نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

پایان نامه بررسی و مقایسه استرس تحصیلی دختران و پسران سوم متوسطه

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات : ۵۵ | قابل ویرایش

فهرست

عنوان ………………………………………………………………………………….صفحه

چکیده ……………………………………………………………………………………۱

فصل ا:طرح تحقیق

مقدمه …………………………………………………………………………………….۳

بیان مساله …………………………………………………………………………………۶

اهمیت و ضرورت تحقیق ……………………………………………………………………..۱۳

اهداف تحقیق ……………………………………………………………………………..۱۷

فرضیات تحقیق …………………………………………………………………………….۱۸

متغیرهای تحقیق …………………………………………………………………………..۱۹

فصل ۲: پیشینه تحقیق

مبانی نظری تحقیق ………………………………………………………………………..۲۲

شرایط اقتصادی ………………………………………………………………………….۲۳

سواد والدین ……………………………………………………………………………..۲۴

برخورد معلم ………………………………………………………………………………۲۵

پیشینه تحقیق …………………………………………………………………………….۲۶

الف )تحقیقات داخلی ……………………………………………………………………….۲۶

ب)تحقیقات خارجی …………………………………………………………………………۳۳

فصل ۳: روش تحقیق

روش تحقیق ……………………………………………………………………………….۳۶

جامعه آماری و حجم نمونه …………………………………………………………………….۳۶

روش گرداوری اطلاعات ……………………………………………………………………۳۷

ابزار پژوهش ………………………………………………………………………………۳۷

روش تجزیه و تحلیل داده ها ………………………………………………………………….۳۸

فصل ۴: تجزیه و تحلیل داده ها

فصل ۵: بررسی نتایج

نتیجه گیری ……………………………………………………………………………..۵۱

پیشنهادات ……………………………………………………………………………….۵۳

منابع و ماخذ ………………………………………………………………………………۵۵

ضمائم

پرسشنامه …………………………………………………………………………………۵۹

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی و مقایسه استرس تحصیلی دختران و پسران سوم متوسطه اجرا شد . نمونه ای متشکل از ۱۰۰ دانش اموزان ( ۵۰ پسر و ۵۰ دختر ) و پرسشنامه استرس دوران دانش آموزان را تکمیل کردند . به منظور بررسی پیش بینی استرس تحصیلی و عملکرد تحصیلی به ترتیب از تحلیل واریانسT استفاده شد.

نتایج T بین متغیرها نشان داد که بین عامل های وظیفه شناسی، برون گرایی، پذیرش و سازگاری با عملکرد تحصیلی رابطه مثبت و معنادار، و بین عامل های روان نژندخویی با عملکرد تحصیلی رابطه منفی و معنادار وجود دارد . نتایج، همچنین نشان داد که بین استرس تحصیلی و عملکرد تحصیلی رابطه منفی و معنادار وجود دارد.

مقدمه

صحبت از استرس نوجوان را با گفته ای از آیت ا… حسن زاده آملی شروع می کنیم . حسن زاده آملی (۱۳۷۵) در خصوص در رابطه سعادت و شقاوت فرد معتقد است:

«نطفه ، مربی ، اجتماع و دوستان از جمله اصولی هستند که در سعادت و شقاوت فرد نقش سبزایی دارند.»

احمد احمدی (۱۳۸۳) در خصوص استرس می نویسد : «بلوغ استرس و فشار است . استرس هر نوع محرک یا تغییر در محیط داخلی و خارجی است که ممکن است باعث اختلال درتعادل حیاتی بدن گرد و در شرایط خاصی بیماری زا باشد . استرس دوران بلوغ باعث هیجانها ، مشکلات عاطفی و گاهی روانی می شود می توان گفت که اشکالات عاطفی نوعی واکنش نسبت به تغییرات و انقلابات طبیعی دوران بلوغ است».

وهمچنین محمدتقی براهنی و همکاران (۱۳۷۵ ـ ۱۳۶۳) (۱۳۸۳) (۱۶۳۰) در این خصوص می نویسد «که آدمیان برای آنکه به طرز بهنجاری به کار و کوشش بپردازد بایستی کمی فشار روانی احساس کنند برانگیختگی هیجان ملایم آدمی در جریان ملایم آدمی در جریان اجرای کاری ، ؟؟؟ عهده دارد شیار نگه می دارد برای اینکه دستگاه عصبی درست کار بایستی میزان یعنی تحریک به آن وارد شود . اما در عین حال فشار شدید طولانی دارای اثرهای آسیب زای فیزیولوژیابی و روانشناختی است».

باتأمل در تعاریف ارائه شده از سوی صاحب نظران علم مدیریت درخصوص سازمان درمی یابیم که افراد و نیروی انسانی، کار و همکاری آگاهانه و برقراری ارتباط برای رسیدن به هدف معین،در تمامی آنها به طور مشترک مورد توجه قرار گرفته است که موضوع اصلی ساختار سازمانی وموثر در نگرش کارکنان و رفتار آنها است، از این رو توجه به بحث سازمان و ساختار سازمانی در حیطه ی رفتار سازمانی از اهمیت فوق العاده ای بر خوردار است. (ویسی و سواری، ۱۳۸۵)

محققان و مطالعه کنندگان علم مدیریت تلاش دارند تا فهمشان دربار هی رابطه ی بین ساختار سازمانی و عملکرد،نگرش،اثربخشی و دیگر متغییرهای که با اهمی تاند را توسعه بدهند.

