نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

  • خرید فایل
  • نوشته‌ها
  • پایان نامه بررسی مسائل و مشکلات روانی – اجتماعی نوجوانان تحت سرپرستی بهزیستی با نوجوانان تحت سرپرستی خانواده

پایان نامه بررسی مسائل و مشکلات روانی – اجتماعی نوجوانان تحت سرپرستی بهزیستی با نوجوانان تحت سرپرستی خانواده

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۱۱۴ | قابل ویرایش

فهرست مطالب

عنوان                            صفحه

مقدمه……………………………. الف

چکیده تحقیق………………………… د

-شروع موضوع تحقیق………………… ۲

-اهمیت و ضرورت تحقیق…………….. ۱۵

-اهداف تحقیق……………………. ۴۱..

-طرح سوال پژوهشی………………… ۴۴

-فرضیه های تحقیق………………… ۴۶

-تعریف اصطلاحات عملی و نظری……….. ۴۷

شرح موضوع تحقیق………………….. ۴۹

اهمیت و ضرورت تحقیق………………. ۵۲

خصوصیات عاطفی در دوره نوجوانی و جوانی. ۵۳

رشد اجتماعی در دوره نوجوانی……….. ۵۴

رشد روانی در دوره نوجوانی…………. ۵۵

عوامل مؤثر در ایجاد مسائل و مشکلات دوره نوجوانی  ۵۶

چگونگی رفتار بانوجوانان و جوانان…… ۵۷

اهداف طرح تحقیق………………….. ۵۸

طرح سؤال پژوهشی………………….. ۵۹

فرضیه های تحقیق………………….. ۶۰

تعریف اصطلاحات و مفاهیم……………. ۶۴

نوجوانی…………………………. ۶۶

بهزیستی…………………………. ۶۷

خانواده…………………………. ۶۸

روانی – اجتماعی………………….. ۶۹

خودپنداری……………………….. ۷۰

-ادبیات پژوهش…………………… ۷۱

-تاریخچه ای کوتاه از بهزیستی در ایران ۷۲

-مجموع بررسی ها و برداشت های اولیه و کلی ۷۳

ادبیات پژوهش………………………. ۷۳

تاریخچه ای کوتاه از بهزیستی در ایران…. ۷۴

مجموع بررسی ها و برداشتهای اولیه و کلی و دستورالعمل اجرایی……………………………… ۷۵

-توصیف نوع و روش تحقیق…………… ۷۶

-توصیف جامعه آماری………………. ۷۷

-تعداد افراد نمونه و روش نمونه گیری.. ۷۸

-روش آماری……………………… ۷۹

توصیف نوع و روش تحقیق………………. ۸۰

توصیف جامعه آماری………………….. ۸۱..

تعداد افراد نمونه و روش نمونه گیری…… ۸۲

روش جمع آوری اطلاعات………………… ۸۳

روش آماری…………………………. ۸۴

-مقدمه…………………………. ۸۵

-تحلیل مجذور نمرات T/student………… 86

-تجزیه و تحلیل آماری داده ها……… ۸۷

مقدمه…………………………….. ۸۷

-اثبات فرضیه ها…………………. ۸۷

-نتیجه گیری کلی…………………. ۸۸

-محدودیت های تحقیق………………. ۸۹

-پیشنهادات……………………… ۸۹

-اثبات فرضیه ها…………………. ۸۹

-فرضیه…………………………. ۸۹

-اثبات فرضیه……………………. ۸۹

-فرضیه…………………………. ۹۰

-اثبات فرضیه……………………. ۹۰

-فرضیه…………………………. ۹۰

-اثبات فرضیه……………………. ۹۰

-فرضیه…………………………. ۹۰

-اثبات فرضیه……………………. ۹۰

نتیجه گیری کلی…………………….. ۹۱

توصیف نوع روش تحقیق………………… ۹۱

جامعه آماری……………………….. ۹۱

روش آماری…………………………. ۹۱..

متغیرهای حاضر در این پروژه………….. ۹۱

محدودیتهای تحقیق…………………… ۹۳

پیشنهادات…………………………. ۹۵

ضمائم…………………………….. ۹۷

مقیاس خودپنداری راجرز………………. ۹۹

مقیاس عزت نفس رونبرگ………………. ۱۰۱

منابع و مأخذ……………………… ۱۰۳

چکیده تحقیق

تحقیق حاضر تحقیقی است مقایسه ای – نیمه تجربی که به بررسی مسائل و مشکلات روانی – اجتماعی نوجوانان تحت سرپرستی بهزیستی در مقایسه با نوجوانان تحت سرپرستی خانواده پرداخته است.

