نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

پایان نامه بررسی میزان شیوع کمرویی در دختران دبیرستانی

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۸۸ | قابل ویرایش

فهرست مطالب

عنوان                                               صفحه

چکیده

فصل اول

موضوع پژوهش                                                       ۱

بیان مسأله                               ۲

اهداف تحقیق                                 ۴

اهمیت مسئله                      ۴

پرسش‌های تحقیقاتی                 ۶

تعریف مفاهیم پژوهش                   ۶

فصل دوم

پیشینه مطالعاتی

کمرویی چیست؟                             ۸

دیدگاههای مختلف در مورد کمرویی                         ۹

کمر و متولد شدن                           ۱۰

علل کمرویی                       ۱۲

شیوع کمرویی                      ۱۶

ویژگیهای رفتاری افراد کمرو                    ۱۹

عواقب کمرویی                             ۲۰

جنبه مثبت کمرویی                                                 ۲۳

علایم جسمانی کمرویی                                            ۲۵

خجالتی – اما موفق                                                   ۲۶

خجالتی در محیط کار                                                   ۲۹

آیا کمرویی همان درون‌گرایی است                    ۳۰

آیا می‌شود یک آدم خجالتی موفق بود              ۳۱

درمان                                     ۳۲

شناخت خود                              ۳۲

پایه‌ریزی عزت نفس خود                       ۳۵

پانزده گام در راه مبدل شدن به فردی متکی به نفس       ۳۷

پایه‌ریزی اعتماد به نفس                                           ۴۰

رشد مهارتهای اجتماعی خود                                       ۴۱

فصل سوم

روش پژوهش                                                     ۴۹

ساخت و چهارچوب پژوهش                                  ۴۹

مشخصات آزمودنیها                                    ۴۹

ابزار اندازه‌گیری                                        ۵۰

روش تحلیل آماری                                          ۵۱

شیوه اجرای پژوهش                                      ۵۱

فصل چهارم

نتایج پژوهش                                                        ۵۲

فصل پنجم

بحث در نتایج                                                 ۷۵

انتقادات و پیشنهادات                                               ۷۹

منابع                                                                    ۸۰

چکیده

بحث درباره شیوع کمرویی و درصد فراوانی افراد کمرو کار ساده‌ای نمی‌تواند باشد، می‌توان گفت که پدیده کمرویی فوق‌العاده فراگیرست. درصد قابل توجهی از کودکان ونوجوانان، جوانان و بزرگسالان هر جامعه دچار کمرویی و چنین ناتوانها و معلولیتهایی اجتماعی هستند.

بررسی‌های انجام شده حاکی از آن است که تمامی افراد کمرو در همه موقعیتها و شرایط اجتماعی یکسان واکنش و رفتار مشابهی از خود نشان نمی‌دهند و میزان و درجات احساس کمرویی ایشان کاملاً متفاوت است.

هدف از پژوهش حاضر بررسی کمرویی در دبیرستان دخترانه می‌باشد که برای این منظور از بین دانش‌آموزان یکی از دبیرستانهای شهرستان شازند ۲۰۰ دانش‌آموز دختر به تصادف انتخاب کرده و نتایج نشان می‌دهد که ۴۷% خود را فردی کمرو قلمداد کردند. و ۵۲% گفته‌اند که کمرو نیستند در مورد میزان کمرویی ۴۶% درصد به کمرویی متوسط پاسخ مثبت داده‌اند و همچنین در مورد اوقات کمرویی که چند وقت یکبار احساس کمرویی می‌کنند.

۵/۳۸% درصد به گزینه به ندرت یکبار در ماه یا کمتر جواب مثبت داده‌اند و در مورد اینکه کمرویی آیا برایشان یک مشکل شخصی ایجاد کرده است یا نه ۵/۲۸% به گزینه بله گاه گاهی پاسخ داده‌اند. در مورد تظاهر نکردن به کمرویی گفته‌اند بعضی اوقات می‌توانم بعضی اوقات نمی‌توانم بیشترین درصد ۶۸% به این گزینه جواب داده‌اند.

