نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

  • خرید فایل
  • نوشته‌ها
  • پایان نامه بررسی میزان افکار خودکشی در بین دانشجویان دختر و پسر مجرد دانشگاه پیام نور

پایان نامه بررسی میزان افکار خودکشی در بین دانشجویان دختر و پسر مجرد دانشگاه پیام نور

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۱۰۴ | قابل ویرایش

فهرست مطالب

عنوان                                                                                                    صفحه

فصل اول: سازمان اصلی گزارش

مقدمه …………………………………………………………………………………………………………………….. ۱

بیان مسئله ………………………………………………………………………………………………………………. ۵

بیان فرضیه ……………………………………………………………………………………………………………. ۱۵

تعریف عملیاتی واژه­ها ……………………………………………………………………………………………. ۱۵

فصل دوم: ادبیات مربوط به تحقیق

مفاهیم بنیادی و نظریه­ها ………………………………………………………………………………………….. ۲۱

تحقیقات در زمینه موضوع مورد پژوهش ……………………………………………………………………. ۶۳

فصل سوم: طرح تحقیق

جامعه مورد تحقیق………………………………………………………………………………………………….. ۷۵

نمونه و روش نمونه­گیری ………………………………………………………………………………………… ۷۵

ابزار اندازه­گیری و روش اجرای آن …………………………………………………………………………… ۷۶

طرح و شیوه اجرای تحقیق ……………………………………………………………………………………… ۷۶

روش تجزیه و تحلیل داده­ها ……………………………………………………………………………………. ۷۸

فصل چهارم:

تجزیه و تحلیل داده­های توصیفی ……………………………………………………………………………… ۷۹

تجزیه و تحلیل داده­های استنباطی …………………………………………………………………………….. ۹۳

فصل پنجم: خلاصه و نتیجه­گیری

بیان مسئله …………………………………………………………………………………………………………….. ۹۴

توصیف روش­های به کار رفته …………………………………………………………………………………. ۹۵

بحث و نتیجه­گیری …………………………………………………………………………………………………. ۹۵

کاربرد پژوهش ……………………………………………………………………………………………………… ۹۷

محدودیت پژوهش …………………………………………………………………………………………………. ۹۷

پیشنهادات ……………………………………………………………………………………………………………. ۹۸

منابع

فهرست منابع …………………………………………………………………………………………………. ۱۰۱

ضمایم …………………………………………………………………………………………………………….. ۱۰۵

مقدمه

هوش،خلاقیت، تفکر و قدرت سازندگی در طول دورانهای متمادی اگر چه از یک طرف شرایط رفاه و آسایش فیزیکی را برای آدمی فراهم ساخته است، از طرف دیگر، رشد تکنولوژی و بهره­گیری از مصنوعات مختلف موجب ایجاد نیازهای جدید و فاصله گرفتن هر چه بیشتر انسان از محیط زندگی طبیعی­اش شده است.

دوری از شرایط طبیعی زندگی بعلاوه نیازهای روزافزون بشری و همچنین مسائل روانی عاطفی اقتصادی و اجتماعی متعدد و عوامل شناخته و ناشناخته دیگر شرایط اضطراب­زایی را فراهم می­سازند که تحمل آن برای برخی افراد جامعه دشوار و بلکه غیر ممکن خواهد بود. شاید ریشه بخش عمده­ای از بیماریها و مشکلات جسمانی و روانی در شرایط نامطلوب و غیرطبیعی زندگی باشد که البته به دست خود انسان ایجاد شده است.

هر چند جوامع بشری از نابسامانیهای متعدد رنج می­برند لیکن بررسیهای به عمل آمده نشان می­دهد که در اغلب مسائل فردی و اجتماعی روپایی از عوامل روان شناختی قابل پیگیری است.

