نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

پایان نامه بررسی مقایسه بهداشت روانی در زنان و مردان شاغل

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۴۰ | قابل ویرایش

فهرست مطالب

عنوان                                         صفحه

فصل اول ، موضوع پژوهش

مقدمه ………………………………….. ۲

بیان مسئله ……………………………… ۴

موانع اشتغال زنان ……………………….. ۸

۱-موانع اجتماعی …………………………. ۸

۲-موانع آموزشی ………………………….. ۸

اهمیت موضوع …………………………….. ۱۰

اهداف تحقیق …………………………….. ۱۱

اهداف جزئی ……………………………… ۱۱

تعریف نظری و عملیاتی متغیرها………………. ۱۲

تعریف عملیاتی بهداشت روانی ……………….. ۱۲

فصل دوم : پیشینه پژوهش

تحقیقات داخل کشور ……………………….. ۱۵

فصل سوم : روش تحقیق

پایایی پرسشنامه………………………….. ۱۹

عنوان                                                    صفحه

فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده ها

تجزیه و تحلیل داده ها ……………………. ۲۱

۱-۴-آمار توصیفی …………………………. ۲۱

۱-۱-۴-توصیف وضعیت پاسخگویان براساس جنسیت …… ۲۱

۲-۱-۴-توصیف وضعیت تحصیلی پاسخگویان…………. ۲۲

۳-۱-۴-توصیف وضعیت سابقه اشتغال پاسخگویان……. ۲۳

۴-۱-۴-توصیف وضعیت سنی پاسخگویان……………. ۲۴

۲-۴-آمار استنباطی ……………………….. ۲۶

۱-۲-۴-بررسی سوال اول پژوهش ……………….. ۲۶

۲-۲-۴-بررسی سوال دوم پژوهش ……………….. ۲۸

۳-۲-۴-بررسی سوال سوم پژوهش ……………….. ۳۰

فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری

بحث و نتیجه گیری ………………………… ۳۲

منابع و ماخذ ……………………………. ۳۴

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی و مقایسه بهداشت روانی در زنان و مردان شاغل صورت گرفته است. جهت بررسی پژوهش حاضر از تعداد ۶۰ نفر از شاغلین آموزش و پرورش ناحیه ۱ شیراز (۳۰ زن و ۲۰ مرد) درسال ۸۷-۸۶ به طور تصادفی انتخاب شدند و به پرسشنامه بهداشت روانی پاسخ دادند. ونتایج به دست آمده از تحلیل داده‌ها که در فصل چهارم ارائه گردید مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد و تبیین‌های احتمالی برای نتایج به دست آمده مطرح می‌شود.

مقدمه

روان شناسی علم تحقیق در رفتار موجودات زنده و به ویژه در تفکر ، احساس و رفتار بشر است. به همین دلیل از چندی پیش روان شناسان علاقه شدیدی نسبت به مشکلات عملی که برای افراد بشر پیش می آید و راه حل هایی که می توان برای آنها پیشنهاد داد ، پیدا کردند.

منظور روان شناسی ، علاوه بر پیشرفت علمی و صنفی ، بهبود بخشیدن به زندگی انسان نیز هست. این علاقه روز افزون روان شناسان به مسائل روزمره و علمی بشر موجب شده است که دانش ما در افراد ، به ویژه کسانی که دچار مشکلات روانی هستند  به طور قابل ملاحظه ای افزایش یابد . عدم سازش و وجود اختلالات رفتار در جوامع انسانی بسیار مشهود و فراوان است.

در هر طبقه و صنفی و در هر گروه و جمعی اشخاص نامتعادلی زندگی می کنند . بنابر این در مورد همه افراد ، اعم از کارگر ، دانش پژوه ، پزشک ، مهندس ، کشاورز ، استاد دانشگاه و … ، خطر ابتلا به ناراحتی های روانی وجود دارد.

