نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

پایان نامه مقایسه خودپنداره نوجوان بزهکار با نوجوانان غیربزهکار

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۹۰ | قابل ویرایش

فهرست مطالب

عنوان…………………………………. صفحه

گواهی ………………………………… الف

تقدیر و تشکر ………………………….. ب

تقدیم ………………………………… ج

فصل اول : طرح تحقیق

مقدمه ………………………………… ۲

انگیزه تحقیق ………………………….. ۴

فایده و اهمیت تحقیق ……………………. ۵

اهداف تحقیق …………………………… ۶

بیان مسئله ……………………………. ۶

موضوع تحقیق……………………………. ۷

فرضیه تحقیق …………………………… ۷

تعریف عملیاتی تحقیق ……………………. ۸

فصل دوم : ادبیات (پیشینه تحقیق)

تاریخچه ای از روان شناسی نوجوانی…………. ۱۰

تعاریف نوجوانی…………………………. ۱۲

دنیای تازه افکار نوجوانی ……………….. ۱۵

بزهکاری ………………………………. ۲۲

تعریف بزهکاری …………………………. ۲۵

طبقه بندی بزه …………………………. ۲۶

دیدگاه کلاسیک ………………………….. ۲۷

نظریه یادگیری اجتماعی ………………….. ۲۸

نظریه ناکامی یا فرصتهای نابرابر………….. ۲۸

تفاوت بزهکاری و مجرم …………………… ۳۰

عوامل خانوادگی ………………………… ۳۲

عوامل موجود در مدرسه …………………… ۳۹

عدالت برای نوجوانان ……………………. ۴۳

نظریه آنزیک در مورد تأثیر شخصیت در بزهکاری .. ۴۵

جمع بندی و نتیجه گیری ………………….. ۴۷

پیشینه تحقیق ………………………….. ۴۹

پژوهشهای معاصر…………………………. ۵۱

راه های پیشگیری………………………… ۵۳

نظریه فلاسفه یونان………………………. ۵۶

عزت نفس ………………………………. ۶۲

ابعاد عزت نفس …………………………. ۶۴

مفهوم خود …………………………….. ۶۵

ابعاد خویشتن…………………………… ۶۶

عوامل موثر بر سطح خودپنداری……………… ۶۶

فصل سوم: روش اجرای تحقیق

تعریف جامعه آماری ……………………… ۷۲

نمونه آماری و شیوه نمونه گیری …………… ۷۲

نوع و روش تحقیق ……………………….. ۷۲

ابزارهای اندازه گیری متغیرهای تحقیق ……… ۷۲

شیوه نمره گذاری گزینه ها ……………….. ۷۳

روش آماری تحقیق ……………………….. ۷۴

فصل چهارم : بیان و تحلیل داده ها

تجزیه و تحلیل آماری ……………………. ۷۶

توصیف داده ها …………………………. ۷۸

نمودار شماره ۱…………………………. ۸۰

جدول شماره ۳…………………………… ۸۱

 نمودار شماره ۲………………………… ۸۲

 تحلیل داده ها ………………………… ۸۳

فصل پنجم : خلاصه بحث و نتیجه گیری

محدودیت های تحقیق ……………………… ۸۷

پیشنهادات تحقیق ……………………….. ۸۷

منابع ………………………………… ۸۸

ضمائم

آزمون خودپنداره بک …………………….. ۹۰

شیوه نمره گذاری گزینه های تست بک…………. ۹۹

مقدمه

از زمانیکه انسان پا به عرصه وجود گذاشت، تنوع در رفتار، افکار، احساسات و نگرشهای او چیزی بود که همواره جلب توجه کرده است. تنوع در ویژگی های شخصیتی موجب گردیده است که هر یک از افراد بشر شخصیت منحصر به فردی داشته باشند حتی در بین دوقلوهای همزاد که ظاهرا شبیه به هم هستند ، این تفاوت  و افتراق در ویژگی های شخصیتی آنها کاملاً آشکار است.

از آنجائی که دوران نوجوانی یکی از مهمترین مراحل زندگی بشری است با این وجود، مرحله ای پر کشمکش و گاه دشواری در زندگی است چرا چنین است؟ اولین و آشکار ترین پاسخ این است که نوجوانی و بخصوص سالهای اول نوجوانی قبل از هر چیز ، دوران تغییرات جسمانی ، روانی و شناختی و نیز تغییر در الزامات اجتماعی است این نا عادلانه است که درست زمانی که نوجوان با سرعت بی سابقه ای بلوغ جسمانی را می گذراند ، اجتماع از او می خواهد در مستقل باشد ، روابطش را با همسالان و بزرگسالان تغییر دهد و سازگاری جنسی و آمادگی شغلی داشته باشد.( رشد و شخصیت کودک، مترجم، شهید یاسایی، سال ۱۳۷۰، صفحه۵۳۱)

 نوجوان علاوه بر کنار آمدن با همه این تغییرات رشدی باید بکوشند تا هویتی  برای خود کسب کنند. پاسخی برای این سوال بیابند که من کیستم ؟ (رشد شخصیت کودک،مترجم ، مهشید یاسایی، سال ۱۳۷۰ ، صفحه ۵۳۱) مردم غالباً در دوران های تغییرات اجتماعی، شناختی دچار اختلالات روانی  و فیزیولوژیکی می شوند  که موقتاً تعادل آنان را بر هم می زند.

