نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

  • خرید فایل
  • نوشته‌ها
  • پایان نامه بررسی و مقایسه سطح نیازهای اساسی مازلو بین دانشجویان شاهد و عادی دانشگاه

پایان نامه بررسی و مقایسه سطح نیازهای اساسی مازلو بین دانشجویان شاهد و عادی دانشگاه

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۷۴ | قابل ویرایش

فهرست

عنوان                                                                                          صفحه

تشکرو قدردانی                                                                           الف

فهرست مطالب                                                                           ب

فهرست جداول                                                                             پ

پیشگفتار                                                                                      ت

چکیده تحقیق                                                                                 ۰

فصل اول:  طرح تحقیق                                                                               د

مقدمه                                                                                                ۱

بیان مسئله                                                                                         ۳

تعریف موضوع تحقیق                                                                         ۴

هدفها و سؤالهای ویژه تحقیق                                                                ۶

فرضیه‌های تحقیق                                                                               ۷

اهمیت موضوع تحقیق                                                                          ۸

روش انجام تحقیق                                                                               ۹

محدودیتهای تحقیق                                                                             ۹

پیشینه مختصری از تحقیقاتی که تاکنون در ایران در این زمینه انجام شده‌ است.                                       ۱۰

فصل دوم:  سابقه موضوع تحقیق

پایه‌های علمی و نظریه‌های مربوط به مسئله مطرح شده                           ۱۱

سلسله مراتب نیازهای پنجگانه روانی از دیدگاه مازلو                            ۱۳

خلاصه‌ای از اهم تحقیقات انجام شده با ذکر جزیئات لازم                        ۲۱

فصل سوم: روش تحقیق                                                                          ۲۴

نوع تحقیق                                                                                        ۲۴

روش آماری                                                                                     ۲۴

متغیرهای تحقیق                                                                               ۲۴

جامعه هدف و حجم نمونه                                                                  ۲۴

ابزار سنجش                                                                                    ۲۴

شیوه نمره‌گذاری                                                                               ۲۵

اعتبار روایی پرسشنامه                                                                      ۲۵

روش نمونه‌گیری                                                                              ۲۵

ویژگیهای نمونه                                                                                ۲۵

روش جمع‌آوری اطلاعات                                                                   ۲۶

فصل چهارم: یافته‌های تحقیق و تجزیه و تحلیل یافته‌ها                          ۲۶

فصل پنجم: نتبجه گیری

نتیجه‌گیری                                                                                       ۳۷

محدودیتهای تحقیق                                                                           ۳۷

میزان تعمیم‌پذیری به جامعه هدف                                                        ۳۸

پیشنهادات                                                                                        ۳۸

فهرست منابع                                                                                    ۳۹

پیوست                                                                                            ۴۰

پیشگفتار

اکثر نیازهای آدمی عمدتاَ از طریق روابط انسانی و تعامل با دیگران برآورده می‌شود اینکه در این روابط تا چه حد نیازهای ما برآورده می‌شود بستگی به نوع کیفیت روابط دارد. نحوه برآوردن نیازهامبنای طرز زندگی هرکسی را تشکیل می‌دهد شرایط محیط و وراثت فرصتهاو امکاناتی برای ارضاء نیازهای انسان فراهم می‌کند ولی چگونگی ارضای نیازها بسته به روابط انسانی است.

روابط انسانی برای ارضای نیازهای اساسی ما ضروری‌اند داشتن روابط مثبت با دیگران کلید رشد و کمال آدمی است آنچه که امروزه هستیم و آنچه خواهیم بود هردو معلول روابط ما با دیگران است. روابط رفتار ما را بصورت یک انسان اجتماعی شکل می‌دهد همچنین درمنحصر به فرد بودن شخصیت و هویت و مفهوم خویشتن ما نقش عمده دارند.

