تعداد صفحات: ۲۱۸ | قابل ویرایش
فهرست مطالب
عنوان صفحه
تشکر و قدردانی——————————– أ
چکیده —————————————- د
فهرست مطالب———————————– ه
فهرست جداول ———————————- ط
فهرست نمودارها ——————————- ل
فصل اول : طرح کلی پژوهش————————— ۱
دعای هنرمند———————————– ۲
مقدمه———————————————- ۳
بیان مسئله —————————– ۶
ضرورت و اهمیت حرکت به سوی خلاقیت ———— ۸
اهداف تحقیق ——————————— ۱۰
فرضیات تحقیق ——————————– ۱۲
تعریف مفاهیم و واژه ها———————– ۱۲
محدودیتهای تحقیق—————————– ۱۳
خلاصه فصل————————————- ۱۵
فصل دوم : سابقه موضوع تحقیق —————- ۱۶
مقدمه—————————————- ۱۷
ساختار مغز و عملکرد آن———————– ۱۸
تعاریف خلاقیت :——————————- ۲۵
۱ . نگرشهای خاستگاهی :———————– ۲۶
۲ . نگرشهای فرایندی :———————— ۲۷
رابطه هوش و خلاقیت ————————— ۳۱
فرایند خلاقیت :——————————- ۳۶
مراحل والاس ———————— ۳۷
مراحل اسبورن ———————- ۳۹
مراحل تورنس ———————– ۴۱
نظریه های خلاقیت :—————————- ۴۲
- نظریه های جهان باستان——————– ۴۲
- نظریه های جدید فلسفی ——————— ۴۴
- نظریه های روان شناسی ——————– ۴۵
- روانکاوی جدید —————————- ۴۶
خصوصیات افراد خلاق ————————— ۴۹
نیازهای افراد خلاق ————————— ۵۶
عوامل موثر در خلاقیت————————– ۵۸
هوش ——————————- ۵۹
ویژگیهای شخصیتی——————– ۶۱
خانواده—————————- ۶۳
مدرسه و دانشگاه و نقش آن در خلاقیت – ۶۵
نقش انگیزه های درونی و بیرونی در خلاقیت——- ۶۹
تاثیرات عوامل خاص بر خلاقیت :—————– ۷۰
سن ——————————– ۷۰
جنس——————————– ۷۱
ارزشها و فشارهای اجتماعی ———- ۷۱
تحصیلات—————————– ۷۲
نقش کوشش در خلاقیت—————— ۷۲
شرایط محیطی مطلوب برای خلاقیت —————- ۷۳
تکنیکهای خلاقیت و نو آوری——————— ۷۴
یورش فکری—————————- ۷۵
مدل سینکتیکس ————————– ۷۷
تکنیک دلفی … ———————— ۷۸
آموزش خلاقیت ——————————— ۸۷
الف : آموزش و پرورش عمومی خلاقیت————- ۸۷
آموزش خلاقیت در جهان —————- ۸۸
ب : آموزش خلاقیت در کودکان و دانش آموزان — ۸۹
نکات قابل توجه در آموزش خلاقیت به فراگیران ۹۳
آنچه مربی برای پرورش فکر خلاق باید انجام دهد ۹۶
محتوای درسی فراگیر و ارتباط آن با خلاقیت ۹۹
اصول اساسی در پرورش خلاقیت —————— ۱۰۷
عوامل موثر در پرورش خلاقیت —————— ۱۰۸
نقش امنیت و آزادی روانی در خلاقیت ———– ۱۱۳
خلاقیت و حل مسئله ————————— ۱۱۵
خلاقیت و پیشرفت تحصیلی ——————— ۱۱۷
خلاقیت و هنر ——————————– ۱۱۸
خلاقیت و توسعه اقتصادی ———————- ۱۲۱
اثر محرک عاطفی در خلاقیت ——————– ۱۲۲
شرایط لازم جهت استفاده حداکثر از قدرت تصور در خلاقیت ۱۲۶
موانع خلاقیت ——————————– ۱۲۸
عامل شانس در کاوش در مسیر خلاقیت ———— ۱۲۷
با تصور خلاق می توان روابط شخصی را بهبود بخشید ۱۳۹
سوابق پژوهش در ایران ———————– ۱۴۱
سوابق پژوهش در خارج ———————— ۱۴۳
نتیجه گیری و جمع بندی فصل دوم————— ۱۴۷
