نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

پایان نامه بررسی میزان شیوع اختلالات روانی در مدیران دبیرستان های دخترانه

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۱۱۶ | قابل ویرایش

فهرست مطالب

عنوان                                                                                                     صفحه

چکیده

فصل اول:

مقدمه                                                                                                                         ۱

بیان مسئله                                                                                                                ۲

اهمیت و ضرورت پژوهش                                                                                           ۳

اهداف پژوهش                                                                                                            ۴

تعاریف نظری                                                                                                               ۴

تعاریف عملیاتی                                                                                                           ۵

سوالات پژوهش                                                                                                          ۶

فصل دوم:

نظام آموزش و پرورش                                                                                                ۹

تاریخچه مدیریت                                                                                                       ۱۰

انواع مدیریت                                                                                                             ۱۱

ویژگیهای مدیریت آموزشی                                                                                       ۱۲

بهداشت روانی                                                                                                           ۱۵

پیشگیری از بیماریهای روانی                                                                                     ۱۶

اختلال روانی                                                                                                             ۱۸

توصیف و طبقه بندی اختلالات روانی                                                                        ۱۹

نوروز                                                                                                                         ۲۰

روان پریشی (پسیکوز)                                                                                              ۲۰

اختلال شخصیت                                                                                                       ۲۲

معلولیت روانی                                                                                                          ۲۳

اختلالات عاطفی                                                                                                       ۲۳

تعاریف نظری اختلالات روانی

پارانوئید                                                                                                                 ۲۴

اسکیزوفرنی                                                                                                          ۲۵

افسردگی                                                                                                               ۲۶

هیپومانی                                                                                                               ۲۷

هیستری                                                                                                               ۲۸

هیپوکندری                                                                                                           ۲۸

پسیکوپات                                                                                                             ۲۹

پسیکاستنی                                                                                                           ۳۰

پیشینه تحقیق                                      ۳۱

تاریخچه آزمونها                                                                                                       ۳۴

آزمونهای روانی                                                                                                         ۳۵

پرسشنامه های شخصیتی                                                                                         ۳۶

پرسشنامه شخصیت سنج چند وجهی مینه سوتا (MMPI)                                    ۳۷

استاندارد جدید MMPI                                                                                           ۴۱

فرم کوتاه شده MMPI                                                                                            ۴۱

فرم کوتاه شده MMPI در ایران                                                                             ۴۳

فصل سوم:

جامعه و نمونه آماری                                                                                                 ۴۴

روش نمونه گیری                                                                                                      ۴۴

ابزار اندازه گیری                                                                                                       ۴۴

اعتبار و روایی                                                                                                           ۴۷

روش گرد آوری داده ها                                                                                            ۴۸

روش تجزیه و تحلیل داده ها                                                                                    ۴۸

فصل چهارم:

داده های توصیفی                                                                                                     ۴۹

فصل پنجم:

نتیجه گیری                                                                                                              ۸۹

مقایسه داده های پژوهش حاضر با تحقیقات گذشته                                                  ۹۰

پیشنهادات                                                                                                                ۹۱

محدودیتها                                                                                                                ۹۱

چکیده

هدف تحقیق حاضر، بررسی میزان شیوع اختلالات روانی در مدیران دبیرستانهای دخترانه می باشد. با توجه به موضوع پژوهش سوالاتی در این پژوهش تدوین گردیده است که به بررسی میزان شیوع اختلالات روانی در مدیران دبیرستانهای دخترانه بر حسب سه فاکتور (سن، میزان تحصیلات و سابقه کاری) می پردازد.

روش این تحقیق، روش توصیفی است که با روش زمینه یابی به اجرا در می آید و بهترین شیوه برای سنجش، آزمون MMPI بوده که هشت مقیاس (هیپوکندری، خودبیمار انگاری، هیستری، پسیکوپاتی، پارانویا، پسیکاستنی، اسکیزوفرنیا و هیپومانی) را مورد سنجش قرار می دهد.

جامعه آماری، شامل کلیه مدیران دبیرستانهای دخترانه شهر تهران می باشد. نمونه آماری، شامل ۵۰ نفر از مدیران دبیرستانهای دخترانه شهر تهران می باشد.

