تعداد صفحات: ۱۷۶ | قابل ویرایش
فهرست مطالب
عنوان صفحه
پیشگفتار: ۱
مقدمه: ۳
فصل اول : مبانی نظری تحقیق ۷
بیان مساله واهمیت موضوع تحقیق: ۸
اهداف تحقیق: ۱۲
فرضیات تحقیق: ۱۳
روش تحقیق: ۱۳
فصل دوم: رسانه چیست و چه تواناییهایی دارد؟ ۱۴
ارتباط جمعی- تاریخچه رسانههای جمعی ۱۵
کارکرد رسانههای جمعی ۲۱
وظیفه رسانه چیست؟ ۲۸
قدرت تأثیر رسانههای جمعی ۲۹
فصل سوم: جهان جدید تلویزیون ۳۳
یک کودک چه وقت استفاده از تلویزیون را شروع میکند؟ ۳۴
کودک چه مقدار وقت صرف تلویزیون میکند؟ ۴۱
چه کسانی بیننده پروپا قرص هستند؟ ۴۶
توضیحی درباره سایر رسانهها ۴۹
استفاده کودکان از رسانهها در سنین مختلف: ۵۰
کودکان چه چیزهایی را میبینند؟ ۵۲
برخی معیارهای پیش بینی سلیقه کودکان در مورد تلویزیون ۵۶
کودکان درباره تلویزیون چگونه فکر میکنند؟ ۶۰
وجهه تلویزیون : ۶۱
آیا تلویزیون در نظر کودکان شگفت انگیز است؟ ۶۳
بچهها دوست دارند شاهد چه تغییراتی در تلویزیون باشند ؟ ۶۴
والدین دوست دارند شاهد چه تغییراتی باشند ؟ ۶۶
چرا کودک از تلویزیون استفاده میکند؟ ۶۸
عملکرد تلویزیون: ۷۵
چرا ما دارای رسانههای جمعی هستیم ؟ ۷۷
نیازهای ویژه کودکان که تلویزیون آنها را برآورده میکند ، کدامند ؟ ۷۹
محتوای خیال: ۸۱
محتوای واقعیت ۸۲
تلویزیون به عنوان خیال ۸۳
آیا تلویزیون مانعی بر سرا راه مسائل زندگی است؟ ۸۵
تلویزیون به عنوان واقعیت ۸۶
دو جهان ۸۹
اهمیت خیال ۹۱
فصل چهارم: یادگیری از تلویزیون ۹۲
چگونگی یادگیری از تلویزیون ۹۳
موارد یادگیری اتفاقی ۹۵
میزان هوش و رفتار کودک در ارتباط با برنامههای تلویزیون ۱۰۰
چه آموزشی را باید انتظار داشته باشیم؟ ۱۰۳
تلویزیون در مدرسه ۱۰۸
چگونگی اکتساب در کودکان ۱۱۳
مقایسه ۱۱۵
فصل پنجم: تاثیرات جسمی و روانی تلویزیون بر کودکان ۱۱۹
الگوی تأثیر- رسانه: ۱۲۰
تلویزیون به کودکان چه میدهد؟ ۱۲۰
الگوی تأثیر- کودک ۱۲۷
الگوی تأثیر- تعامل ۱۳۰
دیگر ویژگیهای تعامل ۱۳۳
اثرات فیزیکی تلویزیون بر کودکان ۱۳۵
آیا تلویزیون بر بینایی کودکان اثر بدی دارد؟ ۱۳۶
آیا تلویزیون کودکان را خواب آلود و خسته به مدرسه میفرستد؟ ۱۳۷
اثرات عاطفی تلویزیون برکودکان ۱۳۸
اثرات شناختی تلویزیون بر کودکان ۱۴۱
آیا تلویزیون حاوی تصویر غیر دقیقی از زندگی بزرگسالان است؟ ۱۴۱
آیا تلویزیون موجب بزرگسالی زود رس میشود ؟ ۱۴۳
اثرات رفتاری ۱۴۵
آیا تلویزیون کودکان را منفعل میکند؟ ۱۴۷
آیا خشونت ارائه شده در تلویزیون، آموزش خشونت میدهد؟ ۱۵۳
نتیجه گیری : ۱۵۷
پیامدهای منفی تلویزیون: ۱۵۷
فصل ششم: اینترنت رسانه جدید قرن بیستم ۱۶۰
اینترنت چیست؟ ۱۶۲
فواید اینترنت برای کودکان: ۱۶۳
خطرات اینترنت : ۱۶۴
سودجویان از اینترنت برای به دام انداختن کودکان استفاده میکنند: ۱۶۴
مطالب نامناسب و غیر مجاز در اینترنت : ۱۶۴
ارتکاب جرایم: بمبها، مواد مخدر، دزدی و شخصیتهای غیر واقعی ۱۶۴
تهاجم به حریم خصوصی : ۱۶۵
چگونگی اجتناب و کاهش خطراتی که کودکان در ایترنت با آن مواجهند: ۱۶۵
نتیجه گیری و آزمون فرضیات: ۱۶۶
منابع مآخذ: ۱۷۰
پیشگفتار
تحقیق حاضر با عنوان “بررسی نقش رسانههای جمعی (با تاکید بر تلویزیون) در الگوپذیری و رفتار کودکان ” سعی دارد، تاثیرات مثبت وپیامدهای منفی وابستگی کودکان به تلویزیون را مورد بررسی قرار دهد.
