نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

  • خرید فایل
  • نوشته‌ها
  • تحقیق بررسی رابطه نگرش سلطه گرایانه والدین با میزان تمایل به پرخاشگری در مدارس (دانش آموزان پسر و دختر مقطع راهنمایی)

تحقیق بررسی رابطه نگرش سلطه گرایانه والدین با میزان تمایل به پرخاشگری در مدارس (دانش آموزان پسر و دختر مقطع راهنمایی)

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۵۷ | قابل ویرایش

فهرست

عنوان                                                      صفحه

چکیده …………………………… ۱

مقدمه …………………………… ۳

فصل اول

بیان مسئله ………………………. ۴

اهمیت و ضرورت اجرایی پژوهش…………. ۵

اهداف کلی ……………………….. ۶

اهداف جزئی ………………………. ۶

فرضیه ها ………………………… ۷

تعاریف نظری ……………………… ۷

تعاریف عملیاتی …………………… ۹

فصل دوم

زمینه پژوهش ……………………… ۱۰

تعریف پرخاشگری …………………… ۱۰

نظریات مختلف درباره پرخاشگری ………. ۱۰

آیا پرخاشگری غریزی است…………….. ۱۸

برخی از عوامل محیطی که در پرخاشگری موثر می باشند    ۱۹

چرا کودکان بدرفتاری می کنند؟……….. ۲۲

نقش خانواده در سلامت روان ………….. ۲۶

محیط خانه ……………………….. ۲۸

انتظارات نوجوانان از والدین………… ۲۹

محیط نامساعد خانوادگی …………….. ۳۱

خانواده به عنوان یک نظام ………….. ۳۳

جنبه های مختلف رفتار والدین………… ۳۴

پذیرش در برابر طرد – سختگیری در برابر آسانگیری  ۳۴

کنترل …………………………… ۳۵

در وضعیت افراطی…………………… ۳۶

اجتماعی شدن از طریق والدین…………. ۳۶

تاثیر کودکان در والدین…………….. ۳۷

الگوهای رفتا والدین ………………. ۳۹

بدرفتاری با کودک و طرد او………….. ۴۰

اهمیت خانواده در فرآیند تربیتی فرزندان ۴۱

تاثیرات متقابل کودک – والدین……….. ۴۲

ساخت خانواده و نقش های آن …………. ۴۳

پیشینه ی پژوهش …………………… ۴۵

پیشینه داخلی …………………….. ۴۵

فصل سوم

روش پژوهش ……………………….. ۴۷

جامعه آماری ……………………… ۴۷

نومنه آماری ……………………… ۴۷

روش نمونه گیری …………………… ۴۷

روش ابزار گردآوری داده های پژوهش …… ۴۸

روش تجزیه و تحلیل داده ها………….. ۵۰

چکیده

از آنجائی که آینده سازان یک کشور فرزندان آن می باشد و سلامت روح و روان آنها تضمین کنده سلامت نسل فرداهای ما خواهند این موضوع یعنی: بررسی رابطه بین نگرش سلطه گری والدین با میزان تمایل به پرخاشگری در مدرسه ها
دانش آموزان پسر و دختر مقطع راهنمائی دزفول در سال تحصیلی ۸۵-۸۴ انتخاب شده و پنج فرضیه زیر استخراج شد.

  1. بین پرخاشگری دانش آموزان و نگرش سلطه گری والدین رابطه معنی داری وجود دارد.
  2. بین پرخاشگری دانش آموزان دختر و نگرش سلطه گرایانه والدینشان رابطه معنی داری وجود دارد.
  3. بین پرخاشگری دانش آموزان پسر و نگرش سلطه گرایانه والدینشان رابطه معنی داری وجود دارد.
  4. رابطه بین نگرش سلطه گرانه والدین و پرخاشگری در دانش آموزان دختر قوی تر پسران است.
  5. میزان پرخاشگری دانش آموزان پسر بیشتر از میزان پرخاشگری در دانش آموزان دختر است.

در این پژوهش ۱۰۰ دانش آموز و با والدینشان و پرسشنامه های پرخاشگری نگرش سنجی والدین استفاده شد. و کمک آمار توصیفی و تحلیلی (ضریب پپرسون و t مستقل) نتایج زیر بدست آمد.

مقدمه

یکی از مهمترین اهداف پژوهشهای روان شناسی و کاربرد آن در جامعه کمک به تربیت و رشد افرادی با شخصیت سالم می باشد. امروزه تقریباً تمام متخصصین تعلیم و تربیت اعتقاد دارند که بار آوردن و تربیت کردن انسانی با شخصیت سالم بسیار مهم تر است از آن که معلومات راب ه او بیاموزیم بدون آنکه قدرت و شناخت استفاده آن را داشته باشد برای رسیدن به این هدف باید عواملی را که می توانند مانع شکوفائی استعدادهای انسانی شوند شناسائی و اقدامات مؤثر را برای از بین بردن آن به کار گرفت آنچه مسلم است این است که انسان تحت تأثیر عوامل مختلف اجتماعی، فرهنگی، تربیتی، اقتصادی و سیاسی بدین باید از رفتارهای نا بهنجار می رسد و چنانچه این عوامل به کنترل در آیند از شدت و میزان آن تا حدود زیادی کاسته خواهد شد بدون شک تربیت افراد در دوران کودکی و نوجوانی عامل مؤثری در بروز یا عدم بروز واکنش های خصمانه خواهد شد.