فصل سوم : روش اجرای پژوهش————— ۱۵۰
روش تحقیق———————————– ۱۵۱
روش گرد آوری اطلاعات————————- ۱۵۲
ابزار گردآوری اطلاعات ———————– ۱۵۲
جامعه آماری——————————— ۱۵۲
تعداد و روش نمونه گیری ——————— ۱۵۳
نمره گذاری آزمون ————————— ۱۵۴
نحوه تبدیل نمره خام به نمره استاندارد —— ۱۵۴
اعتبار آزمون——————————– ۱۵۵
روش استخراج مصاحبه کتبی ——————– ۱۵۵
اساس تئوریکی پرسشنامه و مصاحبه کتبی ——– ۱۵۶
روشهای آماری——————————– ۱۵۶
خلاصه فصل———————————— ۱۵۸
فصل چهارم :یافته های پژوهش و تجزیه و تحلیل آنها —————————————— ۱۵۹
مقدمه————————————— ۱۶۰
تجزیه یافته های پژوهش ———————- ۱۶۱
تحلیل یافته های پژوهش———————– ۲۰۵
خلاصه فصل ———————————– ۲۰۸
فصل پنجم : نتیجه گیری و پیشنهادات — ۲۰۹
نتیجه گیری———————————- ۲۱۰
پیشنهادات———————————– ۲۱۲
منابع ————————————– ۲۱۴
چکیده تحقیق
تحقیق حاضر با هدف سنجش خلاقیت دانشجویان کارشناسی سه رشته روانشناسی، مدیریت آموزش و مشاوره دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی و بررسی نگرش آنان در مورد تأثیر دوره تحصیل دانشگاهی بر رشد خلاقیتشان تدوین شده است.
نمونه آماری این تحقیق شامل ۱۲۴ نفر از دانشجویان دختر و پسر این دانشکده میباشد. که ۴۶ نفر از رشته مدیریت آموزشی، ۴۲ نفر از رشته مشاوره و ۳۶ نفر از رشته روانشناسی را شامل می شود. روش نمونهگیری آن، طبقهای تصادفی نسبتی است که از بین سه گروه آموزش تعدادی ضد دانشجویان متناسب با رشته براساس جدول مورگان انتخاب شدند.
برای سنجش خلاقیت افراد از پرسشنامه سنجش خلاقیت CREE تورستون استفاده شد و برای بررسی تاثیر دوره تحصیل دانشگاهی بر رشد خلاقیت دانشجویان از یک مصاحبه کتبی استفاده گردید.
جهت تجزیه و تحلیل دادهها برای تعیین رابطه هرکدام از سوالات مصاحبه کتبی استفاده گردید. جهت تجزیه و تحلیل دادهها برای تعیین رابطه هر کدام از سوالات مصاحبه کتبی و جنس افراد و رشته تحصیلی آنان با میزان خلاقیت افراد از آزمون ناپارامتر یک خی دو پیرسون استفاده شد و برای تعیین رابطه معدل و جنس افراد با خلاقیت از آزمون ناپارامتریک کروکسال والیس استفاده شده است.
مقدمه
خلاقیت به عنوان یک نیاز عالیه بشری در تمام ابعاد زندگی او مطرح است و عبارت است از ، تحولات دامنه دار و جهشی در فکر و اندیشه انسان ، به طوریکه حائز یک توانائی در ترکیب عوامل قبلی به طرق جدید باشد را شامل می شود.
خلاقیت همچون عدالت ؛ دموکراسی و آزادی برای افراد مختلف دارای معانی مختلف می باشد ولی یک عامل مشترک در تمام خلاقیتها این است که خلاقیت همیشه عبارت است از : «پرداختن به عوامل جدیدی که عامل خلاقیت در آنها موجود بوده و بعنوان مجموع میراث فرهنگی عمل می کند ولی آنچه که تازه است ترکیب این عوامل در الگوی جدید است» (آقائی فیشانی، ۱۳۷۷ص ; ۱۶).