بیان مسئله

در زمینه بزهکاری نظریه های گوناگونی وجود دارد که هر کدام با جلوه های خاص در تلاش هستند تا علت بزهکار را منعکس کنند . چنانکه ، دورکیم بزهکاری را یک پدیده اجتماعی می داند و نرم های معیوب را به عنوان علت بزهکاری محسوب می کند و یا لمبروزو بزهکاری را با عوامل زیستی مربوط دانسته و ادعا می کند که با شناسایی وضعیت ظاهری و  خصوصیات ارگانیک خواهیم توانست افراد بزهکار را از غیر بزهکار متفاوت کنیم.

در زمینه روان شناختی نیز تحقیقات فراوانی برای تبیین بزهکاری صورت گرفته است. عده ای آن را ناشی از گرایش های اجتماع ستیزی می دانند و مرحل رشد شخصیت را از دیدگاه روانی ـ جنسی تحت عنوان رویکرد روان کاوی بررسی می کنند.

برخی دیگر محیط و عوامل یادگیری را در این زمینه مؤثر می دانند وبرخی دیگر  همانند موری و شوارتز انگیزه ها و نیازها را به عنوان مهمترین عامل بروز  بزهکاری در نظر می گیرند.

در این تحقیق می خواهیم دریابیم آیا بین خود پنداره افراد بزهکار و افراد عادی تفاوت موجود است یا نه و اینکه آیا نگرش آنها نسبت به خود متفاوت است یا نه؟

انگیزه تحقیق

از آنجایی که مطالعات اجتماعی نشان می دهد که بیشترین بزهکاران آسیب دیدگان بهنجار یک جامعه‌ نابهنجارند یعنی افرادی که از نظر روانی ، طبیعی و بهنجارند ولی بعلت شرایط جامعه نا بهنجار دست به بزهکاری می زنند و نیز جمعیت کثیری از افراد کشورمان را نوجوان تشکیل می دهند که آینده سازان جامعه محسوب می گردند.

بنابراین رسیدگی به امور و مسایل آن باید از اولویت خاصی برخوردار باشد . با توجه به اینکه عده کثیری از نوجوانان جامعه که در آینده‌ نه چندان دور باید از نیروی آنها جهت سازندگی کشور استفاده شود تحت عنوان افراد مجرم و بزهکار در کانونهای اصلاح و تربیت بسر می برند.

بنابراین مطالب فوق محقق را بر آن داشت تا بررسی و مقایسه بین ویژگی های شخصیتی نوجوانان بزهکار پسر با نوجوانان عادی انجام دهد تا با شناسایی بهتر ویژگی های شخصیتی این گروه بتوان خدمات راهنمایی مشاوره ای بیشتر و مطلوب تری به آنان ارائه دادواین قشر آسیب پذیر را با ذکر علل و عوامل بزهکاری یاری نمود. ( قائمی، علی، شناخت و هدایت و تربیت نوجوانان و جوانان، سال ۱۳۶۴،ص ۸۵)

تاریخچه مختصری از روان شناسی نوجوانی

منظور از روان شناسی نوجوانی مطالعه علمی متحولات روانی انسان بین سالهای ۱۲ تا ۲۰ سالگی است. افلاطون شاید اولین فردی باشد که به ارزش نوجوانان آن طور که باید وشاید پی برده است و به این مسائل تربیتی و مشکلات آنان توجه نموده است.

او در اغلب کتاب هایی که به مکالمات سقراط با نوجوانان اختصاص داده است دوران بلوغ به یک نوع “ شراب زدگی روان “ تشبیه کرده است که در آن احساسات و عواطف به رفتار و اندیشه چیره می گردند.

ارسطو بر عکس افلاطون تغییرات جسمی و جنسی دوران بلوغ را مورد توجه قرار می دهد. (بهرامی، ۱۳۷۱،ص۲)

بعد از ارسطو از ژان ژاک روسو می توان نام برد . کتاب امیل او اولین رساله ای است به طور جدی به بررسی رفتار دوران نوجوانی پرداخته است  و راههای تربیتی متناسب به رشد را نشان داده است . روسو برای دوران بلوغ اهمیت بسیاری قائل است و آن را بر خلاف گذشتگان که جزئی  از روان شناسی کودک می دانستند “ تولد ثانوی” می نامد.