بیان مساله

آیا نحوه ی برخورد کارکنان مدرسه اعم از مدیر و ناظم و …. در استرس تأثیر دارد . آیا شیوه ی برگزاری امتحان استرس را در دانش آموزان بوجود می‎آورد و افزایش می دهد.

استرس به سه مفهوم در نظر گرفته شده است (الهه میرزایی ، ۱۳۷۸ ) در یک رویکرد ، تمرکز بر محیط معطوف است و استرس به عنوان محرک توصیف شده است که شامل واقعه یا رشته ای از شرایط ویژه به عنوان مثال ، زمانی که فرد می گوید شغل من بسیار پر استرس است از همین دیدگاه به مفهوم استرس نگاه کرده است . وقایع و شرایطی تهدید کننده یا زیان بخش اند و در نتیجه احساس تنش ایجاد می کند ، استرس زا خوانده می شود.

رویکرد دوم استری را به عنوان پاسخ در نظر گرفته و تمرکز آن بر واکنش مردم به عوامل استرس زا ست . از این دیدگاه مردم به نقشی که احساس می کنند استرس می گویند ، مانند زمانی که فرد می گوید : به هنگام سخنرانی احساس استرس می کنم.

پاسخ فرد شامل دو جزء مرتبط با هم است. جزء شناختی که شامل رفتار ، الگوی فکری و احساسات است . مانند زمانی که احساس می کنید عصبی هستید و جزء فیزیولوژیکی که برانگیختگی های جسمی را در بر می گیرد مانند زمانی که قلبتان تند تند می زند دهانتان خشک می شود و عرق می کند. (الهه میرزایی ، ۱۳۷۸)

رویکرد سوم ، استرس را فرایندی می دانند که در عین آنکه در برگیرنده استرس زا ها و فرسایش هاست، اما بعد مهم دیگری را نیز به آن می افزاید و آن رابطه ی میان فرد و محیط است. ( به نقل از همان کتاب)

این فرآیند شامل تعامل ها و تطابق های دایم مسان فرد و محیط است که هر یک بر دیگری اثر می گذارد و از دیگری اثر می پذیرد و بر اساس این نظریه ، استرس تنها یک محرک یا پاسخ نیست بلکه فرایندی است که فرد می تواند از طریق راهکارهای رفتاری ، شناختی و احساسی به گونه ای فعال از تاثیرات آن بکاهد.

منابع و ماخذ

۱-احمدی ، احمد (۱۳۷۷) ، روانشناسی نوجوانان و جوانان ، انتشارات نخستین.

۲-امینی ، ابراهیم ، آیین تربیت ، انتشارات رشد .

۳-اتکینسون ، ریچارد و اتکینسون ، ریتال (ترجمه محمدتقی برامنی ، (۱۳۷۵) زمینه ی روانشناسی ، انتشارات رشد . )

۴-شاملو ، سعید (۱۳۶۰) ، بهداشت روانی ، انتشارات شرکت سهامی مهر .

۵-فخرایی ، ناهید ، (۱۳۵۳) ، بهداشت روانی در آموزش ، انتشارات بنگان ترجمه و کتاب .

۶-میلانی فر ، بهروز (۱۳۷۰) ، بهداشت روانی ، انتشارات قومس .

۷-ابطهی ، حسین والوانی ، مهدی (۱۳۷۱) پژوهش پیرامون فشارهای عصبی مدیران بخش صنعت در کشور ، فصلنامه مطالعات مدیریت ، شماره پنجم

۸-بلورچی ، پروین (۱۳۶۷) فشار روانی ، مولف شفر مارتین ، انتشارات درخشش

۹-دادستان ، پریرخ (۱۳۷۷) ، تنیدگی یا استرس (استورا) انتشارات رشد

۱۰-قاسم زاده ، فرید (۱۳۷۶) استرس و ریشه یابی عوامل ایجاد کننده و راههای مقابله با آن . انتشارات پزشک

۱۱-رجب پور ، محمد رضا (۱۳۷۹) علل فشارهای روانی ، انتشارات کومش

۱۲-نیک خواه ، مرتضی (۱۳۷۳) روشهای برخورد با استرس های زندگی ، انتشارات جوانه

۱۳-گنجی ، حمزه (۱۳۷۶) بهداشت روانی ، انتشارات ارسباران

۱۴-عظیمی ، سیروس (۱۳۷۲) اصول روانشناسی عمومی . انتشارات اشراقی

۱۵-مارشال ریو ، جان (۱۳۷۸) انگیزش و هیجان . مترجم : یحیی سید محمدی . انتشارات ویرایش

۱۶-آزاد ، حسین (۱۳۷۶) آسیب شناسی روانی . انتشارات بعثت.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.