نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

  • خرید فایل
  • نوشته‌ها
  • پایان نامه بررسی میزان افسردگی امدادگران مرد جمعیت هلال احمر با سابقه فعالیت های امدادی

پایان نامه بررسی میزان افسردگی امدادگران مرد جمعیت هلال احمر با سابقه فعالیت های امدادی

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۱۰۱ | قابل ویرایش

فهرست مطالب

چکیده

فصل اول…………………….. ۱

مقدمه………………………. ۲

بیان مسئله………………….. ۴

اهمیت و ضرورت کار……………. ۵

فرضیه تحقیق…………………. ۵

تعریف نظری…………………. ۶

تعریف عملیاتی……………….. ۷

فصل دوم : سابقه پژوهش………… ۸

استرس و سندرم فرسودگی………… ۹

افسردگی……………………. ۱۰

افسردگی زیست – شیمیایی………. ۱۲

افسردگی واکنشی……………… ۱۴

مدل سلیه از استرس………….. ۱۶

افسردگی……………………. ۱۶

سرزنش خود………………….. ۱۷

نومیدی…………………….. ۱۸

ترحم به خود ……………….. ۱۹

معضل افسردگی واقعاً تا چه حد جدی است  ۲۰

نظریه روانکاوی……………… ۲۱

نظریه های یادگیری………….. ۲۳

رویکرد شناختی………………. ۲۴

تعریف……………………… ۲۴

افسردگی واکنشی …………….. ۲۶

افسردگی درون زاد……………. ۲۷

افسردگی روان زاد……………. ۲۸

تشخیص و سنجش افسردگی………… ۲۹

اختلال افسردگی عمده………….. ۳۰

اختلال افسرده خلقی…………… ۳۱

علایم افسردگی……………….. ۳۳

چگونگی مقابله با افسردگی ……. ۳۴

روش های درمان افسردگی……….. ۳۵

روش بازسازی شناختی برای درمان افراد افسرده   ۳۶

روش دو ستونی……………….. ۳۶

درمان کوتاه مدت……………. ۳۸

مشاوره و روان درمانی گروهی…… ۳۹

چه عوامل روانی- اجتماعی در افسردگی دخیل هستند   ۳۹

چگونه کسی می تواند بفهمد آیا افسرده است یا خیر  ۴۰

خسارت استرس………………… ۴۲

روند استرس…………………. ۴۳

نشانه های هیجانی افسردگی…….. ۴۴

به هنگام افسردگی چه کاری باید انجام دهیم ۴۷

دیدگاههای نظری درباره افسردگی .. ۴۹

تعریف امدادگر………………. ۵۳

خصوصیات یا ویژگیهای امدادگر….. ۵۳

تعریف کمکهای اولیه و امداد ….. ۵۴

هدف ما از کمکهای اولیه………. ۵۴

تعریف عملیات نجات…………… ۵۵

تعریف دیگر امدادگر………….. ۵۵

تعریف کمک های اولیه…………. ۵۵

بقیه ویژگی های یک امدادگر……. ۵۵

حفظ آرامش در ارائه کمکهای اولیه. ۵۶

وظایف امدادگر………………. ۵۸

نحوه مراقبت از خود………….. ۵۹

کنترل استرس………………… ۵۹

واکنش به استرسها……………. ۵۹

واکنش های دیررس…………….. ۶۰

واکنش های شدید……………… ۶۱

مروری بر سابقه پیشینه تحقیق….. ۶۲

فصل سوم: طرح پژوهش………….. ۷۰

طرح پژوهش …………………. ۷۱

جامعه پژوهش………………… ۷۲

نمونه پژوهش………………… ۷۲

روش نمونه گیری……………… ۷۳

ابزار پژوهش و روش جمع آوری اطلاعات ۷۴

روش آماری………………….. ۷۵

فصل چهارم: آمار…………….. ۷۶

مقدمه……………………… ۷۷

آمار توصیفی………………… ۹۱

آمار استنباطی……………… ۹۳

فرض صفر……………………. ۹۳

فرض خلاف……………………. ۹۳

فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری…… ۹۴

بحث و نتیجه گیری……………. ۹۵

محدودیت های پژوهش ………….. ۹۷

پیشنهادات………………….. ۹۸

منابع و مآخذ………………. ۹۹

پیوست…………………….. ۱۰۳

چکیده تحقیق

موضوع پژوهش حاضر بررسی بین میزان افسردگی امدادگران مرد هلال احمر با سابقه فعالیت امدادی آنهاست که بدین منظور ۲۵ امدادگری که بیش از ۴ سال سابقه فعالیت داشتند و ۲۵ امدادگری که کمتر از ۴ سال سابقه فعالیت داشتند به شیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب و افسردگی آنها با پرسشنامه افسردگی بک سنجیده شد و در این پژوهش یک فرضیه شکل گرفت: میزان افسردگی در امدادگران مردی که بیش از چهار سال سابقه در فعالیت امدادی دارند بیشتر از افسردگی امدادگران مردی است که کمتر از چهار سال سابقه در فعالیت امدادی دارند.