در مجموع نتایج این پژوهش نشان می دهد که بالاترین میزان شیوع اختلالات مشاهده شده مربوط به اختلال هیپوکندری با ۶ درصد، اختلال هیستری با ۱۸ درصد و اختلال پارانویا با ۲ درصد می باشد و بیشترین میزان شیوع مربوط به مدیرانی است که در دامنه سنی ۴۹-۴۵ سال قرار دارند و دارای تحصیلات لیسانس می باشند و سابقه خدمت ۲۴-۲۰ سال دارند.

مقدمه

اختلالات روانی مشکلات جدی و شایعی هستند که در سراسر دنیا مشاهده می شود. ۱۴ درصد از تمامی ناتوانایی ها به علت اختلالات روانی، اجتماعی و عصبی بوده است و این موارد ۲۰ درصد از کل مراجعین به مراکز بهداشتی عمومی را تشکیل می دهند.

افزون بر آنها بر پایه برآوردهای سازمان جهانی بهداشت (۱۹۹۳) در دنیا حدود ۵۰۰ میلیون نفر از اختلالات روانی رنج می برند که از این عده حدود ۲۵ میلیون نفر مبتلا به اسکیزوفرنی نزدیک به ۱۵۰ میلیون نفر مبتلا به اختلالات نوروتیک می باشند. و بیشتر این موارد در کشورهای در حال توسعه دیده می شود.

از طرفی همین سازمان معتقد است حجم مسائل رفتاری و روانی در این کشورها رو به فزونی است و این افزایش تا حدود زیادی وابسته به رشد جمعیت و تغییرات سریع اجتماعی مانند شهرنشینی و فروپاشی خانواده های گسترده و تغییر در شیوه های زندگی مردم و مشکلات اقتصادی می باشد. (منبع ۱۵ ، ص۱۹)

مروری بر مطالعات همه گیرشناسی که طی ۳ دهه گذشته انجام شد نشان می دهد که میزان شیوع اختلالات روانی در کشورها و فرهنگهای مختلف به علت تفاوت در روشهای نمونه گیری، متنوع بودن ابزارهای مورد استفاده، تکنیکهای مختلف مصاحبه و نوع نظامهای طبقه بندی، متفاوت گزارش گردیده است.

اختلالات روانی نه تنها در جامعه ما بلکه در همه جوامع بشری از متمدن و غیرمتمدن به صورت آشکار و نهان وجود دارد و نمونه هایی از آن در بین مردان- زنان- جوانان- بزرگسالان و حتی سالمندان به صورتهای مختلف مشاهده می شود ولی برخی از اختلالات روانی در بین گروههای مختلف سنی و جنسی بیشتر است اینگونه افراد که مبتلا به اختلال روانی هستند بیشتر از همه مبتلا به اضطراب و تشویش هستند.

بیان مسئله

 شکی نیست آموزش و پرورش یکی از حساس ترین و مهمترین سازمانهای موجود در کشور است از طرفی اهداف این سازمان مهم و حساس از طریق عملکرد مدیران، قابل دسترسی و ارزشیابی است. و طبیعی است عوامل متعددی در عملکرد مدیران نقش دارد از آن جمله: رضایت شغلی، انگیزش، شرایط اجتماعی، سیاسی و سلامت روان.

توجه به خصیصه سلامت روان در مدیریت آموزش بسیار مهم است. زیرا مدیری که می خواهد در سازمان آموزشی او، اصول بهداشت روانی رعایت گردد، خود باید اختلالات روانی نداشته باشد.

دلسردی وافسردگی، زود رنجی و اضطراب زیاد و رفتارهای تهاجمی داشتن می تواند نشانه هایی از نابسامانی روان مدیران باشد. یک مدیر نابهنجار می تواند رفتار افراد یک مدرسه اعم از معلمان، دانش آموزان، اولیاء و کارکنان را به رفتار نابهنجار تبدیل کند.

مدیری که به علت عقده های روانی احساس حقارت یا حس خود بزرگ بینی، عدم اعتماد به دیگران و بدبینی نسبت به همه چیز، شخصیت افراد را تخریب وجلوی رشد آنها را می گیرد نمی تواند مدیر موفقی باشد. (منبع۱۸، ص۴۰)

بدین منظور تحقیق حاضر به بررسی میزان شیوع اختلالات روانی در مدیران دبیرستانهای دخترانه شهر تهران می پردازد.