دنیای تازه افکار نوجوانی

نوجوانی توانائیهای نا شناخته تفکر را آشکار می کند . افکار نو ، دیدگاههای تازه ، افق های جدید و مشغولیت های ذهنی نوجوان تغییر شکل می یابد و پیچیده می شود . افکار او به دنیای خالی راه می یابد و به او اجازه می دهد که مهارتهای شناختی تازه خودرا در خیال پردازی ها نیز مثل دنیای واقعی بکار ببرد.

معمولاً نوجوانی را بین ۱۸-۱۱ سالگی به حساب می آوردند . مسلماً تغییر شکلهای جنسی یکی از ویژگی هایی است که کودک را به بزرگسالان ، مرد یا زن تبدیل می کند اما تغییر شکل ها فرایند های ذهنی خود نیر جایی دارد .کودک استدلال پذیر به نوجوان استدلال کننده تبدیل می شود.

نوجوان که هر استدلال کردن را تکمیل می کند و همه چیز را دوباره زیر سوال می بد تحول استدلال نه تنها او را در جهت کشف افکار کلی بلکه در جهت کش روبط منطقی سوق می دهد . کشف اخیر موجب می شود که او به افکار خود وحدت بدهد . این تغییرات شناختی نشانه عبور از تفکر عینی به تفکر انتزاعی است.

طبقه بندی مشکلات جوان و نوجوان

بر اساس مطالعه و تحقیقی که درباره ۱۰۰۰۰ دانش آموز دبیرستانی بعمل آمده وجود مسائل مشترک زیر در ایشان کشف کرده اند :

۱- مسائل مربوط به عوامل بهداشتی و رشد فرد.

۲-  مسائل مربوط به شخصیت و سازگاری

۳- مسائل خانوادگی

۴- مسائل مربوط به وضعیت و موقعیت اجتماعی

۵- مسائل جنسی و روابط جنسی با جنس مخالف

۶-  مسائل دینی و اخلاقی

۷-  مسائل مربوط به مدرسه و مطالعه

۸-  مسائل مربوط به انتخاب شغل

دکتر صاحب الزمانی مسائل جوانان ایرانی را در ۱۶مساله خلاصه کرده است که به قرار زیر است :

مسئله کار ـ تحصیل ـ مطالعه آزاد ـ تفریح ـ مقبولیت و خود نمایی ـ جنسی ـ همسر گزینی و اخلاق ـ جنگ نسل ها ـ همزیستی بودن تفهم ـ تضاد ارزش ها ـ ناهماهنگی خانه و مدرسه ـ عدم استقلال یا استقلال زیاد ـ هراس از رقیب ـ فقر آرمان اجتماعی ـ مقبولیت و خودنمائی ـ نداشتن قانون های رهنمون و رهبری.

‌‌

منابع

  1. صلاحی ، جاوید ، کودکان و نوجوانان بزهکار و ناسازگار(۱۳۵۴) انتشارات گوتنبرگ
  2. صلاحی ، جاوید ، بزهکاری اطفال و نوجوانان (۱۳۵۴) انتشارات گوتنبرگ
  3. تاج زمان ، دانش ، اطفال و جوانان بزهکار (۱۳۷۴)
  4. دادستان ، منصور ، زمینه بررسی بزهکاری کودکان و نوجوانان انتشارات چهر (۱۳۵۱)
  5. راهنما ، اکبر ، بررسی تحول اخلاقی نوجوانان بزهکار دانشکده تربیت معلم (تیر۱۳۷۴)
  6. قائمی ، علی ، شناخت و هدایت و تربیت نوجوانان و جوانان چاپ طلوع آزادی (۱۳۶۴)
  7. نجفی زند ، جعفر ، بزهکاری نوجوانان مسئله ای برای دنیای مدرن ، نمایشگاه کتاب کودک (۱۳۶۷)
  8. مجله پیام یونسکو ( شهریور ۱۳۶۷)
  9. آسیب شناسی اجتماعی ، شیخاوندی ، آموزشگاه عالی خدمات اجتماعی (۱۳۶۷)
  10. اسلامی نصب ، اعتماد به نفس ، نشر مهرداد (۱۳۷۳)
  11. کیونی ، اسماعیل ، رموز اعتماد به نفس و اتکاء به نفس ، نشر گلریز ( ۱۳۷۲)
  12. قانعی ، کامبیز ، روان شناسی اعتماد به نفس (۱۳۶۸) تهران نشر انجمن اولیاء و مربیان
  13. احدی ، حسن ، روان شناسی رشد ، نشر رشد (۱۳۷۳)
به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.