تحقیق در مورد خلاقیت ، از زمان گالتون ۱۸۶۹شروع شد که در مورد نوابغ شروع به مطالعه نمود . و جنبه های منشی و وراثتی آنرا مد نظر قرار داد . ولی آغاز واقعی آن به پژوهشهای خلاقیت گیلفورد در سال ۱۹۵۰که او را پدر و بانی تحقیقات ، در زمینه خلاقیت شناخته اند، باید دانست که عوامل مختلف خلاقیت را از طریق تجزیه عوامل بررسی کرد.
برای گیلفورد و همکارانش ، خلاقیت و حل مسئله در واقع پدیده های بسیار مشابهی می باشند که در هر دو مورد فرد مجبور است در رفتار خود کار یا عملی راکه حداقل برای خودش تازه است ، را انجام دهد . یعنی در مورد مسئله های جدید یا در مقابل موقعیتی جدید، پاسخی جدید بوجود آورد (آرلت ، ۱۳۵۹ص:۲ ).
بیان مسئله
از ویژگیهای بارز انسان و محور اساسی حیات او قدرت اند یشه اوست. انسان در طول زندگی خویش هرگز از تفکر و اندیشه فارغ نبوده و با نیروی تفکر صحیح، تصمیم گرفته و توانسته است به حل مسائل و مشکلات بپردازد . و به رشد و تعالی نائل آید.
بنابراین تمام مو فقیتها و پیشرفتهای انسان در گرو اندیشه بارور و پویاست . از پیچیده ترین و عالیترین جلوه های اندیشه انسان تفکر خلاق است که درباره آن نظرات مختلفی وجود دارد. رایجترین تعریف محققان از خلاقیت عبارت از :”ایجاد طرحی جدید و متناسب”. خلاقیت دارای عناصر تشکیل دهنده ای است:
عنصر اول ، قلمرو مهارتهاست که مربوط به استعداد آموزش و تجربه در یک زمینه خاص است . و به مواد اولیه کار محسوب می شود . زیرا برای اینکه افراد دریک حوزه خاص خلاق گردند باید دارای مهارت لازم درآن زمینه باشند.
عنصر دوم ، مهارتهایی تفکر خلاق است . همه افراد از ویژگیهای مختلفی برخوردارند که باعث می شود آنها بتوانند قلمرو مهارتهای خود را در راه جدید بکار اندازند . این ویژگیها و مهارتها را میتوان با آموزش و تجربه گسترش داد.
عنصر سوم ، انگیزه است . انگیزه میل به کار به خاطر همان کار است . اصولا”انگیزه زمانی ایجاد می شود که شخص کار را جالب ، جذاب و رضایت بخش ببیند . و به انجام آن علاقه مند گردد . برای ظهور و تقویت خلاقیت در افراد باید محل تقاطع این سه عنصر مشخص گردد . زیرا این محل تقاطع ، ترکیب پرقدرتی است که شخص را به سوی خلاقیت سوق می دهد. (آقائی فیشانی ۱۳۷۷)
ساختار مغز و عملکرد آن
انسان دارای ساختار مغزی می باشد که دارای عالیترین نوع عملکرد است. تحقیق اخیر پروفسور اورنشتین از دانشگاه کالیفرنیا پرتو بیشتری بر فعا لیتهای گوناگون زیر فرمان هر قسمت از ناحیه های چپ و راست افکنده است.
پروفسور اورنشتین تحقیق را با چنین استنباطی آغاز کرد که دو نیمه مغز از لحاظ بیولوژیکی مشابهت دارد و به مفهوم واقعی او بجای یک مغز که به دو قسمت تقسیم شده باشد آنها را به دو مغز متشابه در نظر گرفت که هماهنگ عمل می کنند و خواست بداند آیا همه قسمتهای جداگانه مغز فعالیتهای فکری متفاوتی علاوه بر فعالیتهای فیزیکی متفاوت انجام می دهند یا نه؟
با قرار دادن سر پوش خاصی روی سر چند دانشجو ، برای اندازه گیری امواج مغزی آنها ، پروفسور اورنشتین از آنان درخواست کرد که به انواع مختلف کار فکری بپردازند. ستونهای اعداد را جمع کنند نامه ها و مقاله های رسمی بنویسند ، قطعاتی رنگ آمیزی شده بسازند ، تجزیه و تحلیل منطقی انجام دهند و افکار خوش رویائی در سر بپرورانند.