مقدمه

در مشکلات و مسائل مهمی که نوجوانان و کودکان امروزه آن روبه‌رو هستند مشکل خجالت و کمرویی است این مشکل را عامل عقب‌ماندگی، شکست و ناکامی انسان در مراحل مختلف زندگی به شمار آورده‌اند.

به تجربه ثابت شده است که تعداد زیادی از دانش‌آموزان مقاطع مختلف تحصیلی به کمرویی و خجالت مبتلا هستند و از این مشکل رفتار رنج می‌برند چون نمی‌توانند عواطف و احساسات واقعی خود را در برخورد با مسائل و شرایط گوناگون ابراز نمایند.

هر کسی ممکن است با عدم موفقیتهای ناخواسته و ناخوشایندی روبرو شود و بگونه‌ای شایسته با آن مقابله نکند و در نتیجه از نشان داد واکنش مناسب باز بماند یا بدلیل گرفتار شدن در هراس بی‌دلیلی قادر به دفاع از حقوق فردی و اجتماعی خویش تشود و در دیگر مراحل زندگی مغلوب و سرشکسته مهم بر حق خویش را به دیگران یا رقیبان واگذار کند و قادر به دفاع از آن نباشد این افراد که ما آنها را کمرو و خجالتی می‌نامیم. از ایجاد و ارتباط با دیگران ترس واهمه دارند و بیشتر ترجیح می‌دهند تا دیگران به جای آنها صحبت کنند و افکار و عقاید و نظرانشان همانهایی باشد که دیگران.

بیان مسأله

در این تحقیق محقق بر آنست که میزان شیوع کمرویی را در دختران بررسی کند پدیده کمرویی فوق‌العاده فراگیر است در هر جامعه‌ای درصد قابل توجهی از کودکان، نوجوانان و بزرگسالان بدون آن که تمایلی داشته باشند، ناخواسته خودشان را در حصاری از کمرویی محبوس و زندانی می‌کنند و شخصیت واقعی و قابلیت‌های ارزشمند ایشان پشت توده‌ای از ابرهای تیره کمرویی، ناشناخته می‌ماند.

چه بسیار دانش‌آموزان و دانشجویان هوشمند و خلافی که در مدارس و دانشگاهها به دلیل کمرویی و معلولیت اجتماعی. همواره از نظر پیشرفت تحصیلی و قدرت خلاقیت و نوآوری نمره کمتری از همسالان عادی خود عادیشان می‌شود؛ چرا که کمرویی یک مانع جدی برای رشد قابلیتها و خلاقیتهای فردی است.

پدیده کمرویی در بین بزرگسالان و افراد مسن بسیار پیچیده‌تر است، چنین پیچیدگی روانی ممکن است در اغلب موارد. نیازهای درونی، تمایلات، انگیزها، قابلیتها، فرصتها، هدفها و برنامه‌های شغلی حرفه‌ای و اجتماعی جوانان ایشان را به طور جدی متأثر و دگرگون کند. پرداختن به پدیده کمرویی و بررسی مبانی روانی شناختی آن از این رو حائز اهمیت است که تقریباً همه ما به گونه‌ای تجاربی از کمرویی را در موقعیتهای مختلف داشته‌ایم.

کمرویی چیست؟

کمرویی مقوله‌ای ناروشن است، هر چه نزدیکتر به آن بنگریم، تنوع بیشتری در آن مشاهده می‌کنیم. فرهنگ لغت انگلیسی آکسفورد می‌گوید که اولین استفاده ثبت شده از این لغت در یک شعر آتلگوماکون بوده است که حدود هزار سال بعد از میلاد مسیح سروده شده است. که در آن شعر معنی این لغت «به سهولت ترسانده شده» بوده است.