برای بررسی موضوع فوق، از پرسش نامه  استاندارد که روایی شده و به تأیید استاد راهنما، رسیده است، به عنوان ابزار اصلی جمع آوری اطلاعات استفاده شده است.

نتایج این بررسی بر اثر اطلاعاتی به دست آمده که از طریق پرسش نامه مقیاس خود پنداری راجرز و مقیاس عزت نفس روزنبرگ تهیه و بین ۴۰ نفر از نوجوانان پسر که ۲۰ نفر آن نوجوانان عادی به طریق نمونه گیری تصادفی توزیع شد.

اطلاعات حاصله از این پرسش نامه با استخراج جدول نمره و مجذور نمرات و با استفاده از تحلیل مجذور نمرات t/student جهت اثبات فرضیه مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.

با توجه به نتایج به دست آمده از تجزیه و تحلیل پرسش نامه های پاسخگویان، تأثیر بررسی مشکلات روانی – اجتماعی نوجوانان بررسی شد و نتیجه گرفته شد که بین میزان خودپنداری و عزت نفس نوجوانان بهزیستی در مقایسه با نوجوانان تحت سرپرستی خانواده تقاوتی وجود ندارد و تنها اختلاف درصد پرخاشگری میان دو گروه است. یعنی پرخاشگری نوجوانان پسر تحت سرپرستی بهزیستی بیشتر از نوجوانان پسر تحت سرپرستی خانواده است.

مقدمه

دوران پرتلاطم نوجوانی و مرحله گذر از این دوران گذرگاهی است برای هر چه زودتر رسیدن به دنیال جذاب جوانی، که از دور های ظریف و حساس زندگی آدمی و شاید هم حساسترین این دوران است. در این دوره نوجوان که به تازگی از دنیای شیرین و شاد پر از امنیت کودکی گذر کرده است ، گام در دنیای پرنشیب و فرازی می گذراد که دیگر به اندازه عالم کودکی طلایی و دریایی نیست.

واقعیتهای زندگی اندک، اندک چهره نشان می دهند و نوجوان اغلب نخستین سختیهای دوران بزرگسالی را تجربه میکند. این دنیا واقعی تر است؛ دنیایی نزدیکتر به دنیای بزرگترها ، پر کشش ، پر ماجرا و سرشار از تجربه های نو و بیشتر و مهمتر از همه دنیایی آکنده از رشد تحول نوجوان در این مرحله از زندگی با شتابی که گاه مهار نشدنی به نظر می آید، دگرگون می شود و رشد می کند.

رشدی پر دامنه و گسترده که جسم و جان او را شامل می شود، این رشد و تحولات مثل رشد عضلانی، پدیدار شدن سائقه تولید مثل، ظهور عواطف و عادت به جنس مقابل، گستردگی هوش نظری، شکل گرفتن اندیشه های آرمانی، استقلال طلبی، تحولات عقلی و عاطفی و بالاتر از همه میل به سبک هویت، آن چنان سریع و یکباره اتفاق می افتد که گویی فردی با او دوباره به دنیا آمده است و در برابر جامعه والدین خود اعلام وجود می کند.

این تولد دوباره، برای اطرافیانش بیگانه و ناشناخته نیست ، اما شتاب و دامنه گسترده این دگرگونیها و تغییرات به حدی است که نوجوان دیگر «خود» را نمی شناسد و برای کنار آمدن با این تازه وارد بیگانه «خود» و خواسته هایش ندارد و هنوز با خود آشنا نیست.

نقش خانواده در چگونگی حالات روانی و رفتاری در دوران بلوغ

هر یک از ما از نخستین روزهای زندگی، دارای خانواده هستیم و در آن کم کم رشد می کنیم و افزون بر زمینه های ارثی که پس از تولد از پدر و مادر خود به همراه داریم هر گونه شناخت و چگونگی برخورد با مسائل ومشکلات اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی جامعه را نخست از خانواده می آموزیم.

روشن است که خانواده ها در هر یک از کشورهای جهانی، حتی در شهرهای مختلف یک کشور، نه فقط از جهت دیدگاه های فرهنگی و اجتماعی و باورهای دینی ، بلکه از حیث اقتصادی و سیاسی نیز یکسان نیستند.