در راستای رسیدن به هدف مذکور ابتدا مبانی نظری تحقیق در مورد تاریخچه پیدایش رسانههای گروهی و به خصوص تلویزیون مطرح شده، سپس انواع کارکردهای تلویزیون، وظایف رسانه به عنوان یک وسیله ارتباطی مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است.
در فصل دوم تحقیق مقدارزمانی که کودکان در شرایط مختلف سنی صرف تماشای تلویزیون میکنند،آغاز سن تماشای تلویزیون، دلایل تماشای تلویزیون توسط کودکان و انتظاراتی که کودکان و والدین آنها از تلویزیون دارند مورد بررسی قرار میگیرد.
لازم به ذکر است آمار و ارقام مربوط به این فصل از تحقیق، در مورد جامعه آمریکا و بر اساس اطلاعات کتاب ” تلویزیون در زندگی کودکان ما نوشته ویلبر شرام و دیگران، ترجمه محمود حقیقت کاشانی میباشد.
امید است با عنایتی که مسئولین تعلیم وتربیت ایران اسلامی به الگو گیری کودکان این مرز و بوم از رسانههای گروهی و به ویژه رسانههای تصویری دارند، زمینه انجام این چنین پژوهشهای گسترده ای در سیستم آموزش و پرورش کشور مانیز فراهم گردد که این مهم حمایت همه جانبه مسئولین امر را میطلبد.
فصل سوم با عنوان جهان جدید تلویزون مسایلی از جمله سن شروع تماشای تلویزیون و شرایط زمانی و انواع موضوعاتی که مورد توجه کودکان با توجه به شرایط سنی و جنسی و همچنین تواناییهای ذهنی آنها است مورد بررسی قرار گرفته است.
مقدمه
کودکان ما امروزه در خانه ای پا به دنیا میگذارند که تلویزیون در آن به طور میانگین هفت تا هشت ساعت در روز روشن است. حالا دیگر بیش از آنکه از مادربزرگها داستان و از پدربزرگها خاطره بشنویم این تلویزیون است که داستانهای مربوط به انسانها، زندگی و ارزشهای آن را برای ما بیان میکند.
تلویزیون، امروزه به عنوان عمومی ترین و پرمخاطب ترین رسانه جمعی، سهم عمده ای در آموزش و تأثیرگذاری مستقیم و غیر مستقیم بر فرهنگ و روح و روان جمعی دارد.
تاثیر پذیری اکثریت خاموش جامعه از تلویزیون و برنامههای ماهواره ای تلویزیونی بسیاری از اوقات کشورهای جهان سوم را با بحران فرهنگی روبرو کرده است.
تلویزیون هر روز بر ما تسلط بیشتری مییابد و ما بایستی نگران آثار مخرب برنامههای تلویزیونی برای کودکان و خانوادههای خود باشیم. این حق ماست و میبایستی عکس العمل نشان دهیم. اگر چه تلویزیون فی نفسه مطرود نیست اما برنامههای تلویزیونی در مجموع زیانبار بوده اند. در غرب به نوعی و در شرق به شکلی دیگر خطر برنامههای مخرب و منحط تلویزیونی احساس میشود.
بیان مساله واهمیت موضوع تحقیق
نتایج نظرسنجی درخصوص بررسی میزان استفاده کودکان و نوجوانان از رسانهها که به تازگی در مرکز تحقیقات صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران انجام شده است، نشان میدهد ۹/۹۹ درصد کودکان و نوجوانان به تلویزیون دسترسی دارند و این گروه در شبانه روز به طور متوسط ۴ ساعت و ۱۶ دقیقه تلویزیون تماشا میکنند.
کودکان و نوجوانان از بین شبکههای تلویزیونی، بیشتر برنامههای شبکه پنج (۴۴ درصد) و سه سیما (۴۲ درصد) را تماشا میکنند. همچنین ۵۲ درصد از این گروه به رادیو دسترسی دارند که ۳۲ درصد شنوندگان کودک و نوجوان به شبکه پیام گوش میدهند.
گفتنی است ۳۳ درصد کودکان، به ماهواره دسترسی دارند و ۸۲ درصد بینندگان این گروه برنامههای ماهواره ای، شبکههای فارسی زبان را تماشا میکنند. ۸۱ درصد کودکان و نوجوانان به دستگاههای صوتی و تصویری مانند VHS،VCD، DVD، ۵۷درصد به رایانه و ۴۹ درصد به دستگاههایی مانند میکرو، پلی استیشن، سگا و… دسترسی دارند.
