نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

پایان نامه مقایسه عوامل موثر بر فشار روانی بر دانشجویان شاهد و غیرشاهد

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۱۲۵ | قابل ویرایش

فهرست مطالب

عنوان                                  صفحه

فصل اول :

مقدمه ……………………………….. ۲

بیان مسئله …………………………… ۴

پرسشهای تحقیق ………………………… ۷

اهمیت و ضرورت تحقیق …………………… ۷

اهداف تحقیق ………………………….. ۸

فرضیه‌های تحقیق ……………………….. ۹

محدودیتهای تحقیق ……………………… ۹

تعاریف عملیاتی ……………………….. ۱۰

فصل دوم :

نظریه و تئوریها ………………………. ۱۴

پژوهشهای انجام شده در داخل و خارج کشور ….. ۶۴

فصل سوم :

مقدمه ……………………………….. ۹۱

روش تحقیق ……………………………. ۹۱

جامعه آماری ………………………….. ۹۱

نمونه آماری…………………………… ۹۲

روش نمونه گیری ……………………….. ۹۲

ابزار اندازه گیری …………………….. ۹۲

نحوه جمع آوری اطلاعات ………………….. ۹۳

چگونگی گردآوری اطلاعات …………………. ۹۳

روشهای آماری …………………………. ۹۴

فصل چهارم :

تجزیه و تحلیل داده‌ها ………………….. ۹۶

جداول و نمودارها………………………. ۹۶

فصل پنجم :

بحث و نتیجه گیری ……………………… ۱۰۹

پیشنهادات ……………………………. ۱۱۱

منابع ……………………………….. ۱۱۳

پیوست ……………………………….. ۱۱۸

مقدمه

نظر شخصی در باره تعاریف عملکرد تحصیلی یعنی سنجیدن عملکرد یاد گیرندگان و مقایسه نتایج حاصله با هدفهای آموزشی از پیش تعیین شده به منظور تصمیم گیری در این باره است.

وقتی از طریق آزمونها دانشجویان با دانش آموزان سنجش می شوند این سنجش باعث می شود تا عملکرد هابه صورت واقع نمایان شود.

یک تحلیل اسنادی از واکنشها و عملکرد های دانشجویان به بازدهای تحصیلی آنها فرض می کند که دانشجویان به طور فسخی علل موفقیت و شکست خودرا شناسایی می کند و این فراین اسنادی نه تنها در اسناد دادن به علل خاص و واحد از قبیل استعداد ، کوشش ،‌دشواری ، شانسی و فشارهای روحی و روانی است.

بلکه همین طور در استنباطهای مربوط به ابعاد اسنادی از قبیل درونی بودن و قابلیت کنترل نیز وجود دارد بعضی از دانشجویان عملکرد و نتایج تحصیلی خوبی دارند که عموما موفقیت خود را درون سازی می کنند.

حال آن که دانشجویان نا موفق براهمیت علی عوامل محیطی تاکید می ورزند اما این الگوی اسنادی ممکن است وابسته به چندین فرایند مربوط به هم از جمله سوگیریهای خدمت به خود ، خبر پردازی منطقی و ملاحظات خود – شناساندن باشد.

بیان مسئله

فشار روانی به طبقه ای کلی از مشکلات اشاره می کند که وجه تمایزشان از سایر مشکلات این است که در فشار روانی به فشارهایی که بر سیستم وارد می شود و واکنش سیستم در برابر آنها توجه می شود، سیستم می تواند فیزیولوژیک ، اجتماعی یا روان شناختی باشد. (صبوری،۱۳۷۷،ص ۲۲)

فشاری روانی بخش عمده زندگی روز مره هر فردی است که فرد می تواند بر طور مؤثر با آن مقابله کند هرفردی فشار روانی را در زندگی خود، تجربه می کند و فشار روانی بخشی از شرایط زندگی و انسانی است آن گونه که در هنر و ادبیات تمامی اعصار ثبت شده است و در زندگی روزمره ، فشار روانی به راههای مختلف خود را نشان می دهد که از جمله آن ، پاسخهایی که با عصبانیت داده می شود، سردردهای شدید، و نیز تأثیر بر روندهای کاری و تحصیلی. (صبوری مقدم ۱۳۷۷،ص ۲۰)

اثرهای فشارهای روانی را می توانیم به اثرهای کوتاه مدت و بلند مدت تقسیم کنیم:

که به واکنش فوری ، کوتاه مدت ، هشداردهنده فشار روانی اغلب در پاسخ ستیز یا گریزی گفته می شود این اصطلاح توسط کانن (۱۹۲۹) به کار گرفته شد و توصیف واکنش فیزیولوژیکی و زیستی شیمیایی است که در برابر موقعیتهای تهدید کننده و فشار زا در بدنمان رخ می دهد پاسخ خود کار است و ما کنترل هوشیارانه اندکی بر آن داریم چنین پاسخی بخشی ضروری از ذخیره حیاتی تکاملی ما بوده است.

