نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

  • خرید فایل
  • نوشته‌ها
  • پایان نامه بررسی نقش مشاور در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان رشته های ریاضی، علوم تجربی و علوم انسانی

پایان نامه بررسی نقش مشاور در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان رشته های ریاضی، علوم تجربی و علوم انسانی

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۸۶ | قابل ویرایش

چکیده

پژوهش حاضر به دنبال بررسی نقش مشاور در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ریاضی، علوم تجربی و انسانی است که از بین آنها دو گروه به صورت تصادفی انتخاب شد.گروهی که نحت راهنمایی مشاور قرار داشته گروه دیگر از راهنمایی مشاوره بهره نداشته است.

روش نمونه برداری این پژوهش بر پایه نمونه برداری چند مرحله انجام گرفته است.بدین صورت که از بین تعداد کل دبیرستانهای شهرستان ابهر ۵ دبیرستان به صورت تصادفی انتخاب و سپس از بین دبیرستانهای انتخابی از هر دبیرستان یک کلاس تجربی، یک کلاس ریاضی و یک کلاس انسانی به صورت تصادفی انتخاب گردید و از هر کلاس ۱۰ نفر به صورت انتخابی تعیین گردید که ۵ نفر متعلق به گروه A و ۵ نفر متعلق به گروه B می باشند.در مجموع تعداد کل دانش آموزان فارغ التحصیل مورد پژوهش ۱۵۰ نفر می باشند.

مقدمه

پس از انقلاب اسلامی و استقرار نظام جمهوری اسلامی، برای اصلاح یا تغییر بنیادی نظام آموزش و پرورش فعالیتهای پراکنده و متعددی به همت مسئولان فرهنگی کشور و افراد صاحب نظر به صورت خودجوش آغاز شد و بالاخره در پایان سال ۱۳۶۴، شورای عالی انقلاب فرهنگی در مصوبه پنجاه و نهمین جلسه خود، به پیشنهاد آموزش و پرورش، شورای تغییر بنیادی نظام اموزش و پرورش را مامور انجام بررسی های لازم و ارائه طرح بنیادی نظام آموزش و پرورش ایراد کرد(کلیات نظام جدید۱۳۷۳).

حاصل بررسی های به عمل آمده و نظرخواهی ها و بازدید ها و بحث و تبادل نظر با کارشناسان و متخصصان به صورت طرح کلیات نظام آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران در خرداد ۱۳۷۶ به تصویب شورای مزبور رسید و در تیرماه ۱۳۶۸ شورای عالی انقلاب فرهنگی پس از چند جلسه بحث و تبادل نظر، کلیات طرح مزبور را مورد تایید قرار داد.

هدف تحقیق

طبق آمار منتشره از سوی وزارت آموزش وپرورش (آمار آموزش و پرورش ص ۱۰) در سال تحصیلی ۷۴ – ۷۳.تعداد دانش آموزان شاغل به تحصیل در مقطع متوسطه ۶۲۷ ،۸۸۶ نفر بوده است.

با در نظر گرفتن ۱ ساعت مشاوره در هفته به ازای هر ۱۲ نفر، بیش از ۰۰۰/۶۵۰/۲ ساعت در سال تحصیلی به او مشاوره دانش آموزان اختصاص می یابد که رقم قابل ملاحظه ای استو از طرف دیگر انتخاب رشته تحصیلی افراد، نقش اساسی در آینده فرد و جامعه دارد و یک انتخاب صحیح بر سلامت روانی، اجتماعی، اقتصادی افراد جامعه تاثیر فراوان دارد با توجه به مطالب مطرح شده، سؤالی که مطرح می شد این است که کدامیک از دو گروه مطرح شده در امر تحصیل پیشرفت بیشتری دارند؟ گروهی که بر پایه توصیه مشاور انتخاب رشته کرده اند یا گروهی که خود شخصاً انتخاب رشته کرده اند؟

شکل گیری مشاوره و راهنمایی در آموزش و پرورش

فرانک پارسوتر در سال ۱۹۰۸ دایره شغلی و بستن را برای کمک شغلی جوانان و تربیت معلمان برای خدمت درست مشاوره شغلی تاسیس کرد.نقش این معلمان عبارت است از کمک به دانش آموزان در انتخاب مدارس حرفه ای و همچنین کمک به آنان برای انتخاب شغل مناسب و انتقال از مدرسه به دنیای کار بود.اندک زمان بعد از آن پارستور در (۱۹۰۹)کتاب انتخاب شغل را برای چاپ رسانید.کتابی که سرچشمه سایر کتابهای اساسی این رشته است.