«کمرو بودن» نشانگر صفت فردی است که «به خاطر ترسویی» احتیاط کاری و بی‌اطمینانی نزدیک شدن به او مشکل است. فرد کمرو «هشیارانه از مواجهه با افراد یا چیزهایی مشخص یا انجام کاری همراه آنان بیزار است، به طور محسوسی ترسو است.» ممکن است فرد کمرو «کناره‌گیر یا بی‌اعتماد باشد» یا از خمیر مایه دیگری باشد دو شخصیتی پرش‌انگیز بی‌اعتماد و مشکوک» فرهنگ لغت و بستر کمرویی را به عنوان «ناراحت بودن در حضور دیگران» تعریف می‌کند. (زیکمباردو،به نقل از پارسا ،۱۳۷۶)

برانیه کمرویی را نوعی بیماری روانی تلقی می‌کند که ابتدا در ضمیر باطن ریشه می‌داوند و مزمن می‌شود و سرانجام جسم را نیز از تحرک می‌اندازد.

کمرو متولد شدن

تمام افرادی که به شدت کمرو هستند، از نظر خلق و خو نیز عصبی می‌باشند. آنان از نژادی هستند که در آن جنون، صرع، میگرن، آنژین، مالیخولیا و انجام کارهای عجیب و غریب رواج دارد. ما اغلب اوقات می‌توانیم در ریشه‌یابی آن، ردپای تأثیر مستقیم توارث را بیابیم:

هیچ واقعیتی مسلم‌تر از این مطلب نیست که کمرویی در خانواده‌ها بخش می‌شود.»

این دیدگاه بدبینانه که با اطمینان در نزدیکی چرخش قرن «گناه» را به گردن ژنهای والدین افراد کمرو تا چندین نسل قبل از آنان می‌اندازد، از جانب یک پزشک انگلیسی مطرح شده است. برگردان تازه‌ای از نظریه «کمرو متولد شدن» توسط ریموند کاتل روانشناس ارائه شده است.

او معتقد است که شخصیت یک فرد از مجموعه‌ای از ویژگیهای پایه‌ای تشکیل شده است که با تجزیه و تحلیل ریاضی پاسخهای فرد به یک پرسشنامه می‌توان آنها را کشف کرد. افراد برای هر خصومتی که پرسشنامه مورد سنجش قرار می‌دهد، نمره‌ای دریافت می‌کنند.

علت کمرویی معمولاً فکر غلط است

شخص کمرو یا خودش برای خودش ارزشی قائل نیست یا تصور می‌کند که دیگران برای او ارزشی قائل نیستند. هیچ کس دوست ندارد مورد تمسخر دیگران قرار گیرد ترس از چنین وضعی شجاع‌ترین فرد را عقب می‌زند تنها چند فرد استثنایی از افکار عمومی ترس به خود راه نمی‌دهند.

بعضی‌ها نیرومند و دارای منش محکمی می‌باشند که مستقیماً به سوی هدف خود میروند و موانع را از سر راه خود برمی‌دارند بدون آنکه فکر کنند دیگران در این مورد چه خواهند گفت؟ بعضی دیگر افرادی هستند مغرور و متکبر و چنان در احساس برتری خود غرق هستند که قضاوت دیگران را بی‌ارزش و قابل چشم‌پوشی تلقی می‌کنند و چنین نیروی اراده و چنین اعتماد به نفس بندرت مشاهده می‌شود.

از کس که خود را مضحک و مسخره تصور می‌کند انتظار نداشته باشید که با اطمینان در جع دیگران حاضر شود. زیرا این درخواست و انتظار مثل آن است که بخواهید گره ماه را آسمان پایین بکشدی. ولی باید با صدای هر چه بلندتر تکرار کرد.

فهرست منابع

  1. ـ افروز، غلامعلی. (۱۳۷۳) کمرویی و راههای درمان آن. تهران: نشریه‌ی ماهانه آموزشی ـ تربیتی.
  2. ـ براینه و شارتیه. ترجمه هوشیار و رزم آزما. (۱۳۶۹) کمرویی و راههای درمان آن. تهران: انتشارات سپنج.
  3. ـ رجبی، محمد‌رضا. (۱۳۸۱). نشریه ی کاشف.
  4. ـ ریموند دوسن لوران. ترجمه‌ی محمد‌رضا سروری. (۱۳۷۴) چاره کمرویی. تبریز: انتشارات مهر آیین.
  5. ـ زیمبارد و فیلیپ جی. ترجمه ن. پارسا. (۱۳۷۶) کمرویی چیست و چه باید کرد. تهران: انتشارات پرنیان.
به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.