نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

  • خرید فایل
  • نوشته‌ها
  • پایان نامه رابطه بین سخت رویی و ناامیدی بین دانشجویان رشته کشاورزی و روانشناسی (دختران و پسران) دانشگاه آزاد

پایان نامه رابطه بین سخت رویی و ناامیدی بین دانشجویان رشته کشاورزی و روانشناسی (دختران و پسران) دانشگاه آزاد

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۸۳ | قابل ویرایش

فهرست

عنوان                                                                صفحه

فصل اول : کلیات تحقیق                                       ۵  

مقدمه                                  ۶

بیان مساله                                                 ۶

فرضیه های تحقیق                                     ۱۰

ضرورت و اهداف پژوهش                         ۱۰

تعاریف مفاهیم واژگان                        ۱۲

فصل دوم : پیشینه و ادبیات تحقیق                  ۱۴       

مقدمه                                ۱۵ 

تعریف سخت رویی                       ۱۶

فلسفه وجودی                          ۱۹

مطالعات نظری                         ۲۳

تعریف نا امیدی                       ۳۲

زمینه نا امیدی در دوران کودکی و جنینی                ۳۶

شبه خانواده                          ۳۹

پژوهشهای مربوطه                      ۴۰

فصل سوم : تعیین روش تحقیق                     ۴۵

طرح پژوهش                            ۴۶

جامعه و نمونه پژوهش                   ۴۶

روش نمونه گیری                         ۴۷

ابزار های اندازه گیری                 ۴۸

شیوه اجرا                            ۴۹

تجزیه و تحلیل داده ها                  ۵۰

فصل چهارم : یافته ها و تجزیه و تحلیل ها               ۵۱

فصل پتجم : بحث و نتیجه گیری                       ۸۲

خلاصه ، بحث و نتیجه گیری                    ۸۳

محدودیتها و تنگنا های پژوهش                      ۸۴

پیشنهادات                            ۸۵

منابع

مقدمه

تاریخچه مفهوم نابهجاری، همچون سایر مفاهیم  مربوط به پدیده های انسانی یک مسیر منطقی و هموار را پشت سر نگذاشته است، بلکه طی قرن های متمادی دستخوش فراز و نشیب های فروان بوده است.

تعاریف نسبتا ابتدائی تبیین های جسمانی که در آرا ء نخستین یونانیان در مورد هستیری مشهور بود و یا همسان دانستن بیماران روانی با حیوانات ، به تدریج جای خود را به رویکردهای پیچیده تر داد.

با توسعه طب نوین ، بسیاری از پزشکان پذیرای این اندیشه شدند که با ید در مورد آسیب شناسی و درمان پریشانی های روانی به مثابه بیماری های جسمانی  برخود کرد. (سارافیو ۱۹۹۰)

نظریه پردازانی  چون گالن با ارائه اندیشه های تازه درمورد علل روانشناختی ” نابهنجاری ها ” شکل گیری و گسترش مستمر یزم مداخلات در مانی شارکو همگی زمینه محکمی را برای استقرار تبیین های روان شناختی نوین فراهم ساخت. سرانجام فضا برای ظهور نظریه پردازی های نوین مهیا شد و نظام روان تحلیلی زیگموند فروید حاکمیت یافت.

بیان مسئله

طبق نظر بر نا امیدی حالت تکان دهندایست که با احساس عدم امکان و احساس ناتوانی و بی علاقگی به زندگی آشکار میشود و فرد در اثر ناامیدی بشریت غیر فعال شده و نمی تواند موقعیت های زندگی را بسنجد.

در نتیجه این مشکلات قدرت تطبیق یا تغییرات زندگی را ندارد مشکلات زندگی و عدم سازگاری با عوامل فشار آورنده (استرس) فرد را در زندگی گرفتار می نماید و با گذشت زمان فرد از جریان یک زندگی طبیعی همواره بیشتر فاصله گرفته در پاره ای از موارد حتی به خود کشی کشیده میشود.

از سوی دیگر یک عامل مهم در انسان که او را به کوشش و پیشرفت وا می دارد امید است.

امید یعنی احساس امکان داشتن و ممکن بودن هر چیز غیر ممکن. (مارسل ، ۱۹۶۲)

نا امیدی انسان را از درون می پوساند و راه را برای کوشش و پیشرفت مسدود میکند ( نا امیدی شاخص مهم افسردگی می باشد ). (گلمن ، دانیل ، ۱۹۹۵).