نظام آموزش و پرورش

 الگوی کلی نهادها، موسسات و سازمانهای رسمی جامعه که وظایف انتقال فرهنگ و شکوفا سازی آن، پرورش همه جانبه فرد و تربیت نیروی انسانی ماهر و متخصص را بر عهده دارند، اصطلاحا نظام آموزش و پرورش نامیده می شود.

امروزه نظام آموزش و پرورش به عنوان یک پدیده عام اجتماعی، جزء لاینفک زندگی اجتماعی به شمار می رود. هرچند، ساختار عملکرد و ویژگیهای آن در جوامع مختلف تفاوت دارند، ولی وجوه مشترک بسیاری نیز میان نظامهای آموزشی یافت می شود.

پیدایی و گسترش این نظامها، حاکی از ضرورت و اهمیت روز افزون امر آموزش و پرورش در جهان کنونی است. در حال حاضر، در اغلب کشورها، نظام آموزش و پرورش یکی از سازمانهای بزرگ و پیچیده محسوب می شود که بزرگی و پیچیدگی آن با میزان پیشرفت فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و فنی بستگی تام دارد.

هر چه جامعه پیشرفته تر باشد، به همان اندازه آموزش و پرورش رسمی در آن، نقش مهمتر، پیچیده تر و دشوارتر بر عهده داشته سازمانهای آن گسترده تر و متنوعتر و تعداد کارکنان و دانش آموزان آن افزونتر است. (منبع ۲۰، ص۸ )

تاریخچه مدیریت

  مدیریت به معنی و مفهوم اعم آن که اداره کردن یک گروه، یک سازمان، یک قوم و … است فکری جدید نیست و از زمان های بسیار قدیم و از زمانی که آدمی زندگی اجتماعی خود را آغاز کرده است مطرح و مورد توجه بوده است.

اهمیت مدیریت در سیر تاریخ مدون بشری به گونه ای است که اکثر صاحب نظران عقیده دارند که اجتماع بدون رهبری و مدیریت نمی تواند وجود خارجی داشته باشد و بشر در طول تاریخ، جهت ادامه زندگی خود و بهتر زیستن به نحوی از انحاء از مدیریت استمداد جسته است.

حکومت های گذشته، برای اداره امور جامعه به تدریج تشکیلات خاصی را بنیاد نهاده و برای اداره قلمرو خود، از سازمان های متعددی برای امور مذهبی، اداری، نظامی، قضایی، مالی و مالیاتی و به تناسب زمان و موقعیت هر دوره استفاده کرده اند کتیبه های موجود از تمدن سومری ها در ۵۰۰۰ سال قبل از میلاد گواه بر این است که آنان بران اداره معابر گسترده سومری و اداره امور داد و ستد و معاملات خود نظمی خاص برقرار کرده بودند. (منبع۱۸، ص۳۰)

آثار ناشی از تمدن مصر، چین، هند، یونان و ایران باستان نشانگر توجه به هنر مدیریت و استفاده از تجارب مدیران در این مناطق بوده است. قدیمی ترین کتب و منابعی که از گذشته به یادگار مانده است نظیر نوشته های افلاطون در یونان، کلیله و دمنه در ایران و… اهمیت دادن به مدیریت را تایید می کند.

