نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

تحقیق بررسی میزان فرسودگی بین مشاوران ناحیه ۴ شیراز

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۴۶ | قابل ویرایش

مقدمه

هدف هر انسانی اگر بالاتر از منافع شخصی بوده و تنها برای نجات خود نباشد و به فکر کمک ودستگیری همنوع باشد که تکلیف وامر وجدانی  وراه اولیاء الله وهادیان اهم بوده، به انسان توانایی ومعنویت و استقامت فوق العاده می بخشد وبه حیات معنی و هدف می دهد. (بهاری – ۱۳۷۲ ، ص ۱۹۸)

 اکثر مردم در طول زندگی دچار مشکلات و هیجانات ، تعارضها و تردید های می شوند که خود به تنهای قادر به رفع آنها نیستند بنابراین نیاز به مشورت با افراد متخصص وآگاهی دارند تا به کمک آنها اقدام به رفع موانع نمودند و از طریق شور و مشورت با این افراد به عمل مشکلات خود بپردازند روند مشاوره رابطه و مبنای ارتباطی را  فراهم می کند  که به واسطه آن امکانات و شناخت خود را کشف می کند.

در چنین شرایطی عناصری مانند دانش ، مهارت ، تجربه ، آرامش خاطر مشاور است که نتایج مثبت را ممکن می سازد و عدم یا ضعف در هر یک از عناصر مذکور نتیج منفی به بار آورده وسبب هرسودگی شغلی مشاور می شود.  ثنایی ، ۱۳۷۳)

بیان مسئله

اگر مشاور فرسوده شود ممکن است در او نگرشی منفی نسبت به مراجعاتش ایجاد گردد بطوریکه در بعضی مواقع به بهانه مبیان مشکلات ، آنها را مورد ملامت قرار دهد و کم کم روابط مشاوره ای آزار دهنده گردیده وبه جای این که رابطه ی همدلانه و یاورانه ، شوق انگیز، صمیمی ، مسئولانه و خلاق حکمفرما باشد فضایی بسیار سرد و خسته کننده ساخته می تشود که در چنین جوی مشاور از کار خود راضی نخواهد بود.

ظهور چنین علائمی در مشاور  روشن ترین نشانه فرسودگی شغلی خواهد بود و او غالبا خود را در کارها ناموفق می پندارد و عدم موفقیت وی در انجام کار برای مراجع و احساس ناتوانی، او را دچار سرخوردگی ، درماندگی ، دل سردی  و خود ناباوری و نهایتا کاهش عزت نفس می گرداند.

تاریخچه فرسودگی شغلی

فرود نبرد گر اولین فردی بود که واژه فرسودگی شغلی را مورد بررسی و استفاده قرا داد تا یک حالت تحلیل روحی و جسمی را که از حالات کار ناشی می شود مشخص کند و بسیاری از علائم فرسودگی شغلی مثل : تحلیل فیزیکی ، احساس فقدان کمک ، ناامیدی ، تحلیل روحی و گسترش خود مفهومی منفی در مورد کار و زندگی افراد مشخص گردیده اند.

فرسودگی شغلی از جمله اختلالهایی است که در سالهای اخیر مورد توجه روان شناسان صنعتی بالینی هستند فرد مبتلا به فرسودگی شغلی از خستگی جسمی هیجانات و نیز از فرسودگی نگرشی رنج می برد دچار افسردگی می شود .احساس میکند پیشرفتی ندارد عملکردش کاهش پیدا می کند گرفت را نوع سردردها اختلال در خواب کاهش وزن و نظایر ان می شود.

تاثیر سبک مدیریت در فرسودگی شغلی

عاملی مهمی که می تواند در فرسودگی شغلی اثر قابل توجه ای داشته باشد سبک مدیریت و رهبری سرپرست واحد کا راوست در مدیریت بعضی از تحقیقات نشان مید هد در مواردی که بعد از ملاحظه یعنی توجه نسبت به رفاه افراد و برقراری روابط دوستانه با آنان در مدیریت یک سازمان ضعیف است در صد بیشتری از کارکنان ان گرفتار نشانه هاس فرسودگی شغلی می شوند.

نیازهای مشاور و چگونگی فرسوده شدن او

بهداشت روانی سلامت اسودگی خاطر و ارامش مشاور از درجه اول اهمیت ربرخودار است زیرا اگر چنین نباشد به نظر نمی رسد که بتواند برای مراجعان خود مفید و موثر باشد برای اینکه یک مشاوره از ارامش خاطر و رضایت شغلی برخودار بوده و در این زمینه دارای احساس خوبی باشد باید مسائل شخصی خود را حل نمایند و در این مورد می تواند از وجود یک سرپرست با تجربه استفاده کند در نتیجه یک مشاوره احتیاج به حمایت دارد و الازمانی فرا می رسد که از لحاظ عاطفی و هیجانی تحلیل رفته و فرسوده می گردد.

دامنه وسیعی از علائم فرسودگی وجود دارد که تحت عنوان فرسودگی شغلی می اید این علائم نشان دهنده این احساس ار داشته باشند که بیش از حد کار می کنند و قادر نیست کا زیاد خود را کنترل کنداو خودش را در قالب شناگری می بیند که بر خلاف جریان اب حرکت می کند و قادر نیست سرخود را بالای اب نگه می دارد این حالت باعث می شود که او احساس ناامیدی و درماندگی کند.

مشاورانی که فرسودگی شغلی را تجربه می کنند معمولا از لحاظ جسمانی عاطفی و ذهنی خسته هستند انها به تدریج احساس می کنند که نمی توانند با مراجع دیگری رو به رو شوند به نر می رسد که این حالت نتیجه فشار روانی رابطه مشاوره ای میان فردی است.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.