تعداد صفحات : ۵۵ | قابل ویرایش
فهرست
عنوان ………………………………………………………………………………….صفحه
چکیده ……………………………………………………………………………………۱
فصل ا:طرح تحقیق
مقدمه …………………………………………………………………………………….۳
بیان مساله …………………………………………………………………………………۶
اهمیت و ضرورت تحقیق ……………………………………………………………………..۱۳
اهداف تحقیق ……………………………………………………………………………..۱۷
فرضیات تحقیق …………………………………………………………………………….۱۸
متغیرهای تحقیق …………………………………………………………………………..۱۹
فصل ۲: پیشینه تحقیق
مبانی نظری تحقیق ………………………………………………………………………..۲۲
شرایط اقتصادی ………………………………………………………………………….۲۳
سواد والدین ……………………………………………………………………………..۲۴
برخورد معلم ………………………………………………………………………………۲۵
پیشینه تحقیق …………………………………………………………………………….۲۶
الف )تحقیقات داخلی ……………………………………………………………………….۲۶
ب)تحقیقات خارجی …………………………………………………………………………۳۳
فصل ۳: روش تحقیق
روش تحقیق ……………………………………………………………………………….۳۶
جامعه آماری و حجم نمونه …………………………………………………………………….۳۶
روش گرداوری اطلاعات ……………………………………………………………………۳۷
ابزار پژوهش ………………………………………………………………………………۳۷
روش تجزیه و تحلیل داده ها ………………………………………………………………….۳۸
فصل ۴: تجزیه و تحلیل داده ها
فصل ۵: بررسی نتایج
نتیجه گیری ……………………………………………………………………………..۵۱
پیشنهادات ……………………………………………………………………………….۵۳
منابع و ماخذ ………………………………………………………………………………۵۵
ضمائم
پرسشنامه …………………………………………………………………………………۵۹
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی و مقایسه استرس تحصیلی دختران و پسران سوم متوسطه اجرا شد . نمونه ای متشکل از ۱۰۰ دانش اموزان ( ۵۰ پسر و ۵۰ دختر ) و پرسشنامه استرس دوران دانش آموزان را تکمیل کردند . به منظور بررسی پیش بینی استرس تحصیلی و عملکرد تحصیلی به ترتیب از تحلیل واریانسT استفاده شد.
نتایج T بین متغیرها نشان داد که بین عامل های وظیفه شناسی، برون گرایی، پذیرش و سازگاری با عملکرد تحصیلی رابطه مثبت و معنادار، و بین عامل های روان نژندخویی با عملکرد تحصیلی رابطه منفی و معنادار وجود دارد . نتایج، همچنین نشان داد که بین استرس تحصیلی و عملکرد تحصیلی رابطه منفی و معنادار وجود دارد.
مقدمه
صحبت از استرس نوجوان را با گفته ای از آیت ا… حسن زاده آملی شروع می کنیم . حسن زاده آملی (۱۳۷۵) در خصوص در رابطه سعادت و شقاوت فرد معتقد است:
«نطفه ، مربی ، اجتماع و دوستان از جمله اصولی هستند که در سعادت و شقاوت فرد نقش سبزایی دارند.»
احمد احمدی (۱۳۸۳) در خصوص استرس می نویسد : «بلوغ استرس و فشار است . استرس هر نوع محرک یا تغییر در محیط داخلی و خارجی است که ممکن است باعث اختلال درتعادل حیاتی بدن گرد و در شرایط خاصی بیماری زا باشد . استرس دوران بلوغ باعث هیجانها ، مشکلات عاطفی و گاهی روانی می شود می توان گفت که اشکالات عاطفی نوعی واکنش نسبت به تغییرات و انقلابات طبیعی دوران بلوغ است».
وهمچنین محمدتقی براهنی و همکاران (۱۳۷۵ ـ ۱۳۶۳) (۱۳۸۳) (۱۶۳۰) در این خصوص می نویسد «که آدمیان برای آنکه به طرز بهنجاری به کار و کوشش بپردازد بایستی کمی فشار روانی احساس کنند برانگیختگی هیجان ملایم آدمی در جریان ملایم آدمی در جریان اجرای کاری ، ؟؟؟ عهده دارد شیار نگه می دارد برای اینکه دستگاه عصبی درست کار بایستی میزان یعنی تحریک به آن وارد شود . اما در عین حال فشار شدید طولانی دارای اثرهای آسیب زای فیزیولوژیابی و روانشناختی است».
باتأمل در تعاریف ارائه شده از سوی صاحب نظران علم مدیریت درخصوص سازمان درمی یابیم که افراد و نیروی انسانی، کار و همکاری آگاهانه و برقراری ارتباط برای رسیدن به هدف معین،در تمامی آنها به طور مشترک مورد توجه قرار گرفته است که موضوع اصلی ساختار سازمانی وموثر در نگرش کارکنان و رفتار آنها است، از این رو توجه به بحث سازمان و ساختار سازمانی در حیطه ی رفتار سازمانی از اهمیت فوق العاده ای بر خوردار است. (ویسی و سواری، ۱۳۸۵)
محققان و مطالعه کنندگان علم مدیریت تلاش دارند تا فهمشان دربار هی رابطه ی بین ساختار سازمانی و عملکرد،نگرش،اثربخشی و دیگر متغییرهای که با اهمی تاند را توسعه بدهند.