در تمام این احوال که فعالیتها ادامه داشت پروفسور اورنشتین امواج مغز را که از دو نیمه مغز هر نفر بر می خواست را اندازه گیری کرد یافته های او در عین حال شگفت انگیز و معنادار بود.
رابطه هوش و خلاقیت
محققان نشان داده اند که ، بر خلاف عقیده رایج در میان مردم که تیز هوشی را لازمه خلاقیت می دانند، خلاقیت تا حدی از هوش مستقل است. نتیجه آزمونها همیشه هم بستگی مثبت بین هوش و خلاقیت را نشان می دهند ، ولی مقدار آن اغلب کمتراز ۵/. است . که نشانی از ارتباط متوسط بین هوش و خلاقیت بشمار می رود.
عده ای از پژوهشگران مفهوم « آستانه خلاقیت » را مطرح می کنند . به نظر این پژوهشگران میزان معینی از هوش برای خلاقیت لازم است ولی بعد از این میزان که«آستانه خلاقیت » است ، رشد و ظهور خلاقیت بستگی به عواملی به جز هوش دارد.
یکی از این ساخت شخصیت فرد و دیگری وضعیت محیطی و اجتماعی اوست. هر چه شخص از انگیزش و پشتکار بیشتر برخوردار باشد ، امکان خلاقیت افزایش پیدا می کند(آقایی فیشانی،۱۳۷۷،ص :۸۰).
گتزلر و جکسون در مطالعه خود در مورد ارتباط بین هوش و خلاقیت ، متوجه شده اند که در مدرسه ها بیشتر معلمان دانش آموزان تیزهوش را به افراد خلاق ترجیح می دهند چون آنچه در مدرسه تدریس می شود و دانش آموزان باید یاد بگیرند براساس تفکر همگراست . و اگر دانش آموزی در یادگیری دروس و باز پس دادن دروس به دنبال مسائل و راههای جدید و خلاق برود طبعا چندان مورد پسند و توجه معلم ، خصوصا معلمان سنتی نخواهد بود.
البته ترویج تفکر واگرا در آموزش نباید سبب نادیده گرفتن تفکر واگرا باشد . هر دو نوع تفکر لازم و ملزوم یکدیگرند. جایی که تفکر واگرا پرورش داده می شود خواه و ناخواه تفکر همگرا هم پرورش می یابد در صورتیکه عکس این قضیه الزاما صحیح نیست افراد خلاق اگر هم بسیار تیز هوش نباشند از هوش خوبی برخوردارند ولی افراد بسیار تیزهوش ممکن است اصلا” خلاق نباشند (اسکوئیلر و جمهری،۱۳۷۲ ص:۱۱۷ ).
منابع
منابع فارسی
- آرلت، سعید خانیان،(۱۳۵۹). اثر روش رگبار ذهنی در پرورش خلاقیت رساله ارشد دانشکده روانشناسی دانشگاه تهران .
- اسبورن، الکس، اس،(۱۳۷۱), پرورش استعداد همگانی ابدایع و خلاقیت، ترجمه حسن قاسم زاده، انتشارات نیلوفر چاپ دوم تهران.
- استونر، جیمز ـ فریمن، ادوارد,(۱۳۷۵). «مدیریت»، ترجمه علی پارسائیان، سید محمد اعرابی، انتشارات شرکت چاپ و نشر بازرگانی وابسته به مطالعات و پژوهشهای بازرگانی .
- استیونر، مایکل،(۱۳۷۲). چگونه مسائل خود را حل کنید. ترجمه جهانشاه معینی، تهران, انتشارات دانش.
- اسکوئیلر نادر ـ جمهری، فرهاد ـ طباطبائی، عباس، کریمی، یوسف،(۱۳۷۲). «ماهیت و ساختار هوش»، نشر کیوان.