برای بررسی فرضیه فوق از آزمون t استیودنت استفاده شد و چون t بدست آمده (۹۱۷%) در سطح (۰۵%) و (۰۱%) کوچکتر از t جدول است بنابراین فرضیه فوق رد و فرضیه صفر تایید می‌شود و این نتیجه بدست آمد که بین میزان افسردگی امدادگرانی که بیش از چهار سال سابقه دارند با امدادگرانی که کمتر از چهار سال سابقه دارند تفاوت معنا دار وجود ندارد.

مقدمه

خلق یا mood مایه هیجانی یک وضعیت عاطفی پایدار است که در طول طیفی بهنجار از غم تا شادی تجربه می‌شود. اختلالات خلقی با احساسهای نابهنجار افسردگی یا سرخوشی مشخص می‌شود که در برخی موارد شدید با خصوصیت پسیکوتیک همراهند. اختلالات خلقی به انواع اختلالات دو قطبی و اختلالات افسردگی تقسیم می‌شوند. این علایم در برخی گروههای خاص از نظر جنس و سن و وضعیت روانی و اجتماعی افراد متفاوت می‌شود.

در این پژوهش افسردگی نه به عنوان یک بیماری ، بلکه به عنوان واکنش روانی در مقابل مسائل و مشکلاتی که امدادگران با آنها گریبانگیر هستند مطرح است.

مقوله استرس – بیماری از جمله نخستین موضوعاتی است که در پنجاه سال اخیر بطور تجربی مورد کاوش قرار گرفته است و همین امر باعث شده که تحقیقات مکرر و فراوانی در مورد چگونگی مقابله با آن صورت گیرد.

بنظر می‌رسد که از آغاز این قرن همواره با تحولات چشمگیری که در حوزه های مختلف مطالعات پزشکی رخ داده است و با کشف بسیاری از واسطه های نور و هورمونی استرس- بیماری ، دادو ستد و ویژگیهای روان شناختی و فیزیولوژیایی ، وضوح دو چندان یافته است. زیرا توصیفات اطباء و حکماء قدیم از سطح همبستگی استرس- بیماری فراتر نمی‌رفت .

 دو مشخصه اصلی افسردگی، ناامیدی و غمگینی است. شخص رکود وحشتناکی را احساس می‌کند و نمی‌تواند تصمیم بگیرد و یا فعالیتی را شروع کند یا به چیزی علاقه مند شود. شخص افسرده در احساس بی کفایتی و بی ارزشی غوطه ور می‌شود، گاه زیر گریه می‌زند و ممکن است به فکر خودکشی بیفتد تقریباً همه بیماران افسرده (۹۷درصد) از کاهش انرژی که منجر به بروز اشکال در تکمیل تکالیف، اختلال در کار تحصیلی و حرفه ای و کاهش انگیزه برای انجام طرح های تازه می‌گردد شکایت می‌کنند.

بیان مسئله

آیا میزان افسردگی در امدادگران مردی که بیش از چهار سال سابقه در فعالیت امدادی دارند بیشتر از افسردگی امدادگران مردی است که کمتر از چهار سال سابقه در فعالیت امدادی دارند

در پژوهش حاضر قصد بر این است که گروههایی از امدادگران مردی که بیش از چهار سال سابقه در فعالیت امدادی دارند و گروه هایی که کمتر از چهار سال سابقه دارند بررسی شود که آیا افسردگی در امدادگرانی که بیش از چهار سال سابقه دارند بیشتر از کسانی است که کمتر از چهار سال سابقه فعالیت دارند و یا تفاوت معناداری بین میزان افسردگی دو گروه دیده نمی‌شود.

