نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

  • خرید فایل
  • نوشته‌ها
  • پایان نامه بررسی رابطه بین عزت نفس و افکار غیرمنطقی در دانش آموزان دبیرستان دخترانه

پایان نامه بررسی رابطه بین عزت نفس و افکار غیرمنطقی در دانش آموزان دبیرستان دخترانه

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۱۰۳ | قابل ویرایش

فهرست

عنوان                                               صفحه

چکیده                                    ۷

فصل اول                               ۹

مقدمه                                    ۱۰

طرح مسئله                             ۱۱

اهداف پژوهش                           ۱۳

فرضیات                                ۱۴

تعریف نظری                            ۱۵

ضرورت و اهمیت تحقیق                   ۱۶

کلید واژه                             ۱۷

فصل دوم                               ۱۸

نگاهی به تاریخچه متغییرهای پژوهش      ۱۸

مقدمه                                    ۱۹

پیشینه نظری                           ۲۱

مفهوم عزت نفس                         ۲۴

چگونگی پیدایش عزت نفس در افراد        ۲۶

عزت نفس از دیدگاه قرآن ، احادیث و دانشمندان اسلامی   ۲۷

معانی نفس در قرآن کریم                ۲۹

عزت نفس در احادیث و رویات اسلامی       ۳۰

نظریه دانشمندان اسلامی درمورد نفس      ۳۱

تفکر غیر منطقی                        ۳۲

دیگاههای روان شناختی درباره عزت نفس و افکار غیر منطقی      ۳۶

دیدگاه ادلر                           ۳۷

دیدگاه اسمیت                          ۳۸

تحقیقات انجام شده در خارج از کشور     ۴۲

فصل سوم                               ۴۸

روش تحقیق                             ۴۸

مقدمه                                    ۴۹

جمعیت هدف                             ۵۰

ابزار اندازگیری                       ۵۱

ویژگی تست افکار غیر منطقی             ۵۲

روش آماری                             ۵۳

فصل چهارم                             ۵۴

یافته ها و تجزیه و تحلیل داده ها      ۵۴

مقدمه                                    ۵۵

توصیف نتایج                           ۵۶

یافته ها و تجزیه  وتحلیل آنها         ۶۰

جدول ۴-۴ بررسی رابطه عزت نفس یا ضرورت تایید و حمایت از جانب دیگران ۷۱

جدول ۵-۴ بررسی رابطه بین انتظار بیش از حد خود وعزت نفس در بین دانش آموزان                                 ۷۲

جدول ۱۳-۴ بررسی رابطه بین عزت نفس و کمال گرائی در بین دانش آموزان   ۸۰

فصل پنجم                              ۸۱

نتیجه گیری                            ۸۲

بحث                                   ۸۵

محدودیت های پژوهش                     ۸۶

پیشنهادات پژوهش                       ۸۷

منابع و ماخذ                          ۸۸

ضمائم                                    ۹۰

چکیده

پژوهش حاضر به دنبال بررسی رابطه بین عزت نفس و افکار غیر منطقی در دانش اموزان دبیرستانی دخترانه شهرستان نظراباد می باشد فرضیه هایی که به معرض ازمایش گذاشته شده اند عبارتند از:

۱-ایا بین عزت نفس و افکار غیر منطقی  رابطه وجود دارد یا نه؟

۲-ایا بین عزت نفس با ضرورت تاثیر و حمایت از جانب دیگران وجود دارد یا نه؟

۳-ایا بین عزت نفس با انتظار بیش از حد از خود رابطه وجود دارد یا نه؟

۴-ایا بین عزت نفس با تمایل به سرزنش رابطه وجود دارد یا نه؟

۵-ایا بین عزت نفس با واکنش به ناکامی رابطه وجود دارد یا نه؟

۶-ایا بین عزت نفس با بی مسولیتی عاطفی رابطه وجود دارد یا نه؟

۷-ایا بین عزت نفس با نگرانی بیش ازاندازه توام با اضطراب رابطه وجود دارد یا نه؟

۸-ایا بین عزت نفس بااجتناب از مشکلات رابطه وجود دارد یا نه؟

۹-ایا بین عزت نفس با وابستگی رابطه وجود دارد یا نه؟

۱۰-ایا بین عزت نفس با در ماندگی نسبت به تغییر رابطه وجود دارد یا نه؟

۱۱-ایا بین عزت نفس با کمال گرائی رابطه وجود دارد یا نه؟

گروه نمونه این پژوهش شامل ۵۰نفر از دانش اموزان دبیرستانی دخترانه شهرستان نظر ابادکه به صورت تصادفی انتخاب شدند.