پژوهش حاضر به بررسی نیازهای پنجگانه انسان می‌پردازد که جز در سایه روابط ما با دیگران و تعامل با آنها امکان پذیر نیست و همین نیازها است که‌ اگر اثر بخوبی برآورده شود سبب می‌شود که فرد از پایین ترین نیاز به بالاترین مرتبه نیاز که همانا تحقق خویتن است دست یابد امام اگر به خوبی برآورده نشود هسته مرکزی اکثر مشکلات و اختلافات و ناراحتیهای روانی افراد را شکل می‌دهد.

چکیده تحقیق

پژوهش حاضر جهت بررسی و مقایسه سطح ارضای روانی پنج‌گانه مازلو بر روی ۶۰ نفر از دانشجویان شاهد و ۶۰ نفر از دانشجویان عادی انجام شده‌است. هردوگروه شاد و عادی از دانشجویان دانشگاه تربیت معلم تهران واحد حصارک هستند ابزار تحقیق در این پژوهش پرسشنامه شخصیتی مازلو می‌باشد که توسط دیوید لستر تهیه شده‌است دانشجویان شاهد و عادی بااستفاده  از آزمون آماریt مستقل در نیازهای پنجگانه مازلو مورد مقایسه قرار گرفتند.

مقدار t مشاهده شده و سطح معنی‌داری نیازهای پنجگانه به شرح زیر به دست آمد.

  • نیاز فیزیولوژیست ۴۵/۰=t مشاهده شده درسطح ۱/۰ تفاوت معنی‌دار نمی‌باشد.
  • نیاز به امنیت ۹۲/۰=t مشاهده شده در سطح ۱/۰ تفاوت معنی‌دار نمی‌باشد.
  • نباز به تعلق و وابستگی ۰۹/۱=t مشاهده شده در سطح۱/۰ تفاوت معنی‌دار نمی‌باشد.
  • نیاز به احترام ۳۸/۰=t مشاهه شده در سطح۱/۰ تفاوت معنی‌دار نمی‌باشد.
  • نیاز به تحقق خویشتن( خود شکوفایی) ۵۸/۳=t مشاهده شده در سطح ۱/۰تفاوت معنی‌دار می‌باشد.

بنابراین براساس این تحقیق بین دوگروه دانشجویان شاهد و عادی فقط از نظر ارضاء نیاز به تحقق خویشتن تفاوت وجود دارد و گروه عادی از نظر تحقق خویشتن در سطح بالاتری قرار دارد.

مقدمه

یک خانواده که شامل زن وشوهر و اطفال است بطورکلی اساس طبیعی اجتماع بشری را تشکیل می‌دهد کودکان که ثمره این ازدواجها هستند در بدو تولد دارای اجتماعات و نیازهای مختلف و متفاوت هستند که به تنهایی قادر به ارضاء آنها نبوده و پدر و مادر و بطور کلی خانواده عامل مهمی در ارضای نیازهای او می‌باشند.

همچنین خانواده یکی از محیط‌های سه گانه( خانواده، مدرسه، اجتماع) برای رشد و تکوین شخصیت هر فرد می‌باشد. وانقص بودن سازمان خانواده در انحراف شخصیت و بروز اختلالات عاطفی دارد.

بدون تردید در محیط خانواده است که کودک کم‌کم اعتماد به نفس، مهرت . مهرو محبت، مسئولیت و تفاهم را کسب می‌نماید. بنابراین روانشناسان و جامعه‌شناسان آموزش و پرورش معتقدند که خانواده شایسته‌ترین محیط‌ها برای تربیت کودک بویژه در سالهای اوائل زندگی است.

در میان پیشرفتهای روز افزونی که روانشناسان و دوران پزشکی در طول یک ربع قرن گذشته داشته‌است، این حقیقت روز به روز روشنتر شده که کیفیت و مراقبت پدر و مادر در اولین سالهای زندگی طفل در سلامت روحی آینده او اهمیت حیاتی دارد. همچنین بخش عظیمی از نیازهای کودک یا نوجوان توسط والدین مرتفع می‌شود که در این میان نقش پدر از اعتبار و ارزش خاصی پس از سنین نوزادی برخوردار است.

