نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

پایان نامه میزان افسردگی در مردان ورزشکار و مردان غیر ورزشکار

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۶۴ | قابل ویرایش

فهرست

فصل اول. طرح تحقیق………………………..

مقدمه …………………………………..

بیان موضوع تحقیق …………………………

بیان مسئله و سوال پژوهش …………………..

سوال پژوهش ………………………………

هدف تحقیق ……………………………….

فرضیه تحقیق ……………………………..

متغیرهای تحقیق …………………………..

اهمیت ضرورت و فایده‌های موضوع تحقیق………….

تعریف مفاهیم……………………………..

تعریف عملیاتی…………………………….

فصل دوم. گستره نظری و سوابق عملی تحقیق………

پیشینه و تاریخچه نظری……………………..

نظریه‌های مربوط به افسردگی………………….

نظریه‌های روان بریایی ……………………..

نظریه یادگیری ……………………………

ماهیت افسردگی…………………………….

شناخت افسردگی…………………………….

شیوع افسردگی……………………………..

تشخیص افسردگی…………………………….

نشانه‌های افسردگی………………………….

اراات روانی افسردگی……………………….

تغییرات روزانه……………………………

علل اختلال افسردگی…………………………

درمان افسردگی…………………………….

ورزش…………………………………….

تعریف ورزش……………………………….

انتخاب برنامه ورزش………………………..

ورزش در بعد انسانی ……………………….

فصل سوم: روش اجرای تحقیق…………………..

نوع و روش تحقیق…………………………..

تعریف گروه نمونه آماری…………………….

توضیح روش نمونه گیری و مراحل انجام آن……….

داده‌های مورد نیاز…………………………

ابزار تحقیق………………………………

ابزار مورد نیاز…………………………..

روش اجرای داده‌ها………………………….

شیوه جمع آوری داده‌ها………………………

شیوه روش آماری تحقیق………………………

فصل چهارم: داده‌های آماری…………………..

فصل پنجم: نتیجه گیری

مقدمه

دکتر ویکوز- داگلاس:

«این یک طب جادو نیست، اما افزایش میزان فعالیت فیزیکی راهبرد موثری در کمک به درمان افسردگی است.»

مدت‌هاست که فعالیت بدنی بعنوان راهی برای کسب تناسب اندام و رفع فشار خون بالا، دیابت و چاقی و دیگر بیماری‌های جسمانی و روانی هواداران خود را جلب نموده است.

تحقیقات در حال گسترش نشان می‌دهد که فعالیت جسمی می‌تواند سبب تخفیف نشانه‌های برخی اختلالات روانی اضطراب و افسردگی و مانع به وجود آمدن بعد از درمان می‌شود.

شواهد محکمی وجود دارد مبنی بر اینکه فعالیت جسمانی روحیه را بهتر کرده و از نشانه‌های افسردگی می‌کاهد.

با وجود تحقیقات جدید اینکه چه فعالیتی نشانه‌های افسردگی و اضطراب را کاهش می‌دهد مشخص نیست.

نظریه‌های زیادی‌وجود دارد که از‌میان آنها‌نظریه فیزیولوژیک و نظریه روان شناختی هر دو می‌تواند بهبود نشانه‌های مرتبط با افسردگی را توجیه کنند. علاوه بر این فعالیت‌سبب ازدیاد‌برخی از ناراحتی‌ها و‌رها شدن‌از تنش‌عضلانی، کاستن از مشکلات خواب، کاهش هورمون‌های استرس و حتی افزایش دمای بدن می‌شود که خود اثرات آرامش بخش دارد.

بیان مسئله و سوال پژوهش

از آنجا که اولین قدم برای هر کار علمی و تحقیقاتی سوالی است که ذهن محقق مطرح می‌شود تو هر محققی با توجه به زمینه کاری خود موضوعاتی برایش مطرح می‌شود که نهایتا‌بر آن می‌شود که ضمن ردیابی آن مسئله و عمق بخشیدن به دانش خویشتن توانسته باشد خدماتی به جامعه علمی کرده باشد.

ولی آنچه ذهن نگارنده را به خود مشغول نمود و موضوع بحث موجب گردید کشف رابطه‌ای است برای روان شناسان و مشاوران و روان پزشکان که با مشاهده رفتار او و مصاحبه با او به شخصیت و خلق و خوی وی پی می‌برد.

نظریه های مربوط به افسردگی

علت افسردگی دیدگاههای نظری عمده مورد بررسی قرار گرفته است. مشهورترین دیدگاه درحال حاضر این است که گروههای مشخصی از افراد افسرده وجود دارد. که نشانه‌های مرضی آنها علل مختلفی دارند.

چنین تصور می‌رود که علل ایجاد کننده نوع‌دو قطبی‌شامل رفتارهای مانی‌و دپرسیو هر دو است، عوامل ژنتیک باشد. بسیاری از پژوهندگان تصور می‌کنند که اختلال یک قطبی، که در آن افسردگی به تنهایی و بدون حمله‌های ما نیایی رخ می‌نماید، دست کم شامل دو گروه فرعی است. افراد گروه اول کسانی هستند که علت افسردگی آنها ناتوانی در سازش با مقتضیات دشوار زندگی است.

افراد گروه دوم افرادی هستند که امکان دارد افسردگی آنان علت بدنی داشته باشند؛ مانند دشواریهای در انتقال پیامهای عصبی به دلیل نارسایی و کمبود مقدار انتقال دهندگان شیمیایی بنام کتکولامینها و گروه هورمونهایی شامل اپی نفرین، نوراپی نفرین و دوپامین که در واکنش نسبت به فشار روانی بسیار مهم است. (آزاد، حسین، ۱۳۷۵، ص ۳۵۹).