به عبارت دیگر هیچ فرد انسانی در برابر امراض مصونیت ندارد . البته دانستن اینکه هر شخصی ممکن است گرفتار ناراحتی روانی شود، خود به خود کافی نیست ؛ زیرا بهداشت روانی تنها منحصر به تشریح علل اختلالات رفتار نیست ، بلکه هدف اصلی آن پیشگیری از وقوع ناراحتی هاست.

پیشگیری به معنای وسیع آن ، عبارتست از به وجود آوردن عواملی که مکمل زندگی سالم و طبیعی است ، به علاوه ی درمان اختلالات جزئی رفتار ، به منظور جلوگیری از وقوع بیماری های شدید روانی (شاملو، ۱۳۷۸).

بیان مسئله

معیار اصلی قضاوت درباره ی بهداشت روانی شخص این است که او بتواند با محیط خود مبادلات هماهنگ داشته باشد. انسان سالم این توانایی را دارد که به  طور دائم به دنبال رفع نیازهای خود برود و در محیط به جستجو بپردازد.

برای رسیدن به این هدف او همکاری دو عنصر حیاتی نیاز دارد : شخص و محیط .  اگر خود شخص را کنار بگذاریم هر چه دراطراف باقی می ماند محیط محسوب خواهد شد. بنابراین ، برای هر شخص محیط های مختلفی وجود دارد.

خانواده ، مدرسه ، محیط کار ، محل سکونت و … می توان عوامل تشکیل دهنده ی محیط کار را به دو گروه عمده تقسیم کرد : عوامل فیزیکی و انسانی . عوامل فیزیکی عبارتند از ابزار ها ، دستگاه ، وسایل رفت و آمد ، گرما و سرما ، وسایل ایمنی ، سروصدای محیط ، آلودگی هوای محیط کار ، خطرات احتمالی ناشی از کار با وسایل برنده و غیره عوامل انسانی عبارتند از : شخصیت ، نگرش ، ادراک ، اسناد و تعارض های بین افراد یا گروه ها . شخصیت ، یعنی مجموعه صفاتی که همیشه با فرد هستند و موجب تمایز او از دیگران می شوند.

شخصیت از صفات یا ویژگی ها مختلف تشکیل می شود برخی از این ویژگی ها درمحیط کار نقش مهمی دارند و اگر متناسب با کار باشند ، بهداشت روانی شخص تضمین خواهد شد. در میان انواع مختلف صفات شخصیتی می توان عزت نفس ، منبع کنترل ، درون گرایی ، برون گرایی ، جزمی اندیشی ، اثر بخشی شخصی ، نیاز به قدرت و شوق خطرکردن را نام برد.

موانع اشتغال زنان

۱-موانع اجتماعی:

الف / تفکر و باورهای اجتماعی که براساس نظر سنجی های انجام شده ازمردم تهران در خصوص اشتغال زنان که درسالهای ۱۳۷۱ و ۱۳۷۴ توسط مرکز سنجش برنامه های صدا و سیما صورت گرفته ، نشان می دهد که پاسخگویان درمیان الگوی انتظارات در جامعه ، مهمترین وظیفه زن را خانه داری می دانند.

ب / سنت ها و آداب و رسوم اجتماعی : دربرخی از جوامع بر اساس آداب و رسوم رایج اجتماعی ، ازدواج درسنین پایین ، تصیم گیری والدین برای ازدواج فرزندانشان قبل از رسیدن به سن بلوغ ، واگذاری تمامی وظایف خانه به زن ، نگهداری بچه ها ، خانه داری و آشپزی . حوزه خاص زنان است.

انجام این امور بخش عمده ای از وقت و انرژی زنان را به خود اختصاص می دهد و مانعی برای اشتغال زنان محسوب می شود.

ج/ ازدواج ومسئولیت های خانوادگی براساس تحقیقات آماری وضعیت زناشویی یکی از عوامل مهم درمشارکت زنان در نیروی کار به شمار می رود . زیرا میزان مطلوبیت اشتغال برای گروههای مختلف زنان بر حسب اینکه مجرد یا مطلقه یا متاهل باشند متفاوت است.