شایان ذکر است عمده ترین ژانر مورد علاقه کودکان و نوجوانان در فیلمهای ویدئویی مهیج و ترسناک (۲۱ درصد) است.
ارتباط جمعی- تاریخچه رسانههای جمعی
ارتباط میان افراد که سبب انتقال مفاهیم، افکار و اطلاعات از فردی به فرد دیگرمیشود، شرط اصلی پیدایی و ادامه زندگی جمعی است؛ زیرا زندگی جمعی انسانها بدون وجود ارزشها، هنجارها، اهداف و حتی تعارضاتی که از طریق ارتباط به وجود میآید، معنا و مفهومی ندارد.
بعلاوه پیدایی و پابرجایی ارزشهای گروهی (اجتماعی)، هنجارها،محتوای فرهنگی و همچنین روندهای یادگیری اجتماعی و در عین حال تضادهای اجتماعی،فقط از طریق ارتباط به وجود میآید. افراد باید برای زندگی جمعی از اهداف، مقاصد، آگاهیهاو همچنین از تفکرو برداشت دیگران مطلع گردند تا به ارائه واکنشی در برابر آنان قادر گردند.
با وجود آنکه کلام متداول ترین راه برقراری ارتباط میان افراد، به اشکال مختلف انجام میگیرد. باید در نظر داشت که ارتباط غیر کلامی نیز سهم عمدهای در برقراری ارتباط میان افراد دارند.
ساخت جوامع امروزی، نوع جدیدی از ارتباط را مطرح ساخته است که در دورانهای قبل، هرگز امکان پذیر نبود. امروزه، فرد نه فقط قادر به برقراری ارتباط در گروههای کوچک است، بلکه در ارتباط جمعی با دیگر همنوعان خود نیز قرار دارد.
کارکرد رسانههای جمعی
پس از ورود مطبوعات به عنوان رسانه جمعی به زندگی افراد جامعه، در اثرپیشرفتهای فنی، ورود رسانههای جمعی دیگر نیزامکان پذیر گشت. تلویزیون که در برخی موارد از آن به عنوان پر قدرت ترین» رسانه نام برده میشود، بعد از جنگ جهانی دوم، در حدود سالهای ۱۹۴۶ وارد زندگی اجتماعی شد.
استقبال از این رسانه، فوق العاده زیاد بود؛ به طوری که امروزه در کشورهای صنعتی و همچنین در میان قشرهای متوسط کشورهای غیر صنعتی، نه فقط اکثر خانودهها یک دستگاه تلویزیون دارند، بلکه در مواردی دستگاههای گیرنده دوم و سوم تلویزیونی نیز وارد خانه شده است تا هر یک از اعضای خانواده،بدون ایجاد مزاحمت برای دیگران قادر به تماشای برنامه دلخواه خود باشند.
در دهههای اخیر، پدیدههای جدیدتر در زمینه ارتباطات جمعی امکان ایجاد تغییر عادات تماشای تلویزیون را به وجود آورده است. تعداد ایستگاههای پخش تلویزیونی،امکان انتخاب میان فرستندههای متعدد را به بینندگان میدهد و وجود ویدیو و امکان ضبط ویدیویی برنامههای تلویزیونی از وابستگی زمانی افراد به تلویزیون میکاهد و به آنان اجازه میدهد که در ساعت دلخواه و مناسب برنامه دلخواه خود را تماشا کنند. گسترش ماهوارهها نیز تغییرات عمدهای را به وجود خواهد آورد.
منابع و مآخذ
- لاینل سی. بارو وبرس اچ. وستلی، هوش و اثر بخشی رادیو وتلویزیون، ۱۹۵۹
- کنت گایگر و رابرت سوکول، تلویزیون آموزشی در بستن، لندن، ۱۹۶۰
- کارل آی. هولند و ایروینگ ال. جانیس، ارتباطات و ترغیب، نیوهاون، ۱۹۵۳
- هایمن.اچ.اچ.سیستمهای ارزشی طبقات اجتماعی مختلف، ۱۹۵۳
- زیپمن. سی. ا، اجتماع و رادیو وتلویزیون، آکسفورد، ۱۹۵۰
- شرام. ویلبر، جک لاین و ادین بی پارکر،تلویزیون در زندگی کودکان ما، ترجمه محمود حقیقت کاشانی، مرکز تحقیقات صدا و سیما، ۱۳۷۷
- جانسون. سیمون، محافظت از کودکان در اینترنت، ترجمه ابراهیم باقری، انتشارات جهاددانشگاهی مشهد، ۱۳۸۵
- ۲۰۰۴، internet domain survey، jan 2004، internet software consortium. http//www.isc.org/ops/ds/reports./2004-01/March 2، ۲۰۰۴.
- Zakon،Robert،۱۹۹۷،،RFC2235 The Internet Society. http://www. Faqs.org/rfcs/rfc2235.html. august 24،