مقدمه

هر انسانی بر اساس ملاک ها و معیارهائی که در اختیار دارد ،همواره خود را مورد ارزیابی و قضاوت قرار می دهد و میزان کا رائی،موفقیت و ارزشمندی خویش را تعیین می نماید . مفاهیمی که در شکل گیری عزت نفس مهم به نظر می رسد عبارتند از: خود ،ادراک هر فرد از خود (شکل گیری تصویر بدن در ذهن)، مفهوم هر فرد از خود (رشد گرایش عاطفی و ارزشی نسبت به بدن و روان خود، ارزشیابی خود .به موازات تغییر و تحولاتی که در جسم انسان صورت می گیرد روان او هم دستخوش تغییراتی می گردد.

در این مسیر خود که در مرکز ساختارروانی انسان قرار دارد و به عنوان منبع و مرجع فعالیت های فکری،عاطفی و رفتاری انسان ایفای نقش می کند ، شکل می گیرد ، جسم و روان انسان هر کدام از بخش های متفاوتی تشکیل شده است.

تشخیص به موقع نیتزهای کودک و پاسخ به موقع و متعادل به انها در رشد اعتماد به نفس او بسیلر موثر است ، البته این نکته بسیار مهم است که نیازهای انسان در دورانهای مختلف دستخوش تنوع و تغییر می گردد. (دکتر اسدالهی،موسوی ۱۳۷۶)

در رابطه با افکار غیر منطقی ایس معتقد است که ریشه رفتار غیر انطباقی فرد را باید در ان جستجو کرد ،اضطراب و اختلالات عاطفی نتیجه طرز تفکر غیر منطقی و غیر عقلانی است انسان به وسیله اشیای خارجی مضطرب و اشفته نمی شود بلکه دیدگاه و تصویری که او از اشیا دارد موجب نگرانی و اضطرابش می شوند به نظرایس که از نظریه پردازان اختلالات می باشد افکار و عواطف کنشهای جداگانه ای نیستند.

طرح مسئله

مسئله عزت نفس و مقوله خود ارزشمندی از اساسی ترین عوامل و رشد مطلوب شخصیت کودکان و نوجوانان است .برخورداری از اراده و اعتماد به نفس قوی ، قدرت تصمیم گیری و ابتکار ، خلاقیت و نو اوری ،سلامت فکری و بهداشت روانی ، رابطه مستقیمی با میزان و چگونگی عزت نفس و احساس خود ارزشمندی فرد دارد.

امروزه در اصلاح و درمان بسیاری از اختلالات شخصیتی و رفتاری کودکان و نوجوانان نظیر کم روئی و گوشه گیری ، لجبازی و پرخاشگری و تنبلی و کندرویبه عنوان اولین یا مهمترین گام به ارزیابی و پرورش احساس عزت نفس ، تقویت اعتماد به نفس و مهارت های فردی و اجتماعی انان می پردازد. (بیابانگرد۱۳۷۳)

ارضای نیاز به عزت نفس به احساساتی از قبیل :اعتماد به نفس،ارزش ،قدرت ،لیاقت ،کفایت و مفید مثمر ثمر بودن در جهان منتهی خواهد شد . اما بی اعتنائی به نیازها موجب احساساتی از قبیل حقارت ، ضعف و درماندگی می شود این احساس ها به نوبه خود یا به وجود اورنده دلسردی و یاس اساسی خواهندشد ویا این که گرایش های روان    را به وجود خواهند اورد . (بیابانگرد ۱۳۷۳)

پیشینه نظری

تاریخچه: به همراه افزایش مطالعات در حیطه علوم روانشناسی ابعاد بیشتری از این علوم شناخته شده است. یکی از ابعاد پژوهشها که پیرامون ویژگی های انگیزشی و شخصیتی می باشد.

مفهوم عزت نفس می باشد در زبان عامیانه عزت نفس مفهومی اشنا است و عبارت است از احساس ارزشمندی فرد از خود و این مفهوم قدمت طولانی دارد می توان اثر ان را در ادیان مختلف  بودا، یهود ، مسیحیت ، اسلام دید.

ابو حامد غزالی در بیان مفهوم نفس می گوید قوه ای که محرک شهوت و غضب است و یا ان قوه ای که در قلب ساکن بوده و مولد حیات و رساننده حس و حرکت است نمی باشد بلکه مقصود از نفس جوهر کاملی است که کاری جز تذکر و حفظ ندارد.