۲-موانع آموزشی

پایین بودن میزان سواد و دانش فنی و تحصیلات عالی زنان همواره به عنوان مانعی جدی در سر راه دستیابی زنان به اشتغال به ویژه در بخش خصوصی و مدرن شهری مطرح است و زنانی موفق به تصدی شغل می شوند که از میزان سواد بالاتری نسبت به مردان برخوردارند.

درنظریه های جنسیتی نکته اصلی این است که موقعیت تابعی زنان در بازار کار و در خانه و خانواده با یکدیگر مرتبط و جزیی  ازیک سیستم کل اجتماعی است که در آن زمان تابع مردان هستند . یک موضوع کلیدی در نظریه های جنسیت . اختصاص کارخانگی به ویژه مراقبت کودک به زنان است.

منابع و ماخذ

۱-امیریان ، سید جواد (۱۳۸۰) . بررسی وضعیت بهداشت روانی در گروهی از دانش آموزان پسر و دختر پیش دانشگاهی شیراز پایان نامه دکتری دانشگاه علوم پزشکی شیراز .

۲-بیان زاده ، سید اکبر و همکاران (۱۳۸۷) . بررسی وضعیت سلامت روانی کارکنان یک مجتمع صنعتی . فصلنامه اندیشه و رفتار سال چهارم شماره ۴ .

۳-بیابانگرد ، اسماعیل (۱۳۸۷) . روش های افزایش عزت نفس در کودکان و نوجوانان . چاپ پنجم . تهران : انتشارات انجمن اولیا و مربیان .

۴-پور نقاش تهرانی، سعید (۱۳۸۱) . کار و بهداشت روانی . فصلنامه علمی – پژوهشی اصول بهداشت روانی . سال چهارم شماره ۱۴-۱۳.

۵-حسن شاهی ، محمد مهدی (۱۳۸۶) . بررسی ارتباط راهبردهای مقابله با استرس و سخت رویی بر سلامت روان و دانشجویان دانشگاه ارسنجان . چکیده مقالات همایش ملی روانشناسی ۱۶و۱۷ آبان ماه ۱۳۸۶ .

۶-خبر ، محمد و شیخ الاسلامی ، راضیه (۱۳۸۱) مقایسه ابعاد سلامت عمومی در بین دانش آموزان مراکز آموزشی تیزهوشان و عادی شیراز .

۷-رئیسی ، پوران و جهانبانی ، عفت (۱۳۸۲) . چگونگی عملکرد مدیریت برنامه بهداشت روان در شبکه های بهداشت و درمان استان خوزستان ، فصلنامه اندیشه و رفتار . سال نهم ، شماره ۲ .

۸-شاملو ، سعید (۱۳۸۱) . بهداشت روانی ، تهران ، انتشارات رشد .

۹-عباسی ، علی و همکاران (۱۳۸۰) بررسی سلامت روانی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج .  نشریه طب و تزکیه شماره ۴۳ .

۱۰-علویون ، سید محمد رضا (۱۳۸۱) . کار زنان در حقوق ایران و حقوق بین المللی کار . تهران : انتشارات روشنگران و مطالعات زنان .

۱۱-گنجی ، حمزه (۱۳۲۱) . بهداشت روانی . تهران : انتشارات ارسباران .

۱۲-یعقوبی ، حمید (۱۳۷۶) . بررسی وضعیت سلامت روانی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گیلان . مجله دانشکده پزشکی گیلان ، سال هفتم شماره ۲۸ و ۲۷ .

۱۳-یوسفی ، محمد حسین و همکاران (۱۳۷۶) بررسی سلامت روانی دانش آموزان دبیرستانهای شهر سنندج . نشریه دانشگاه علوم پزشکی سال چهارم شماره ۱.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.