تعریف سخت رویی

۱ـ سخت رویی ریشه در فلسفه وجودی دارد ۰مقیاسی است که میزان تمایل فرد را به ایجاد پیوند با خویشتن و جهان بیرونی نشان می دهد ( کاسا ، مورتیا کا  ۱۹۶۶ ص۲)

۲ـ ترکیبی از باورها در مورد خویشتن وجهان است که از سه مولفه تعهد ،کنترل و چالش تشکیل شده

۳ـ نشان دهنده درک فرد از حهان پیرامون و توانمندی او در اتخا ذ تصمیم ها ی مو ثر و کار ساز تر شخصی است. (کاسا،مورتیا کا  ۱۹۶۶۰ ص۲)

در سالهای اخیر سوزان اولت (کو با سا ) و سالوا تعهدی در یک سلسله پژوهش های گسترده به دنبا ل بررسی خصوصیات افرادی بوده اند که در برابر تغییرات فشار زا و اجتناب ناپذیر زندگی و یا محیط شغلی به خوبی مقاومت کرده  ودر عین حال سلامت جسم و روان خود را حفظ کرده اند. (شعر ، مارتین ترجمه بلوچی ص۳۷۵)

فلسفه وجودی

گفتیم مفهوم سخت رویی ریشه در فلسفه وجودی دارد . در این فلسفه کل نگر انسان موجودی مسئول ، آزاد و مختار است که جسم و روان او واحدی یک پارچه و منسجم را تشکیل میدهد.

به اعتقاد طرفداران این مکتب انسان در اینجا و اکنون زندگی می کند . او نه بازیچه محیط است نه مخلوق غرایز و انگیزه های درونی بلکه موجودی است که آزادانه انتخاب می کند و تنها مسئول هستی ، خود است.

از دیدگاه فلسفه وجودی چنان چه انسان اراده کند می تواند از محیط مادی یا جسم خود فراتر رفته و در واقع ، این تصمیم اوست که چه شود و چه بکند (ملک زاده پریسا . ۱۳۷۹ ).

رولوحی ، یکی از طرفداران برجسته این فلسفه در توصیف فلسفه وجودی چنین می نویسد : ” رویکرد وجود گرایی نهضتی نیست که به تفکر و اندیشه های نظری بازگشت کرده باشد ، بلکه تلاشی است برای درک رفتار انسان و تجارب او در قالب فرض هایی که خود زمینه ساز آنهاست. انسان موجودی است که هستی را تجربه می کند و خود مورد تجربه  واقع می شود. (شکر کن و دیگران ، ۱۳۷۲)

مطالعات نظری

شواهد زیادی دلالت بر این دارند که سخت رویی با سلامت روانی و جسمی ارتباط مثبت داشته و پی آمدهای منفی استرس میزان سلامتی را کاهش می دهد.

پژوهش های متعدد حاکی از وجود اثرات سودمند سخت رویی بر سلامتی و نقش تعدیل کننده آن بر استرس است ( ملک زاده ، پریسا ۱۳۷۹)

شاید نخستین مطالعه کلاسیک در این  مقوله مطالعه ای که توسط سوزان کوباسا در سال ۱۹۷۹ انجام گرفت . وی ابتدا هفتاد و پنج نفر از مدیران قشر متوسط و بالا را به عنوان نمونه آماری خود انتخاب کرد.

این مدیران ، پس از گذراندن یک دوره از رویدادهای پرتنش و فشار زا به بیماریهای مختلف جسمی و روانی مبتلا شده بودند . گروه مقایسه را هشتاد و چهار نفر از مدیران تشکیل می دادند ، که پس از گذراندن یک دوره ” کم وبیش ” مشابه کماکان سلامتی خود را حفظ کرده بودند.

تحلیل نتایج این مقایسه نشان داد که گروه دوم از سه ویژگی شخصیت ، که مولفه های سخت رویی را تشکیل می دهند ، برخوردارند. احتمالا داشتن همین خصیصه ها ، مدیران تحت فشار را در مقابل انواع بیماریهای جسمی و روانی مقاوم ساخته بود.

منابع و ماخذ

  1. اسلامی نسب علی ۱۳۷۲ روانشناسی جانبازی و معلولیت چاپ اول انتشارات صفی علی شاه
  2. بوستانی منیژه و شکری عباس۱۳۶۰ مجله روانشناسی سال دوم شماره چهارم اسفند ماه
  3. تمدن مجتبی ۱۳۸۱ مقایسه پیشرفت تحصیلی و سازگاری آموزشگاهی دانش آموزان شاهد در مدارس شاهد و غیر شاهد دانشگاه علامه طباطبایی
  4. علی دلاور ۱۳۷۶ مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی تهران انتشارات رشد
  5. دلاور، علی ۱۳۷۹ احتمالات و آمار کاربردی در روانشناسی و علوم تربیتی تهران انتشارات رشد
  6. رحیمی در آباد ، پریسا ۱۳۷۸ استفاده از یک مدل نجربی برای بررسی کمبودها در فرایتد باز خوانی از حافظه ی شخصی در اقدام کننده گان به خودکشی  ، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه علوم پزشکی
  7. شاه لو ،سعید ۱۳۶۳ مکتبها و نظریه های شخصیت تهران انتشارات چهر
  8. شفیع ابادی ، عبدالله ۱۳۶۸ مبانی روانشناسی رشد تهران انتشارات چهر
  9. صنعتی نیا ،عباس علی ۱۳۷۵ در مسیر داوری کاوشی پیرامون کودکان بی سرپرست و چگونگی نگهداری آنان . انتشارات سازمان بهزیستی کشور.
به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.