نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

تحقیق بررسی علل افسردگی در زنان ۲۵-۲۶ سال

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۳۵ | قابل ویرایش

فهرست مطالب

چکیده ……………………………………………………………………………………………………..۵

مقدمه ……………………………………………………………………………………………………..۵

ضرورت تحقیق…………………………………………………………………………………………….۶

تعریف مساله ……………………………………………………………………………………………۷

انواع افسردگی ………………………………………………………………………………………….۸

بررسی علل افسردگی……………………………………………………………………………………۸

درمان افسردگی ………………………………………………………………………………………..۱۲

تاثیرات افسردگی……………………………………………………………………………………..۱۶

تبعیض ها………………………………………………………………………………………………۲۱

زنان و فعالیت بدنی………………………………………………………………………………….۲۴

افسردگی و تغذیه……………………………………………………………………………………..۲۵

پیشینه تحقیق………………………………………………………………………………………….۳۰

روشهای جمع آوری اطلاعات ……………………………………………………………………….۳۱

جامعه و نمونه آماری و روش نمونه گیری ……………………………………………………۳۱

نتیجه گیری………………………………………………………………………………………………۳۲

پیشنهادات ……………………………………………………………………………………………..۳۲

فهرست منابع …………………………………………………………………………………………۳۳

چکیده

افسردگى هر چند که از شایعترین اختلالات روانى انسان است، با این حال شاید بیش از هر اختلال روانى دیگر ناشناخته مانده یا در تشخیص آن اشتباه مى‏ شود. یکى از علل پنهان ماندن و عدم تشخیص افسردگى، در آمیختن آن با غمگینى معمولى است.

در زندگى هر کس موقعیتهایى پیش مى‏آید که خواه ناخواه او را غمگین مى‏سازد، اما این حالت با آشفتگى واقعى روانى و تقلیل بینش معنوى شخص همراه نیست. برعکس، افسردگى حالتى است که بر کیفیت خلق شخص تاثیر عمیق گذاشته و نحوه ادراک او را از خویش و از محیطش دگرگون مى‏سازد.

این بیمارى اختصاص به یک طبقه معین اجتماع یا کشور بخصوصى ندارد. علائم زجر دهنده آن را در میان مردم از ثروتمند و فقیر گرفته تا دانشمند و بیسواد و شاه و گدا، زن و مرد و در هر گوشه‏اى از عالم مى‏توان یافت.

مقدمه

افسردگی چیست و به چه صورت در زنان و دختران نمود پیدا می کند؟

افسردگی یک اختلال عاطفی است که در بعد عواطف فرد اختلال ایجاد می کند. افسردگی می تواند هم دلایل بیرونی و محیطی و هم علل ژنی و درونی داشته باشد. به لحاظ ژنی هورمونها تغییراتی در بدن ایجاد می کند.

ما در زبان روزمره، از کلمه افسردگی جهت توصیف ترکیبی از احساسات غمگینی، ناکامی، نا امیدی، و شاید رخوت و بی حالی استفاده کنیم اما زمانی که درمی یابیم پزشکان، روان پزشکان و روان شناسان بالینی این کلمه را به شیوه ای متفاوت به کار می برند، سردرگم می شویم.

ازدید آنان، افسردگی یا بیماری افسردگی، حالتی است که به درمان ویژه نیاز دارد. به علت این درهم شدن واژه ها افراد عادی و درمانگرانی که بیماری افسردگی مبتلا نشده اند، احتمالا همدردی و مساعدتی کمتر از آنچه جدی بودن موضوع افسردگی می طلبند، ازخودظاهر می سازند.

آنان ممکن است چنین تصور کنند که افراد افسرده تن پرور، خودخواه، یا اهل تمارضند و آنان را با چنین عباراتی نصیحت می کنند: «سعی کن خودت را جمع و جور کنی» یا «خودت را از این حالت خارج کن، به آن بدی هم که فکر می کنی نیست.»

 

تعریف مساله

زندگی پر از فراز و نشیب های روحی است و زمانی که چرخ زندگی در سرازیریبیفتد ، نشیب های روحی تداوم یافته، عملکرد طبیعی فرد مختل میشود و امکان بروز یک بیماری جدی و رایج به نام”افسردگی” افزایش خواهد یافت . افسردگی، روح ، جسم ، ذهن و رفتار فرد را درگیر می کند.