فهرست منابع

  1. ال، دیوید روزنهان و همکاران. آسیب شناسی روانی. سید محمدی، یحیی. انتشارات ارسباران.۱۳۸۰
  2. آزاد، حسین. آسیب شناسی روانی جلد ۱. انتشارات دانشگاه پیام نور. ۱۳۸۱
  3. آزاد، حسین. آسیب شناسی روانی جلد ۲. انتشارات دانشگاه پیام نور. ۱۳۸۲
  4. اکبری، مهدی. بررسی میزان سلامت روان معلمان زن مقطع ابتدایی شهر تهران (با بیش از ۱۰ سال سابقه کار). دانشگاه پیام نور. ۱۳۸۴
  5. آناستازی، ا. روان آزمایی. براهنی، محمد تقی. انتشارات دانشگاه تهران. ۱۳۷۹
  6. بهرامی، هادی. آزمون های روانی (مبانی نظری و فنون کاربردی). انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی. ۱۳۷۷
  7. تی بک، آرون. شناخت درمانی و مشکلات روانی. قراچه داغی، مهدی. انتشارات نشر و پخش وس. ۱۳۷۰
  8. حسینی، ابوالقاسم. اصول بهداشت روانی در مکتب اسلام. انتشارات آستان قدس رضوی. ۱۳۷۴
  9. حاج بابائی، مرتضوی. درخشان پور، فیروزه. نقابیان، محمد رضا و همکاران. شناخت بیماری ها و توصیه های پزشکی. انتشارات ما و شما. ۱۳۸۴
  10. دادستان، پریرخ. روانشناسی مرضی تحولی (از کودکی تا بزرگسالی). انتشارات سمت. ۱۳۸۴
  11. دیویسون، نیل. آسیب شناسی روانی. دهستانی، مهدی. انتشارات ویرایش. ۱۳۸۴
  12. راسل، دیرک. دیویس. درآمدی به آسیب شناسی روانی. پورافکاری، نصرت ا… . انتشارات سینا. ۱۳۷۰
  13. شاملو، سعید. آسیب شناسی روانی. انتشارات رشد، ۱۳۷۵
  14. شریفی، پاشا. اصول روان سنجی و روان آزمایی. انتشارات رشد. ۱۳۸۱
  15. شاه محمدی، داوود. ادغام بهداشت روانی در مراقبتهای بهداشتی اولیه روستاهای شهر کرد. ۱۳۷۹
  16. صادقی، مجید. عظیمی کیا، عباس. رئیسی، فیروزه. درمان قدم به قدم اختلالات روان پزشکی. انتشارات برای فردا. ۱۳۷۸
  17. صافی، احمد. سازمان و مدیریت در آموزش و پرورش. انتشارات رشد. ۱۳۷۹
  18. صافی، احمد. سازمان و اداره امور مدارس. انتشارات رشد. ۱۳۸۰
  19. علیزاده، مصطفی. اضطراب، افسردگی، وسواس. انتشارات هیرمند. ۱۳۷۹
  20. علاقه بند، علی. مبانی نظری و اصول مدیریت آموزشی. انتشارات روان. ۱۳۷۸
  21. علاقه بند، علی. مقدمات مدیریت آموزشی. اتتشارات روان. ۱۳۷۸
  22. فرجاد، محمد حسین. مشکلات و اختلالهای روانی. انتشارات بدر. ۱۳۷۷
  23. کردستانی، رهنما. چکیده اسکیزوفرنی. دانشگاه شاهد. ۱۳۷۳
  24. گنجی، حمزه. آزمونهای روانی. انتشارات بنیاد فرهنگی رضوی. ۱۳۷۰
  25. گنجی، حمزه. روانشناسی عمومی. انتشارات دانشگاه پیام نور. ۱۳۸۱
  26. لطف آبادی، حسین. سنجش و اندازه گیری در علوم تربیتی و روانشناسی. انتشارات حکیم فردوسی. ۱۳۷۴
  27. لادون، لوین. سونی. چکیده اسکیزوفرنی. رهنما،اکبر. کردستانی، داوود. انتشارات دانشگاه شاهد. ۱۳۷۳
  28. محمدی رودسری، کتایون. مقایسه و بررسی ویژگیهای شخصیتی دانش آموزان دختر تک فرزند و غیر تک فرزند دبیرستانهای شهر تهران. دانشگاه پیام نور. ۱۳۸۱
  29. میلانی فر، بهروز. بهداشت روانی. انتشارات قومس. ۱۳۸۲
  30. ملیون، راجادیویس. اختلالات رواین در زندگی مدرن. مهرابی، مهناز. قربان زاده، محمد. حمزه لو، علی. انتشارات رشد. ۱۳۷۰
  31. مارنز، جودیت س. بان، آنتیاک. اصول اپیدمیولوژی. ملک افضلی، حسین. ناصری، کیومرث. ۱۳۶۳
  32. مرادی، شهرام. بررسی سلامت روانی معلمان و کارکنان سازمان آموزش و پرورش شهرتهران. وزارت آموزش و پرورش. ۱۳۸۴
  33. نیکخو، محمدرضا. آوادیس یانس، هامایاک. متن تجدید نظر شده راهنمای تشخیص و آماری اختلالهای روانی. انتشارات سخن. ۱۳۸۱.
به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.