نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

پایان نامه بررسی میزان اضطراب در بین دانشجویان دانشگاه پیام نور

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۱۲۰ | قابل ویرایش

فهرست مطالب

عنوان                                                                           صفحه

فصل اول: کلیات تحقیق

مقدمه …………………………..

بیان مسئله ………………………….

اهمیت و ضرورت تحقیق ………………….

اهداف تحقیق …………………………

فرضیه های تحقیق ……………………..

تعاریف عملیاتی متغیرها ……………….

فصل دوم: پیشینه و ادبیات تحقیق

مقدمه ………………………………

تعریف اضطراب ………………………..

علل پیدایش اضطراب ……………………

تجربه اضطراب ………………………..

تاریخچه اضطراب ………………………

مفهوم اضطراب از دیدگاه نظریه واقعیت درمانی [گلاسر]

مفهوم اضطراب از دیدگاه نظریه رفتار درمانی

انواع اضطراب ………………………..

اضطراب بهنجار و نابهنجار ……………..

علایم و نشانه های اختلالات اضطراری ……….

پنج قاعده برای مقابله با اضطراب ……….

عوامل موثر در زمینه های اضطراب ………..

کنترل صفات اضطراب زا …………………

نحوه مدارا با اضطراب …………………

فهرست مهارتهای مقابله با اضطراب ……….

اضطراب در چه کسانی بیشتر است ………….

روشهای درمانی برای اضطراب …………….

اضطراب امتحان ……………………….

علایم و نشانه های اضطراب امتحان ………..

شیوع اضطراب امتحان …………………..

راه های شناسایی اضطراب امتحان …………

راه های کاهش اضطراب امتحان ……………

پیشینه تحقیق ………………………..

جمع بندی ……………………………

فصل سوم: روش تحقیق

جامعه آماری …………………………

نمونه و روش نمونه گیری ……………….

ابزار اندازه گیری ……………………

روشهای آماری و تجزیه و تحلیل داده ها …..

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل اطلاعات

یافته های توصیفی …………………….

جداول شماره ۱ الی ۲۰………………….

یافته های استنباطی …………………..

فرضیه شماره (۱)………………………

فرضیه شماره (۲)………………………

فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری

هدف پژوهش و نتیجه گیری ……………….

پیشنهادات …………………………..

محدودیت های تحقیق ……………………

منابع ………………………………

پرسشنامه

مقدمه

اضطراب یکی از مشکلات جامعه بشری است و هر کس در زندگی خود به نوعی دچار اضطراب می گردد تجارب روزمره نشان می دهد که امروزه افراد زیادی در زندگی دنیوی وجود دارند که هر یک به نحوی دچار اضطرابند و بخاطر آن در سستی و انزوا بسر می برند.

در زمان ما و در قرن حاضر که روانشناسان از جمله «آیودیون» آن را قرن اضطراب می نامند، سرعت تغییر و پیچیدگیهای جاری قرن و بی توجهی که مذهب و ارزش های خانوادگی، طولانی شدن دوران نوجوانی، پیچیدگیهای تهاجم، عمیق شدن فاصله نسل قدیم و جدید و هم چنین تغییرات آموزشی در کشور به خصوص در دوره توسعه جامعه‌ی امروزی را در معرض ابتلا به انواع بیماریهای روانی به خصوص اضطراب و افسردگی قرار داده است.

هر قدر جامعه‌ی بشری از نظر تکنولوژی و صنعت پیشرفت کند انسان از طبیعت خود دور می شود و احساس تنهایی به او دست می دهد. تقریباً همه افراد آدمی احساس تنش و ناراحتی و یا انتظار وقوع رویدادهای ناگوار را تجربه کرده اند در چنین مواقعی علت تنش به تنهایی تشخیص داده نمی‌شود که در این مواقع اصطلاح اضطراب را در ارتباط با این گونه پدیده ها بکار می‌بریم. اضطراب و ترس از بزرگترین دشمنانی هستند که بشر مجبور است با آن روبرو شود.

