تعداد صفحات : ۱۴۳ | قابل ویرایش
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده
فصل اول- طرح تحقیق
مقدمه…………………………………. ۲
بیان مسئله…………………………….. ۳
اهمیت و ضرورت پژوهش…………………….. ۵
هدف پژوهش……………………………… ۹
فرضیه پژوهش …………………………… ۹
تعاریف عملیاتی متغیرهای پژوهش……………. ۱۰
فصل دوم- ادبیات و پیشینه تحقیق
مقدمه ………………………………… ۱۲
خود و تعاریف آن………………………… ۱۳
نظریههای خود در روانشناسی……………….. ۲۰
احترام به خود: احساس ارزشمندی……………. ۲۳
پذیرش (خود، دیگران، طبیعت)………………. ۲۵
ثبات خویشتن و هماهنگی خویشتن…………….. ۲۶
گرایش به پایداری درونی………………….. ۲۷
عنوان صفحه
وجود خودپنداشت…………………………. ۲۸
آیا انسان دارای دو نفس است………………. ۳۳
تحقیر و تجلیل نفس………………………. ۳۴
تعریف عزت نفس………………………….. ۳۶
اهمیت عزت نفس………………………….. ۳۸
عزت نفس از نظر روانشناسان……………….. ۴۱
نظریات مربوط به عزت نفس…………………. ۴۲
منشاء و طبیعت عزت نفس ………………….. ۴۴
اعتماد به نفس: احساس سودمندی…………….. ۴۸
ارتباط عزتنفس با خود پنداره و خود ایدهآل….. ۵۱
تفاوت عزت با احساس عزت………………….. ۵۴
اسلام و عزت نفس…………………………. ۵۶
عزت نفس فردی و عزت نفس جمعی……………… ۶۰
از عزت نفس بالا یا پائین چه چیز استنباط میشود. ۶۳
عزت نفس و مناعت طبع…………………….. ۶۷
رشد عزت نفس……………………………. ۷۰
شرایط اساسی عزت نفس…………………….. ۷۲
عنوان صفحه
آثار عزت نفس…………………………… ۷۸
احساس عزت نفس………………………….. ۸۱
منابع عزت نفس………………………….. ۸۲
ارکان عزت نفس………………………….. ۸۳
ابعاد اعتماد وعزت نفس…………………… ۸۶
تظاهرات عزت نفس………………………… ۸۷
حقایقی چند در مورد عزت نفس………………. ۸۸
تحقیقات انجام شده در زمینه عزت نفس……….. ۸۹
توصیههائی در جهت حصول به اعتماد و اتکا به نفس ۹۳
تعریف جانباز…………………………… ۹۵
توصیف جانبازان انقلاب اسلامی از دیدگاه مردم…. ۹۷
خصوصیات جانباز…………………………. ۹۹
انتظارات جانباز………………………… ۱۰۰
خصوصیات و نیازهای جامعه جانبازان…………. ۱۰۱
شناخت جانباز…………………………… ۱۰۶
هدف جانباز…………………………….. ۱۰۷
چگونگی مقابله با مشکلات (معلولین و جانبازان).. ۱۰۸
عنوان صفحه
اهمیت تصویر ذهنی درافراد جانباز………….. ۱۱۱
عوامل اهمیت مطالعه تصویر ذهنی در افراد جانباز ۱۱۲
علل ایجاد مشکل در جانباز………………… ۱۱۶
تحلیل مبانی روانشناختی جانباز مبتنی بر هدف… ۱۱۶
تحقیق انجام شده در زمینه جانبازان………… ۱۲۱
آزمون عزت نفس آیزنگ…………………….. ۱۲۱
فصل سوم- روش تحقیق
طرح تحقیق……………………………… ۱۲۴
جامعه آماری……………………………. ۱۲۴
نمونه منتخب……………………………. ۱۲۵
روش نمونهگیری………………………….. ۱۲۵
ابزار سنجش…………………………….. ۱۲۵
شیوه نمرهگذاری پرسشنامه عزت نفس آیزنگ…….. ۱۲۶
اعتبار پرسشنامه عزت نفس آیزنگ……………. ۱۲۶
روشهای آماری پژوهش……………………… ۱۲۶
فصل چهارم- نتایج تحقیق
- یافتههای توصیفی………………………. ۱۲۹
عنوان صفحه
- یافتههای مربوط به تحلیل نتایج در چارچوب فرضیه ۱۳۰
فصل پنجم- بحث ونتیجهگیری
۱- خلاصه پژوهش………………………….. ۱۳۲
۲- نتیجه پژوهش…………………………. ۱۳۳
۳- محدودیتهای پژوهش…………………….. ۱۳۳
۴- پیشنهادات…………………………… ۱۳۳
منابع…………………………………. ۱۳۵
پیوستها
جدول نمرات عزتنفس جانبازان………………. ۱۳۸
جدول نمرات عزتنفس افراد عادی…………….. ۱۳۹
پرسشنامه عزت نفس آیزنگ………………….. ۱۴۰
پاسخنامه عزت نفس آیزنگ………………….. ۱۴۳
چکیده
پژوهش حاضر به منظور بررسی و مقایسه عزت نفس بین جانبازان ۵۰ درصد به بالا و افراد عادی (۳۰ تا ۵۰ سال شهر تهران) صورت گرفته است. طرح پژوهشی از نوع مقایسهای بود و از طیق نمونهگیری در دسترس و تصادفی ۶۰ متر جانباز و افراد عادی انتخاب شدند.