بیان مسئله

به نظر می‌رسد که مسئله از دست دادن پدر می‌تواند در ارضا نیازهای عاطفی کودکان تأثیر داشته باشد. البته ممکن است شهادت در جبهه‌های جنگ در مقایسه با مرگ طبیعی پدر تأثیر یکسانی نداشته باشد. مسأله‌ای در تحقیق حاضر، بررسی و مقایسه سطوح ارضای نیازهای اساسی مازلو در گروه از دانشجویان می‌باشد:

گروه اول: دانشجویانی که فرزندان شاهد هستند و در دانشگاه تربیت معلم حصارک مشغول به تحصیل هستند.

گروه دوم: دانشجویانی که در دانشگاه تربیت معلم حصارک مشغول به تحصیل هستند ولی دارای پدر می‌باشند.

در این تحقیق سعی بر آن است که مشخص شود آزمودنیهای هر گروه در کدامیک از سطوح سلسله مراتب نیازهای اساسی مازلو قرار دارند. همچنین نیازهای آنان تا چه حدی ارضا شده است.

روش انجام تحقیق

این تحقیق بین دوگروه از دانشجویان شاهد و عادی دانشگاه تربیت معلم حصارک انجام شد. در این پژوهش، مناسبترین روش، روش علی یا پس از وقوع است. زیرا پژوهشگر بدنبال کشف و بررسی روابط بین عوامل و شرایط خاص یا نوعی رفتار است که قبلاَ وجود داشته یا رخ داده است که از طریق مطالعه نتایج حاصل از آن مشخص می‌شود.

در این تحقیق اطلاعات لازم جهت بررسی علل وقوع یک حادثه هنگامی جمع‌آوری شده که آن حادثه رخ داده است و پژوهشگر هیچگونه دخالتی در بروز آن حادثه نداشته است. به دلیل این که تعداد دانشگاههای استان تهران زیاد است لذا از بین این دانشگاهها، دانشگاههای شهرستان کرج و از بین دانشگاههای شهرستان کرج، دانشگاه تربیت معلم حصارک را با استفاده از نمونه‌گیری خوشه‌ای جهت این کار مناسب دیدم.

و دانشجویان هر دو گروه شاهد و عادی را نیز از همین دانشگاه انتخاب کردم. پرسشنامه سلسله مراتب نیازهای مزلو بین صد و بیست نفر از دانشجویان دو گروه شاهد و عادی توزیع شد و پس از توضیحات لازم پیرامون نحوه اجرا، و هدف از اجرای پرسشنامه، اطلاعات لازم جمع‌آوری شد. سپس به محاسبه میانگین‌ها و انحراف معیارهای نمرات دو گروه آزمایش(شاهد) و گروه گواه(عادی) پرداختم و برای مقایسه میانگینها از آزمون آماری t استفاده کردم.

نگرش مازلو به شخصیت

هدف اصلی مزلو دانستن این بود که انسان برای رشد کامل انساننی و شکوفایی تا چه اندازه‌ای توانایی دارد. به‌ اعتقاد او برای بررسی سلامت روان، فقط باید انسان به غایت سالم را مورد مطالعه قرار داد. او با فروید و سایر نظریه‌پردازان شخصیت که می‌کوشیدند ماهیت شخصیت انسان را تنها با مطالعه روان نژندها و افرادی که به شدت دچار اختلال روانی بودند بشناسند با نظر انتقادی می‌نگریست.

مازلو یادآوری می‌کند که چنانچه تنها اشخاص درمانده نابالغ و ناسالم را بررسی کنیم. فقط جنبه بیمار نهاد آدمی را خواهیم‌دید. یعنی انسان را در بدترین و نه در بهترین حالت خود بنابراین به نظرمزلو باید با آنکه دریافت شمار اندکی از افراد جامعه ما به تحقیق خود دست می‌یابند.