تاریخچه توجه به استرس یا فشار روانی

فشارروانی یا استرس که واژه اصلی آن ریشه در زبان لاتین دارد در قرن هفدهم میلادی بسیار متداول بوده و به معنی سختی ، دشواری و فلاکت بکار رفته است . در اواخر قرن هیجدهم معنی آن به نیرو و فشار، زور و تلاش بسیار تغییر یافت و منظور از آن در وهله نخست نیروهای ذهنی و جسمی فرد یا افراد بود (هینکل، ۱۹۷۳)(قرچه داغی ۱۳۷۱،ص ۳۲)

به هرحال اینکه فشارروانی به بیماریهای دراز مدت و ریشه دار مربوط می شود( و نه یک نوع ناراحتی موقت و زودگذر)در معنای واژه ای فوق الذکر کاملاً آشکار ، در عین حال میتوان آنان را در همان اوایل شکل گیری مفاهیم و معانی جستجو کرد و لذا مفهومی دیرینه دارد. (همان منبع)

بعنوان مثال در سال ۱۹۱۰ سرویلیام اسلر، عنوان کرد که بیماری آنژین قفسه صدری به ویژه اعضای یهودی یک محیط کار بسیار شایع بوده است که او این مسئله را مربوط به مشی تند و هیجان آمیز زندگی آنها میداند.

محیط اجتماعی

محققینی چون گاسل (۱۹۷۶) گنستر،(ویکتور) (۱۹۸۸) عنوان کرده اند که “افرادی که جزء یک شبکه اجتماعی وسیعی هستند کمتر بطور منفی در وقایع استرس زای زندگی تأثیر پذیرفته اند و احتمال کمتری وجود دارد که مشکلات سلامتی مرتبط با استرس را تجربه کنند (پاول وانرایت، ۱۹۹۰).

آنان همچنین عقیده دارند که بطور طبیعی وجود سیستمهای حمایت اجتماعی چون خانواده های گسترده ، گروههای شغلی و انجمنهای انطباق بهتر توانبخش و بهبود وسهولت می بخشد در این جا فرض شده است که حمایت اجتماعی یک سپر بلا یا واسطه ای بین فشارهای زندگی و سلامتی ضعیف عمل می کند. شماره ای از مطالعات عنوان می کند، افرادی تنها زندگی می کنند و برخورد چندانی با افراد و سازمانهای دیگر ندارند، نسبت به بیماریهای مزمن مرتبط استرس آسیب پذیرند.

محیط طبیعی

عوامل متعددی در محیط و یا طبیعت وجود دارد، که نشان داده شده که در بالا بردن سطوح استرس مؤثرند. به نظر می رسد که خصوصیاتی از محیطهای معین دارای اثرات است برانگیختگی و تحریک سیستم عصبی سمپاتیک هستند که در پاسخ به استرس دخیل می باشند.

اگر چه موجودات انسانی دارای ظرفیت عظیمی برای سازگاری و انطباق با محیطهای نامطلوب منفی هستند. به نظر می رسد که شرایط خاص زندگی وجود دارد که بوسیله ازدحام بیش از حد و زیاد و یا دورافتادگی بیش ازحد، شدت گرما ، سرما، نور یا سر و صدا که آن را ایجاد می کند مشخص می شوند، عوامل دیگر که مشود تحت عنوان محیط طبیعی طبقه بندی کرد، ممکن است شامل نوعی از مواد شیمیایی داخل بدن باشد این عوامل می تواند انواعی از مواد شیمیایی موجود در هوایی که ما تنفس می کنیم ، آبی که می نوشیم و غذایی که می خوریم باشد. همین طور مصرف دخانیات و تمرینات ورزشی  می تواند جزو این طبقه از عوامل قرار گیرد(پاول ، وانرایت ۱۹۹۰)

‌‌

عوارض استرس

سیلمی ( ۱۳۷۲) در رابطه با پی آمدهای جسمی و روانی استرس می نویسد تا کنون چند گروه بیماری دردستگاه بدن ، از عوارض فیزیولوژی استرس شناخته شده که به شرح ذیل می باشد.