تاکنون تحقیق های متنوعی در داخل و خارج کشور در مورد افسردگی انجام گرفته‌است. در تحقیق‌حاضر قصد براین‌است‌که‌پیرو تحقیق‌های‌پیشین‌در مورد میزان افسردگی امدادگران با سابقه آنها در فعالیت امدادی بررسی انجام شود.

البته با این که تحقیق های فراوانی در مورد افسردگی انجام شده ولی تحقیقی در زمینه افسردگی امدادگران با سابقه فعالیت امدادی آنها انجام نشده است.

در نهایت سعی بر این است که بررسی شود میزان افسردگی در امدادگرانی که سابقه فعالیت آنها بیشتر است، بالاتر است یا اینکه تفاوت معناداری بین افسردگی دو گروه امدادگران مرد دیده نمی‌شود.

استرس و سندرم فرسودگی

هر فردی در طول حیات خود در معرض تجربیاتی که شامل رویدادهای استرس‌زا می‌باشد قرار می‌گیرد. به طور طبیعی افراد سالم آنهایی هستند که می‌توانند با استرس طولانی مدت سازگاری پیدا کنند و با فشارهای روانی کوتاه مدت و گذرا کنار بیایند. اگر فرد نتواند در زمینه‌های مختلف سازگاری از خود نشان دهد و یا این که با آن کنار نیاید دچار بیماری می‌گردد. (به نقل از شیفر، مارتین، بلورچی، پروین)

استرس در واقع هر نوع تنش و عدم تعادل روانی است که تعادل عمومی‌انسان را مورد تهدید قرار می‌دهد و تعادل زیستی وی را بر هم می‌زند و می‌تواند احساسات منفی ایجاد کند و احساس خوب بودن فرد را به مخاطره بیندازد و ممکن است باعث شود که دیدگاه فرد نسبت به واقعیت‌ها تغییر یابد و یا فرآیند تفکر و حل مساله وی را به طور کلی مختل سازد و همچنین استرس می‌تواند روابط بین افراد و احساس تعلق نسبت به دیگران را دگرگون سازد و یا به طور کلی نگرش افراد نسبت به زندگی را تغییر دهد.

افسردگی

مارتین سلیگمن (۱۹۷۵) پیشنهاد می‌کند که درماندگی آموخته شده را می‌توان به عنوان الگوی وقوع طبیعی افسردگی یک قطبی که مبنای محیطی دارد در نظر گرفت. مردم درمانده، نظیر افسرده‌ها، موفقیت آزارنده را به صورت موقعیتی کنترل ناپذیر که توسط عوامل درونی، پایدار و کلی ایجاد شده‌اند در نظر می‌گیرند.

درست به همان صورتی که درماندگی آموخته شده توسط ادراک پیامدهای کنترل ناپذیر ایجاد می‌شود، افسردگی اغلب توسط احساس عدم کنترل وقایع و پیامدهای مهم در زندگی شخص به وجود می‌آید. از دید انتسابی، درماندگی آموخته شده و افسردگی، ویژگی مشترکی دارند: سبک تبیینی بدبینانه.

به خاطر این همپوشی آشکار، چندین پژوهشگر گمان کرده‌اند که ممکن است افراد افسرده کسانی باشند که گرایش به انتساب‌های ایجاد کننده درماندگی آموخته شده دارند (مثل انتساب درونی، پایدار، و کلی برای پیامدهای آسیب زا). (به نقل از جان‌مارشال ریو، مترجم سید محمدی، یحیی، ۱۳۸۰)

افسردگی زیست شیمیایی

افسردگی می‌تواند در برگیرنده اختلالات در تفکر، خلق، رفتار و زیستی – شیمیایی گردد. میزان دخالت هر یک از این عوامل از فردی به فرد دیگر، متغیر است. برای فردی، اختلالات زیستی – شیمیایی مهمتر بوده و برای فرد دیگر، عوامل روان شناختی اهمیت بیشتری دارد.

درمانجویانی که مبتلا به افسردگی دو قطبی (بیماری شیدایی – افسردگی) هستند و بیشتر درمانجویانی که به افسردگی یک قطبی زیستی – شیمیایی مبتلا هستند، هر دو گروه نیازمند درمانند.

بنابراین، سنجش عوامل زیستی – شیمیایی برای کلیه درمانجویانی که مبتلا به بیماری افسردگی هستند بایستی به عمل آید. اگر درمانجویی شدیداً گرفتار افسردگی شده و یکی از علائم جسمانی افسردگی را از خود نشان دهد و یا تمایل به خودکشی داشته باشد اهمیت دارد که به روان‌پزشک ارجاع داده شود تا روشن شود نیاز به مداوا دارد یا خیر.