نظریه‌های روان پویایی

مطالعات رون شناختی درباره افسردگی بازیگموند فروید و کارل ابراهام شروع شد. هر دو در مقالات جداگانه خود درباره افسردگی، این اختلال را به عنوان یک واکنش پیچیده نیست و به از دست دادن چیزی توصیف کردند.

فروید در مقاله اصلی خود درباره افسردگی ماتمزدگی و مالیخولیا، را به عنوان واکنش طبیعی نسبت دادن کسی یا چیزی که مورد عشق (محبت) فرد بوده است، توصیف می‌کند. هرچند برخلاف فرد سوگوار، کسی که مالیخولیا مبتلا است، از نوعی تزلزل مفرط احترام به خود و از احساس حقارت خویشتن به مقیاس عظیم رنج می‌برد.

فروید عقیده داشت که فرد مبتلا به افسردگی یک وجدان یا فراخور تنبیه کننده قوی دارد. او بر احساس گناه که وجدان موجب آن می‌شود، تاکید می‌ورزد. طبق نظریه فروید دلیلی برای اینکه وجدان چنین قوی می‌شود، مهار کردن احساسات خشم و پرخاشگری‌است، در غیر این صورت، ممکن است به صورت رساندن به دیگران بروز می‌کند.

 چرا‌بعضی‌از‌افراد با‌چنین‌غمزدگی‌غیر منطقی‌و افراطی‌واکنش نشان‌می‌دهد؟ نظریه‌های روان پویایی بر احساسات و واکنشهای ناخودآگاه نسبت به موقعیتهای جدید که اساس آنها حوادث قبلی زندگی است تاکید می‌ورزد.

اکثر نظام بندیهای روان پویایی بر محور تاریخچه روابط بین فرد و شخص که او در کودکی بیشترین وابستگی به وی را داشته است دور می‌‌زند.

نظریه یادگیری

پیش‌فرض نظریه‌های یادگیری‌آن است که افسردگی و فقدان تقویتبه هم مربوط‌اند. نبود تقویت ممکن است چند علت داشته باشد پاسخهای ممکن بدین سبب تضعیف شوند که هیچ‌تقویتی دریافت‌نداشته یا‌حالتی ناخوشایند‌یا تنبیه کننده به‌دنبال داشته‌اند.

بسیاری از نظریه پردازان معتقد به دیدگاه یادگیری، به شدت تحت تاثیر کارهای بی- اف- اسکینردر زمینه شرطی شدن عاملی بوده‌اند. اکثر دانشمندان مبتدی روان شناس با تغییر رفتار کبوتری که از طریق دریافت غذا به هنگام نوک زدن به نقطه‌ای مخصوص در قفس خود یا جعبه اسکینر پاسخشان تقویت یافته است، آشنا هستند.

اندیشه‌های ناشی از کارهای اسکینر از طریق تاکید بر تعامل اجتماعی، به ویژه اینکه چگونه رفتار سایر افراد می‌تواند به عنوان تقویت عمل نمایند اصلاح و تعدیل شده‌اند.

لوین سوهن و همکاران وی از‌پیشوایان تحقیق در‌زمینه افسردگی از دیدگاه یادگیری هستند. آنها به طور کلی چنین تاکید می‌کنند که پایین بودن مقدار واکنش‌های رفتاری (بدون‌شد رفتار) و احساسات غمگینی یا بدبختی که با افسردگی همراه است مربوط به کمی تقویت مثبت و یا زیادی تجربه‌های ناخوشایند.

منابع

  1. آزاد، حسین، روان شناسی مرضی کودک، ۱۳۷۴، تهران، انتشارات پاژنگ.
  2. انجمن‌روان پزشکی آمریکا، DSM-17 راهنمای تشخیص و آماری اختلالهای روانی، ترجمه محمدرضا نیکخو، سیامک نقشبندی وحی الدین غفرانی، جلد اول، ۱۳۷۹.
  3. آزاد، حسین، آسیب شناسی روانی، ۱۳۷۵، تهران، انتشارات بعثت.
  4. بروین، کریس، بنیادهای شناختی در علوم تربیتی رفتار، انتشارات رشد.
  5. شفر، مارتین، فشار روانی، ترجمه پروین بلورچی، ۱۳۷۰، تهران انتشارات پاژنگ.
  6. کاپلان، هارولد و بنیامین سادوک، خلاصه روان پزشکی، ۱۳۷۶، تهران.
  7. گنجی، حمزه، بهداشت روانی، ۱۳۷۶، تهران، نشر ارسباران.
  8. گنجی، حمزه، روان شناسی عمومی ، ۱۳۷۴، تهران، نشر دانا.
  9. جزوه مبانی ورزشی، استاد جابر خلف زاده، ۱۳۷۴، تهران.
  10. مظلومی، رجبعلی، تربیت ورزشی، ۱۳۶۲، تهران، انتشارات اداره کل استان تربیت بدنی آموزش و پرورش.
  11. وینتر، گراهام و کتی مارتین، راهنمای عملی روان شناسی ورزش، ترجمه دکتر محمد کاظم واعظ‌موسوی، ۱۳۷۴، انتشارات کمیته ملی المپیک جمهوری اسلامی ایران.
به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.