در یک شهر هم رفتار تمام والدین با کودکانشان یک جور نیست و هر یک از آنها فرزندانشان را برابر با برداشتهای فکری و با روشهای ویژه خود تربیت می کنند. نیازمندیهایشان را برآورده می سازند و خواسته هایشان را تا سالهای دراز و چه بسا تا پایان عمر، الگوی رفتاری و معیار سنجشهای بد و خوب قرار می‌دهند.

تمام روان شناسان و استادان تعلیم و تربیت اعتقاد راسخ دارند که به هر حال ، طرز رفتار و نحوه تربیت و واکنشهای عاطفی خانواده و والدین و اطرافیان ، در چگونگی منش و شخصیت کودک و نوجوان در بزرگی نقش بسزا و تأثیر برجسته ای دارد.

خانه و خانواده کانونی است که کودک را با دنیای ناشناخته بیرون آشنا می‌کند. در رفت و آمدهای خانوادگی کودک طرز گفت و شنودها و نشست و برخاستها را فرا می گیرد و بایدها و نبایدهای زندگی را که اخلاق نامیده می‌شود می آموزد و به خاطر می سپرد، به ارزش کار و پشتکار پی می برد و با پرداختن به کارهای گروهی خانوادگی ، میل اجتماعی بودن آدمیان و سودهای حاصله از آن را در می یابد.

چگونگی رفتار با نوجوانان و جوانان

به طور کلی باید دانست که نیازها، مسائل و مشکلات روانی – اجتماعی این دوره سنی، بدون در نظر گرفتن شرایط خاص خود قابل مقایسه با مقاطع سنی دیگر انسان نیست. از سوی دیگر محدودیتها و تنگناهای مختلفی هم در زمینه پاسخ گویی به این نیازها و حل و رفع این مسائل و مشکلات وجود دارد که باید بدان توجه بسیار شود و هر چه زودتر با همیاری والدین ، مربیان، و مسئولان رده اول امور آموزش و پرورش کشور چاره اندیشی مؤثر شود. نوجوانان در این مرحله سنی هرگز زیر بار فشار و زور نمی روند.

هر گونه سختگیری که توسط مسئولان و بزرگترهایشان درباره آنها به کار برده شود اگر در همان لحظه رویارویی واکنشهای تندی را از خود نشان ندهند و یا قادر به ابزار آن نباشد، به محض خروج از میدان جریان و مکان، همان کارها را بار دیگر با شدت بیشتری انجام می دهند و مشکلات خود و جامعه را پیچیده تر می کنند.

مگر اینکه با آموزشهای لازم و برنامه های سودمند فراگیر، ضمن فراهم کردن امکانات پژوهشی در جهت کنکاش و تلاش هر چه بیشتر جوانان به ترتیبی که به شخصیت و اعتبار شخصی و به رشد عقلی و روانی و همچنین به رشد اجتماعی و فرهنگی آنها خللی وارد نیاورد.

موجبات خروج بار اضافی انرژی و تخلیه روانی آنها را فراهم کنیم و سرانجام آنان را با هدفهای والای اجتماعی و روانی جامعه سازگار کنیم تا بتوان به یک جامعه سالم با افراد سالم دست پیدا کرد.

تاریخچه‌ای کوتاه از بهزیستی در ایران

خدمات بهزیستی به گونه ای ساده طی قرنها در جوامع و کشورهای مختلف از جمله در سرزمین اسلامی و در کنار خدمات اجتماعی دیگر نظیر آموزش و درمان حرفه آموزی و اشتغال از طریق نهادهای مذهبی، خانواده، و بازار به گروههای محروم ، کودکان و خانواده های بی سرپرست، زنان بیوه، سالمندان و در راه ماندگان، آسیب دیدگان از حوادث طبیعی (سیل، زلزله، طوفان) و مصائب جنگی، گدایان و ولگردان ، معلولین، جذامیان و بیماران غیر قابل علاج ارائه می شده است.

بعدها از اوایل قرن ۱۶ میلادی با افزایش تولید و درآمدهای ملی و به دنبال آغاز فرایند صنعتی شدن در برخی کشورها، ابعاد خدمات اجتماعی توسعه یافت و قرن نوزدهم و بیستم شاهد توسعه و گسترش وسیع این خدمات بود.

دولتها ابتدا در این امور مشارکت کردند و بعدها مسئولیت سیاست گذاری و ارائه خدمات کلیدی را در این حوزه از طریق تصویب قوانین و مقررات و نظامهای خدماتی و رفاه اجتماعی به عهده گرفتند.