بطوریکه اگر شخص از شرایط تربیتی سالمی در محیط خانه برخوردار باشد چنین رفتارهای نابهنجار از خود بروز نخواهد داد لذا با توجه به شیوه تربیت درست فرزندان از جانب والدین و جهت دادن صحیح به رفتارهای آنان در دوران کودکی و نوجوانی موضوع حائز اهمیت می باشد.

بدیهی است زمانی می توان گام مؤثر و سازنده ای در جهت کنترل چنین رفتارهائی بر داشت که بتوان شناخت دقیق از فریند تشکیل رفتار پرخاشگر و علل بوجود آمدن آن به دست آوردن این شناخت زمانی حاصل می شود که بررسهای علمی دقیق در رابطه به عوامل دقیق در رابطه با عوامل اجتماعی بوجود آورنده این نوع واکنش ها به ویژه عوامل خانوادگی (رفتار والدین) صورت پذیرد.

بیان مسئله

در بیان موضوع بر آنیم که بدانیم آیا بین سلطه گری والدین و میزان پرخاشگری دانش آموزان رابطه ای معنی دای وجود دارد؟ چنان چه بین این دو متغیر همبستگی باشد مقدار آن چه میزان است؟ و همچنین این میزان در دو جنس دختر و پسر را با هم مقایسه کنیم؟ در توضیح باید اشاره کرد که نگرشها و رفتارهای والدین سلطه کر در رابطه با چگونگی تربیت فرزندان خود می تواند بر روی رشد عاطفی و شخصیتی کودک و نوجوان تأثیرات نا مطلوبی داشته باشد و این نوع نگرش و شیوه رفتار می توان موجب بوجود آمدن اختلالات عاطفی و رفتاری متفاوتی در دانش آموزان شود که در این میان می توان از پرخاشگری نوجوانان به عنوان یکی از این اختلالات رفتاری نام برد.

زیرا نوجوانان در دوره نوجوانی از کنترل شدید والدین رنج م برد و احساس غرور و استقلال می کنند. عدم قبول نظرات و عقاید (دختر و پسر) از طرف والدین او آزرده خاطر و پریشان و نتیجه فردی پرخاشگر می شود بنابراین یکی از علل ناسازگاری های نوجوانان می تواند نوع نگرش.

نظریه زیگموند فروید

فروید ادعا کرده اغلب بوسیله تکانه ابتدایی بیولوژیکی پرخاشگرانه بر انگیخته می شود او معتقد بود که ریشه های اصلی خشونت از غریزه قدرتمند مرگ سرچشمه می گیرد بر طبق نظریه فروید این غریزه ابتدا تخریب خود است اما به زودی به طرف بیرون و به سمت دیگران جهت داده می شود و همچنین فروید معتقد بود تکانه های خشونت  در گذشته اگر به طور دوره ای آزاد نشده افزایش پیدا کرده به زودی به سطح توانایی اعمال خطرناک خشونت آمیز می رسد. فروید همچنین اظهار کرده که در سمت نقطه مقابل این غریزه شهوانی است که روی خشنودی عشق و بقای نسل متمرکز می شود.

به رغم آن که این نظریه فروید درباره پرخاشگری به طرف مختلف در حال تغییر است هنوز بسیاری از تحلیل گران پرخاشگری را غریزه ذاتی می دانند. فروید نظر بد بینانه ای نسبت به زندگی برای صلح و آرامش و معتقد بود که همیشه جنگ و تعارض وجود خواهد داشت و تنها کاری که می توان کرد تغییر دادن آن از راه ایجاد علایق عاطفی بین مردم با فراهم ساختن روزنه های فرار مانند تماشایی مسابقات ورزشی با شرکت در مسابقه است. (ارونسون ۱۹۷۴- به نقل از زمینه روان شناسی و مترجم براهنی)

نظریه لورنز

کنراد لورنز در کتاب معروف خود در مورد پرخاشگری خود در مورد پرخاشگری که موفق به کسب جایزه نوبل شد معتقد است که رفتار انسان و حیوان یک پایه غریزه برای خشونت وجود دارد. تکانه های پرخاشگری به همان اندازه غرایز که ما را مجبور می کنند وقتی گرسنه ایم بخوریم و وقتی تشنه ایم بنوشیم بسیار قوی هستند برطبق نظر لورنز ریشه های اصلی پرخاشگری از غریزه جنگ کردن به ارث رسیده است پرخاشگری و ستیزه جویی در بیشتر گونه های حیوانات کمتر منجر به آسیب های جدی یا مرگ می شود.

در حیوانات مکانیزم هایی برای کنترل تکانه های پرخاشگری بوجود آمده است و می توانند پرخاشگری خود را کنترل خود را کنترل یا منع کنند اما انسانها و موشهای نروژی فاقد چنین مکانیزمهایی هستند (لورنز ۱۹۶۶، ایبل ۱۹۸۱) کتاب زمینه روان شناسی مترجم براهنی صفحه ۳۹ لورنز همانند فروید بود معتقد بود که پرخاشگری باید راه های فرار برای خود بیابد. (اورنسون ۱۳۷۴)

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.