نظام اضطرابی انسان عصر جدید، هم پا با وحشت ها و هراس‌های مربوط به آن، از پیشینه‌ی اجدادی او برخاسته است. نیمی زمانی که بقا و ادامه‌ی زندگی در یک دنیای بسیار متخاصم ایجاب کننده یک ابزار باشد تا بتواند از خطر آگاه کند شیوه‌ی گریز عامل را به ما می آموزد و به میدان می‌آورد.

بیان مسئله

اضطراب از کلمه (Anxietas) که به معنای ناآرامی می باشد گرفته شده است و به حساسیتهای جسمانی و روانی که در پاسخ، تهدید اعم از تهدید حقیقی یا خیالی به وسیله‌ی ارگانیزم ابزار ایجاد می شود اشاره می کند. همچنین اظطراب ممکن است در پاسخ به آنچه که موجب تهدید «اعتماد به نفس» می‌شود یا از پیدایش موقعیتی که شخص در آن وضعیت از انجام کاری خارج از حدود توانایی اوست احساس فشار می کند به وجود می آید.

اضطراب نوعی خود اشتغالی ذهنی است که با خودانگاری و تردید درباره تواناییهای خود، شخص می شود و غالباً به ارزیابی منفی، عدم تمرکز حواس، واکنشهای جسمانی نامطلوب وانت عملکرد تحصیلی فرد منجر می گردد.

بر اساس نوشته های نجاریان و همکاران (۱۳۷۱) گرسینگر روانپزشک آلمانی عقیده دارد که اغلب اختلالات روانی معلول تأثیر مستقیم با غیر مستقیم آشفتیگهایی در کنش مغز است امیل کراپلین که مطالعاتش تحت تأثیر گرسنیگر قرار دارد بر این باور است که رفتار غیر عادی آشفتگیهای عضوی می باشد.

به نوشته اولتمز و همکاران (۱۹۸۵) مطالعاتی که اخیراً توسط اندیشمندانی چون کاری، گاتزمن، گیلفورد، مورای، و فولکرد صورت پذیرفته است نیز نشان می دهد که عوامل ژنیتیکی در بروز اختلاف وسواس- اجبار و اضطراب موثرند.

طبق نظریه کلاسیک فرویدف اختلالهای روانی ناشی از اضطراب هستند که از ناتوانی کودک در از بین بردن تعارض های مراحل مختلف رشد ایجاد می‌شوند. (اولتخنز و همکاران، ۱۹۸۵)

تعریف اضطراب

سازمان بهداشت جهانی – (به نقل از صادقی جانبهان، ۱۳۷۶، ص ۱۰۴) اضطراب را چنین تعریف می کند: «مجموعه ای از تظاهرات عضوی و روانی که نتوان به خطر شخصی نسبت داد و علایم آن به صورت حمله و یا حالت مداومی دامه یابند».

اغلب اصطلاح ترس و اضطراب بصورت مترادف بکار می روند. تمایزی که می توان بین دو اصطلاح قایل شد آن است که ترس اغلب به ارزیابی اولیه از یک خطر واقعی بر می گردد. در حالی که اضطراب بیشتر به حالت هیجانی و نگرانی و دلواپسی به علت خطری نامعلوم اطلاق می گردد، می شود فوبیا (هراس ها) ترس های اغراق آمیز و غالباً فلج کننده از رویدادها یا اشیای خاص هستند.

هراس ها با میل به اجتناب از محرکات ترس انگیز مشخص می شود. وحشت زدگی، ترس شدید و ناگهانی همراه با تلاشهای عجولانه و دیوانه وار برای یافتن امنیت است. (بک وامری، ۱۹۹۰، مارکس ۱۹۹۴)

علل پیدایش اضطراب

فردی که مرتکب عملی است و ارزشهای دینی را پذیرفته است، اگر برخلاف آن ارزشها عمل نماید، دچار اضطراب می گردد و هر چه این تخلفات و گناهان افزایش یابد اضطراب درونی او نیز افزایش می یابد و آنگه که توبه گند و روی از گناهان برتابد اضطراب او رو به کاهش و نقصان می گذارد و اگر کاملاً توبه نماید آرامش را باز خواهد یافت.