بیان مساله
آیا نحوه ی برخورد کارکنان مدرسه اعم از مدیر و ناظم و …. در استرس تأثیر دارد . آیا شیوه ی برگزاری امتحان استرس را در دانش آموزان بوجود میآورد و افزایش می دهد.
استرس به سه مفهوم در نظر گرفته شده است (الهه میرزایی ، ۱۳۷۸ ) در یک رویکرد ، تمرکز بر محیط معطوف است و استرس به عنوان محرک توصیف شده است که شامل واقعه یا رشته ای از شرایط ویژه به عنوان مثال ، زمانی که فرد می گوید شغل من بسیار پر استرس است از همین دیدگاه به مفهوم استرس نگاه کرده است . وقایع و شرایطی تهدید کننده یا زیان بخش اند و در نتیجه احساس تنش ایجاد می کند ، استرس زا خوانده می شود.
رویکرد دوم استری را به عنوان پاسخ در نظر گرفته و تمرکز آن بر واکنش مردم به عوامل استرس زا ست . از این دیدگاه مردم به نقشی که احساس می کنند استرس می گویند ، مانند زمانی که فرد می گوید : به هنگام سخنرانی احساس استرس می کنم.
پاسخ فرد شامل دو جزء مرتبط با هم است. جزء شناختی که شامل رفتار ، الگوی فکری و احساسات است . مانند زمانی که احساس می کنید عصبی هستید و جزء فیزیولوژیکی که برانگیختگی های جسمی را در بر می گیرد مانند زمانی که قلبتان تند تند می زند دهانتان خشک می شود و عرق می کند. (الهه میرزایی ، ۱۳۷۸)
رویکرد سوم ، استرس را فرایندی می دانند که در عین آنکه در برگیرنده استرس زا ها و فرسایش هاست، اما بعد مهم دیگری را نیز به آن می افزاید و آن رابطه ی میان فرد و محیط است. ( به نقل از همان کتاب)
این فرآیند شامل تعامل ها و تطابق های دایم مسان فرد و محیط است که هر یک بر دیگری اثر می گذارد و از دیگری اثر می پذیرد و بر اساس این نظریه ، استرس تنها یک محرک یا پاسخ نیست بلکه فرایندی است که فرد می تواند از طریق راهکارهای رفتاری ، شناختی و احساسی به گونه ای فعال از تاثیرات آن بکاهد.
منابع و ماخذ
۱-احمدی ، احمد (۱۳۷۷) ، روانشناسی نوجوانان و جوانان ، انتشارات نخستین.
۲-امینی ، ابراهیم ، آیین تربیت ، انتشارات رشد .
۳-اتکینسون ، ریچارد و اتکینسون ، ریتال (ترجمه محمدتقی برامنی ، (۱۳۷۵) زمینه ی روانشناسی ، انتشارات رشد . )
۴-شاملو ، سعید (۱۳۶۰) ، بهداشت روانی ، انتشارات شرکت سهامی مهر .
۵-فخرایی ، ناهید ، (۱۳۵۳) ، بهداشت روانی در آموزش ، انتشارات بنگان ترجمه و کتاب .
۶-میلانی فر ، بهروز (۱۳۷۰) ، بهداشت روانی ، انتشارات قومس .
۷-ابطهی ، حسین والوانی ، مهدی (۱۳۷۱) پژوهش پیرامون فشارهای عصبی مدیران بخش صنعت در کشور ، فصلنامه مطالعات مدیریت ، شماره پنجم
۸-بلورچی ، پروین (۱۳۶۷) فشار روانی ، مولف شفر مارتین ، انتشارات درخشش
۹-دادستان ، پریرخ (۱۳۷۷) ، تنیدگی یا استرس (استورا) انتشارات رشد
۱۰-قاسم زاده ، فرید (۱۳۷۶) استرس و ریشه یابی عوامل ایجاد کننده و راههای مقابله با آن . انتشارات پزشک
۱۱-رجب پور ، محمد رضا (۱۳۷۹) علل فشارهای روانی ، انتشارات کومش
۱۲-نیک خواه ، مرتضی (۱۳۷۳) روشهای برخورد با استرس های زندگی ، انتشارات جوانه
۱۳-گنجی ، حمزه (۱۳۷۶) بهداشت روانی ، انتشارات ارسباران
۱۴-عظیمی ، سیروس (۱۳۷۲) اصول روانشناسی عمومی . انتشارات اشراقی
۱۵-مارشال ریو ، جان (۱۳۷۸) انگیزش و هیجان . مترجم : یحیی سید محمدی . انتشارات ویرایش
۱۶-آزاد ، حسین (۱۳۷۶) آسیب شناسی روانی . انتشارات بعثت.