انواع سکته­های قلبی زخم­های معده و انثی عشر و بسیاری از بیماریهای دیگر علاوه بر عوامل بیماری­زا و ژنتیک تحت تأثیر حالات روان­شناختی فرد نیز هستند. پزشکی روان تنی به وحدت روان و تن و تعامل بین آنها تأکید می­کند در مجموع اعتقاد به این است که عوامل روان شناختی در پیدایش تمام بیماری­ها اهمیت دارند (کاپلان- سادوک۲۰۰۳-۵۳۳)

افراد در مقابل مسائل و مشکلات عکس­العملهای گوناگونی از خودنشان می­دهند. گوشه­گیری پرخاشگری و دیگرآزاری و خودآزاری از جمله این عکس­العمل­هاست، در این میان اقدام به خودکشی به دلیل تأثیرات نامطلوبی که به فرد و جامعه دارد از اهمیت ویژه­ای برخوردار است.

مقدمه

امروزه ما در قرنی زندگی می­کنیم که بشر وقت اندکی را به خود اختصاص می­دهد و همواره در تکاپو برای بدست آوردن رفاه بیشتر است در نتیجه روح او دچار بیماریهای مختلف می­شود. همه ما در مقطعی از زندگی دچار بحران شده­ایم و گاهی به خودکشی فکر کرده­ایم اما این کار را انجام نداده­ایم من قصد دارم در این پژوهش ظرفیت اشخاص را در مقاله با بحران­ها بررسی کنم و ببینم افراد در مقاله با بحران­های زندگی چگونه از خود مقاومت نشان می­دهند و چند درصد به خودکشی فکر می­کنند.

بیان مسئله

اقدام به خودکشی یک مسئله حاد و مهم می­باشد که جامعه کنونی گریبانگیر آن شده است و فرد اقدام کننده به خودکشی یک بیمار نیازمند به کمک می­باشد.

بخش قابل توجهی از مراجعین به مرکز فوریتهای پزشکی و درمانی افرادی را تشکیل می­دهند که اقدام به خودکشی می­کنند در برخی پژوهشها شایع­ترین علت مراجعه افراد زیر ۵۰ سال به این مرکز، اقدام به خودکشی بوده است.

مطالعات در سالهای اخیر بیانگر این مطلب بوده که اقدام به خودکشی شایع­ترین علت مراجعه زنان و دومین علت مراجعه مردان (پس از حمله قلبی) به مرکز فوریتهای پزشکی است به اساس پژوهشهای بین­المللی حدود ۱۰% افرادی که اقدام به خودکشی می­کنند در آخر موفق به خودکشی خواهند شد و اقدام به خودکشی یک عامل پیش­بینی کننده هم خطر مرگ ناشی از خودکشی در آینده است.

در بسیاری از موارد داشتن حضور ذهن و آگاهی از شرایط و عوامل مؤثردر ایجاد آن می­تواند درمانگر را به سمت تشخیص و درمان صحیح سوق دهد و پایه­های پیشگیری از بیماری را پی­ریزی کند از یک سو هزینه­های مادی و نیروی انسانی که در جهت درمان موارد حاد و چه بسا موارد مذمن اقدام به خودکشی صدف می­شود صرفه­جویی می­شود.

چگونه می­توان بر فردی که قصد خودکشی دارد کمک نمود

اغلب خودکشی­ها را می­توان با اقدام­های بجا و مناسب در مورد افراد در معرض بحران پیشگیری نمود. اگر فردی را که قصد خودکشی دارد می­شناسید لازم است اقدامات زیر را انجام دهید:

خونسرد باشید: در بیشتر موارد عجله­ای در کار نیست. بنشینید و واقعاً به صحبتهای فرد گوش فرا دهید و ضمن درک، حمایتهای عاطفی خود را در مورد وی اعمال نمائید.

به طور مستقیم راجع به خودکشی بحث نمائید. بیشتر افراد راجع به مرگ و مردن احساسات مبهمی داشتند و آماده دریافت هر نوع کمکی هستند. از صحبت یا سؤال مستقیم راجع به خودکشی، ترس و وحشتی به خود راه ندهید.