منابع و مآخذ

۱- اکبری، بهمن (۱۳۷۵)، بررسی رابطه‌ بین افسردگی و شیوه های مقابله با فشار روانی. پایان نامه کارشناسی ارشد، چاپ نشده.

۲- اتکینسون، ریتا؛ اتکینسون، ریچارد؛ هیگارد، ارنست (۱۳۸۰) زمینه روانشناسی. ترجمه براهنی، محمد تقی و دیگران. تهران، رشد، چاپ نهم.

۳- احسان بخش، سیده زهرا (۱۳۷۸) بررسی شیوع افسردگی بین دانشجویان دختر بومی و غیربومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شرق و گیلان. لاهیجان، پایان نامه کارشناسی ارشد، چاپ نشده.

۴- اخوت، ولی الله؛ جلیلی، احمد (۱۳۶۲) افسردگی. رز، چاپ اول.

۵- برنز، دیوید (۱۳۷۹) شناخت درمانی، روان شناسی افسردگی. ترجمه قراچه‌داغی، مهدی. دایره، چاپ یازدهم.

۶- توفیقی نمین، فرشید (۱۳۸۰) کمک های اولیه و امداد. قم، فاضل، چاپ اول.

۷- خیابانی، ناصر (۱۳۸۰) مهارتهای بهتر زیستن (مهارتهای یادگیری، تمرکز، اعتماد به نفس، مقابله با اضطراب و افسردگی و . . .) تهران، اسپند هنر.

۸- دوپاولو، جی ریموند؛ اسل ابلاو، کیت (۱۳۷۳) درمان افسردگی. ترجمه قراچه‌داغی، مهدی، تهران، البرز، چاپ دوم.

۹- دلاور،علی(۱۳۷۹) احتمالات و آمارکاربردی‌در روانشناسی‌و علوم‌تربیتی، تهران، رشد.

۱۰- دلاور، علی (۱۳۸۱) روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی. تهران، موسسه نشر ویرایش.

۱۱- روزنهان، دیوید ال؛ ای، مارتین؛ سلیمن، پی لو (۱۳۷۹) روانشناسی نابهنجاری آسیب‌شناسی روانی. ترجمه سیدمحمدی، یحیی، تهران، ساوالان، ج۲.

۱۲- سالمانز، ساندرا (۱۳۸۲) ۱- افسردگی – مسائل متفرقه. ۲- افسردگی به زبان ساده. ترجمه خلخالی زاویه، میرمجید. تهران، جوانه رشد.

۱۳- سالمانز، ساندرا (۱۳۸۲) پرسش هایی که داریم و پاسخ‌هایی که بدان نیازمندیم. ترجمه خلخالی زاویه، میرمجید. تهران، جوانه رشد، چاپ اول.

۱۴- شارف، ریچارد اس (۱۳۸۱) نظریه های روان درمانی و مشاوره. ترجمه فیروزبخت، مهرداد. تهران، خدمات فرهنگی رسا.

۱۵- شاملو، سعید (۱۳۸۲) آسیب شناسی روانی. تهران، رشد، چاپ هفتم.

۱۶- شاملو، سعید (۱۳۸۱) بهداشت روانی. تهران، رشد.

۱۷- کلینکه، کریس ال (۱۳۸۰) مهارتهای زندگی (تکنیک های مقابله با اضطراب، افسردگی، تنهایی و . . .) ترجمه خرانی، شهرام محمد. تهران، اسپند هنر.

۱۸- مارتین، شیفر (۱۹۹۶) فشار روانی. ترجمه بلورچی، پروین. پاژنگ، چاپ دوم.

۱۹- مارشان ریو، جان (۱۳۸۰) انگیزش و هیجان. ترجمه سیدمحمدی، یحیی، تهران، ویرایش.

۲۰- میرزا علمداری (۱۳۸۱) رابطه شیوه های کنار آمدن با استرس و تیپهای شخصیت A و B در معلمین زن استان مازندران. پایان نامه کارشناسی ارشد M.Sch گرایش شخصیت، چاپ نشده.

۲۱- میشل، مینا (۱۳۷۴) استرس، علل، علائم، نشانه‌ها، راه حل ها. جهاد. چاپ اول.

۲۲- هاشمی، سید محمد جواد (۱۳۸۰) کمک های اولیه. تهران، دانش پرور، چاپ اول.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.