- آقائی فیشانی,(۱۳۷۷). تیمور، خلاقیت و نوآوری در انسانها و سازمانها, تهران, انتشارات ترمه.
- آمابیل، ترزا،(۱۳۷۹). خلاقیت را چگونه از بین ببریم. ترجمه حسین حسینیان زرنقی , تدبیر, شماره ۱۰۳ .
- امیدی، هما،(۱۳۵۸). بررسی عوامل موثر در شکوفایی خلاقیت، رساله ارشد دانشگاه تهران .
- امین افشار، داریوش،(۱۳۷۸). روند خلاقیت در هنرهای تجسمی، رساله ارشد دانشکده هنر دانشگاه تربیت مدرس تهران .
- انصاری جعفری، رقیه،(۱۳۷۶). بررسی رابطه راهبردهای یادگیری بر خلاقیت دانشآموزان رساله ارشد دانشگاه تهران.
- بودو، آلن، خلاقیت در آموزشگاه، ترجمه علیخانزاده، انتشارات سهامی چهره، چاپ اول تهران ۱۳۵۸
- بوستان، افسانه،(۱۳۸۲). بررسی رابطه منبع کنترل و خلاقیت در دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف، رساله کارشناسی ارشد دانشگاه الزهرا.
- بیلر، رابرت،(۱۳۶۸). کاربرد «روانشناسی در آموزش» ترجمه پروین کدیور، نشر دانشگاهی.
- پناهی، شریعت،(۱۳۷۰). خلاقیت در دانشآموزان عادی و معلول رساله دکتری دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران.
- پیاژه، ژان «تربیت به کجا ره میسپارد؟» ترجمه، محمود منصور، پریرخ دادستان انتشارات دانشگاه تهران ۱۳۶۹
- پیرخائفی، علیرضا،(۱۳۸۳). خلاقیت مدیریت و نوآوری، فصلنامه خلاقیت و نوآوری شماره ۸و۹ .
- تورنس، پال ئی.(۱۳۷۵). استعدادها و مهارتهای خلاقیت و راههای پرورش آن، ترجمه حسن قاسمزاده،تهران, نشر دنیای نو چاپ دوم.
- جاویدی کلاته جعفرآبادی، طاهری،(۱۳۷۳). بررسی رابطه عاطفی خانواده با خلاقیت کودکان، رساله ارشد دانشگاه تربیت مدرس .
- جلینی، محمد،(۱۳۷۹) «بررسی سه عامل خلاقیت، هوش و رشد اخلاقی در دو گروه از کودکان سال اول دبستان. رساله ارشد دانشگاه علامه طباطبائی تهران
- جمشیدی عینی، شیرین, (۱۳۷۶). «بررسی رابطه شیوه نگرشهای فرزند پروری و خلاقیت» رساله ارشد، دانشگاه علامه طباطبائی .
- حسن زراعی، متین، (۱۳۷۳). خلاقیت و نوآوری، مجله دانش مدیریت شماره ۲۴ .
- حسینی، افضل السادات,(۱۳۷۸) . ماهیت خلاقیت و شیوههای پرورش آن، مشهد, انتشارات آستان قدس رضوی شرکت به نشر.
- حق شناس، مرجان،(۱۳۷۸). خلاقیت در آموزش و پرورش، فصلنامه مدیریت در آموزش و پرورش، شماره ۲۲ .
- دافی، برنادت،(۱۳۸۱). تشویق خلاقیت و تحلیل در کودکان، ترجمه مهشید یاسایی انتشارات ققنوس .
- رحمتی، زهرا، (۱۳۷۸). «بررسی کاربرد هنر در سرگرمیهای خلاقه کودکان» رساله کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبائی .
- رضاپور، یوسف،(۱۳۷۱). بررسی تطبیق پرسشها و تکالیف درسی پایه سوم ابتدائی با عوامل خلاقیت از نظر گیلفورد رساله ارشد دانشگاه تربیت مدرس .
- روحاللهی، مهدی،(۱۳۷۲۹. بررسی تأثیر آموزشهای ویژه ارائه شده در دوره متوسطه بر خلاقیت دانشآموزان پایه سوم، رساله ارشد دانشگاه تربیت معلم تهران .