با این‌حال خوشبینی خود را در این باره که‌ مردم بیشتری می‌توانند به وضع مطلوب انسانی برسند حفظ کرد.مزلو تأکید می‌کرد که هر چند تجربه‌های تأسف انگیزدوران کودکی می‌تواندبر شخص تأثیر بگذارد اما آدمی قربانی درمان ناپذیر این تجربه‌ها نیست. می‌توان دگرگون شد. کمال یافت و به سطوح عالی سلامت روان رسید.

انگیزش شخصیت سالم

به نظر مزلو در همه انسانها تلاش یا گرایش فطری برای تحقق خود هست. گو اینکه نظریه او درباره انگیزش انسان مفصل است.انگیزه آدمی نیازهای مشترک و فطری است که در سلسله مراتبی از نیرومند‌ترین تا ضعیف‌ترین نیاز قرار می‌گیرد.

می‌توان سلسله مراتب نیازهای مزلو را چون نردبانی پنداشت که باید پیش از رفتن به پله دوم پای خود را روی پله اول، و پیش پاز پله سوم روی پله دوم گذاشت.و الی آخر. از این رو پایین‌ترین و نیز نیرومندترین نیاز باید پیش از بروز نیاز طبقه دوم برآورده شده باشد و سلسله مراتب به همین ترتیب پیش برود.

تا پنجمین یا نیرومندترین نیاز یعنی تحقق خود پدیدار شود. بدین ترتیب شرط اولیه دست یافتن به تحقق خود ارضای چهار نیازی است که در سطوح پایین‌تر این سلسله مراتب قرار گرفته‌اند.

فهرست منابع

  1. آدامز. ج. روانشناسی کودکان محروم از پدر ترجمه باقری و عطاران(۱۳۶۹) انتشارات دانشگاه تهران.
  2. شیولسون. ریچارد. استدلال آماری در علوم رفتاری جلد ۲ ترجمه دکتر کیامنش(۱۳۶۶) انتشارات جهاددانشگاهی
  3. شعاری نژاد، علی اکبر، فرهنگ علوم رفتاری(۱۳۶۴). انتشارات امیرکبیر.
  4. مزلو. ابراهام. اچ. روانشناسی شخصیت سالم ترجمه رویگریان(۱۳۶۷) انتشارات هدف
  5. مزلو. ابراهام. اچ. انگیزش و شخصیت ترجمه رضوانی(۱۳۶۷) انتشارات آستان قدس رضوی
  6. نادری عزت الله، سیف نراقی، مریم، روشهای تحقیق(۱۳۶۸) انتشارات بدر
  7. هادفیلد.ج.آ. روش شناسی کودک و بالغ ترجمه مشفق همدانی(۱۳۶۴) انتشارات صفی‌‌علیشاه
  8. میلانی فرد ، بهروز. روانشناسی کودک و نوجوان استثنایی(۱۳۷۰) انتشارات قومس
  9. ثنایی، باقر، روان درمانی و مشاهده گروهی(۱۳۷۹) انتشارات چهر
  10. آزاد، حسین ، روانشناسی مرضی کودک(۱۳۶۸) انتشارات رضوی
  11. شولستن. دون. روانشناسی کمال ترجمه گیتی‌خوشدل(۱۳۶۹) انتشارات نشر نو
  12. مهران. محمدرضا. بررسی و مقایسه افسردگی دانشجویان یتیم و دانشجویان عادی(۱۳۷۱) استاد راهنما دکترآزاد. حسین. دانشگاه علامه طباطبایی
  13. علیپور. احمد. بیابانگرد اسماعیل. بررسی میزان افسردگی دانش‌آموزان سال سوم در مدارس شاهد و مدارس راهنمایی غیر شاهد و مقایسه این دو با هم درتهران استاد راهنما دکتر آزاد حسین. دانشگاه علامه طباطبایی
  14. مرادی عبادالله بررسی میزان افسردگی و عزت نفس در دانش آموزان داغدیده(۱۳۷۰) استاد راهنما دکتر ساعتچی- محمود- دانشگاه علامه طباطبایی.
به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.