هوش آزمایی

معروفترین حوزه آزمونهای استاندارد شامل مقوله ای از آزمونهاست که برای ارزشیابی توانایی کلی تحصیلی توانایی ذهنی، و هوش به کار می رود.بین آنها ازمونهای هوش یا هوشبهد از همه قدیمی تر و بحث انگیزتر است.بیشتر این بحثها متمرکز به دیدگاههای مختلف درباره عوامل تشکیل دهنده هوش، عامل مؤثر بر آن وراثت در برابر محیط و بالاخره امکان تغییر هوش است.

این جدولها در بین نسل جدید، به تعویض این اصطلاحات با عناوین متدوال تری از قبیل آزمونهای توانایی آموزشگاهی، بالندگی ذهنی، توانایی تحصیلی، یا استعداد آموزشگاهی منجر شده است.

در آغاز فایده اجرایی آزمونهای هوش موجب شد که سود برداشت عموم از آنها تقویت شود.صرفنظر از سایر مسایل بیشتر آزمونهای هوشی برای عملکرد اموزشگاهی ارزش پیدا کرد.

بنابراین، به صورت ابزارهای خوبی برای پیش بینی موفقیت آموزشگاهی در نظام اموزش درآمد.باسوگیری و خطای بیشتری همراه بود، نوید پیشرفت، ملاحظه ای رامی دارند.همچنین آنها ابزاری برای شناخت کودکانی فراهم کردند که در نظام متداول آموزشی احتمال شکست انها وجود داشت.

عوامل مؤثر در پیشرفت تحصیلی

عوامل متعددی به عنوان اساسی ترین متغیرها در یادگیری و پیشرفت تحصیلی مورد تاکید پژوهشگران بوده است.این عوامل عبارتند از: هوش، علاقه، انگیزش، استعدادهای خاص، پیشرفتهای تحصیلی قبلی و… علاقه به بررسی پیشرفت تحصیلی از طریق آزمونهای پیشرفت در دو دهه اول سده بیستم بالا گرفت.

در سال ۱۹۱۲ برای اولین بار آزمونهای پیشرفت تحصیلی در مقیاس وسیعی در مدارس نیویورک اجراشد.علت این که عده ای به استفاده از اینگونهآزمونها ترغیب می شوند، شواهد و مطالعاتی بود که از نامطمئنی امتحانات انشایی حکایت می کرد، در سالهای ۴۰ – ۱۹۲۰ در تعداد آزمونهای پیشرفت تحصیلی افزایش زیادی دیده نمی شد.

ولی در این دوره ابتکار بیشتری در آزمونها به کار رفته است و روی توافق بین سوالات و توانائیهای مورد اندازه گیری و تجزیه و تحلیل سوالات و پیچیدگی آنها تاکید بیشتری صورت گرفته است (سرمد ۱۳۵۵ ص ۱۵).

بنیامین بلوم در کتاب ویژگیهای آدمی و یادگیری آموزشگاهی ویژگیهای ورودی دانش آموزان به دو دسته رفتارهای ورودی شناختی و ویژگی های ورودی عاطفی تقسیم کرده است.

منابع

  1. اتکینسون ، ل . ریتا و همکاران ( ۱۳۶۸) . زمینه روان شناسی . جلد ۱ ترجمه محمد تقی براهنی و همکاران . چاپ اول . تران – انتشارات رشد .
  2. امیر خیابانی ، غلامعلی (۱۳۷۳) . بررسی رابطه هوش و پیشرفت تحصیلی . دانشگاه آزاد اسلامی مرکز کارشناسی ارشد تهران . رساله فوق لیسانس . به راهنمایی افروز ، غلامعلی .
  3. دادار ، احمد رضا (۱۳۷۶) . ارتباط بین نمرات ماتریسهای پیشرونده ریون و نمرات امتحانات کتبی دانش آموزان دختر و پسر پاسه های سون تا پنجم دبستانهای بهبهان . رساله فوق لیسانس به راهنمایی حقیقی ، جمال .
  4. سیف ، علی اکبر (۱۳۷۲) . روان شناسی پرورشی . چاپ سوم . تهران. انتشارات آگاه .
  5. عظیمی ، سید جعفر (۱۳۷۴) . مقایسه میزان رضایت از رشته تحصیلی دانش آموزانی که با توصیه مشاور انتخاب کرده اند با گروهی که بدون کمک مشاور انتخاب رشته کرده اند . دانشگاه تربیت معلم حصارک کرج . رساله فوق لیسانس به راهنمایی رحیمی نژاد .
به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.