اکثر قریب به اتفاق دانشمندان قدیم اسلام در مورد نفس و اهمیت ان سخنان بسیاری بیان کرده اند و هیچ کدام از دانشمندان بی حرمتی به نفس را شایسته ندانسته اند و بر عکس هر کدام را یکی از عوامل پیشرفت انسان در مراحل مقصود زندگی دانسته اند.

حتی جامعه شناسان هم معتقد اند که افرادی که دارای عزت نفس بالا هستند کمتر در کارهای نابهنجار از قبیل :اعتیاد ، سرقت ، قتل و سوءاستفاده های جنسی شرکت می کنند. (احدی- بنی جمال ۱۳۷۵)

مفهوم عزت نفس

ابعاد کلی عزت نفس : همانطور که قبلا بیان شد مجموعه ارزیابی هائی که فرد نسبت به شایستگی ها و قابلیت ها و توانائی های خود دارد معمولا عزت نفس فرد را تشکیل می دهند که می توان در ۵ بعد اجتماعی ،تحصیل، خانوادگی ،جسمانی و کلی مورد توجه قرار داد. (کلمز- ترجمه علی پور ۱۳۷۳)

چگونگی پیدایش عزت نفس در افراد

تصوری که افراد ار خود دارند در تعیین روابط با دیگران سهم مهمی دارد  کودک از سال دوم زندگی به خود اگاهی دست می یابد تقریبا در ۱۸ماهگی کودکان صورت ها ی خود را نشان می دهند ، در دوران کودکی این شناخت برای افراد پیش می اید که چه هستند و در جامعه چه نقشی دارند این شناخت اولیه که کودک از خود دارد ، زمانیکه به اواخر مدرسه می رسد و حدود ده سالگی به صورت شبکه ای از احساسات و استنباطات وی از خودش در می اید که نسبتا ثابت و پیچیده می باشد. (کلمز- ترجمه علی پور ۱۳۷۳)

کاملا مشخص است که محیط خانه اولین جائی است که کودک تجارب خود را از انجااغاز می کند و به تدریج کودک قادر می شود که خود را بشناسد و بداند که کیست و در چه وضعیتی قراردارد.

در خانواده هایی که فقط کودک را مورد انتقاد قرار می دهند و حمایتی از انها نمی شود افرادی با عزت نفس ضعیف تربیت می کنند خیلی افراد که عزت نفس انها پایین است ، شاید حتی موفقیت هایی داشته باشند ولی با این احساس شکست هم می خورند چون خود را بالا تر از انچه هستند ارزیابی می کنند و لذا از عمل کرد خود نیز ناراضی هستند. (کلمز- ترجمه علی پور ۱۳۷۳)

‌‌‌

منابع و ماخذ

  1. اسلامی نسب ، علی ۱۳۷۳ ، روانشناسی اعتماد به نفس ، تهران ، انتشارات مهرداد
  2. اسد الهی، قربانعلی، سید غفور موسوی ۱۳۷۶ ، عزت نفس و سلامت روان ، انتشارات دانشگاه .
  3. بیابانگرد ، اسمائیل ۱۳۷۳ ، روشهای افزایش عزت نفس در کودکان و نو جوانان ، تهران ، انتشارات انجمن اولیا و مربیان .
  4. کلمز، هریس و دیگران ۱۳۷۳ ، روشهای تقویت عزت نفس در نوجوانان ترجمه علی پور ، پروین ، مشهد انتشارا ت استان قدس رضوی .
  5. دلاور ، علی ۱۳۸۴ ، روشهای تحقیق درروان شناسی و علوم تربیتی ، انتشارات رشد .
  6. راج رز ، جان و ویلیافر ۱۳۷۵ ، تفکر منفی ترجمه مهدی قرچه داغی ، تهران ، انتشارات شباهنگ.
  7. شفی ابادی ، عبدا… ۱۳۷۴ ، عزت نفس و سلامت روانی ، تهران ، انتشارات رشد.
  8. ماسن ودیگران ۱۳۷۳ ، رشد شخصیت کودک ، ترجمه مهشید پارسایی ، تهران ] انتشارات مرکزی.
  9. نادری ، عزت ا… ، مریم ، سیف نراغی ۱۳۷۴ ، روشهای تحقیق و چگونگی ارزشیابی ان در علوم انسانی ، تهران ، انتشارات بدر .
  10. نهج البلاغه
  11. هریس کلمز ، امینه کدراک رینولدبین ۱۳۷۸ روشهای تقویت عزت نفس در نو جوانان ، ترجمه پروین علی پو ر ، مشهد ، انتشارات استان قدس رضوی .
  12. هومن ، حیدرعلی۱۳۸۴ ، استنباط اماری در علوم رفتاری ، تهرات ، انتشارات پارسا .
به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.