  • بیماریهای فشار عصبی در دستگاه اعصاب
  • تیکهای عصبی دست و پا و پلک چشم
  • لکنت زبان به ویژه در هنگام عصبانیت
  • عصانیت و تند خویی
  • هیستری وضعف عمومی بدن
  • شوک عمومی و بیحالی
  • ضعف و سست شدن دست و پا
  • فلجهای دست و پا و یا نیمه بدن

خود ارزشیابی کردن عملکرد ها نیز به دو شیوه تکوین و فرآیند صورت می گیرد. و فابلیت کنترل نیز وجود دارد بعضی از دانشجویان عملکرد و نتایج تحصیلی خوبی دارند که عموما ” موفقیت خود را درون سازی می کنند.

منابع و مأخذ

منابع فارسی

۱- اتیکسون – ریچارد .س – اتیکسون- ارنست هیلگارد-زمینه روان شناسی جلد دوم گروهی از مترجمان – زیر نظر و به ویراستاری : دکتر محمد تقی براهنی

۲- آزاد، حسین، آسیب شناسی روانی ، انتشارات بعثت ، ۱۳۷۲،ص ۱۰۵-۸۷

۳- بیرشک ،بهروز، بیماریهای وابسته به استرس و راههای درمانی آن ، ورزش و جوانان ، دومین سمپوزیوم سراسری استرس تهران ، دانشگاه علوم پزشکی ایران ، ۱۳۷۱ ص ۳۲

۴- چینی ،عباس ،بلوکراس، بلوشیلد، روانشناسی استرس، انتشارات ترمه ۱۳۷۱، ص ۱۰

۵- دلاور، علی – روشهای تحقیق در روان شناسی و علوم تربیتی-۱۳۷۱ انتشارات پیام نور

۶- شاملو، سعید ، بهداشت روانی ، انتشارات رشد، ۱۳۷۲،ص ۲۰۸ و ۲۰۴

۷- لیرون جی ماساراسون – باربارا- ساراسون روانشناسی مرضی، دکتر بهمن نجاریان – محمد علی اصغری مقدم محسن دهقان چاپ اول ، زمستان : ۱۳۷۱ انتشارات رشد

۸- مارتین شفر- فشارروانی – چاپ دهم ، پائیز ۱۳۷۲ ، انتشارات رشد

۹- صبوری مقدم ، حسن ، فشار روانی و راههای مقابله با آن ، چاپ اول ۱۳۷۷، انتشارات آستان قدس رضوی

۱۰- کریمی ، یوسف ، روان شناسی اجتماعی ، چاپ چهارم پاییز ۱۳۸۲، انتشارات دیرآور

پایان نامه

  1. طباطبایی – کاظم – بررسی عوامل فشارزای روانی و رفتارهای مواجعه ای مردم تهران پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت مدرس ۱۳۶۹
  2. درویش نیا، علیرضا ، بررسی عوامل استرس زا در مدیران آموزشی زن شهرشیراز ، کارشناسی دانشکده علوم انسانی دانشگاه شاهد ، استاد راهنما: غلام حسینی اسفند ۱۳۷۴ ص ۵۴-۵۰.
  3. جانجانی – حسن ، بررسی اثر استوسورهای دانشجویی در بروز اختلالات روان تنی در دانشجویان دانشگاه شاهد ، کارشناسی دانشکده علوم انسانی – استاد راهنما: محمد ابراهیم مداحی سال تحصیلی ۷۵-۷۴ ص ۱۳-۱۰
  4. محمد پور ، فرحناز- بررسی استرس شغلی معلمین و شیوه مقابله با آن ( کلیه مقاطع ابتدایی شهرستان فسا) کارشناسی دانشکده علوم انسانی ، دانشگاه شاهد- استاد راهنما: محمد ابراهیم مداحی سال تحصیلی ۷۶-۷۵ – ص ۳۴-۳۰
  5. غفاری ، احمد – بررسی عوامل فشارهای روانی بر عملکردها ، پایان نامه کارشناسی دانشگاه آزاد ، ۱۳۷۸

‌‌

منابع خارجی

  1. Aro –Hilleyi,lifes tress and psychosomatic symptomsamong 4 To 2. byearold finsnadoles- scents. Psychological medicine 1987-17-1g1.2.0L
  2. Conen, 5.8 Gailm wiliamson (1991) stress and in factious
  3. In it umans. Psychological Ball etin. Vol 109,No,105-24
  4. G.C. (1985) pepticuzcer and psucnosocial stress, Z- Arzt1 – for TBTLD, 79,7 (2,97-301)1985
  5. Lydeard, s.joen .R (1989)zifeevent
  6. Umlnerobility and pisease form Prect 6/4 ( 307-316)1989.
به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.