نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

  • خرید فایل
  • نوشته‌ها
  • پایان نامه بررسی مقیاس های شخصیتی زنان مجرم و مقایسه آن با زنان غیرمجرم در زندان های لرستان

پایان نامه بررسی مقیاس های شخصیتی زنان مجرم و مقایسه آن با زنان غیرمجرم در زندان های لرستان

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۵۲ | قابل ویرایش

چکیده

هدف این تحقیق بررسی مقیاس های شخصیتی زنان مجرم می باشد. یافتن این مساله که آیا ارتباط هایی بین مقیاس های شخصیتی وجرم وجود دارد و اینکه در صورت وجود کدام یک ازمقیاس ها را شامل می شود عواملی است که پژوهش به قصد دست یابی به آنها صورت گرفت.

روش این پژوهش از نوع توصیفی- مقایسه ای است که در آن نمونه ای شامل ۵۰ نفر از زنان زندانی موجود در زندانهای لرستان در سال۱۳۸۵  انتخاب و با ۵۰ نفر از گروه بهنجار با استفاده از آزمون شخصیتی مینه سوتا(MMPI)  مورد بررسی ومقایسه قرار گرفتند.

نتایج حاصل از تحلیل واریانس نشان داد که مقیاس های شخصیتی زنان مجرم با آزمودنی های بهنجاردر مقیاس های هیپوکندری، افسردگی، هیستری، انحراف اجتماعی روانی، پارانویا ، اسکیزوفرنی و هیپومانیا تفاوت معنی داری دارند. روش تحقیق با تکنیک پرسشنامه و مصاحبه با مددجویان بوده که به سنجش میزان اثرگذاری عوامل بروز جرم با ۲۸ آیتم عاملی مادری، پدری، والدینی، فردی و اقتصادی به عنوان متغیرهای مستقل اثرگذار  بر متغیر وابسته (جرم زنان) پرداخته شد.

با روش آماری رگرسیون چند متغیره سطح و شیب اثرات متغیرهای عاملی در بروز جرم زنان بررسی و با فن تحلیل مسیر نمایه این اثرگذاری ترسیم گردید. با کمک این تکنیک نیز رابطه ‌مداخله گرایانه متغیر مستقل ثانویه (رفاه اجتماعی خانوار) با فاکتورهای عاملی سنجیده شد.

آیتم‌های متغیر مداخله‌گر متشکل از سواد مددجویان و مادرانشان، تعداد خانوار و میزان درآمد ریالی  با توجه به فرضیه‌های پژوهش با فرض تأثیر مجموعه متغیرهای  عامل مادری، پدری، والدینی، فردی و اقتصادی به ترتیب درجه اثرات با شیب بتا در تحلیل رگرسیونی متغیرها بودند.

مقدمه

هرجاجمعی از انسان ها گردهم  آمده اند، برای  رفع  آسان تر و بهتر نیازهای  خود به  امنیت ، آسایش  و سلامت و هرنوع نیاز دیگری ، هنجارهایی  ساخته اندو همه  را به تبعیت  از آن ها فراخوانده اند.

مجموعه  هنجارها، البته به  تبع  تاریخ ، جغرافی و طبع و طبیعت انسان ها متفاوت  و میزان  تبعیت  افراد و گروه ها از این  هنجارها متغیر بوده  است .مطابق  همان هنجارها، همیشه  متخلفان  را مجازات  کرده  و معمولاً به همنوایان  پاداش  داده اند. اما از همان  آغاز بر سر این  موضوع  که  چه  کسی  متخلف  است  و علت  تخلف  او چیست ، مناقشات  فراوانی وجود داشته  است

اینکه چه  کسی  هنجارها را ساخته ، چه  کسانی  متخلف  را معرفی  کرده  و چه  کسانی  از تخلف  از هنجارها و به چه میزان  متضرر شده اند نیز موضوعات  مهمی  بوده  که  همگی  حوزه  مباحث  جامعه شناسی  انحرافات  اجتماعی  را تشکیل داده اند.

طرح مساله و بیان موضوع

رشدجرایم درسالهای اخیردراستان توجه برانگیزومساله زاگردیده است.بطوریکه پژوهش دراین زمینه شاخص رشد جرایم رادرمناطق پیرامونی وحاشیه نشینان این استان ارزیابی نموده و اظهار می دارد بیشتر زندانیان زندانهای استان لرستان ازمناطق فقیرنشین تحویل زندانهای استان شده اند مساله مهمتر تحول و دگرگونی در نقش جنسیتی جرایم دراین استان سنتی باحاکمیت مردان است.

