوره جدید، جلد چهارم شماره ۳.
  15. ثنایی ، باقر ، ۱۳۷۹ ، مقیاس‌های سنجش خانواده و ازدواج، انتشارات بعثت.
  16. حق دوست ، علی اکبر ،۱۳۷۴ ، بررسی دیدگاه دانشجویان علوم پزشکی ایران پیرامون موثر بر ازدواج، فصلنامه اندیشه و رفتار، سال دوم، شماره ۳.
  17. رفعت،حسین، ۱۳۷۵ ، سمینار شیوه‌های ارتقاء و بهره وری نیروی انسانی، تفکرات رایج در اشتغال زن.
به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.