فرد را به استفاده از روشهای حل مسئله و اقدامات مثبت تشویق و تربیت نمائید بخاطر داشته باشید فردی که در موقعیت بحران عاطفی قرار دارد نمی­تواند منطقی و دقیق فکر کند، او را از هر گونه اقدام جدی و تصمیمات غیر قابل برگشت در موقعیت بحران باز دارید و راجع به تغییراتی مثبتی که امید به زندگی را در وی افزایش می­دهد بحث و گفتگو نمائید.

از دیگر افراد کمک بگیرید، علی­رغم اینکه شما قصد کمک را دارید، سعی نکنید با ایفای نقش مشاور تمام مشئؤلیت را خود بر عهده گیرید. در جستجوی افرادی که بتوانند در زمینه­های تخصصی به شما کمک کنند برآیید، حتی اگر به قیمت از بین رفتن اعتماد و او به شما شود. اجازه دهید فرد مشکل­دار بفهمد که شما برای وی اهمیت قائلید و تسبت به او چنان علاقه­مندید که قصد گرفتن کمک از دیگران جهت رفع مشکلات وی را دارید.

شیوه­های مواجه با افکار خودکشی

در زیر چند راهبرد جهت مراجعه با معمای بحران خودکشی ذکر شده است. نکته کلیدی برای پیشرفت از طریق این حالت، برقرار کردن رابطه با یک شخص و مشارکت دریافتن راههای جایگزین جهت (توجیه) زندگی (زنده ماندن) است.

۱) ترسها، ناکامی­ها و نگرانی­های خود را با والدین، دوست و همسر، استاد، مشاور یا یک روحانی در میان بگذرید. اگر شما راه­حلی برای مشکلات ندارید به این معنی نیست که برای آن مشکلات دیگر هیچ راه­حلی وجود ندارد. ابزار افکار و احساساتتان آغاز کننده فرایندی است که از طریق آن نیروی امید و احساس ارزشمندی مجدداً ایجاد شده و به کشف راه­حل­های دیگر جهت­ حل و فصل بحران منجر می­گردد. اگر افکار خودکشی بیش از چند روز طول کشید،کمک حرفه­ای و تخصصی الزامی خواهد بود.

۲- افکار مثبت را جایگزین افکار منفی کنید. اگر شما بطور دائما درباره نقائص، تقصیرها بدبیاریهای زندگی خود تعمیق و تفکر نمائید، خود پنداره و نگرشی منفی در مورد آینده را درونی خواهید کرد. تمرکز به اسناد­ها، توانایی­ها و مشارکت­های شخصی مثبت، نگرشی متعادل در مورد خود و توانایی­تان ایجاد خواهد کرد. در بعضی اوقات جهت ایجاد احساس بهتر با خودتان حرف بزنید.

منابع و مأخذ

  1. آسون، دیمون، مراحل اساسی اندیشه در جامعه شناسی، ترجمه باقر پرهام، ۱۳۶۳، انتشارات آموزش انقلاب اسلامی.
  2. اسلامی نسب، علی، بحران خودکشی، ۱۳۷۱، تهران، انتشارات فروردین.
  3. ایزدی، سیروس، روان پزشکی برای دانشجویان و پزشکان عمومی، ۱۳۶۴، چاپ اول، انتشارات چهره.
  4. تقوی، نعمت الله، مجموعه مقالات دومین همایش ملی آسیب­ شناسی اجتماعی در ایران ۱۳۸۳، انتشارات آگه.
  5. توفیقی، حسن، مجله دانشکده پزشکی.
  6. دهگان پور، محمد، محمدی راد انور، آقا بیگلری عباس.
  7. دیبایی، امیر (مرگ پایان کبوتر نیست)، نشریه درد،
  8. دورانت، ویل، (مشرق زمین گاهواره تمدن) ترجمه احمد آرام و دیگران، ۱۳۶۸، انتشارات آموزش اسلامی.
  9. ستوده، هدایت الله، ماهنامه علمی تحقیقی و اجتماعی کهکشان ۱۳۷۱.
  10. ساراسون، ایردن جی، ساراسون با بارآار، روان شناسی مرخی، ترجمه بجن تجاریان،۱۳۸۲، جلد اول انتشارات رشد.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.