- ساختمانیان، مجید،(۱۳۷۴). بررسی تأثیر آموزش و پرورش ویژه بر پرورش خلاقیت دانشآموزان در مقایسه با آموزش با روش سنتی، رساله ارشد، دانشگاه علامه طباطبائی .
- ساعتچی, محمود, (۱۳۷۴) روانشناسی کاربردی برای مدیران در خانه مدرسه و سازمان، تهران, انتشارات نشر ویرایش .
- ساعتچی, محمود، (۱۳۷۱). خلاقیت و نوآوری برای حل مشکلات، فصلنامه مطالعه مدیریت، شماره ۶.
- سعیدی، علی،(۱۳۸۱). رابطه خلاقیت معلم با خلاقیت دانشآموزان پایه چهارم و پنجم دبستان در منطقه ۱۱ تهران رساله ارشد علوم طباطبائی.
- سورگی، سیروس،(۱۳۷۵). «بررسی و مقایسه ویژگیهای شخصیتی دانشآموزان خلاق و غیرخلاق مراکز آموزش استعدادهای درخشان بیرجند به تفکیک جنسیت. رساله ارشد دانشگاه علامه طباطبائی تهران .
- سیدی، حسین،(۱۳۶۸). کودکان و نقاشی , تهران, انتشارات برگ .
- سیف، علیاکبر،(۱۳۸۱). روانشناسی پرورش، تهران انتشارات آگاه.
- شهر آرای، مهرناز ـ مدنیپور، رضا «مقاله: سازمان خلاق و نوآور»، مجله دانش مدیریت ۳۳و۳۴، تابستان ۱۳۷۵
- شوون، رهی،(۱۳۶۶). سرآمدی، ترجمه محمودمیناکاری، چاپ اول، نشر دانشگاهی .
- صالحی نجفآبادی، نعمتا…،(۱۳۷۹). بررسی تحلیل محتوی کتب درس ریاضیات دوره ابتدائی در رابطه با رشد خلاقیت فراگیران رساله کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبائی .
- صبحی قراملکی، ناصر،(۱۳۷۹). «خلاقیت و روشهای پرورش آن در کودکان» مجله تکنولوژی آموزش .
- صمد آقایی، جلیل،(۱۳۷۸). سازمانهای کارآفرینی، تهران, انتشارات مرکز آموزش مدیریت دولتی، چاپ اول. عابدی، جمال،(۱۳۷۲). خلاقیت و شیوههای نو در اندازهگیری آن، مجله پژوهشهای روانشناختی شماره ۱و۲ .
- فرنودیان، فرجالله (۱۳۵۵). «محتوای درس و پرورش خلاقیت در دانشآموزان» مجله تکنولوژی آموزش شماره ۱ .
- کامرون، جولیا،(۱۳۷۷). راه هنرمند بازیابی خلاقیت، ترجمه گیتی خوشدل تهران, نشر پیکان.
- گالاگر، جیمز،(۱۳۶۸). آموزش کودکان تیز هوش، مترجمان مهدیزاده و رضوانی، مشهد, انتشارات آستان قدس رضوی.
- لعلی، علی،(۱۳۸۳). خلاقیت و نوآوری و نقش آن در تحقیق و توسعه فصلنامه خلاقیت و نوآوری شماره ۸و۹.
- مالتز، ماکسول،(۱۳۷۰). روانشناسی خلاقیت، ترجمه مهدی قرهچه داغی انتشارات شباهنگ .
- مجموعه نویسندگان (۱۳۴۰).«هنر و آموزش و پروش» ترجمه مهدی جلالی، تهران, انتشارات کمیسیون ملی یونسکو در ایران .
- مظفری، حسین،(۱۳۷۶). همبستگی قدرت خلاقیت با میزان رضامندی شغلی مشاوران مدارس متوسطه شهر تهران رساله ارشد دانشگاه تهران.
- مقامی، حمیدرضا،(۱۳۸۳). تأثیر روش آموزش مسئله محور بر افزایش خلاقیت و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پسر پایه سوم شهرستان دلیجان، رساله ارشد دانشگاه علامه طباطبائی تهران .