ابزار پژوهش شامل پرسشنامه ۳۰ سوالی عزتنفس آیزنگ بود. فرضیه تحقیق با استفاده از روش t استودنت مورد بررسی قرار گرفت و نتیجه، در سطح اطمینان ۹۹% فرضیه تحقیق مبنی بر بالاتر بودن عزتنفس جانبازان در مقایسه با افراد عادی ردو فرض صفر مورد قبول واقع شد و این نتیجه حاصل شد، بین عزتنفس جانبازان و افراد عادی تفات معنادار و محسوسی وجود ندارد.
مقدمه
پرواز اعتماد را با یکدیگر تجربه کنیم وگرنه میشکنیم. بالهای دوستیمان را … در سکوت، با یکدیگر پیوند داشتن، همدلی صادقانه، وفاداری ریشهدار، اعتماد کن! … از تنهایی مگریز، به تنهایی مگریز، گهگاه آن را بجوی و تحمل کن و به آرامش خاطر مجالی ده، با درافکندن خود به دره شاید، سرانجام به شناسایی خود توفیقیابی (اسلامینسب، علی، ۱۳۷۲).
بیتردید یکی از نیازهای اساسی مردم و افراد و آحاد انسانی در تمام طبقات و درجات علمی و اخلاقی، نیاز به داشتن میزان معینی (حداقل) از عزتنفس است. در این میان هر قدر میزان آسیبپذیری فردی بیشتر باشد به درجات بیشتری از اعتماد به نفس نیازمند است. انسان فقط در مراحل عالی تکامل و سیر و سلوک معنوی است که اعتماد و عزتنفس را در اعلاء درجه خود داراست.
مطالعات در کتب گوناگون علمی (روانشناسی)، فلسفی، اخلاقی و احادیث و به خصوص قرآن کریم نشان میدهد که اعتماد به نفس اولین درجه برای کسب مراحل عالی یقین و نفس مطمئنه است (اسلامینسب، علی، ۱۳۷۲).
طرح شناسایی عزتنفس از جدیدترین مباحث روانشناسی بوده و اهمیت و لزوم بررسی آن به هیچکس پوشیده نمیباشد. ارتباط با جانبازان عزیز، آن هم به طریق علمی و توأم با مطالعه و شناسایی دقیق جانباز به عنوان یک «کل» بایستی مدنظر صاحبنظران و به عنوان یک وظیفه است (اسلامینسب، علی، ۱۳۷۲).
جانباز بایستی در تمام ابعاد و به طور جهانی و برای جهانیان مورد شناسایی دقیق، واقعبینانه و مستدل قرار گیرد (اسلامینسب، علی، ۱۳۷۲).
بیان مسئله
عزتنفس همه انسانها به یک میزان نبوده بلکه تربیت خانوادگی در رشد آن تأثیر دارد. زیرا عدهای خود را کاملاً انسانهای خوب و قابل تحمل دانسته و تعدادی نیز خود را افراد بیکفایتی میشمارند. ولی سعی اکثر مردم بر این است که عزت نفس خود را در یک سطح عالی حفظ نمایند (اسلامینسب، علی، ۱۳۷۲).
تمایل به حفظ یا ایجاد نگرش مثبت به خود به صورت انگیزه نیرومندی میباشد که با انگیزههای اجتماعی دیگر پیوند متقابل دارد. در پرتو انگیزه میتوان درک نمود که چرا بعضی از انسانها برای حفظ «عزت نفس» خود حاضرند شکنجه، گرسنگی، رنج و محرومیتهای متعدد حسی را متحمل شوند. یک فر جانباز الگوی عینی و تصوری این محرومیتهاست و تمام سرمایه هستی خود را در طبق اخلاص نهاده و در راه دوست و معشوق خود یعنی خدا نثار کرده است.