گاهی نیز اضطراب بر اثر مسائل و شرایط محیطی پدید می آید و این حالت بیشتر در مواقعی پیدا می شود که فرد بوسیله دیگران مورد ارزشیابی قرار می گیرد مثلاً در اضطراب توسط مادری که از طریق وضع صورت، لحن صدا و نظایر آن از خود اضطراب نشان می‌دهد، به کودک منتقل می شود یکی از وظایف اصلی روان شناسی مطالعه‌ی آسیب پذیریهای اساسی به اضطراب در روابط افراد است.

به نظر هنری سالیون: «اضطراب تجربه تنشی است که از تهدیدات واقعی نیست به امنیت فرد حاصل می شود. اضطراب زیاد، کارایی شخص را کاهش می دهد و میزان کم آن ممکن است، مفید باشد.

تجربه اضطراب

اولین قدم در مقابله با اضطراب شناخت علایم اضطراب و چگونگی اثر این علایم بر خود است. اضطراب هم می تواند به ما نیرو بخشد و ما را برای برخورد با مشکلات آماده کند و هم می تواند عملکرد طبیعی ما را مختل سازد وجود مجموعه ای از علایم بدنی، فکری و روانی ما متوجه می کند که مضطرب هستیم (بک وامری ۱۹۹۰)

بدن وقتی مضطرب هست؟ بدنشان با تپش قلب، تنگی نفس، از دست دادن اشتها، تهوع و بی خوابی، تکرار ادرار، چهره برافروخته، تعرق، اختلال گفتار، و بی قراری واکنش نشان می دهد.

تاریخچه اضطراب

در پژوهشی که سیفی (۱۳۷۸) به عمل آورده است بیان می کند که در طول قرن بیست، و ابتدای قرن بیست و یک انسان پیش از تمام تاریخ از تمام شیوه های زندگی روابط اجتماعی و وسایل بهداشتی و پزشکی دستخوش دگرگونی شده است.

تلاش شتاب زده برای صنعتی شدن و گسترش شهرنشینی و زندگی ماشینی که از لازمه آن قبول شیوه های نوین برای زندگی است اثر معکوس بر سلامت انسان گذاشته وسایل بهداشتی و تازه ای را به بار آورده است.

اوضاع اجتماعی و اقتصادی و سیاسی و فرهنگی نابسامان جهان و بار مشکلات اجتماعی و محیطی و روانی واکنش های بیمارگونه ای بسیاری در افراد و جوامع موجود آمده است که خود سبب مخیم شدن اوضاع و نامساعد شدن شرایط محیط زیست شده است.

گذشته نشان داده است که بسیاری از بیماری های شایع غیر واگیر بیماریهای روانی زاییده عواملی هستند خود انسان آنها را خلق کرده و گرفتار آن شده است.

بیماری های روانی مفهوم وسیع و گسترده دارد «پروفسور کلاین استاد دانشگاه شیکاگو معتقد است ۷۵ تا ۱۵% کسانی که به پزشک مراجعه می کنند از ناراحتی های روانی در اعزابند تا بیماریهای جسمانی.

مفهوم اضطراب از دیدگاه نظریه واقعیت درمانی (گلاسر)

در واقعیت درمانی، واژه «بیماری روانی» اصولاً به کار نمی رود، و در نتیجه، تشخیص و طبقه بندی اختلالات روانی، به آن صورتی که در مکاتب سمتی رایج است، در این مکتب جایی ندارد. آنچه که اصطلاحاً بیماری روانی خوانده می‌شود با توجه به سه مسئله واقعیت، مسئولیت و درست و نادرست مورد توجه قرار می گیرد.

کسی بیمار به حساب می آید که نتواند دو نیاز اساسی خود را در حیطه واقعیت و پذیرش مسئولیت و تشخیص موترد درست و نادرست ارضا کند. شدت بیماری هم به درجه عدم توانایی فرد در ارضای نیازهایش بستگی دارد. بیماران به اصطلاح روانی کسانی هستند که دارای هویت ناموفقی هستند و از احساس تنهایی و بی ارزشی رنج می برند.

از نظر تشخیص، آنها به دو صورت با جهان خارج مواجه می شوند. یا واقعیت را انکار می کنند، و یا آن را نادیده می گیرند. به عبارت دیگر، آنچه که اصطلاحاً بیماری روانی خوانده می شود در حقیقت اشکال مختلف انکار واقعیت است که به صورت متنوعی ظاهر می شود.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.