- میارصادقی، زهرا،(۱۳۸۳). تأثیر فعالیتهای فردی در پرورش خلاقیت کودکان آمادگی منطقه ۱۰ شهر تهران رساله ارشد دانشگاه علامه طباطبائی.
- میرافضل، فاطمه،(۱۳۷۱). نقش معلم در پرورش خلاقیت، مجله استعدادهای درخشان شماره ۳ .
- نلر، جورج، اف، هنر و علم خلاقیت، ترجمه سیدعلی اکبر مسدود،(۱۳۶۹). مرکز نشر دانشگاه شیراز چاپ اول.
- هاشمی کوچک سرایی، سهیلا،(۱۳۷۵). تحلیل معنوی کتب درسی فارسی و حرفهوفن و تأثیر آن بر روی رشد و پرورش خلاقیت دختران مقطع راهنمای شهر تهران. رساله کارشناسی ارشد دانشگاه الزهراء.
- هاشمی، ابوالفضل،(۱۳۵۸). رابطه خلاقیت با پیشرفت تحصیلی، رساله ارشد دانشگاه تهران.
منابع انگلیسی
- AMABIL,TEREZA,M,Managing For creativity,the entre preneurial venlure 1999,second edition.
- Amabile,Teresa,M.(1995).the social psychology of creativity.New york sping-verlag
- Baum etal(1995).Reuersing underachieuement:creative producas a sgstematic interuention,Gifted child Quarterty 39(4)224-235.
- Doyle,charlot,the creative paradon, the youny child,2001,ERIC.
- Dubrin.A.j;Essentials of management. Cicinnati,ohaio: south western college publishing.(1997).
- Ford,sam,A,(1998).Factor leading to innovation:Astudy of managers perspective about factor creatiuity research journal of creatiuity.Newyourk.No.3.
- Gallagher,j.j.(1985).teaching the gifteel child,Newyork Allan and Bacon.p57.
- Jennifer,george,zhou-jing,when oppeness to experience. Conscientiousness are related to creative bwehauieran.interactional approach,joynal of applied psychology 2001,jun,uol 86,ERIC.
- Khand walla,pradip.N.Fourth Eye. Rea.ed published by pehopra,1991.
- Levesque – lynn- C, break through creativity achieving top performance using the eight creative latents,2001,pp-267,ERIC.
- Mum Ford – Micheal –d,Feldman- jack-M,HeinMicheal- B,trede offs between ideas and structure indivisuals versus group performance in creative problem soloing journal of creatiue behavior,2001,ERIE.
- Murphy,Gardner,personality(New york:Harper,ROW,1947Newel,A,show,j.and simon tt. The process of creative.thinking, in HGruber,G.terrrell,and werthrimer.contemporary Approaches to creative thinking,Newyork,1966.
- Niu,weihua;sterenbery,Robert j(2003);societal and school influences on student creativity: the case of china,psychology in the schools,volAo103-114.
- Runco,Mark A(1993)operant theories of insight,originality,and crea tivity,American behavioral scientist,uol37,Nol,September(1993-54-67).
- sandra –kay,chavactevisties of creative thought an ecomenical approach to theory costruction, 2001,ERIC369-373,ERIC.
- Sterenberg,Robert,lubart,Todd I(1996);IN oesting in creativity;American psychologist,uol51,No7, 617-688.
- Sterenberg,Roberty;(ubbart Todd I(1991),an I nvestment theory of creatioity and Its development,Human development,34,1-31
- Sterenbery,Robertj; kaufman,james –c: pretz,jeane(2002); the creativity conund rum,published in Great Britain by psychologypress
- To rrance,E.P.((Creatiwity)) in K.OpGET and B.A.Breken the psychological Assessment of preschool children,1983.pp509-519.
- Torrance,E.P.scientific uiews of creatiuity in kagan,j,creatiuity and learning daedallus,1967.
- Weisberg,w.Rebert.(1993)creatiuity,beyond the myth of genius, newyork,temble university.
- YAMaMOTO(K),Relation ships between creative thinking abilites of teachers and achievement of pupils,journal of exp.(1963).