او ایثارگری است که از چشم و گوش و زیبایی چهره و اعضاء و جوارح و اندامها گذشته و هر قدر هدیه بیشتری تقدیم نموده شادمانی فزونتری کسب کرده است. بنابراین از ارضاء نیازهای حلال و طبیعی چشم پوشیده به جهت اینکه فریاد دوست را لبیک گوید. او برای حفظ عزت نفس، عزت نفس مسلمین، عزت نفس مؤمنین و عزت رهبر و جامعه اسلامی، فقدان و نیازمندی و نابودی امکانات مادی را بر جان خریده است (اسلامی نسبت، علی، ۱۳۷۲).
او برای تکامل جامعه نقص عضو پیدا کرده است او عضو و اندام و حس را از دست داده برای اینکه جامعه حس و اندام کارآمدتری بیابد. اگر دیگران و خصوصاً نوایس پابرجا هستند و عفت اجتماع خدشهدار نشده، برای این است که او محرومیت را بر جان خریده است (اسلامی نسبت، علی، ۱۳۷۲).
او اسباب رضاء و نیازمندیها را که خود وسایل کامیابی و غر روحی و معنوی است از دست داده، برای اینکه آحاد مردم به عزت خاص برسند (اسلامی نسبت، علی، ۱۳۷۲).
منابع
۱- اسلامینسب، علی، (۱۳۷۲)- روانشناسی جانبازی و معلولیت- اتنشارت صفی علیشاه- تهران
۲- اسلامینسب، علی، (۱۳۷۳)- روانشناسی اعتماد به نفس- انتشارات مهرداد- تهران.
۳- ابوطالبی احمدی، تقی، (۱۳۷۸)- خودباوری و ارتباط آن با موفقیت- انتشارات نذیر- تهران.
۴- اسماعیلپور، محمدمهدی، (۱۳۷۰)- جانبازان ایران- ناشر نویسنده- تهران.
۵- آنتونی، رابرت، (۱۳۷۵)- رموز اعتماد و اتکاء به نفس- مترجم اسماعیلکیوانی، انتشارات گلریز- تهران.
۶- بیابانگرد، اسماعیل، (۱۳۷۲)- روشهای افزایش عزت نفس کودکان و نوجوانان- انتشارات انجمن اولیاء و مربیان جمهوری اسلامی- تهران.
۷- براندن، ناتانیل (۱۳۷۶)- روانشناسی حرمت نفس- ترجمه جمال هاشمی- انتشارات شرکت سهامی انتشار- تهران.
۸- براندن، ناتانیل، (۱۳۷۵)- رمز خویشتنیابی یا روانشناسی اعتماد به نفس و احترام به خویشتن، ترجمه جمال هاشمی- شرکت سهامی انتشار- تهران.
۹- براندن، ناتانیل، (۱۳۷۹)- روانشناسی عزتنفس- ترجمه مهدی قرچهداغی- انتشارات نشر نخستین- تهران.
۱۰- براندن، ناتانیل، (۱۳۷۹) روانشناسی عزتنفس، ترجمه مهدی قرچهداغی- انتشارات نشر نخستین- تهران
۱۱- پورحسین، رضا، (۱۳۸۳)- چگونه عزتنفس خود را تقویت کنیم- ترجمه اسماعیل کیوانی- انتشارات گلریز، تهران.
۱۲- شاملو، سعید، (۱۳۷۰)- مکتبها ونظریهها در روانشناسی شخصیت- انتشارات رشد، تهران.
۱۳- شکیباپور، عنایتالله، (۱۳۶۹)- دایرهالمعارف روانشناسی و روانکاوی- انتشارات فروغی- تهران.
۱۴- علیپور، بیژن- نظامآبادی فراهانی، (۱۳۷۵)- معجزه عزتنفس- انتشارات دکلمهگران- تهران.
۱۵- کورکیل برگیس، دروتی، (۱۳۷۳)- شناخت خویشتن خویش- ترجمه مهیندخت جنتی عطایی، انتشارات کهکشان- تهران.
۱۶- مطهری، مرتضی، (۱۳۷۰)- فلسفه اخلاق- انتشارات صدرا- تهران.
۱۷- مزلو، ابراهام، (۱۳۶۹)- انگیزش و شخصیت- ترجمه احمد رضوانی- انتشارات آستان قدس رضوی- مشهد مقدس.
۱۸- یوسفزاده دوانی، منصور، (۱۳۷۶)- روانشناسی معلولین- انتشارات سرور- تهران.
۱۹- آینه اوج، تصویری از سیمای جانباز در نگاه مردم، (۱۳۷۳)- انتشارات روابط عمومی بنیاد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامی- تهران.