علائم افسردگی

۱- شکایات مختلف جسمی و دردهای پراکنده

۲- احساس خستگی دائم

۳- سوء هاضمه و یبوست

۴- اختلالات قاعدگی و جنسی

۵-عدم احساس شادی و نشاط

۶- لذت نبردن از زندگی

۷- زودرنجی

۸-از دست دادن توانایی انجام کارهای روزمره

۹- کم خوابی و کم اشتهایی و گاهی برعکس

۱۰-از دست دادن قدرت تصمیم گیری

۱۱- احساس بی ارزشی و بی کفایتی

۱۲- اشتغالات ذهنی دائمی درباره مرگ

۱۳- اقدام به خودکشی

هورمون ها و افسردگی

هر چقدر که بعضی از زنان سعی درانکار دارند، ولی این طور به نظر می رسدکه تفاوت های هورمونی که در جنس زنانه وجود دارد تمایل به بروز افسردگی در ایشان را افزایش می دهد. درحقیقت، افسردگی و اختلالات هورمونی ارتباطی تنگاتنگ با یکدیگر دارند.

از آنجایی که میزان جریان هورمون ها در زنان بیشتر است، می تواند یک دلیل دیگر برای ریسک بالای ابتلای آنها به افسردگی باشد و به همین دلیل است که دختران پس از بلوغ جنسی یعنی زمانی که هورمون های زنانه شروع به ترشح می کنند، حساس تر از پسران هستند.  درحقیقت زنان، به ویژه دردوران مربوط به تولید مثل(قاعدگی، تخمک گذاری، بارداری و یائسگی) نسبت به افسردگی آسیب پذیرتر هستند.

تغییرات هورمونی دراین دوران برانتقالات عصبی که  کنترل روحیات را بر عهده دارند، اثر می گذارند. هورمون استروژن هم با واکنش در برابر استرس، دربروز افسردگی اثر دارد و در مواقع بروز استرس، در بروز افسردگی اثردارد.

در مواقع بروز استرس غده آدرنال به میزان زیادی هورمون کورتیزول ترشح می کند که فعالیت سیستم دفاعی و سوخت و ساز بدن را افزایش می دهد و می توان به راحتی گفت ترشح اضافه استروژن هم سبب افزایش ترشح هورمون کورتیزول و هم باعث کاهش فعالیت آن می شود تا دوباره به میزان طبیعی بازگردد.

نقش عوامل نژادی، اجتماعی و فرهنگی

نژادهای مختلف از نظر ابتلا به افسردگی متفاوت اند . از نظر اجتماعی و فرهنگی ، زنانی که در دوره ی‌کودکی مورد آزار و اذیت قرار گرفته اند، بیش از سایرین به افسردگی مبتلا می شوند چنانچه این آزارها باعث تخریب اعتماد به نفس شدهو احساس پوچی در فرد ایجاد می کند.

به علاوه احساس گناه ، ‌سرزنش خویشتن و انزوای اجتماعی را نیز به دنبال دارد . پرورش یافتن در یک خانواده بی کفایت نیز از جمله عوامل مهم ابتلا به افسردگی در سالهای بعدی عمر به حساب می آید.
فقر و پائین بودن سطح زندگی نیز دستاوردهایی جز فشارهای روانی ، انزواطلبی ، عدم دستیابی به منابع جدید را به همراه نخواهد داشت. در بین افراد کم درآمد ناامیدی، ناراحتی و نارضایتیبه ویژه کسانی که مورد حمایت اجتماعی قرار نگرفته اند ، رواج دارد.

فهرست منابع

  1. آزاد – حسین – ۱۳۷۴- روانشناسی مرضی – تهران – انتشارات پاژنگ
  2. اخوت – ولی اله و جلیلی – احمد ۱۳۶۲- روانشناسی افسردگی – تهران – انتشارات رز
  3. بک ۱۳۶۹- شناخت درمان مشکلات روانی – مترجم قراچه داغی – تهران – انتشارات ویس
  4. جی ، ریموندو پاولو- کیت راسل ۱۳۷۱- درمان افسردگی – مترجم قراچه داغی – مهدی – تهران – نشر البرز
  5. ریتاویکس – نلسون – آلن سی ، ایزرائل ۱۳۶۹- اختلالات رفتاری زنان – مترجم منشی طوسی – محمد تقی – مشهد – انتشارات آستان قدس
  6. راس میچل – ۱۳۷۶- افسردگی – مترجم رواندوست ، وحید – مشهد – انتشارات آستان قدس رضوی
  7. شعاری نژاد ۱۳۷۴- فرهنگ علوم رفتاری – تهران – انتشارات امیرکبیر
  8. شاملو – سعید ۱۳۷۰ – آسیب شناسی روانی
  9. مهریار – امیر هوشنگ ۱۳۸۲- افسردگی و درمان شناختی – تهران – انتشارات رشد
به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.