پیشرفت علوم و فنون نیز تأثیر مهمی بر توسعه خدمات بهزیستی بر جای گذارد. بالاخص نوآوری و کشفیاتی که در حوزه روش شناسی (متدولوژی) و فن شناسی (تکنولوژی) مربوط به تعلیم و تربیت، پزشکی، روان شناسی، شیمی و بیولوژیکی و غیره به وجود آمد، باعث شد که نه تنها نتایج مفید آنها عاید افراد سالم شود بلکه بسیاری از معلولان و محرومان جامعه نیز از آنان بهره‌مند شوند. بعدها در قرن ۱۹ آموزش و پروش نابینایان و ناشنوایان نیز مورد توجه قرار گرفت.

مجموع بررسی ها و برداشتهای اولیه و کلی و دستورالعمل اجرایی

در دستورالعمل اجرایی مورخ ۲/۳/۶۷ سازمان، نگهداری و پرورش چنین تعریف می شود. نگهداری و پرورش عبارت است از ارائه مجموع خدمات لازم جهت رفع نیازهای جسمی و روانی و اجتماعی فرزندان تحت سرپرستی سازمان به نحوی که مشابهت با شرایط زندگی خانواده های موجود در جامعه را داشته باشد.

زیرا از نظر علوم تربیتی و روان شناسی نیز، محیط خانوادگی مناسب ترین محیط از نظر رشد و شکوفایی استعدادهای کودکان و نوجوانان و همچنین سالمترین آنها از نظر ارضای نیازهای اجتماعی محسوب میشود.

در بررسی های اولیه و نظری ، ویژگیهای محیط های شبانه روزیها با محیط‌های خانواده های ایرانی، مقایسه شد. مهمترین ویژگی های محیط های خانوادگی در ایران به قرار زیر توصیف شد:

۱.نقش های اجتماعی پدر و مادر فرزند: در محیط خانواده نقشهای اجتماعی پدر و مادر و فرزند وجود دارد و این ویژگی ، یادگیری نقشهای اجتماعی فوق را امکان پذیر می کند اکثر مراکز نگهداری فرزندان بهزیستی به شکل خانواده‌های تک واحد اداره می شود و در آنها فقط جانشین پدر و مادر حضور نیمه وقت دارد.

منابع و مآخذ

  1. استیوارت جونز، مگن مایلر زبلر، ترجمه: شاپوریان ، رضا، روان شناسی نوجوانی برای مربیان، انتشارات سپهر ۸ تهران ۱۳۵۳
  2. انتحی ، سیمین، بررسی سیستم حمایتی دولت از محرومان و مشاهدات کیفی درباره شرایط زندگی در شبانه روزیهای تحت پوشش سازمان بهزیستی ، انتشارات دانشگاه علوم بهزیستی ۱۳۷۰
  3. سرشکی، مرضیه، نگرش اجمالی به سازمان بهزیستی، انتشارات دانشگاه علوم بهزیستی و توان بخشی ۷۰-۱۳۶۹
  4. سنجر، منصور، رفتار معلم و مشکلات روانی کودکان و نوجوانان ، ماهنامه آموزش و پرورش، آبان ۱۳۵۱.
  5. حیدری، اکرم (گیتی)، بلوغ و مشکلات روانی جوانان و نوجوانان، نشر سعید محبی، تابستان ۱۳۷۴.
  6. خدایاری فرد، محمد، مسائل نوجوانان و جوانان، واحد انتشارات انجمن اولیاء و مربیان، بهار ۱۳۷۱.
  7. گروس فرشی، میرتقی ، هدایت در دوره نوجوانی ، دانشگاه تبریز، مجله معلم ، اسفند ۷۱-۱۳۷۰.
  8. گیتو، ح – ترجمه : وهابزاده ، هایده، نوجوانان و خانواده (بررسی مشکلات روابط والدین با نوجوانان ) انتشارات معین، تهران ۱۳۷۰.
  9. مرتضوی، شهرناز، بررسی وضعیت روانی – رفتاری، فرزندان شبانه روزیهای سازمان بهزیستی استان، انتشارات دانشگاه علوم بهزیستی و توان بخشی، ۱۳۷۳.
  10. واتیزمن، الیس ، ترجمه: ع، نظیری، سیما، رشد اجتماعی برای جوانان و خانواده ها ، انتشارات اتحادیه انجمن های تحقیقات علمی.
به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.