ماشاهدرشدروزافزون جرایم درمیان زنان هستیم.زین پس تعریف جرم وبزه برمبنای نقش مردانه دیگرمعنا واقعی وحوزه مجرمان حقیقی رامعرفی نمینماید. (گرت،۱۹۹۸، ۸۰-۱۷۰)

دربروزجرایم سرقت واعتیادکه سابقاً وسنتاًدراستیلای مردان بود،حضورزنان چشمگیر است.(۳۶%)  این امر نشان دهنده یک مساله اجتماعی برای جامعه وزنان بوده وشناخت عوامل بروز این نابهنجاری ها و آسیب ها مهم است.

تعاریف چارچوب نظری ودیدگاهها

حوزه های نظری و پژوهشهای وابسته به جرایم زنان پژوهشهای نظری فراوانی بزهکاران زن وجرایم آنهارامورد مطالعه قرار داده اند. لذا مطابق آنها با توجه به فاکتورهای آزمون در این بررسی، عوامل خانوادگی بروز جرم در زنان در شش حیطه اند:

عامل پدرانه: آیتمهای اعتیاد، زندانی شدن، بدرفتاری، ناپدری و بی اعتقادی پدر به اصول اخلاقی و دینی

عامل مادرانه:شامل تمام مواردموردقبلی بجززندانی شدن که جایگزین آن اشتغال مادرلحاظ شده است حضور مادردرمحیط خارج ازخانه بستری برای سردی عاطفه،کاهش تماسهای رودرروی دختران با مادر و ضعف در ارتباط هیجانی بین آنها میگردد.(فارینگتون۱۹۸۹به نقل ازپولادی ۱۳۷۸)گزینه حضورنامادری در این عامل جایگزین فاکتور ناپدری شده است.

تحقیقات مک نالهان ۱۹۸۳،مک لوید ۱۹۹۰،ویلسون ۱۹۹۱،سامپسون ۱۹۹۴، شولمایر ۱۹۹۶ بوجود ارتباط معنادار و عاملی بین پدیده بزهکاری با دسته عوامل ۱، ۲، ۳، ۴ و ۵ اشاره کرده اند. (پولادی صص ۴-۲۰ )

پژوهش پاگانی و همکاران ۱۹۹۸ و نظریه بالبی مبنی بر نقش محرومیتهای مادری در دوران کودکی با بروز پرخاشگری و بزهکاری در بزرگسالی رابطه ای همبسته را اعلام کرده اند.(ستوده ۱۳۸۲ و ماسن ۱۳۷۶)

پژوهشهای دوهان وگالوانسون ۱۹۹۷، فرجاد ۱۳۷۱،قربان حسینی۱۳۷۱ و  کوهن ۱۹۹۴ به نقش فاکتور اقتصاد در بروزبزهکاری اشاره نموده اند.تحقیق پولادی ۱۳۷۸ بیشتر از همه به رابطه بین فاکتورهای اقتصادی با نوع خاصی از جرایم در زنان (مواد مخدر و سرقت) اشاره دارند. (پولادی و همکاران ۱۳۸۰ ، صص۳۰-۱۱۹)

منابع و مآخذ

  1. محسنی تبریزی، علیرضا(۱۳۸۳) وندالیسم، تهران: نشر آن
  2. اشرف، احمد(۱۳۵۴) کژرفتاری، تهران: آموزشگاه عالی خدمات اجتماعی
  3. گرت، استفانی(۱۳۸۲) جامعه شناسی جنسیت، ترجمه کتایون بقایی، چاپ دوم، تهران: نشر دیگر
  4. ماسن،پل هنری(۱۳۸۲)رشدوشخصیت کودک،ترجمه مهشیدیاسایی،چاپ یازدهم،تهران: نشر رشد
  5. ستوده، هدایت الله(۱۳۷۶)آسیب شناسی اجتماعی، چاپ چهارم، تهران، نشر آوای نور
  6. شیخاوندی،داور(۱۳۷۹) جامعه شناسی انحرافات ومسائل جامعوی،چاپ چهارم،تهران:نشر مرندیز
  7. فرجاد،محمدحسین(۱۳۷۵) آسیب شناسی اجتماعی و جامعه شناسی انحرافات، چاپ هفتم، تهران:
  8. صدیق سروستانی، رحمت الله(۱۳۸۳) جامعه شناسی انحرافات اجتماعی، تهران: نشر آن
  9. هارولامبوس(۱۳۸۳) تئوریهای انحرافات، ترجمه امان الله صوفی، مجله رشد اجتماعی، شمارگان ۸ ، تابستان ۱۳۸۳
  10. ارونسون، الیوت(۱۳۸۲) روانشناسی اجتماعی، ترجمه حسین شکرکن، چاپ اول از ویرایش هشتم،تهران: نشر رشد
به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.